Nyttan av en ny "dagisdebatt"!
Re: Nyttan av en ny "dagisdebatt"!
Stissigare , tryggare, skulle det stå. Inte tidigare 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ni får ursäkta mig ..... inte bra att skriva på telefonen . Otrygga skulle det stå.
8)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jag funderar på om jag och Åsa Rosenberg läste samma artikel
http://www.newsmill.se/node/25573#comment-289965
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Bara en tanke:
Det skulle ju inte vara så dumt om den här "pedagogiska verksamheten" (dagmammor) skulle kunna gälla sina egen barn, inte bara om man tar in någons annans barn. För det är ju en möjlighet att få vara hemma och bedriva en pedagogisk verksamhet för sitt barn. För mig som är inne på Domans matte- och läsprogram skulle det vara jätte bra.
Men istället får vi trixa med ekonomin och med föräldradagar
En helt annan fråga:
Hur är det med sgi:n egentligen? Vi som inte tog ut nått första året och sen 5 dagar i veckan nu (sen hon fyllde 1 år), hur blir det med min sgi när jag börjar jobba igen? Blir den noll då, tills jag jobbat 6 månader? Vad skulle hända om vi fick ett barn till innan jag jobbat 6 månader? Skulle vi få en urusel sgi då? Nån som vet? Vad händer med min sjukpenning om/när jag måste vabba eller själv vara sjukskriven dom första 6 månaderna?
/Bellan
Det skulle ju inte vara så dumt om den här "pedagogiska verksamheten" (dagmammor) skulle kunna gälla sina egen barn, inte bara om man tar in någons annans barn. För det är ju en möjlighet att få vara hemma och bedriva en pedagogisk verksamhet för sitt barn. För mig som är inne på Domans matte- och läsprogram skulle det vara jätte bra.
Men istället får vi trixa med ekonomin och med föräldradagar
En helt annan fråga:
Hur är det med sgi:n egentligen? Vi som inte tog ut nått första året och sen 5 dagar i veckan nu (sen hon fyllde 1 år), hur blir det med min sgi när jag börjar jobba igen? Blir den noll då, tills jag jobbat 6 månader? Vad skulle hända om vi fick ett barn till innan jag jobbat 6 månader? Skulle vi få en urusel sgi då? Nån som vet? Vad händer med min sjukpenning om/när jag måste vabba eller själv vara sjukskriven dom första 6 månaderna?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tyvärr har jag (erfarenhet av arbete både i förskoleklass och förskola) motsatta erfarenheter även om mina erfarenheter givetvis inte har kvantitet nog att dra generella slutsatser av.Manfred10 skrev:.... Jag hade en tvättäkta gammal lågstadiefröken i skolan, en sån som spelade orgel.Hon sade att hon direkt såg vilka barn som även gått på dagis och inte bara förskoleklass..... (hon sa det inte till oss barn förstås )till det negativa ska tilläggas. Dagisbarn var tidigare och mer oroliga än de som hade varit hemma och bara gått ett år i förskoleklass. Men det var då, verkligheten såg lite annorlunda ut då oxå förstås .
Jenny
Mina erfarenheter av att få in barn som varit hemma tills de varit ca 4 år är att de haft svårare att samarbeta med andra barn, svårare att hantera konflikter (slåss, bits osv) på ett adekvat sätt och mer vana vid att alla ska anpassa sig efter dem.
Men som sagt, jag kanske har haft 4-5 sådana barn, så enligt vetenskapen skulle det väl gå under felmarginalen.
Och som jag skrev förut tycker jag absolut det kan gå lika bra att ha barnen hemma, bara man tänker till lite så de får social och annan träning.
Det var mer jag ville kommentera, nu kommer jag inte ihåg allt. Men förskollärartätheten är olika på olika ställen. Där jag arbetat förr har den varit 50-75% vilket jag tyckt varit bra.
Hoppsan!Snufsan skrev: Mina erfarenheter av att få in barn som varit hemma tills de varit ca 4 år är att de haft svårare att samarbeta med andra barn, svårare att hantera konflikter (slåss, bits osv) på ett adekvat sätt och mer vana vid att alla ska anpassa sig efter dem.
Mamma till:
B. f 01
E. f 07
S. f 09
Ärta i magen. BF 20170303
B. f 01
E. f 07
S. f 09
Nej, de var inte bb-barn vad jag vet. Skilda omständigheter till att de varit hemma.olgis skrev:
Hoppsan!Då var de garanterat inte BB-barn.
