Kura 5,5-månaders som strular med amningen
Kura 5,5-månaders som strular med amningen
Hej!
Har länge funderat på att kura sonen på 5,5 månader, men har inte kommit till skott. Han vaknar i snitt varannan till var tredje timme när han ammas 5-10 min så han somnar om igen. Har hoppats på att det skulle bli bättre när vi införde fast föda, men det är ingen skillnad. Så nu måste vi göra något åt detta.
Några frågor:
1.Vanlig mat får jag i honom knappt en dl i taget, vid tre av målen på dagen. Räcker det inkl bröstmjölk? Till saken hör att han ofta börjar gallskrika efter ca 5 min amning, och vägrar således fortsätta äta. Är inte helt säker på att han hinner bli mätt vilket gör att jag försöker igen lite senare -vilket i sin tur gör att det bara blir en massa amåätande hela dagarna.
Har läst någonstans att aptiten kommer några dagar in på kuren, så ska jag köra på med kuren eller ska jag kämpa mer med att strukturera upp måltiderna först?
2. Han sover normalt på sidan nu, men tänkte kura på mage. Nu när han vaknar "utsövd" på morgonen kan han ligga och jollra på rygg i någon kvart innan han tröttnar eller i enstaka fall somnar om. Men på mage står han bara ut i någon minut, så jag bävar för att det blir en massa extra ramsande bara för att han blir arg på att han inte lyckas vända sig...?
3. Tänkte införa dagslurarna i vagnen (har sovit i spjälisen för det mesta nu) men den tillåter bara ryggläge. Hur gör man med tillrättaläggande då, eller är det bara vagning och skak i handtag man kör med då, samt ramsa?
4. Tänkte passa på att kura när maken åker bort på resa, finns det någon som kan bekräfta att det går att genomföra de första 4 nätterna själv utan att man dukar under av trötthet?
/Jenny
Har länge funderat på att kura sonen på 5,5 månader, men har inte kommit till skott. Han vaknar i snitt varannan till var tredje timme när han ammas 5-10 min så han somnar om igen. Har hoppats på att det skulle bli bättre när vi införde fast föda, men det är ingen skillnad. Så nu måste vi göra något åt detta.
Några frågor:
1.Vanlig mat får jag i honom knappt en dl i taget, vid tre av målen på dagen. Räcker det inkl bröstmjölk? Till saken hör att han ofta börjar gallskrika efter ca 5 min amning, och vägrar således fortsätta äta. Är inte helt säker på att han hinner bli mätt vilket gör att jag försöker igen lite senare -vilket i sin tur gör att det bara blir en massa amåätande hela dagarna.
Har läst någonstans att aptiten kommer några dagar in på kuren, så ska jag köra på med kuren eller ska jag kämpa mer med att strukturera upp måltiderna först?
2. Han sover normalt på sidan nu, men tänkte kura på mage. Nu när han vaknar "utsövd" på morgonen kan han ligga och jollra på rygg i någon kvart innan han tröttnar eller i enstaka fall somnar om. Men på mage står han bara ut i någon minut, så jag bävar för att det blir en massa extra ramsande bara för att han blir arg på att han inte lyckas vända sig...?
3. Tänkte införa dagslurarna i vagnen (har sovit i spjälisen för det mesta nu) men den tillåter bara ryggläge. Hur gör man med tillrättaläggande då, eller är det bara vagning och skak i handtag man kör med då, samt ramsa?
4. Tänkte passa på att kura när maken åker bort på resa, finns det någon som kan bekräfta att det går att genomföra de första 4 nätterna själv utan att man dukar under av trötthet?
/Jenny
Re: Kura 5,5-månaders som strular med amningen
Hejsan och varmt välkommen hit!!!
Ett alldeles strålande beslut att kura tycker jag ni har tagit, med en hel del jobb och en massa god vilja kommer hela familjen att få sova hela nätter inom en snar framtid
Nu till dina frågor
Följdfrågor:
* Vad ger du honom för mat? gröt och smakisar?
* Varför tror du att han skriker när du ammar? att det går för långsamt, rinner för sakta eller för snabbt?!? något du kan påverka? kanske erbjuda flaska med utpumpad bröstmjölk först så att den lille hinner lindra den värsta hungern och sedan fylla på med bröstet?
