Kura 5,5-månaders som strular med amningen
Re: Kura 5,5-månaders som strular med amningen
LilloppansMamma:
Redan under första natten upplevde jag tvåvägskommunikation med ramsan, och läggningen natt två hade vi i stort sett en stund av "babbel", han frågade, jag svarade, han lyssnade och frågade igen, och jag svarade direkt under några minuter, tills han var nöjd och somnade. Just den gången följde jag Manfred10s tips om att ramsa direkt han börjar låta - mycket bra tips!
Men på daglurarna hinner jag knappt lägga tillrätta innan han börjar gråta - åtminstone hinner jag inte ut genom dörren. Även fast han skrattat så han kiknar!
/Jenny
Redan under första natten upplevde jag tvåvägskommunikation med ramsan, och läggningen natt två hade vi i stort sett en stund av "babbel", han frågade, jag svarade, han lyssnade och frågade igen, och jag svarade direkt under några minuter, tills han var nöjd och somnade. Just den gången följde jag Manfred10s tips om att ramsa direkt han börjar låta - mycket bra tips!
Men på daglurarna hinner jag knappt lägga tillrätta innan han börjar gråta - åtminstone hinner jag inte ut genom dörren. Även fast han skrattat så han kiknar!
/Jenny
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Och då börjar du tveka...? Eller? fortsätt med ditt tillrättaläggande, inte stanna upp, å nej nu börjar han gråta...Men på daglurarna hinner jag knappt lägga tillrätta innan han börjar gråta - åtminstone hinner jag inte ut genom dörren. Även fast han skrattat så han kiknar!
lyssna! Är han ledsen eller arg? Reagera är inte förbjudet, det är inte så att de små bara somnar direkt de lägger huvudet på kudden, inte än i alla fall...
jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lade just gossen för tredje luren idag:
16.17 skrattar ner i sängen, ger en kort puss, släcker lampan lägger stadigt tillrätta, kort solfjäder UT med glad ramsa och leende, reagerar agt på sista verserna av ramsan, upp ivarv direkt, så lägger på ett par omgångar, vilket inte gör någon skillnad, rasande
16.19 upprepar ramsan uppmuntrande men lite halvargt, ingen skillnad
16.21 husljud, ingen skillnad, han helt klart hakat upp sig och börjar bli rädd för sitt skrik
16.22 in igen buffar x4 denna gång vilket lugnar direkt, UT när han är lugn men inte tyst, ökar igen med ramsan, men klingar sedan ut på någon minut
16.25 bekräftelse, tyst
Ungefär så här ser dt ut... Skulle ju vilja slippa gå in igen, men det är först då han lyssnar. Även om jag tycker att det mesta är ilska, så ska jag ju ändå inte bara lämna honom åt sitt öde? Han hör ju varken ramsan eller husljud, bara sitt eget skrik.
Läggningen för natten är inte lika skrikig, inte hitttills iaf. Å andra sidan blir dagslurarna mest bara värre. Men varje gång så tror jag att det ska gå bättre.
Önskar för övrigt svar på detta också:
16.17 skrattar ner i sängen, ger en kort puss, släcker lampan lägger stadigt tillrätta, kort solfjäder UT med glad ramsa och leende, reagerar agt på sista verserna av ramsan, upp ivarv direkt, så lägger på ett par omgångar, vilket inte gör någon skillnad, rasande
16.19 upprepar ramsan uppmuntrande men lite halvargt, ingen skillnad
16.21 husljud, ingen skillnad, han helt klart hakat upp sig och börjar bli rädd för sitt skrik
16.22 in igen buffar x4 denna gång vilket lugnar direkt, UT när han är lugn men inte tyst, ökar igen med ramsan, men klingar sedan ut på någon minut
16.25 bekräftelse, tyst
Ungefär så här ser dt ut... Skulle ju vilja slippa gå in igen, men det är först då han lyssnar. Även om jag tycker att det mesta är ilska, så ska jag ju ändå inte bara lämna honom åt sitt öde? Han hör ju varken ramsan eller husljud, bara sitt eget skrik.
Läggningen för natten är inte lika skrikig, inte hitttills iaf. Å andra sidan blir dagslurarna mest bara värre. Men varje gång så tror jag att det ska gå bättre.
