Lilla Freddy 111028

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
tjugohundraelvabebis

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Golvet är det jag använder först och främst, men om jag tex diskar ligger han på det specialbyggda bakbordet. Det har väldigt höga kanter så han kan inte falla ner från det såvida han inte sätter sig upp och lägger benen över kanten :wink:

Idag gick det bättre med magläget än vad det har gjort tidigare.
Han började med att skrika upp sig men jag buffade då och visst dåsade han till men det var bara för en halv minut och sedan var han vaken och med även om han inte var överlycklig hela tiden. Avslutade med att lägga honom på rygg och så hade vi en mysig skrattstund innan jag tog upp honom.

Jag har fäst en massa skojiga bilder under de övre köksskåpen så att han kan titta lite på dem då jag vänder över honom på rygg.
När jag ligger på mage på golvet kan han se på bilderna jag har fäst på nedre delen av några skåp och lådor. Inte så vackert, men väldigt skoj att titta på :D

Speglar har inte alls varit populärt. Han har blivit väldigt ledsen när han har sett sig själv i en spegel men det verkar bli roligare och roligare för varje vecka.

Jag införde 3 månadersschema idag och det gick ju över förväntan till att börja med.
Efter den sista 45 minutersluren var det bara skrik. han var otröstlig och vägrade att äta. Lade ner honom i vagnen och drog ett par gånger och då tystnade han. Somnar inte men ligger och vrider och vänder på sig och pratar lite.
Tar jag upp honom tar det bara några sekunder innan han har skrikit sig blå. Går inte att trösta men tystnar och blir lugn så fort jag lägger honom i vagnen.
Vet inte om det beror på övertrötthet eller om han bara är lite trött på mig :?
Den här dagen har ju bjudit på mer aktivitet än vad han är van vid så det kan ju hända att han är lite överstimulerad och det i kombination med lite mindre sömn under dagen kanske gör honom helt slut.

Vill dock att han ska äta ordentligt så jag väntar till kl 18 och sedan gör jag ett nytt försök med mat, bad mm så får han väl vara vaken till kl 20 trots att det avviker.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
tjugohundraelvabebis skrev:Jag har fäst en massa skojiga bilder under de övre köksskåpen så att han kan titta lite på dem då jag vänder över honom på rygg.
När jag ligger på mage på golvet kan han se på bilderna jag har fäst på nedre delen av några skåp och lådor. Inte så vackert, men väldigt skoj att titta på :D
Vad fiffigt!! :thumbsup:
tjugohundraelvabebis skrev:Jag införde 3 månadersschema idag och det gick ju över förväntan till att börja med.
Efter den sista 45 minutersluren var det bara skrik. han var otröstlig och vägrade att äta.
Du får ge honom några dagar (tre + uppföljningsvecka) så att han har en chans att vänja sig vid det nya schemat. Visst kan det bli lite jobbigt precis i början. En liten femminuterslur kan då göra all skillnad tycker jag!

:heart:
tjugohundraelvabebis

Dagarna flyter på rätt bra här hemma.
Dock är jag lite fundersam över maten.
Han äter verkligen jättedåligt.
Jag får vara glad om jag får i honom 120 ml en måltid. Sömnen påverkas inte alls och jag märker att han inte alls är så intresserad av att äta på natten men vaknar ändå. Funderar på om man kan ta bort nattmålet redan nu och förhoppningsvis äter han kanske bättre på dagen då.
Är det vanligt att de äter mindre när de blir lite äldre?
Det naturliga borde ju vara att det går i mer i magen men här spottas det vilt och det är ljudliga protester.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

När min lilla var lika gammal som din kille hade vi också jättesvårt att få till stora mål. 100-120 ml var inte alls ovanligt och sömnen blev såklart lidande. Men om din kille sover gott både på dagarna och nätterna känns det inte som ett problem tycker jag. Eller vaknar han ofta på nätterna?