* Ni kan med fördel öva vändningar på dagarna både från rygg till mage och tvärtom
4 dygn utan sömn tror jag kan bli svårt, men du känner nog bäst själv hur länge du klarar dig utan sömn
Lycka till!!
Ett alldeles strålande beslut att kura tycker jag ni har tagit, med en hel del jobb och en massa god vilja kommer hela familjen att få sova hela nätter inom en snar framtid
Nu till dina frågor
Huruvida man strukturerar upp maten först och kurar efter eller gör det parallellt är väldigt olika. Jag har sett goda resultat oavsett vilken väg man går. Personligen tycker jag att det är bra om man fått in ganska mycket vanlig mat på schemat innan kuren för att veta med säkerhet att barnet inte får problem med magen när man inför maten vilket i sin tur kan påverka kurandet. Du skriver att han äter cirka 1 dl vanlig mat tre gånger dagen. Det tycker jag låter som en väldigt bra start. Här kan du med fördel fylla på med bröstmjölk efter maten för att säkra upp att den lille verkligen är mätt.1.Vanlig mat får jag i honom knappt en dl i taget, vid tre av målen på dagen. Räcker det inkl bröstmjölk?
Följdfrågor:
* Vad ger du honom för mat? gröt och smakisar?
* Varför tror du att han skriker när du ammar? att det går för långsamt, rinner för sakta eller för snabbt?!? något du kan påverka? kanske erbjuda flaska med utpumpad bröstmjölk först så att den lille hinner lindra den värsta hungern och sedan fylla på med bröstet?
Förstår att det blir så, man vill ju verkligen inte att de skall vara hungriga. I och med att du ändå lyckats få in så pass mycket vanlig mat borde det inte vara några problem att minska ner antalet gånger du ger mat per dag. Det har indirekt effekt på storleken på portionerna. Äter du många gånger blir det lite varje gång och äter du lagom ofta så blir portionerna större. Detta är inget som sker över en natt utan kan ta några dagar, framförallt för små barn.Är inte helt säker på att han hinner bli mätt vilket gör att jag försöker igen lite senare -vilket i sin tur gör att det bara blir en massa amåätande hela dagarna.
Stämmer bra de! trötta barn är ofta dåliga på att äta och då framförallt äta stora/normala portioner. De är helt enkelt för trötta. Istället småsnuttar de gärna och ofta dygnet runt vilket till slut blir ohållbart för hela familjen.Har läst någonstans att aptiten kommer några dagar in på kuren, så ska jag köra på med kuren eller ska jag kämpa mer med att strukturera upp måltiderna först?
Du menar om han vaknar innan den tid det är tänkt att han ska vakna? om han sover till den tänkta tiden och ni går in och väcker har ni ju inget problem. Om han vaknar kl 6 och ert schema säger att han skall upp kl 7 ja då har han en timme att fördriva under vilken det är tänkt att ni skall få honom att somna om. I och med att han lättast somnar om på mage är det bäst att låta honom vara i det läget. Vänder han själv sig till rygg så får han vara i det läget.2. Han sover normalt på sidan nu, men tänkte kura på mage. Nu när han vaknar "utsövd" på morgonen kan han ligga och jollra på rygg i någon kvart innan han tröttnar eller i enstaka fall somnar om. Men på mage står han bara ut i någon minut, så jag bävar för att det blir en massa extra ramsande bara för att han blir arg på att han inte lyckas vända sig...?
* Ni kan med fördel öva vändningar på dagarna både från rygg till mage och tvärtom
Man kan lägga tillrätta men inte lika gott som man kan på mage och buffa kan man inte alls göra. Däremot kan man vagna vilket kan jämställas med att buffa.3. Tänkte införa dagslurarna i vagnen (har sovit i spjälisen för det mesta nu) men den tillåter bara ryggläge. Hur gör man med tillrättaläggande då, eller är det bara vagning och skak i handtag man kör med då, samt ramsa?
Att kura är ansträngande både psykiskt och fysiskt för den som utför jobbet. Fysiskt för att man är vaken på natten och psykiskt för att det är ett krävande jobb. Kanske har du någon som kan komma och avlasta en stund på dagen? en barnvakt som kan leka med barnet, gå ut på promenad eller liknande en stund så att du åtminstone kan sova någon timme?4. Tänkte passa på att kura när maken åker bort på resa, finns det någon som kan bekräfta att det går att genomföra de första 4 nätterna själv utan att man dukar under av trötthet?