Här hemma är det just bitas, slåss och rivas som vi håller på att sanera bort efter en höst av för mycket dagis. Så ja, jag tror nog att det kan hamna under felmarginalen.
Det de hade gemensamt var att de inte fått tillräcklig träning i att interagera med andra barn under vuxen överinsyn/hjälp. De var inte vana att turas om, läsa av andra barn eller lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.
Konflikter som naturligt uppstår mellan barn. Det är sällan mormor insisterar på att ha den röda leksaksbilen, eller vara just törnrosa i leken.
Innan barnen har lärt sig kanske de drämmer leksaksbilen i huvudet på kompisen. Då finns en vuxen där och förklarar hur de ska göra istället (turas om). Till slut har barnen lärt sig att själv lösa konflikterna, att samspela med andra, vilket främjar samarbete och konfliktlösning även framöver under uppväxten.
Yngre barn kan även lära sig av äldre som redan kan. Dels som förebilder hur de agerar och dels att barnen griper in och medlar om det behövs. Men det gäller att det finns engagerade pedagoger som använder barngruppen som en positiv resurs. Man kan förstås inte bara lämna dem att klara sig bäst de vill.
Nu har jag inte sagt att just förskolan är nödvändig för att lära sig detta. Dessutom skulle det helst vara barngrupper så de vuxna hinner vara med överallt där de behövs.
Nej men Lillebror eller storasyster kanske!snufsan skrev:Det är sällan mormor insisterar på att ha den röda leksaksbilen, eller vara just törnrosa i leken.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ja exakt. Jag tänkte också så. Men det kanske var ensambarn du tänkte på Snufsan?Manfred10 skrev:Nej men Lillebror eller storasyster kanske!snufsan skrev:Det är sällan mormor insisterar på att ha den röda leksaksbilen, eller vara just törnrosa i leken.
Turtagning är inte heller någonting man enbart lär sig på förskolan. Även ensambarn har möjlighet att lära sig att turas om på andra arenor än förskolan.
Det finns fortfarande öppna förskolor, lekparker, lekland etc.
Det finns fortfarande föräldrar som, lika bra som vilken pedagog i världen, kan lära sitt barn turtagning.
Sen tänker jag på detta som du skriver:
Snufsan skrev: Det de hade gemensamt var att de inte fått tillräcklig träning i att interagera med andra barn under vuxen överinsyn/hjälp. De var inte vana att turas om, läsa av andra barn eller lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.
Jag kan inte alls hålla med dig om att social kompetens är någonting unikt för barn som går på förskola. Lika lite som jag tycker att det är särskilt viktigt att barn på ca 4 år måste klara av turtagning i en grupp om 20 barn.
Vi har för höga sociala krav på våra små barn. I sinom tid kommer det att dyka upp flera larmande vetenskapliga rapporter om detta. Om det inte redan har dykt upp vill säga.
ADHD-diagnosciteringar står som spön i backen. Med det är det inte sagt att ADHD inte existerar, men jag är övertygad om att överdiagnosciteringen är skyhög.
Mamma till:
B. f 01
E. f 07
S. f 09
B. f 01
E. f 07
S. f 09
Nu hinner jag bara titta in som hastigast men som jag har skrivit flera gånger tror jag att barn kan få dessa färdigheter på andra sätt än förskolan också.
Det finns många barn med "särskilda behov" nu. Som jag ser det beror det en del på barngruppernas storlek. När jag var nyutbildad hann man med barnen på ett annat sätt, även de som krävde lite mer. Då behövde man inte ansöka om resurs för de man nu skulle behöva det för så att säga.
Jag tycker som du det blir för höga krav på barnen med stora barngrupper. Det är lättare för alla barn men särskilt de som ligger i gränslandet till att få problem, när tempot är lägre och det inte finns så många runt ikring.
Även skolan (och även högskola samt arbetsliv) är svårare nu för barn med problematik på sätt och vis. Det ställs höga krav på eget ansvar och samarbete på olika sätt. Det kan kännas otryggt och rörigt för ett barn med behov av tydliga anvisningar på vad som ska göras.
Det finns många barn med "särskilda behov" nu. Som jag ser det beror det en del på barngruppernas storlek. När jag var nyutbildad hann man med barnen på ett annat sätt, även de som krävde lite mer. Då behövde man inte ansöka om resurs för de man nu skulle behöva det för så att säga.