Jag själv skulle inte ta bort några nattmål om jag inte visste att barnet äter ordentligt på dagarna, vilket din lille kille inte verkar göra... :roll:

Vi löste det hela genom att tjyvstarta med smakportioner redan när hon var 3 månader och 1 vecka. Det gick jättebra, hon tyckte det var jättespännande och så fort hon kom upp lite i portionsstorlek var alla problem med mat och sömn som bortblåsta. Vad tror du om det? Läs kapitlet om mat i Barnaboken, där står det så fint beskrivet hur man går tillväga.

tjugohundraelvabebis

Då är vi inte ensamma om mattrubbel iaf :-)

Han sover gott både om dagarna och nätterna. Jag väcker honom fortfarande på natten för mat men han är ointresserad av att äta då. Han tar in lite i munnen men spottar ut och sitter bara och ler och blinkar mot mig.
När jag tog bort 01 målet var han heller inte intresserad av att äta. Han vaknade ändå som av gammal vana och det tog inte mer än några drag med vagnen så var det målet borta utan några som helst problem.

Frukostmålet är det allra svåraste. Han äter knappt något alls och verkar tröttare än vanligt. Att han är trött vid frukosten kan bero på att han är väldigt lättväckt timmen innan väckning och vaknar ofta av att pappa stökar omkring innan han far till jobbet så han förlorar i princip 1 timmes sömn där. Han sover i eget rum med stängd dörr och trots att jag har bett pappa att vara mer försiktig med ljud så vaknar Freddy.

Bäst äter han precis innan läggdags på kvällen. Inte så att det går i ett fullt mål, men jag upplever att han blir mätt och belåten i alla fall.

När det gäller smakportioner är jag tveksam till att börja nu. Han är ändå född 6 veckor för tidigt och har fortfarande mycket problem med kräkningar och lös avföring så han är nog fortfarande lite känslig i magen och inte riktigt så mogen som de annars är vid 3 månader.
På BVC säger de att jag absolut inte ska erbjuda smakisar först tidigast 5 månader, men jag är inte så noga med att lyssna på vad de säger då de inte tillför särskilt mycket :wink:
Tänkte försöka börja när han är 4 månader. Då är han enligt korrigerad ålder knappt 3 månader men borde ändå ha hunnit mogna på sig så pass mycket att det inte finns någon risk att magen blir förstörd.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag tycker inte att du ska oroa dig det minsta, så länge sömnen fungerar och han går upp i vikt :D Den goda sömnen är kvittot på att maten är tillräcklig.

Min lilla har också alltid haft sämst aptit på morgonen, men ätit rätt glupskt på kvällen. Tror, precis som du, att det sitter ihop med trötthet. Första vakenpasset är ju oftast det tröttaste.
tjugohundraelvabebis skrev:När det gäller smakportioner är jag tveksam till att börja nu. Han är ändå född 6 veckor för tidigt och har fortfarande mycket problem med kräkningar och lös avföring så han är nog fortfarande lite känslig i magen och inte riktigt så mogen som de annars är vid 3 månader.
Aaah, då är det nog bäst att vänta lite. Ger ni honom magdroppar? Lite god bakteriekultur är finemang för små tarmar :D (hoppas att jag inte frågat det förut :oops: )

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
tjugohundraelvabebis

Tetz skrev:Jag tycker inte att du ska oroa dig det minsta, så länge sömnen fungerar och han går upp i vikt :D Den goda sömnen är kvittot på att maten är tillräcklig.

Min lilla har också alltid haft sämst aptit på morgonen, men ätit rätt glupskt på kvällen. Tror, precis som du, att det sitter ihop med trötthet. Första vakenpasset är ju oftast det tröttaste.
tjugohundraelvabebis skrev:När det gäller smakportioner är jag tveksam till att börja nu. Han är ändå född 6 veckor för tidigt och har fortfarande mycket problem med kräkningar och lös avföring så han är nog fortfarande lite känslig i magen och inte riktigt så mogen som de annars är vid 3 månader.
Aaah, då är det nog bäst att vänta lite. Ger ni honom magdroppar? Lite god bakteriekultur är finemang för små tarmar :D (hoppas att jag inte frågat det förut :oops: )

Vi använde magdroppar den första tiden innan han hade fått kläm på kroppsfunktionerna men efter det gjorde de inte någon skillnad.
Att han är lös i magen ibland har jag nu fått höra ska bero på Protoviten som han ska fortsätta med tills han är 6 månader.