Önskar för övrigt svar på detta också:
/JennyJennyJ skrev:hej!
Nu är vi inne på tredje dagen. Jag upplever verkligen att nattramsan fungerar nu. Inatt vaknade han två gånger, och jag hörde att han var hungrig, men somnade om med en omgång ramsa och lite husljud. Läggningen gick hyfsat smidigt igår trots att vi hade gäster (kan varit att han var mkt trött också, för läggningen blev försenad med över en halvtimme)
Däremot fungerar läggningen i samband med dagslurarna mycket dåligt! Så snart jag släpper solfjädern lyfter han överkroppen högt, och så snart jag börjar ramsa (om inte förr) går han igång. Spelar ingen roll om jag ramsar x4eller 8 eller 16, det går inte fram alls. Fick gå in igen och buffa nu sist, annars har han nöjt sig med solfjädern.... Då blev han iaf lugn så jag kunde ramsa utan att det blev värre och snart tystnade han och fick bekräftelsen. Tror jag kanske släppte in en varg igår när min mamma var publik i samband med em-luren. Hon lät iaf impad i efterhand, så jag hade mera råg i ryggen till nattningen på kvällen. Men dagslursvargen kanske lever kvar?
Hur ska jag lösa detta?kan det vara så att jag behöver övain tonfall bättre?
Jag tycker inte att hans aptit har ökat nämnvärt ännu, och igår åt han definitivt för lite! För det var ingen glad kille jag väckte imorse, men efter lite amningmys kom solstrålen fram 8) . Tips på hur jag får honom att äta mer vanlig mat?
Jag kör ju alla lurar i spjälsängen, men på tisdag ska jag på mammagrupp till bvc kl 13.00. Liten ska sova mellan 12.45-14.15. Är det ok med en vila i vagnen? Och hur går jag tillväga? Har ju aldrig vagnat honom och dessutom bör ju allt se likadant ut dag för dag från vad jag förstått? Skulle stannat hemma om det inte vore sista träffen.![]()
/Jenny
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Här är nattningen att jämföra med:
19.28 läggs kanonglad, går ut med ramsa, börjar buhua, ramsar igen, lugnar sig, "sjunger"/klagar för sig själv, jag gör husljud
19.32 börjar snyfta igen ramsar, lugnas, bekräftelse, husljud
19.40 har tystnat helt
Här skriker han inte upp sig ens första gången. Det kanske helt enkelt är så att han är tröttare på kvällen och därför tycker det är skönt att lägas på et annat sätt?
Eller så är det dagramsan som inte fått fäste. Har inte riktigt samma melodi som nattramsan.
/Jenny
19.28 läggs kanonglad, går ut med ramsa, börjar buhua, ramsar igen, lugnar sig, "sjunger"/klagar för sig själv, jag gör husljud
19.32 börjar snyfta igen ramsar, lugnas, bekräftelse, husljud
19.40 har tystnat helt
Här skriker han inte upp sig ens första gången. Det kanske helt enkelt är så att han är tröttare på kvällen och därför tycker det är skönt att lägas på et annat sätt?
Eller så är det dagramsan som inte fått fäste. Har inte riktigt samma melodi som nattramsan.
/Jenny
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Hej du,
Svårare att somna på dagen för många. Ljuset spelar så klart in en hel del. På kvällen får de en successiv nedtrappning då det blir mörkare och mörkare ute. Framförallt nu på vintern blir det en väldigt stor skillnad mellan dag (ljust) och kväll (mörkt). På sommaren blir det värre..
