19-månaders kille som strular m dagssömnen

lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av lumima »

Hej Amama ;)

Kul att höra om era erfarenheter och att ni också hade det liknande...

Jag ska absolut börja m mutor from nu, det verkar ju vara bra att ha om han inte vill vakna när han ska...

Vi har lagt hnm tidigare nu på kvällarna, och det är fortfarande en ca 40 min lång insomning, men det börjar ge sig känns det som.

Dock så vill han gärna vakna tidigare på morgonen, mellan 6-6.30 verkar vara favoriten och det är svårt att bryta eftersom vi inte ska ramsa hnm då (vilket funkar om han vaknar tidigare& blir ramsad = somnar om).

vi fortsätter och ser hur det utvecklar sig ;)

tack så länge!!
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av AMAMA »

Hei igjen,

Jeg byr gjerne på en pangramse omkring kl 06 dersom det behøves og vi har morgen kl 07. Hvorfor ikke?

:D
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av lumima »

Nu har vi äntligen fått bukt på morgonarna! :lol: yeah...!
Han vaknar alltid runt 7 och vi har även vissa morgonar fått väcka hnm, men oftast vaknar han själv vid den tiden.
Känns superbra!

MEN, kvällen är fortfarande ett stort problem.
Han tar lång tid på sig att somna, 45-60 min varje kväll.

Detta får mig att seriöst fundera på att dra ner sovstunden mitt på dagen till 45 min, hur o-poppis detta än är hos honom. :?
Han äääälskar ju att sova mitt på dagen, men när det resulterar i att han tar så lång tid på sig att somna, så kanske det är rätt tänkt?? vad säger ni?

Han är ju 2 år nu, så om han sover 45 min på dagen och natt 19.30-07 är ju totalt 12,15 h.
Är det för lite? Eller ska vi köra m 45 min på dagen och backa natten till 19 istället (som förr?).

Tack på förhand för era råd =D>

// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av AMAMA »

:D Bra!!
Jeg tror nok han behøver søvnen, hold ut et tag til! Om han ikke er ledsen eller noe kan han vel bare få ha en slik kveldsstund for seg selv?! Han har forutsetningene.. Og kommer sikkert til å sove da også etterhvert.

:heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av miniz »

Jag säger som AMAMA, han behöver sömnen.

När min lille 2àring börjada cirkusera pà kvällen kortade jag ner luren till 1,5 timme istället för tvà som han egentligen ville sova. Nu vaknar han som regel själv efter 1,5 ibland fàr jag väcka. Kvällarna blev mycket lugnare utan att han blev för trött.

45 minuter dagslur är lite för en sà liten filur.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av lumima »

ok, tack för era svar :) =D>

jag låter hnm ha 1,5h kvar mitt på dagen ett tag till, så hoppas jag han börjar somna tidigare på kvällarna..!

däremot så har han två gånger under den här veckan INTE velat sova alls mitt på dagen :(
Detta förmodligen för att vi har hållit på o renoverat hans rum under en tid och då har han fått sova ute i sin vagn på dagen, vilket han älskar :)
Men nu när han skulle sova i sin egen säng igen på dagen, så vägrade han och lekte rövare i 1,5-2h innan han fick komma upp...
detta resulterade ju självklart i en jättetrött liten kille på em och vi la hnm därför redan kl 19, och han somnade i princip på en gång.

Går det att utläsa ngt från detta eller är det bara att inte ge upp (som alltid :lol: ) och lägga hnm som vanligt i sin säng, och ibland i vagnen?

// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hur går det för er nu?

Fortsätt som ni gör, ge honom förutsättningen att sova, annars blir det ju iallafall vila för honom. Kanske han somnar vissa dagar o andra inte. Lägg 30 min tidigare om han kroknar på kvällen. De flesta barn sover väl tills dom är i 3-årsåldern, men vissa slutar sova betydligt tidigare. Min älsta slutade sova vid 2 års ålder, då införde vi vila istället.