Nu kommer jag här med ytterligare en fråga.
Han sover alltid i vagn på mage men har den senaste tiden bökat runt väldigt mycket och hamnar då med huvudet intryckt i huvudändan. Han vaknar av det och blir väldigt arg när han inte lyckas lägga sig tillrätta på egen hand.
Jag får dra i fötterna för att få ner honom en bit men bara några sekunder senare har han krånglat sig upp i hörnet igen.
Det blir en obekväm ställning för honom när nacken blir böjd på det viset.
Han vaknar därför upp mot 10 gånger när han sover de två korta 45 min lurarna och ännu fler gånger under 2 timmars luren.
Det blir därför inte mycket sammanhängande sömn och det förstör humöret och aptiten.

Jag har provat att lägga en mjuk kudde eller en ihoprullad handduk mot kanten så att han inte ska nå den men i sömnen sliter han antingen ner sakerna och kravlar sig över eller lyckas på något vis dra ner dem i fotändan.

Testade en gång att lägga honom i spjälsängen och där sov han bra men jag vill gärna fortsätta att ha honom i vagnen tills han sover hela nätter.

Någon som har tips på hur jag ska göra med det?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Små ålare kan behöva göra av med sin energi på golvet innan sovdags, så kanske det ålas mindre i vagnen när det ska sovas :D

Om det inte hjälper så kan det vara så att du får ge upp vagnsovandet om vagnen är för trång. Jag hade också ambitionen att behålla vagnen tills de hela nätterna satt, men det gick inte när det blev trångt :| Men efter att jag fått in tekniken på buffningen så gick det toppen! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
tjugohundraelvabebis

Tetz skrev:Hej :D

Små ålare kan behöva göra av med sin energi på golvet innan sovdags, så kanske det ålas mindre i vagnen när det ska sovas :D

Om det inte hjälper så kan det vara så att du får ge upp vagnsovandet om vagnen är för trång. Jag hade också ambitionen att behålla vagnen tills de hela nätterna satt, men det gick inte när det blev trångt :| Men efter att jag fått in tekniken på buffningen så gick det toppen! :D
Just åla på golvet har vi haft det svårt med. Det går bra någon minut men sedan är det gallskrik. Går dock bättre sedan han började ligga i sitt babygym. Där kan han ligga på mage i en halvtimme utan problem och är han nakenfis flyttar han babygymmet fram och tillbaka i rummet.

Innan vi hade en innevagn buffade jag honom i spjälsäng och det gick väldigt bra, men än så länge finns det gott och väl plats i vagnen och då vill jag gärna att han ligger kvar där då min rygg är väldigt dålig så jag får hemskt ont av buffandet.
Att han ålar sig upp i vagnen har jag nu lyckats lösa genom att fälla upp sittdelen ett hack så att liggdelen lutar lite :-)

Här om dagen blev det inte mycket sömn dagtid. Vi var ute och for omkring en massa och det blev bara ett par väldigt korta lurar. Han höll dock gott mod hela dagen och sov hela natten!
Det var verkligen något som behövdes för min del.
Jag har nämligen varit lat och inte haft någon energi till att vagna bort det tidiga kvällsmålet så jag har fortsatt att ta upp honom kl 22 och kl 04. Det är mycket lättare att ge en snabb slurk (trots att han egentligen inte verkar vilja ha något av målen utan vaknar bara av ren rutin och spottar mest när mat erbjuds) än att vagna honom. Det tar mindre energi och jag har varit så fruktansvärt trött de senaste veckorna.
Men nu vet jag ju att han kan, och det ger mig lite hopp om att det inte ska vara så svårt.