Svårare att somna på dagen för många. Ljuset spelar så klart in en hel del. På kvällen får de en successiv nedtrappning då det blir mörkare och mörkare ute. Framförallt nu på vintern blir det en väldigt stor skillnad mellan dag (ljust) och kväll (mörkt). På sommaren blir det värre..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Dra första versen på ramsan i samma stund som du släpper solfjädern och fortsätt på din väg ut. Sedan fortsätter du med ditt (husljud) och låter honom försöka själv. Ramsa sedan vid behov när han är ledsen. Gå inte in igen, det är detsamma som att säga ojdå, det här fixar du inte jag måste hjälpa dig!Så snart jag släpper solfjädern lyfter han överkroppen högt, och så snart jag börjar ramsa (om inte förr) går han igång. Spelar ingen roll om jag ramsar x4eller 8 eller 16, det går inte fram alls.
publik i början är aldrig kul, man vill ju visa att det går bra....Tror jag kanske släppte in en varg igår när min mamma var publik i samband med em-luren. Hon lät iaf impad i efterhand, så jag hade mera råg i ryggen till nattningen på kvällen. Men dagslursvargen kanske lever kvar?
Hur ska jag lösa detta? kan det vara så att jag behöver övain tonfall bättre
Det är bara att testa på! Ammar du oxå? ibland är det lättare att ge fast föda först när liten är hungrig och fylla på med BM till efterrätt. Och all mat, dvs, fast föda och amning ska ligga i SAMMA måltid, alltså inte amma mellan målen för då finns inte aptiten riktigt på plats när den ska. Använd sökfunktionen om fast föda och titta i favorittrådarna här på kurforum och inne på "späda barn och små" där kan finnas en del matyttigt om mat.Tips på hur jag får honom att äta mer vanlig mat?
Räkna med extra frågor i vagnen! 8) Ha ett mörkt skynke över och du kan ju bjussa på lite extra verktygande kanske så att han somnar. Träna att vagna innan du lägger honom i vagnen så att du har tekniken, kanske låta honom sova i vagn på måndag oxå? Sen kan du ju styra din bvc-tid så att den ligger på ett vakenpass och inte mitt i sovvilan. Men mammagruppen är ju svår att flytta.Jag kör ju alla lurar i spjälsängen, men på tisdag ska jag på mammagrupp till bvc kl 13.00. Liten ska sova mellan 12.45-14.15. Är det ok med en vila i vagnen? Och hur går jag tillväga? Har ju aldrig vagnat honom och dessutom bör ju allt se likadant ut dag för dag från vad jag förstått? Skulle stannat hemma om det inte vore sista träffen
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Denna första morgonlur gick ungefär som vanligt, men jag backade något. Han var nog mest arg. Bröt emellan med en ramsa när det lät som om han börjat köra fast vilket jag tror hjälpte något. Sedan dämpade han sig för att återigen öka. Då tänkte jag markera med en ramsa att det var en dum idé, fast då drog han på ännu mer. Störde nog mest där... ](*,) så lät jag honom vara ett tag och så småningom dämpade han sig och slutligen blev han tyst och fick en bekräftelse.
Tog ca 12min
Så här ser hans mål ut nu:
7.30 amning 30 min
8.30 gröt 30 min när jag äter+amning 15 min. Måttligt intresserad av gröten, men mjölk går i en del till
(11.45 amning om extremt hungrig/törstig 15min)
12.00 smakis av varm mat, ex rotfrukter, 30 min +amning 15. Går oftast i en hel del
15.00 amning upp till 30 min
18.00 gröt 30 min
19.00 amning 20 min
Vid samtliga matiga mål erbjuds katrinplommonpuré också.
Aptiten verkar gå lite i vågor. Igår var han hur hungrig som helst efter att ha ätit alldeles för lite kvällen innan. Idag vet jag inte riktigt än. Äter ju bm som en häst oavsett på morgonen.
Ang insomning i vagn så ligger bvc på promenadavstånd, så verktygande behövs inte för insomningen, om det inte är så att jag bör använda det. Bekräftelse får han så klart. 8)
Jobbigare däremot om han vaknar för tidigt!
Ska öva in vagning och vagnsvila iaf.
Jenny
Tog ca 12min
Så här ser hans mål ut nu:
7.30 amning 30 min
8.30 gröt 30 min när jag äter+amning 15 min. Måttligt intresserad av gröten, men mjölk går i en del till
(11.45 amning om extremt hungrig/törstig 15min)
12.00 smakis av varm mat, ex rotfrukter, 30 min +amning 15. Går oftast i en hel del
15.00 amning upp till 30 min
18.00 gröt 30 min
19.00 amning 20 min
Vid samtliga matiga mål erbjuds katrinplommonpuré också.