:D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av lumima »

Jo då, det går väl lite sådär beroende på dag... :shock:

Det är nog ngt på gång misstänker jag, för han har tom börjat krångla m att somna i vagnen nu och häromdagen tog han en timme på sig att somna, vilket inte hänt på hur länge som helst....
Samma sak igår i sängen, men idag i vagnen gick det jättefort.

Så jag följer råden från er och lägger hnm att sova som vanligt, och gör han det så är det bra, gör han det inte så lägger vi hnm tidigare på kvällen.
Bara att avvakta o se antar jag.... :)

tack så länge!! =D>
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hur går det för er?
:D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av lumima »

snällt att du frågar :D

nja, det går väl lite upp o ner hela tiden...
den här veckan har varit lite hektiskt för hela familjen då vi har ett engagemang i en ideel förening och det har varit extra mkt möten hela veckan, både på dagarna och kvällarna.
så för att klara av detta, så har han fått sova extra mkt de dagarna vi ska iväg på kvällen och mindre de andra dagarna.

så den här veckan har varit lite huller och buller, så tycker inte den visar eg hur det har gått för oss :shock:

Men nu, så nu kör vi igen som vanligt!! :)

återkommer...! kram maja :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av lumima »

Hej igen,

nu var det ett litet tag sen jag skrev sist och tänkte bara uppdatera samt skriva av mig o mina funderingar lite kort.

E verkar ha kommit in i det "kritiska" sova/sova inte mitt på dagen - fasen (om det nu finns ngn sån?) :roll:

jag lägger hnm alltid mitt på dagen, oftast lite senare så han är tröttare men senast halv ett.
vissa dagar vägrar han helt enkelt att somna och leker rövare i sängen i 1,5h innan jag tar upp hnm.
andra dagar somnar han men efter en väldigt lång tid...
de dagarna som han inte somnar på dagen har ökat mycket på sista månaden. det är inte längre bara ngn gång i månaden, utan nu mera flera gånger i veckan och flera dagar på raken.

de dagarna han inte sover, åker han i säng kl 19 och då brukar han däcka på max 10 min.
de dagarna han sover så lägger vi hnm mellan 19.30-19.45 men han tar oftast ca 45 min på sig att somna.

jag märker ju att han eg behöver sova mitt på dagen, för de dagarna han inte gör det är efter kl 16 väldigt jobbiga.... han är gnällig, grinig och allt är fel. inte bästa humöret liksom.

han är ju nu 2 år o snart 2 mån, så han har ju tydligen kommit in i en lite jobbig mellantid...

det som är riktigt skönt är att nätterna påverkas inte alls oavsett om han har sovit på dagen eller inte!!
När han somnat in, så vaknar han alltid mellan 7-7.15. Som en liten skalman :)

Om jag skulle införa vila istället, vad ska jag göra annorlunda än jag gör nu? För han vilar ju i sängen/vagnen även om han inte sover, eller?

nu i helgen ska vi åka bort på bröllop och bo på hotell med min syrra också, så det kommer bli spännande att se hur det går :) men jag litar på E, vet att han älskar att sova och skulle han mot förmodan krångla ngt, så får vi ordna det då. rätt tänkt va?! :)

// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av Tin »

Hej Maja,
våra små är nästan exakt lika gamla och jag känner igen vartenda ord. :)
lumima skrev: E verkar ha kommit in i det "kritiska" sova/sova inte mitt på dagen - fasen (om det nu finns ngn sån?)
Njae, men ju större de blir ju lättare har de små att klara en hel dag och de kanske inte är riktigt lika trötta vid dagvilan som de var tidigare. Raka och konsekventa besked från mamma behövs då.
Nu brukar ju de allra flesta inte riktigt orka förrän vid 3 år, men det givetvis inträffa lite tidigare. Däremot låter det ju som om din lilla inte riktigt orkar, så jag skulle - med en självklart attityd - fortsätta bjuda lunchsov.
lumima skrev: vissa dagar vägrar han helt enkelt att somna och leker rövare i sängen i 1,5h innan jag tar upp hnm. andra dagar somnar han men efter en väldigt lång tid...
Jag tänker, hur liten utnyttjar tiden i spjälis är upp till liten. Här får mamma backa lite ;) och låta liten leva rövare om det är det som är valet. Visst kan man påminna med en ramsa om det stökas för mycket, men jag märker att ger man uppmärksamhet då får man även uppmärksamhet tillbaka och det börjar ropas efter mamma. Åtminstone hemma hos oss.
lumima skrev: de dagarna som han inte somnar på dagen har ökat mycket på sista månaden. det är inte längre bara ngn gång i månaden, utan nu mera flera gånger i veckan och flera dagar på raken. efter kl 16 väldigt jobbiga.... han är gnällig, grinig och allt är fel. inte bästa humöret liksom.