Passar på att slänga in en fråga om sittdel till vagnen också.
När kan man börja med den?
Han sitter väldigt stadigt i mitt knä och även med en kudde till stöd på golvet. Liggdelen är än så länge väldigt rymlig även på utevagnen men det är sällan han sover när vi går ut och att bara ligga och stirra upp i luften är inte så kul för honom längre.
Dessutom är jag kort i rocken så han ser aldrig mig när han ligger vilket verkar vara frustrerande ibland.
Sittdelen har fullt liggläge och jag kan ju köpa en mjuklift att ha och bara vinkla upp lite så att han kan överblicka omgivningen mer. Skulle det fungera för en sådan liten?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

tjugohundraelvabebis skrev:
Går dock bättre sedan han började ligga i sitt babygym. Där kan han ligga på mage i en halvtimme utan problem och är han nakenfis flyttar han babygymmet fram och tillbaka i rummet.
Vad gulligt det låter!! :D :heart: :lol:
tjugohundraelvabebis skrev: Passar på att slänga in en fråga om sittdel till vagnen också.
Sittdelen har fullt liggläge och jag kan ju köpa en mjuklift att ha och bara vinkla upp lite så att han kan överblicka omgivningen mer. Skulle det fungera för en sådan liten?
Det tror jag absolut! En liten lutning är ju ingen fara, såklart man vill se nånting annat än himmel! 8)
Själv har jag alltid pallat upp lite grann i liggdelen så att liten kan se bättre. Det är ju inga längre stunder det handlar om!
Däremot hade jag varit lite mer sparsam med att låta liten sitta uppallad på golvet. Mycket bättre för den fysiska utvecklingen att ligga på mage, och kan man inte sitta själv så är iallafall jag av åsikten att man inte SKA sitta.
Tids nog kommer han kanske att vilja sitta i tid och otid, men jag tycker att man sitter när man äter och åker vagn, that's it! :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis

Irmasmamma skrev:
tjugohundraelvabebis skrev:
Går dock bättre sedan han började ligga i sitt babygym. Där kan han ligga på mage i en halvtimme utan problem och är han nakenfis flyttar han babygymmet fram och tillbaka i rummet.
Vad gulligt det låter!! :D :heart: :lol:
tjugohundraelvabebis skrev: Passar på att slänga in en fråga om sittdel till vagnen också.
Det tror jag absolut! En liten lutning är ju ingen fara, såklart man vill se nånting annat än himmel! 8)
Själv har jag alltid pallat upp lite grann i liggdelen så att liten kan se bättre. Det är ju inga längre stunder det handlar om!
Däremot hade jag varit lite mer sparsam med att låta liten sitta uppallad på golvet. Mycket bättre för den fysiska utvecklingen att ligga på mage, och kan man inte sitta själv så är iallafall jag av åsikten att man inte SKA sitta.
Tids nog kommer han kanske att vilja sitta i tid och otid, men jag tycker att man sitter när man äter och åker vagn, that's it! :D

De gånger han har suttit uppallad på golvet är få räknade till antalet. Men ibland kan det vara det enda som gör honom nöjd när jag pillar med något annat som jag måste göra färdigt.

Har en fråga gällande tvåtimmarsluren på dagarna.
Han läggs kl 11.30 men så kommer sambon hem för att äta kl 11-50-12.00 och när han sedan åker strax innan 12.30 vaknar alltid Freddy och blir apgalen.
Han kan omöjligt somna om. Så är det varje vardag.
Jag får stå och dra den där vagnen i omgångar men han slutar aldrig att skrika.
Svetten sprutar och han blir blå. Tystnar han någon gång så är det av ren utmattning, eller bara för att ta igen sig lite och sätta igång på nytt.

Jag har alltid radion på för att han inte ska vakna av att sambon kommer hem och han störs inte av ljudet som blir av slamrandet i köket men när det tystnar och bara radion hörs är det skrik och panik igen.
Den stunden efter att sambon har åkt tills det att Freddy ska upp igen är den enda stunden på dagen jag har möjlighet till att vila för att orka med resten av dagen. Är ett vrak här hemma och tycket att det är psykiskt utmanande att vara föräldraledig.
Är nog rent av det tråkigaste och värsta jag har varit med om i mitt liv så den där lilla stunden för återhämtning är så viktig.