Aptiten verkar gå lite i vågor. Igår var han hur hungrig som helst efter att ha ätit alldeles för lite kvällen innan. Idag vet jag inte riktigt än. Äter ju bm som en häst oavsett på morgonen.
Ang insomning i vagn så ligger bvc på promenadavstånd, så verktygande behövs inte för insomningen, om det inte är så att jag bör använda det. Bekräftelse får han så klart. 8)
Jobbigare däremot om han vaknar för tidigt!
Ska öva in vagning och vagnsvila iaf.
Jenny
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Hej,
jag tänker såhär: vad, exakt, tror du att det är som får dig att agera annorlunda på dagen mot för på kvällen , innan/under och efter läggning. Nåt måste det vara eftersom scenariot ser så olika ut
.Jag tycker att en bra tumregel är att tänka i termer av vad man själv som förälder gör eller inte gör för att kunna leda barnet.
Jag hade en lite skakig period när min yngsta var 7-8 mån (han kurades vid 5 mån). Det var vändningar och tänder och lite allt möjligt. Jag fick hjärnsläpp och började knalla in till honom på nätterna vid minsta lilla ljud och snabbt var vi nere i diket igen
. Det vi hade lärt honom raserade jag på bara ngr få nätter. Just den där sista meningen vill jag att du ska ta åt dig : det vi
L Ä R barnen
Just nu är din och sonens deal att på natten sover man, men på dagen så kommer mamma när man låter.
Och så ska det ju inte vara , va? [-X
Jag känner att det är Ok för mig att skriva så eftersom du berättar att han inte är direkt lessen , utan arg. Och som flera för mig påpekat här ovan så är ilska ngt vi låter passera. Inte för att negligera barnet [-X utan för att när man är arg så funkar det oftast dåligt att lyssna och ta till sig det som andra vill förmedla. Gäller de flesta människor, även små barn.
Utevistelse, minst ett, gärna två pass/dag (minst 1 tim/gång), samt träning på att vända sig och åla sig (jag körde flera pass/dag) tröttar ut på ett härligt sätt (man kan ligga på mage utomhus oxå på ett liggunderlag el dylikt) inför varje lur. Vad gör ni precis innan dagslurarna? Se till att bryta roliga aktiviteter i god tid innan. Och mörklägg ordentligt (du ska inte kunna se handen framför dig) och stäng dörren till hans rum, är mitt tips.
Jag vill oxå trycka på detta med maten. Öka på nu, finns inga skäl för att inte göra det! Kanske kan ett mål vara att inom en månad ha kommit upp i puré+frukt både till lunch och middag.Så kan gröten få vara frukost, mellis och kvällslurk (el välling för den delen oxå). som Manfred10 skriver så är det bättre att ge den fasta föda först och sen amning efter det.
Husljuden! Vad gör du då mer exakt? Var I N T E rädd för att ta i
Dessutom håller man sig själv upptagen oxå och kan tänka att "jag ska inte ramsa förrän jag gjort klart detta" och vips har barnet somnat medan man höll på med det som var så viktigt...
Keep up the good work
:thumbsup:
jag tänker såhär: vad, exakt, tror du att det är som får dig att agera annorlunda på dagen mot för på kvällen , innan/under och efter läggning. Nåt måste det vara eftersom scenariot ser så olika ut
Jag hade en lite skakig period när min yngsta var 7-8 mån (han kurades vid 5 mån). Det var vändningar och tänder och lite allt möjligt. Jag fick hjärnsläpp och började knalla in till honom på nätterna vid minsta lilla ljud och snabbt var vi nere i diket igen
L Ä R barnen
Och så ska det ju inte vara , va? [-X
Jag känner att det är Ok för mig att skriva så eftersom du berättar att han inte är direkt lessen , utan arg. Och som flera för mig påpekat här ovan så är ilska ngt vi låter passera. Inte för att negligera barnet [-X utan för att när man är arg så funkar det oftast dåligt att lyssna och ta till sig det som andra vill förmedla. Gäller de flesta människor, även små barn.