Jag tycker som du det blir för höga krav på barnen med stora barngrupper. Det är lättare för alla barn men särskilt de som ligger i gränslandet till att få problem, när tempot är lägre och det inte finns så många runt ikring.
Även skolan (och även högskola samt arbetsliv) är svårare nu för barn med problematik på sätt och vis. Det ställs höga krav på eget ansvar och samarbete på olika sätt. Det kan kännas otryggt och rörigt för ett barn med behov av tydliga anvisningar på vad som ska göras.
Jo jag har förstått det.Snufsan skrev:Nu hinner jag bara titta in som hastigast men som jag har skrivit flera gånger tror jag att barn kan få dessa färdigheter på andra sätt än förskolan också.
Jag tycker att du har en bra poäng i att grupperna är för stora. Att arbetet med barnen förmodligen skulle vara mycket enklare, roligare, mer utvecklande och mer inkluderande på barnens egna villkor om barngrupperna var mindre.
Jag tycker att det är bra att du är med i diskussionen här, förskollärare som du är.
Jag står fast vid mina synpunkter som jag skulle vilja sammanfatta:
Summan av kardemumman: Det finns ingenting som heter "Förskoleplikt". Var kritisk, välj med omsorg! Låt barn få vara barn i den mån det är möjligt.
Mamma till:
B. f 01
E. f 07
S. f 09
B. f 01
E. f 07
S. f 09
Ursäkta mig Nat. Jag såg inte ditt inlägg förrän nu.Nat skrev:Jag funderar på om jag och Åsa Rosenberg läste samma artikel![]()
Man trampar alltid någon på tårna när man diskuterar dagis i bemärkelsen "Dess nödvändighet?". Den här damen missade tydligen hela poängen med att artikeln avhandlade 15-timmars (snart Gud förbjude 30-timmars) barnen.
Mamma till:
B. f 01
E. f 07
S. f 09
B. f 01
E. f 07
S. f 09
Jag tror den här damen missar en hel del annars oxå..........Olgis skrev:Den här damen missade tydligen hela poängen med att artikeln avhandlade 15-timmars (snart Gud förbjude 30-timmars) barnen.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Och Snufsan: För att bekräfta att jag har hört dig helt och hållet.
Du skriver så här:
Även dessa går att applicera i hemmet bland syskon. Stora syskon lär små syskon. Det ser jag varje dag här hemma.
Men jag är skeptisk till syskongrupper (i stora barngrupper) på förskolan eftersom min erfarenhet är att omsorgen om de små brister i syskongruppen. Likaväl upplever jag det som att många större barn inte får det utrymme det behöver. Jag vet inte hur många pärlplattor som åkte i golvet och hur många tårar som fälldes över dessa när småbarnen gick bärsärkagång och drog konstverken i golvet.
Det kan vara lagom för barn att förhålla sig till sina egna småsyskon, men det blir lätt för mycket när andra småbarn "förstör".
Du skriver så här:
Vygotskijs "stolar" jaYngre barn kan även lära sig av äldre som redan kan.
Men jag är skeptisk till syskongrupper (i stora barngrupper) på förskolan eftersom min erfarenhet är att omsorgen om de små brister i syskongruppen. Likaväl upplever jag det som att många större barn inte får det utrymme det behöver. Jag vet inte hur många pärlplattor som åkte i golvet och hur många tårar som fälldes över dessa när småbarnen gick bärsärkagång och drog konstverken i golvet.
Det kan vara lagom för barn att förhålla sig till sina egna småsyskon, men det blir lätt för mycket när andra småbarn "förstör".
Mamma till:
B. f 01
E. f 07
S. f 09
B. f 01
E. f 07
S. f 09
Och vad hade det i så fall att göra med att hon inte var försörjd av en man.Manfred10 skrev:Jag tror den här damen missar en hel del annars oxå..........Olgis skrev:Den här damen missade tydligen hela poängen med att artikeln avhandlade 15-timmars (snart Gud förbjude 30-timmars) barnen."Han var 2,5 år när HON kom......." Det är lillasyster hon menar vad jag kan förstå.....
![]()
Jenny
Mamma till:
B. f 01
E. f 07
S. f 09
B. f 01
E. f 07
S. f 09