4 dygn utan sömn tror jag kan bli svårt, men du känner nog bäst själv hur länge du klarar dig utan sömn
Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hej!
Vill bara tala om att jag kurade solo och det funkade hyfsat bra. jag sov på dagarna när han sov sina lurar. Jag undrar varför du vill kurade på mage i säng på natten och på rygg i vagnen på dagen? Ytterligare ett tillägg .... du kan buffa på rygg men det blir inte riktigt samma effekt. Sidan funkar oxå ok.
Jenny
Vill bara tala om att jag kurade solo och det funkade hyfsat bra. jag sov på dagarna när han sov sina lurar. Jag undrar varför du vill kurade på mage i säng på natten och på rygg i vagnen på dagen? Ytterligare ett tillägg .... du kan buffa på rygg men det blir inte riktigt samma effekt. Sidan funkar oxå ok.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej!
Insåg att jag glömde skriva att maten är MAX 1dl MAX tre ggr per dag. Varierar lite broende på vad vi gör under dagen, när han vaknar, och huruvida jag har begynnande mjölkstockning (vilket verkar hända hela tiden nu när jag går ut, har inte riktigt hittat ett sätt att hålla mig tillräckligt varm). En optimal dag är det fruktpure på morgon eller förmiddag, rotsakspure+plommonpure till lunch och gröt på kvällen.
Som synes saknas en ordentlig struktur. Men jag vet i alla fall hur jag skulle vilja ha det:
7.30 godmorgon+amning+frukost
9.30 sova 45 min
10.15 mellis
12.00 lunch
12.45 sova 1,5 h
15.00 mellis
16.15 sova 45 min
18.00 middag m gröt
19.00 kvällsslurk
19.30 sova 12 h
Jag har en fundering:
Första mellis, bör den kanske egentligen ligga före 9.30-luren?
Ang amning så verkar det vara olika skäl varje gång han skriker....iblan verkar det vara bajs på g, ibland kommer det för lite ibland för mycket. Ibland tror jag helt enkelt att han är för trött för att äta. Amningen har strulat till och från sen han föddes, då hade han inte tålamod att vänta en sekund på maten. Då fick man ta flaskan istället ibland för att han inte ens hittadevtill bröstet i sin frustration. Men sen vi kom förbi det har han slutat ta flaska helt.
Ang dagslurar i vagn var det mest att jag läste här på forumet att det skulle bli komplicerat att få lillen att sova i vagnen om man inte gjorde det under kuren. Å andra sidan har han precis blivit nog stadig för att kunna sitta och titta på omgivningen i vagnen, så jag måste inte längre passa på att gå ut när han sover. F ö har han hittills inte heller några problem med uppvak om man stannar vagnen. Däremot somnar han ju bara när vagnen rullar, men det kanske löser sig självt när ramsan sitter?
Appropå ramsa, är det vanligt med samma ramsa dag som natt? Fördelar/nackdelar?
/Jenny
Insåg att jag glömde skriva att maten är MAX 1dl MAX tre ggr per dag. Varierar lite broende på vad vi gör under dagen, när han vaknar, och huruvida jag har begynnande mjölkstockning (vilket verkar hända hela tiden nu när jag går ut, har inte riktigt hittat ett sätt att hålla mig tillräckligt varm). En optimal dag är det fruktpure på morgon eller förmiddag, rotsakspure+plommonpure till lunch och gröt på kvällen.
Som synes saknas en ordentlig struktur. Men jag vet i alla fall hur jag skulle vilja ha det:
7.30 godmorgon+amning+frukost
9.30 sova 45 min
10.15 mellis
12.00 lunch
12.45 sova 1,5 h
15.00 mellis
16.15 sova 45 min
18.00 middag m gröt
19.00 kvällsslurk
19.30 sova 12 h
Jag har en fundering:
Första mellis, bör den kanske egentligen ligga före 9.30-luren?