Utevistelse, minst ett, gärna två pass/dag (minst 1 tim/gång), samt träning på att vända sig och åla sig (jag körde flera pass/dag) tröttar ut på ett härligt sätt (man kan ligga på mage utomhus oxå på ett liggunderlag el dylikt) inför varje lur. Vad gör ni precis innan dagslurarna? Se till att bryta roliga aktiviteter i god tid innan. Och mörklägg ordentligt (du ska inte kunna se handen framför dig) och stäng dörren till hans rum, är mitt tips.
Jag vill oxå trycka på detta med maten. Öka på nu, finns inga skäl för att inte göra det! Kanske kan ett mål vara att inom en månad ha kommit upp i puré+frukt både till lunch och middag.Så kan gröten få vara frukost, mellis och kvällslurk (el välling för den delen oxå). som Manfred10 skriver så är det bättre att ge den fasta föda först och sen amning efter det.
Husljuden! Vad gör du då mer exakt? Var I N T E rädd för att ta i
Keep up the good work
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
jag kan inte komma på att jag gör något annorlunda... Men jag ska fundera över om det finns skillnader (bortsett från olika ramsor alltså). Tror snarast att det har att göra med hur trött liten är. Rutinerna har inte riktigt hunnit sätta sig än.klockan skrev:Hej,
jag tänker såhär: vad, exakt, tror du att det är som får dig att agera annorlunda på dagen mot för på kvällen , innan/under och efter läggning. Nåt måste det vara eftersom scenariot ser så olika ut.Jag tycker att en bra tumregel är att tänka i termer av vad man själv som förälder gör eller inte gör för att kunna leda barnet.
Jo, jag insåg det i samband med luren imorse...Jag hade en lite skakig period när min yngsta var 7-8 mån (han kurades vid 5 mån). Det var vändningar och tänder och lite allt möjligt. Jag fick hjärnsläpp och började knalla in till honom på nätterna vid minsta lilla ljud och snabbt var vi nere i diket igen. Det vi hade lärt honom raserade jag på bara ngr få nätter. Just den där sista meningen vill jag att du ska ta åt dig : det vi
L Ä R barnenJust nu är din och sonens deal att på natten sover man, men på dagen så kommer mamma när man låter.
Och så ska det ju inte vara , va? [-X![]()
Hur tränade du ålning? Just nu ligger måltiderna ganska tätt inpå. Brukar bli blöjbyte direkt innan lurarna, utom första som ligger lite längre efter maten. Kör en lightversion av skrattet till gonattet också. Såg någon annan på forumet som gjorde det, men vet inte om det kanske inte tillför nåt? Han sover i spjälsängen både natt och dag, så blir ju mer lika så. Mörklagt är det lika som på dagen.
Jobbar med att öka maten. Innan kuren åt han bara sporadiska smakisar någon gång om dagen, så vi har kommit en bit på väg. Men det är svårt att få honom att äta några väsentliga mängder än så länge.
Det finns inte så mycket som låter på det planet, men tvn som alltid står på hörs upp, också klampar jag ordentligt över golvet, samt spolar vatten på badrummet bredvid hans rum.
Husljuden! Vad gör du då mer exakt? Var I N T E rädd för att ta iDessutom håller man sig själv upptagen oxå och kan tänka att "jag ska inte ramsa förrän jag gjort klart detta" och vips har barnet somnat medan man höll på med det som var så viktigt...
I samband med läggningen för natten stängde jag av öronen helt och hittade på sysslor som bara den. Han var rätt så trött så det blev inte så fruktansvärt ilsket, efter tio min lugnade han sig och somnade.
Keep up the good work:thumbsup:
Men det är bara tänkt att jag ska påminna om han skriker upp sig så han fastnar/skrämmer sig själv?
Om han inte går igång när jag går ut, så kör jag bekräftelsen direkt. Ska jag lämna honom helt sedan eller ska jag upprepa bekräftelsen när han tystnat? Om han skriker upp sig under ramsan ska jag inte bekräfta, utan vänta tills han lugnar sig?
/Jenny
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Ett par frågor till
om och när ska jag ramsa/göra husljud när han vaknar på natten? Han låter ofta lite mer ledsen på natten, möjligen inte direkt förtvivlad..samtidigt vill jag ju att han ska somnaom själv och inte förvänta sig att höra ramsan.