Precis som min lilla, det jag bestämt mig för är att inte oroa mig, somnar liten så somnar liten - bra, somnar inte liten, nåväl, då vilar hon istället. Extra jobbiga dagar har vi tagit en liten filmvila vid 4a tiden för att ladda batterierna, mamma med en kopp te och liten med en äppelbit. Så tittar på på tecknat i 10-15 minuter bara vi två. :D Sen kör vi igång med sysslor igen, och liten orkar lite till.
lumima skrev: det som är riktigt skönt är att nätterna påverkas inte alls oavsett om han har sovit på dagen eller inte!!
När han somnat in, så vaknar han alltid mellan 7-7.15. Som en liten skalman :)

Underbart, och vet du häri tror jag tricket att låta liten hålla på under dagvilan och inte ge för mycket uppmärksamhet, för får man plötsligt uppmärksamhet när man ska vila ja varför kan jag inte få uppmärksamhet när det är natt!?!? Mamma får slappna av istället och göra något annat, liten verkar ju nöjd och inte ledsen under vilan, eller hur?
lumima skrev: Om jag skulle införa vila istället, vad ska jag göra annorlunda än jag gör nu? För han vilar ju i sängen/vagnen även om han inte sover, eller?

Här finns det många varianter, många kör fortsatt i spjälsäng men med en ljudsaga på, andra kör film eller sagostund. Men jag tror våra små är för små än så länge. :)
lumima skrev: nu i helgen ska vi åka bort på bröllop och bo på hotell med min syrra också, så det kommer bli spännande att se hur det går :) men jag litar på E, vet att han älskar att sova och skulle han mot förmodan krångla ngt, så får vi ordna det då. rätt tänkt va?! :)

Här kommer det som är så bra med våra små som börjar bli stora, de KAN faktiskt klara sig utan sömn en dag, du vet ju det nu. Så om det är för mycket roligt att titta på under dagtid så liten inte sover, ja ja, en gång är ingen gång.
Min lilla kommer aldrig riktigt till ro första dagen när vi är ute och reser men det brukar å andra sidan finnas så mycket nytt och spännande att titta på att det aldrig blir något tröttgnäll heller. Och om mamma är lugn och trygg är liten det med. ;)

Och vad gäller natt på hotell - nemas problemas. Resesäng, folie till mörkläggning åsså är det klart. Vi har rest mycket och det går alltid utmärkt, ibland blir det lite tidiga mornar om mörkläggningen är svår. Vissa hotell har stooooora fönster.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av AMAMA »

:D Så fint svar du fikk!
Kos dere i bryllup!!

/amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av lumima »

Ja, verkligen vilket helt underbart svar jag fick från dig Tin!!!! ;);) =D>

Alltså, jag blir helt rörd av detta forum och alla människor och all hjälp :oops: :)

Tack än en gång, då fortsätter jag som jag gjort och backar lite vid middagsvilan.

nä, nu ska det packas för imorgon ska det flygas! ;)
kram på alla & en trevlig helg ;) kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 19-månaders kille som strular m dagssömnen

Inlägg av Tin »

Hej igen,
ingen fara, vi finns ju här för att dela med oss. :D

Ha det så kul på resan och bröllopet, flyga är kul när man är liten, mycket att titta på.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"