Hur ska jag göra för att få honom att inte vakna av att sambon går hemifrån igen?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

tjugohundraelvabebis skrev: De gånger han har suttit uppallad på golvet är få räknade till antalet. Men ibland kan det vara det enda som gör honom nöjd när jag pillar med något annat som jag måste göra färdigt.
Jag vet hur det är ibland..... :roll: Men kämpa på med magläget!! Ju starkare han blir desto längre tid kommer han att kunna vara nöjd! :D
tjugohundraelvabebis skrev: Har en fråga gällande tvåtimmarsluren på dagarna.
Han läggs kl 11.30 men så kommer sambon hem för att äta kl 11-50-12.00 och när han sedan åker strax innan 12.30 vaknar alltid Freddy och blir apgalen.
Svetten sprutar och han blir blå. Tystnar han någon gång så är det av ren utmattning, eller bara för att ta igen sig lite och sätta igång på nytt.

Jag har alltid radion på för att han inte ska vakna av att sambon kommer hem och han störs inte av ljudet som blir av slamrandet i köket men när det tystnar och bara radion hörs är det skrik och panik igen.
Den stunden efter att sambon har åkt tills det att Freddy ska upp igen är den enda stunden på dagen jag har möjlighet till att vila för att orka med resten av dagen. Är ett vrak här hemma och tycket att det är psykiskt utmanande att vara föräldraledig.
Är nog rent av det tråkigaste och värsta jag har varit med om i mitt liv så den där lilla stunden för återhämtning är så viktig.

Hur ska jag göra för att få honom att inte vakna av att sambon går hemifrån igen?

Hmm.... :-k Mystiskt.... Är du verkligen säker på att han vaknar av att sambon går, och att det inte "bara" är den vanliga 45 min-skarven för att han inte är proppmätt? Du kan ju testa att lägga lunchen närmare luren för att eliminera skarvrisken.
Ligger han i sovrummet i vagnen? För isåfall borde du ju kunna sätta på lite musik INNE hos honom när han sover så att han inte hör om sambon är hemma eller inte? Och kanske sambon kan slamra lite tystare....? :wink:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis

Irmasmamma skrev:
tjugohundraelvabebis skrev: De gånger han har suttit uppallad på golvet är få räknade till antalet. Men ibland kan det vara det enda som gör honom nöjd när jag pillar med något annat som jag måste göra färdigt.
Jag vet hur det är ibland..... :roll: Men kämpa på med magläget!! Ju starkare han blir desto längre tid kommer han att kunna vara nöjd! :D
tjugohundraelvabebis skrev: Har en fråga gällande tvåtimmarsluren på dagarna.

Hmm.... :-k Mystiskt.... Är du verkligen säker på att han vaknar av att sambon går, och att det inte "bara" är den vanliga 45 min-skarven för att han inte är proppmätt? Du kan ju testa att lägga lunchen närmare luren för att eliminera skarvrisken.
Ligger han i sovrummet i vagnen? För isåfall borde du ju kunna sätta på lite musik INNE hos honom när han sover så att han inte hör om sambon är hemma eller inte? Och kanske sambon kan slamra lite tystare....? :wink:

Han vaknar alltid ett par minuter efter att ytterdörren har gått igen. Då hör jag hur det börjar gnissla i vagnen och sedan tar det inte många sekunder innan han har skrikit upp sig till max.
Jag har svårt att tänka mig att det är den vanliga 45- minutersskarven för han hinner ju sova nästan en hel timme och han har ätit precis innan läggdags.

När han var mindre åt han väldigt bra. Ordentliga mängder. Men sedan började han trilskas med maten och vissa dagar går det bra att äta. Andra dagar mindre bra. Oavsett hur mycket som går i honom är han trög att få att äta i mitten eller början av ett vakenpass. Däremot går det ganska lätt att få i honom 15-20 min innan läggdags så att han somnar mätt i magen känner jag mig ganska säker på.
Nu är han visserligen förkyld igen men det har inte påverkat mat och sömn denna gång som tur är. Den biten är oförändrad (även om han äter ruskigt dåligt i jämförelse med när han var någon månad gammal), men just den här långa dagsluren är ju hopplös.