Om han vaknar tio min för tidigt på morgonen och börjar gråta, ska jag agera som att det är mitt i natten och sedan göra glad morgon på rätt klockslag även om han precis somnat om eller ska man göra glad morgon i första bästa tysta paus? ( men då kanske han alltid vaknar för tidigt sen?)
Jenny
om och när ska jag ramsa/göra husljud när han vaknar på natten? Han låter ofta lite mer ledsen på natten, möjligen inte direkt förtvivlad..samtidigt vill jag ju att han ska somnaom själv och inte förvänta sig att höra ramsan.
Om han vaknar tio min för tidigt på morgonen och börjar gråta, ska jag agera som att det är mitt i natten och sedan göra glad morgon på rätt klockslag även om han precis somnat om eller ska man göra glad morgon i första bästa tysta paus? ( men då kanske han alltid vaknar för tidigt sen?)
Jenny
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Just ålning är jag ingen expert på, vi körde mer med vändningsövningar och rullade. Men jag kikade in i Erigils tråd och där hade Manfred10 hittat följande tråd om just ålning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592
Du kan säkert söka på ålning här på forumet oxå och se vad du hittar
Bra, ta med dig den insikten!
10 min är ju helt klart godkänt! Man får nog acceptera upp emot 20-30 min såhär i början, innan man ingriper (om det nu inte urartar). Om du bedömer att han skrämmer upp sig själv/fastnar så drar du enklast av en sk pang-ramsa, dvs ramsan fast enbart x 4 och glatt och upplysande om vad det är som gäller. Liksom för att "bryta".sen stökar du vidare på det alt höjer volymen på musiken el vad du nu gör.
F rom uppföljningsveckan så ger du ingen separat bekräftelse utan du drar ihop påminnelseramsan med bekräftelseramsan. De 2 första stroferna när du går ut är påminnelsen, de två sista blir bekräftelsen och då mjuknar du sålunda i tonläget..Sen - avvakta, lyssna - vad händer? reder han sig, ligger bara och pratar. Låt vara. Blir han asförbannad och börjar skrika upp sig, avvakta, ge HUSLJUD (med STORA bokstäver
) var ÖVERTYDLIG. Men gå inte in. Du kan sticka till honom en pangramsa lite då och då, men vänta LÄÄNGE emellan. och tänk på att vi kan förmedla det vi vill säga gnm att använda olika tonlägen på rösten oxå. Man kan ramsa BSETÄMT oxå.Och då snackar vi i ligan "men kom igen nu, du VET vad som står på tapeten". Men inga långa sessioner och inte så ofta, utan lagoma mellanrum.
Och det är väl det som är så svårt att hitta
men grundregeln är alltid att lämna så mkt man bara kan om det inte är ledsamheter såklart. Men jag tolkar det mer som att det är ilska i ert fall.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592
Du kan säkert söka på ålning här på forumet oxå och se vad du hittar
JennyJ skrev:Jo, jag insåg det i samband med luren imorse...![]()
Kan du spara dammsugning tills dess han ska sova och dra ngr varv utanför hans rum? Eller helt enkelt sätta på en CD-spelare, motsvarande, med HÖG musik utanför (många kör ju klassiskt, men jag vet de som tyxcker att bara vanlig radio funkar oxå). städa badrummet kanske? Då måste man "låta" mkt. Kanske måste man sjunga lite medan man arbetar..ja, listan kan säkert göras lång. Eller varför inte ta en dusch med dörren öppen så att vattnets strilande hörs in till honom (om möjligt). etc etc. Husljuden skall som sagt vara rejäla. Att klampa i trappan (utan att läta arg såklart) har jag sysslat med en hel del, och det funkade finfint för oss.JennyJ skrev:Det finns inte så mycket som låter på det planet, men tvn som alltid står på hörs upp, också klampar jag ordentligt över golvet, samt spolar vatten på badrummet bredvid hans rum.
JennyJ skrev: samband med läggningen för natten stängde jag av öronen helt och hittade på sysslor som bara den. Han var rätt så trött så det blev inte så fruktansvärt ilsket, efter tio min lugnade han sig och somnade.