Ang amning så verkar det vara olika skäl varje gång han skriker....iblan verkar det vara bajs på g, ibland kommer det för lite ibland för mycket. Ibland tror jag helt enkelt att han är för trött för att äta. Amningen har strulat till och från sen han föddes, då hade han inte tålamod att vänta en sekund på maten. Då fick man ta flaskan istället ibland för att han inte ens hittadevtill bröstet i sin frustration. Men sen vi kom förbi det har han slutat ta flaska helt.
Ang dagslurar i vagn var det mest att jag läste här på forumet att det skulle bli komplicerat att få lillen att sova i vagnen om man inte gjorde det under kuren. Å andra sidan har han precis blivit nog stadig för att kunna sitta och titta på omgivningen i vagnen, så jag måste inte längre passa på att gå ut när han sover. F ö har han hittills inte heller några problem med uppvak om man stannar vagnen. Däremot somnar han ju bara när vagnen rullar, men det kanske löser sig självt när ramsan sitter?
Appropå ramsa, är det vanligt med samma ramsa dag som natt? Fördelar/nackdelar?
/Jenny
-
LilloppansMamma
Hej och välkommen säger även jag!
Angående schemat ligger måltiderna lite tätt- 3- max 4 timmar emellan. Jag tycker 3,5 timma brukar vara lagom för många små.
5 mål/dag- frukost, lunch, mellanmål, middag och nattslurk är standard. Om magen hänger med kan du öka lite på maten. Tror aptiten skulle påverkas positivt om måltiderna glesades ( är det ens ett ord?!
kanske inte) lite.
Jag är ett big fan av en andra frukost. dvs amning med en gång när man vaknat och en timma senare får sitta med vid riktig frukost, smaka av det du har på din tallrik- men också få lite gröt mellan varven? Till lunch tycker jag att man kan köra kött+grönsakspuré+fruktpuré. Mellis kan vara gröt igen. Middag samma som lunch. Gärna välling till nattslurk. Ersättning tycker jag man kan skippa.
Lite tankar från mig.
LilloppansMamma
Angående schemat ligger måltiderna lite tätt- 3- max 4 timmar emellan. Jag tycker 3,5 timma brukar vara lagom för många små.
5 mål/dag- frukost, lunch, mellanmål, middag och nattslurk är standard. Om magen hänger med kan du öka lite på maten. Tror aptiten skulle påverkas positivt om måltiderna glesades ( är det ens ett ord?!
Jag är ett big fan av en andra frukost. dvs amning med en gång när man vaknat och en timma senare får sitta med vid riktig frukost, smaka av det du har på din tallrik- men också få lite gröt mellan varven? Till lunch tycker jag att man kan köra kött+grönsakspuré+fruktpuré. Mellis kan vara gröt igen. Middag samma som lunch. Gärna välling till nattslurk. Ersättning tycker jag man kan skippa.
När man genomför kuren är det viktigt att hålla fast vid det beslutet man gjort vart man förlagt lurarna någonstans, man får inte byta förrän uppföljningsveckan är till ända. Men en SS ska kunna sova överallt, men min Loppa sover mycket sämre i vagnen, då hon får sova på rygg där och då blir vilorna inte lika långa, men hon somnar fint.JennyJ skrev: Ang dagslurar i vagn var det mest att jag läste här på forumet att det skulle bli komplicerat att få lillen att sova i vagnen om man inte gjorde det under kuren
Vet att några har samma, men det är inget jag skulle rekommendera. Det KAN skapa förvirring hos barnet då de inte inser skillnaden på att sova en lur eller att de skall sova hela natten lång. Jag har olika ramsor.JennyJ skrev: Appropå ramsa, är det vanligt med samma ramsa dag som natt? Fördelar/nackdelar?
Lite tankar från mig.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Hej!
Jag ber dig fylla i födelsedatum på sonenn och datum för planerad kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur, på så sätt blir det lättare att svara på dina inlägg.
Tuttarna brukar ju oxå ställa in sig rätt snabbt när mattiderna blir annorlunda.
Dag, sov så gott en liten stund!
Natt, god natt, god natt och sov så gott!
Jenny
Jag ber dig fylla i födelsedatum på sonenn och datum för planerad kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur, på så sätt blir det lättare att svara på dina inlägg.
