Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej på er!

Oj! Inget skrivet sedan slutet av april... Hmmm... Fler än jag har njutit av det underbara försommarvädret misstänker jag. :D Jag har dessutom jobbat en hel del och näst efter familj och jobb så tillbringar jag all ledig tid i trädgården eller i syrummet. Det blir med andra ord väldigt lite tid över till annat.

Tack Tinis för efterlysningen i min blogg... Tänker på er också och visst såg du att jag har lagt upp både dig, ÅsaB och Fjällmor som favoriter i bloggen? Så jag håller koll på er därifrån om inte annat.

Kram-kram från Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Dålig aktivitet i denna tråden. Bara måste säga att jag är stolt och nöjd. Klär om stolarna i matsalen.
De var trista när vi köpte dem för 8-10 år sedan, men de var de bästa de hade, tyckte vi då.
Nu har jag köpt svart konstläder (galon) och har klätt om två. Vi har sagt att vi försöker göra en per dag, så blir vi klara någon gång. Åtta stolar är det totalt.
Här är en bild - nummer 8 eller så http://en.fotoalbum.eu/hjortstigen/a222116

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SaraMilana

Re: Dags att börja sy, sticka och virka?

Inlägg av SaraMilana »

Jag hittade en så fantastiskt inspirerande gammal tråd som jag tänkte skrämma liv i! :D Har hunnit läsa en fjärdedel av tråden och har lärt mig massor! Jag har även insett att min symaskin har bra många fler funktioner än jag visste om. Tjihoo! \:D/

:arrow: Ett pågående projekt är att pimpa sittvagnen för magsovning. Med en rörlig liten tjej så trillar benen lätt utanför, så jag har idag sytt version två av sarg runt nederdelen. Version ett blev till efter inspiration från Tetz :heart: och videunge :heart:, idag har jag vidareutvecklat min första variant till en lite smidigare sak som tar mindre plats när den inte används. Tuta och kör är min melodi, allt ska helst ske igår, så den blev till av det som fanns hemma. Provsoven idag under långluren och det snusades gott, högsta betyg med andra ord! :D Ska dock ta och skaffa mig nåt snyggare tyg så är jag supernöjd sen och kan kanske till och med bjuda på en bild. ;)

:arrow: Jag brukar hänga ett svart lakan över vagnen när det ska sovas, men det blåser ju bort stup i kvarten! :evil: Så morgondagens projekt blir nog nån variant av en sån här: http://www.kurtisbaby.se/anvandning-skotsel

Är jag helt ute och cyklar när jag tror att det är fler här inne som syr och har sig? :roll: Vad håller ni på med just nu?

:heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Japp, här pysslas det också! :lol:

Just nu har vi sytt färdigt alla vantar så nu har ingen av dem tummar längre. \:D/

Pågående projekt är ett kuddfodral som jag stickar för att piffa upp en gammal fåtölj. :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vilken lång tråd!! :D

Ska också börja läsa vid tillfälle......
Här har det sytts påslakan och örngott till spjälisen i eko-bomull! Och igår virkade jag klart en handarbetskorg av mattrasor.
Kommande projekt är att sticka vårkofta till liten, också i ekobomull. Hittade på rea i massa fina färger och köpte upp hela lagret, så nu ska har handarbetas! \:D/

Ja, vill se bild på ditt senaste alster SaraMilana :heart: !! Hur gör du så att de små fötterna inte kan sticka ut under sargen?

Det där med vagngardin har jag också funderat på...i nuläget använder jag en bomullsfilt som jag sticker in under det där "fönsterskyddet" på Teutonia-sufletten...har du också ett sånt? Det funkar rätt bra trots blåst tycker jag....men kanske jag orkar sy nåt ordentligare så småningom. :D

Skönt att slippa tummar på vantarna, Luvisen! Fattar inte varför de ens GÖR tummar på bebisvantar.... Men jag lyckades faktiskt hitta ett par bra täckvantar utan på second hand. Just nu använder vi dock hemstickade dito...