Men det är bara tänkt att jag ska påminna om han skriker upp sig så han fastnar/skrämmer sig själv?
Om han inte går igång när jag går ut, så kör jag bekräftelsen direkt. Ska jag lämna honom helt sedan eller ska jag upprepa bekräftelsen när han tystnat? Om han skriker upp sig under ramsan ska jag inte bekräfta, utan vänta tills han lugnar sig?
10 min är ju helt klart godkänt! Man får nog acceptera upp emot 20-30 min såhär i början, innan man ingriper (om det nu inte urartar). Om du bedömer att han skrämmer upp sig själv/fastnar så drar du enklast av en sk pang-ramsa, dvs ramsan fast enbart x 4 och glatt och upplysande om vad det är som gäller. Liksom för att "bryta".sen stökar du vidare på det alt höjer volymen på musiken el vad du nu gör.
F rom uppföljningsveckan så ger du ingen separat bekräftelse utan du drar ihop påminnelseramsan med bekräftelseramsan. De 2 första stroferna när du går ut är påminnelsen, de två sista blir bekräftelsen och då mjuknar du sålunda i tonläget..Sen - avvakta, lyssna - vad händer? reder han sig, ligger bara och pratar. Låt vara. Blir han asförbannad och börjar skrika upp sig, avvakta, ge HUSLJUD (med STORA bokstäver
Och det är väl det som är så svårt att hitta
Vid uppvak på natten: avvakta, se vad som händer/hur han klarar av att lösa det själv. Ha IS i magen. Joller, gnöl, prat etc - lämnas. Behöver du ramsa, ge då pangramsa följt av husljud. Han LÄR sig tack vare det, så tids nog kommer han inte att behöva fråga dig/er vad det är som gäller, utan han kommer konstatera att just det, det var sova som stod på tapeten eftersom ingen varit här och gjort sken av ngt annatJennyJ skrev:Ett par frågor till
om och när ska jag ramsa/göra husljud när han vaknar på natten? Han låter ofta lite mer ledsen på natten, möjligen inte direkt förtvivlad..samtidigt vill jag ju att han ska somna om själv och inte förvänta sig att höra ramsan.
Vaknar min minsta 10 min för tidigt på morgonen och är lessen så tar jag upp honom såklart. Ingen idé att börja ramsa och ha sig då. Glad morgon som om inget hade hänt bara
Däremot vid prat, joller, bök, ilska och annat som inte känns destruktivt, då är det ligga kvar som gäller och det brukar gå bra! Typ som när vi vaknar lite innan väckarklockan och ligger å drar oss...Jag behöver inte ge ngn pangramsa eftersom han vet vad som gäller, däremot fick jag göra det i början när han var nykurad om han vaknade innan det var dax att kliva upp. Ibland blev han skitförbannad så jag lät honom faktiskt oftast bara vara..
Hej!
Nu har vi snart hålli på en vecka med kuren, och igår somnade han vid läggning kl 19.30 utan gnäll och vaknade först kl 7.00 för att själv somna om efter en stund! =D>
Sedan igår har han börjat äta mat som en häst, så nu börjar jag få lite separationsångest, för han inte ammas så mycket längre... Men det är ju kalas att han äter sig mätt!
En fråga om lurar i vagn:
Någon med erfarenhet av tillrättaläggnade på rygg?
/Jenny
Nu har vi snart hålli på en vecka med kuren, och igår somnade han vid läggning kl 19.30 utan gnäll och vaknade först kl 7.00 för att själv somna om efter en stund! =D>
Sedan igår har han börjat äta mat som en häst, så nu börjar jag få lite separationsångest, för han inte ammas så mycket längre... Men det är ju kalas att han äter sig mätt!
En fråga om lurar i vagn:
Någon med erfarenhet av tillrättaläggnade på rygg?
/Jenny
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Det är inga problem att lägga på rygg, även om man har magläge i sängen inomhus. Var bara beredd på nån extra fråga och stå pall så löser det sig 8) Var noga med att det är samma lur som tas i vagn under uppföljningsveckan.
Härligt jobb ni har gjort! =D>
Ni är på god väg!
Härligt jobb ni har gjort! =D>