Ull närmast tuttarna och lager på lager, ytterst vindtätt brukar funka bra! 8) Om du har mycket mjölk kan det hjälpa att pumpa ur brösten i slutet av måltiden, den kan frysas in till senare tillfälle eller ges som nattslurk i flaska tillexempel. Nu brukar ju urpumpning bidra till ökad produktion, men har du lätt för mjölkstockning kan det vara ett bra alternativ om liten inte alltid ska/vill äta när tuttarna vill.JennyJ skrev:Varierar lite broende på vad vi gör under dagen, när han vaknar, och huruvida jag har begynnande mjölkstockning (vilket verkar hända hela tiden nu när jag går ut, har inte riktigt hittat ett sätt att hålla mig tillräckligt varm).
Det där löser sig när du styr upp måltiderna lite mer. Mat när det är mat, mycket mat och umgänge, lek och sömn på övriga tider.JennyJ skrev:Ang amning så verkar det vara olika skäl varje gång han skriker....iblan verkar det vara bajs på g, ibland kommer det för lite ibland för mycket. Ibland tror jag helt enkelt att han är för trött för att äta.
Dagramsan ska egentligen inte innehålla ordet natt. Jag har så här:JennyJ skrev:Appropå ramsa, är det vanligt med samma ramsa dag som natt? Fördelar/nackdelar?
Dag, sov så gott en liten stund!
Natt, god natt, god natt och sov så gott!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej!
Tack för bra råd! Tyvärr måste lunchen och långvilan ligga på exakt dessa tider, och då hamnar det lite tätt med maten om inte läggningen och väckningen ska hamna rätt sent... Men en andra frukost låter ju somen jättefin idé!
Han tar inte flaska så jag vet inte heller med välling... Kankse iofs kan få honom att dricka det ur pipmugg? Skulle hur som helst vilja behålla amning där ett tag om det inte blir så att han behöver nåt stadigare att sova på.
Tror jag ska förlägga två av lurarna till vagnen så han lär sig att man kan somnasjälv på rygg också. Min vagn är dock ingen optimal "vagningsvagn", lite för mycket fjädring,. Eller så är det helt enkelt jag som måste öva upp tekniken bättre
Jenny, tack för dina ramsor- de är nästan identiska med dem jag tänkt ut, så jag kör vidare med mina
Jenny
Tack för bra råd! Tyvärr måste lunchen och långvilan ligga på exakt dessa tider, och då hamnar det lite tätt med maten om inte läggningen och väckningen ska hamna rätt sent... Men en andra frukost låter ju somen jättefin idé!
Han tar inte flaska så jag vet inte heller med välling... Kankse iofs kan få honom att dricka det ur pipmugg? Skulle hur som helst vilja behålla amning där ett tag om det inte blir så att han behöver nåt stadigare att sova på.
Tror jag ska förlägga två av lurarna till vagnen så han lär sig att man kan somnasjälv på rygg också. Min vagn är dock ingen optimal "vagningsvagn", lite för mycket fjädring,. Eller så är det helt enkelt jag som måste öva upp tekniken bättre
Jenny, tack för dina ramsor- de är nästan identiska med dem jag tänkt ut, så jag kör vidare med mina
Jenny
Hej du,
Lycka till!!
Andra frukost en timme efter första frukosten alternativt en liten minimellis mellan frukost och lunch, kanske bara lite frukt eller liknande.Tyvärr måste lunchen och långvilan ligga på exakt dessa tider, och då hamnar det lite tätt med maten om inte läggningen och väckningen ska hamna rätt sent... Men en andra frukost låter ju somen jättefin idé!
Gillar han pipmugg så fungerar det ju utmärkt att fylla den med vällingHan tar inte flaska så jag vet inte heller med välling... Kankse iofs kan få honom att dricka det ur pipmugg? Skulle hur som helst vilja behålla amning där ett tag om det inte blir så att han behöver nåt stadigare att sova på.
Behålla amning som frukost och kvällsslurk? Det fungerar alldeles utmärkt att amma två gånger om dagen och köra de andra målen med riktig mat. Så länge den riktiga maten består av ordentliga portioner och liten äter bra så ska det inte vara några problems!Skulle hur som helst vilja behålla amning där ett tag om det inte blir så att han behöver nåt stadigare att sova på.