Idag sa jag till sambon att han får ta med sig mat till jobbet och äta där i fortsättningen om det inte går att få bukt med uppvaknandet :-)
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
videunge

Inlägg av videunge »

Jag håller med och undrar hur ser schemat ut? Det är precis som Irmasmamma skriver att det lätt blir en skarv vid 45 min om man inte är tillräckligt mätt ( men också övertrött faktiskt) Sen kan man ha kommit in i en ond cirkel. Om man inte får helt självklara svar så undrar ju liten OM det går att sova förbi när pappa går. Jag tror inte på att dra ner på ljuden. Snarare att öka dem. Damsugaren är en klassiker, musik som ni skrev. Variera ljuden så liten vänjer sig vid att det låter och att det låter olika
Sen kan man mörklägga lite även på dagen. ett lakan (mörkt då) över vagnen är en lättnad för en del små då det stänger ute synintryck.

Vad ges för mat?

Men som sagt se över schemat.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
tjugohundraelvabebis

videunge skrev:Jag håller med och undrar hur ser schemat ut? Det är precis som Irmasmamma skriver att det lätt blir en skarv vid 45 min om man inte är tillräckligt mätt ( men också övertrött faktiskt) Sen kan man ha kommit in i en ond cirkel. Om man inte får helt självklara svar så undrar ju liten OM det går att sova förbi när pappa går. Jag tror inte på att dra ner på ljuden. Snarare att öka dem. Damsugaren är en klassiker, musik som ni skrev. Variera ljuden så liten vänjer sig vid att det låter och att det låter olika
Sen kan man mörklägga lite även på dagen. ett lakan (mörkt då) över vagnen är en lättnad för en del små då det stänger ute synintryck.

Vad ges för mat?

Men som sagt se över schemat.

Kram :heart:
Vi kör på det klassiska 3- månadersschemat.
Men jag har ju varit väldigt bekväm och fortsatt att ge kvällsslurk vid kl 22 och gått upp vid 04 och tankat i mer mat så han sover inte hela nätter.
Dammsuga mm försöker jag att hinna med när han är vaken för att få pusta ut lite när han sover. Dessutom verkar han inte alls bry sig om ljud när han sover. Det kan dåna hur mycket som helst men så fort något tystnar eller om man tar bort ljud helt sover han som en kratta. Då vaknas det titt som tätt.
Bäst sover han i ishallen där puckar smäller mot sargen, människor skriker, visslar, buar och där slutsignal och riktigt hög musik spelas. Aldrig är han så utvilad och så glad som när han fått sova i ishallen.

Maten vet jag ju att det borde gå i mer, men han trilskas ofta och skriker massor om man försöker ge honom när han inte vill ha. Ibland verkar han få ont i magen och han kräks massor varje dag. Vattninga diarréer ibland. Har försökt att få BVC till att skriva ut mjölkfritt då han utöver det även har eksem som besvärar honom men BVC tycker att han "verkar så glad och nöjd" så de ser ingen poäng med att ge recept då de inte tror på mjölkallergi.
Han äter inte ens hälften så mycket nu som han gjorde när han var omkring en månad gammal. Han fortsätter att gå upp i vikt men har dalat ordentligt på sin kurva.

Han är född nästan 6 veckor för tidigt så jag har varit lite nojig med att börja med smakisar för tidigt. Går man efter korrigerad ålder så är han ju 2 ½ månad nu.

Att han är känslig för ljus dagtid har jag märkt så jag försöker att ha så mörkt som möjligt omkring honom.

Skulle helst ha honom sova ute på balkongen eller inne med öppet fönster för då sover han väldigt bra men rökande grannar ställer till det. Han vaknar av lukten från cigarettrök.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"