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Irmasmamma skrev:Fattar inte varför de ens GÖR tummar på bebisvantar....
Näe, jag fattar inte heller. Så irriterande! :evil:
Irmasmamma skrev: Just nu använder vi dock hemstickade dito...
Kan du sticka vantar? Wow! Hur gör man? Har du ngt mönster eller? 8-[
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Luvisen skrev:
Kan du sticka vantar? Wow! Hur gör man? Har du ngt mönster eller? 8-[
Det är busenkelt!! 8) Behövs inte ens nåt mönster om man inte vill ha tumme (och det vill man ju inte! :P ) Dessutom kan man göra precis så långa muddar man vill...har även irriterat mig på köpevantar med på TOK för korta muddar, som lillan bökar av sig på nolltid vid utesovning...

Jag la upp 32 m på strumpstickor 3,5 (tjocklek på stickor och antal m (måste vara delbart med fyra!) får man prova ut efter storleksönskemål och garntjocklek).
Sen stickade jag 1 rm, 1 am i en massa v (20-25 nånting tror jag, men det beror ju på hur långa muddar man vill ha.) Sen gick jag bara över till rm i c:a 15-20 v nånting (mät efter längden på handen). Sen avslutar du med att vartannat v sticka de 2 sista m tillsammans på 1:a och 3:e stickan, samt de 2 första på 2:a och 4:e stickan. När 8m återstår drar du igenom tråden och fäster. KLART!! :D

Om nåt är otydligt så fråga på bara!!

Lycka till!

:heart: :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

När jag var liten stickade min moster ett par vantar åt mig med hål för tummen. De används nu flitigt av nästa generation tumsugare! Har ingen aning om hur man gör, för jag kan inte sticka, men ni som kan vet säkert! :D Bra när det ska sovas utomhus...
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hmmm.....kanske bra för nästa generations smartphone-användare också...!? :D 8)

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Irmasmamma skrev:Hmmm.....kanske bra för nästa generations smartphone-användare också...!? :D 8)
:lol:

Nu är projekt vagnsarg klart! Såhär blev resultatet:
http://www.sarakristoffer.com/sytt/IMG_8073.JPG

Sargen består av en bit liggunderlag, storlek 30x120 cm. Sedan har jag sytt ett fodral av ett nylontyg jag hade hemma och måttat in lämpliga fästpunkter.
http://www.sarakristoffer.com/sytt/IMG_8061.JPG

Tre fästpunkter på vardera sidan gör att den håller sig på plats riktigt bra.
http://www.sarakristoffer.com/sytt/IMG_8070.JPG

Och när den inte används rullas den ihop och det blir gott om plats under vagnen till shoppingkassar. ;)
http://www.sarakristoffer.com/sytt/IMG_8063.JPG

Inte världens snyggaste, men funktionell! Prototypen var ärtgrön, så denna är lite mer diskret. :)
Irmasmamma skrev:Det där med vagngardin har jag också funderat på...i nuläget använder jag en bomullsfilt som jag sticker in under det där "fönsterskyddet" på Teutonia-sufletten...har du också ett sånt?
Jo, så har jag också gjort, men jag tycker det fladdrar bort ändå! Samtidigt behöver jag täcka för fönstret i suffletten som inte det där skyddet täcker för, för det är tydligen himla spännande att titta ut genom istället för att sova...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilket proffs du är SaraMilana :shock: =D>

Supersnyggt! :thumbsup:

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Ja, jäklar vilket proffs!! =D> =D>

Risken finns att jag kommer att härma dej....... :oops:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Oj... tack! :oops: :D Fritt fram för den som vill att "härmas", det är ju inte ens min idé... :lol:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

VILKEN ROLIG TRÅD! :D =D>

Tänk så många trådar det finns här inne som jag VILL läsa, skulle kanske ta en veckas semester från allt bara forumet och lite annat smått och gott. :D

Jag syr och stickar gärna! här kan man alltså få en hel del tips!

Din mag-sarg var ju super snygg SaraMilana! Funderade på nåt liknande när liten skulle sova i sittdelen, men den går tyvärr inte att få helt plan.... har ni några tips där?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tetz

Inlägg av Tetz »

Men guuuuuuuud så snyggt, SaraMilana! =D> Snålvattnet rinner här, ska du veta!

Vilken fantastisk tråd, den ska jag lusläsa! =P~
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"