Kanske är så, testa du gärna med en tyngd i vagnen att öva på.Tror jag ska förlägga två av lurarna till vagnen så han lär sig att man kan somnasjälv på rygg också. Min vagn är dock ingen optimal "vagningsvagn", lite för mycket fjädring,. Eller så är det helt enkelt jag som måste öva upp tekniken bättr
Lycka till!!
Ikväll smäller det!
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
Dotter född 140415
haha jasså? har ni ändrat schemat eller är det något annat som ska ske? 
Nu har startskottet för kuren gått!
Buffade i knappt en kvart, sen var han helt tyst och lugn. Gjorde en solfjäder och ramsade mig ut. Fick ingen reaktion alls på ramsan..!?! Väntade jag för länge så han somnade av buffningen och inte hörde ramsan? Har ju läst att man ska buffa tills barnet är helt tyst första gången...
Aja, hädanefter är jag inte lika generös med buffandet iaf.
Buffade i knappt en kvart, sen var han helt tyst och lugn. Gjorde en solfjäder och ramsade mig ut. Fick ingen reaktion alls på ramsan..!?! Väntade jag för länge så han somnade av buffningen och inte hörde ramsan? Har ju läst att man ska buffa tills barnet är helt tyst första gången...
Aja, hädanefter är jag inte lika generös med buffandet iaf.
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Jasså var det idag det var dags, det var alltså stora dagen D
Lycka till med natten!
Jätte bra att han blev lugn och fin av buffningen, helt rätt gjort! Nästa gång (om han vaknar mer) så sluta buffa lite tidigare så att han hinner höra ramsan innan han somnar. Var också noga med att alltid bekräfta även barnet redan tycks sovaBuffade i knappt en kvart, sen var han helt tyst och lugn. Gjorde en solfjäder och ramsade mig ut. Fick ingen reaktion alls på ramsan..!?! Väntade jag för länge så han somnade av buffningen och inte hörde ramsan? Har ju läst att man ska buffa tills barnet är helt tyst första gången...
Lycka till med natten!
Härligt! =D> =D>
Ser fram emot en rapport i morgon bitti!
Jenny
Ser fram emot en rapport i morgon bitti!
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Snart dags för väckning med tjo och tjim!
Detta blev första nattens anteckningar:
19.39 skratt och godnatt
19.54 somnat med buffning. Ramsar. Ingen reaktion. Somnade han innan?
23.20 vaknar buffar
23.30 ramsar mig ut ingen reaktion. Småklagan krafsar på lakanet.
23.35 tyst
23.48 skriker upp sig, buffar
23.53 ramsar mig ut ingen reaktion på tydlig bekräftelse. Tyst
01.20 buffar
01.22 ramsar mig ut gråter kort klagar lite bekräftelse för tidigt
01.26 går in och buffar innan han hunnit skrika upp sig, Blir bara arg
01.34 ramsar ut under smärre protester som stegras
01.36 buffar blir mest arg på mig
01.46ramsar ut vid någorlunda lämpligt tillfälle
01.47 klagar lite, men verkar nöjdare utan mitt buffande
01.48 skriker upp sig ramsar lugnas något
01.51 buffas, statisk solfjäder efter halva tiden då buffning inte verkar ta. Buffning sista minuten, lugnas gnyr tystnad
02.00 ramsar ut, bekräftelse ingen reaktion verkar somna
02.02 klagan, ledsen buffas igen
02.07 ramsar ut, tystnar först, tar ny sats
02.11 ramsar argt
02.12 lugnar sig av sig själv
02.13 tystnar, får bekräftelsen x2
02.14 lite snyftningar efter gråten men han somnar gott
Insåg att jag inte skulle gått in och buffat alls efter första gången!
03.13 buffar kanske två tre gånger klagar redan på utvägen ramsar till den verkar gå fram avvaktar
03.17 tystnad och bekräftelse
04.44 Ledsen buffas lite förlänge ramsar, verkar inte hjälpa avvaktar
04.48 buffar igen kort går ut lite tidigt? Ramsar x6 lugnas något men ökar igen kan han ta hand om detta själv?
04.54 ramsar tar inte
04.55 lugnar sig lite bekräftar när gnyendet klingar ut, gnyr ett par gånger till.
04.56 tyst
06.36 samma som 4.44
06.38 tystnar så snart jag lägger tillrätta igen, hoppar över buffningen, han börjar höja rösten så snart jag går ut men klingar av efter ca 20 s
06.39 bekräftar. tyst sånär som på några små suckar
Förutom jättetabbe att härja inne hos honom mitt i natten med buffning som han inte ville ha (han villeju bara somna om!
) så tycker jag det gick finfint. Man tycker att man läser och läser så noga hurman ska göra, men ändå missar man...blev ju mycket bättre sen iaf. Uppvak ungefär antal som det brukar va, men känns som att ramsan lugnar honom när han är redo att ta emot den. Så jag ser fram emot nästa natt om vi kan skippa buffningen och bara konversera med ramsan!
8)
Nu ska jag förbereda mig på väckning!
/Jenny
Detta blev första nattens anteckningar:
19.39 skratt och godnatt
19.54 somnat med buffning. Ramsar. Ingen reaktion. Somnade han innan?
23.20 vaknar buffar
23.30 ramsar mig ut ingen reaktion. Småklagan krafsar på lakanet.
23.35 tyst
23.48 skriker upp sig, buffar
23.53 ramsar mig ut ingen reaktion på tydlig bekräftelse. Tyst
01.20 buffar
01.22 ramsar mig ut gråter kort klagar lite bekräftelse för tidigt
01.26 går in och buffar innan han hunnit skrika upp sig, Blir bara arg
01.34 ramsar ut under smärre protester som stegras
01.36 buffar blir mest arg på mig
01.46ramsar ut vid någorlunda lämpligt tillfälle
01.47 klagar lite, men verkar nöjdare utan mitt buffande
01.48 skriker upp sig ramsar lugnas något
01.51 buffas, statisk solfjäder efter halva tiden då buffning inte verkar ta. Buffning sista minuten, lugnas gnyr tystnad
02.00 ramsar ut, bekräftelse ingen reaktion verkar somna
02.02 klagan, ledsen buffas igen
02.07 ramsar ut, tystnar först, tar ny sats
02.11 ramsar argt
02.12 lugnar sig av sig själv
02.13 tystnar, får bekräftelsen x2
02.14 lite snyftningar efter gråten men han somnar gott
Insåg att jag inte skulle gått in och buffat alls efter första gången!
03.13 buffar kanske två tre gånger klagar redan på utvägen ramsar till den verkar gå fram avvaktar
03.17 tystnad och bekräftelse
04.44 Ledsen buffas lite förlänge ramsar, verkar inte hjälpa avvaktar
04.48 buffar igen kort går ut lite tidigt? Ramsar x6 lugnas något men ökar igen kan han ta hand om detta själv?
04.54 ramsar tar inte
04.55 lugnar sig lite bekräftar när gnyendet klingar ut, gnyr ett par gånger till.
04.56 tyst
06.36 samma som 4.44
06.38 tystnar så snart jag lägger tillrätta igen, hoppar över buffningen, han börjar höja rösten så snart jag går ut men klingar av efter ca 20 s
06.39 bekräftar. tyst sånär som på några små suckar
Förutom jättetabbe att härja inne hos honom mitt i natten med buffning som han inte ville ha (han villeju bara somna om!
8)
Nu ska jag förbereda mig på väckning!
/Jenny
Dotter född 140415
Dotter född 140415
Härligt!
Du resonerar så klokt, du hör redan på hans reaktion vilket humör han är på. =D> Som du märkte blev han arg av buffandet där i natten, men första natten är det helt klart bättre att buffa för mycket än för lite, i natt tar ramsan över mer och mer. Håll koll på schemat idag även om liten är trött, bjussa inte på några marginalkvartar, mycket utevistelse brukar vara toppen.
Läs på lite mer i lathunden under dagen så har du järnkoll i natt!
Bra jobbat! :thumbsup:
Du resonerar så klokt, du hör redan på hans reaktion vilket humör han är på. =D> Som du märkte blev han arg av buffandet där i natten, men första natten är det helt klart bättre att buffa för mycket än för lite, i natt tar ramsan över mer och mer. Håll koll på schemat idag även om liten är trött, bjussa inte på några marginalkvartar, mycket utevistelse brukar vara toppen.
Läs på lite mer i lathunden under dagen så har du järnkoll i natt!
Bra jobbat! :thumbsup:
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903