Natt 4 och framåt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emmamma

Natt 4 och framåt

Inlägg av Emmamma »

Hej!
Vi är nu inne på natt 4 för kuren (på rygg kan tilläggas då hon själv alltid velat sova så) med vår lilla tjej. Anledning till att vi började med kuren var att hon gärna vaknade minst 1g/timme under nätterna för att få napp/ersättning/buffning av diverse slag. Det var som många här vet ohållbart. Vi har dock sällan behövt ta upp henne ur sängen, blev värre några nätter innan vi började då hon ville vara vaken mitt i natten. Dagsovningar har alltid fungerat jättebra tidigare.

Efter natt 1 som var riktigt jobbig med mkt buff och natt 2 med oändligt antal frågor så kom natt 3. Då jag "ramsade x 4 + bekräftelse" totalt 5 gånger. I övrigt sov hon. I 12 timmar :shock: . Jag är fortfarande till viss del i chock för nog sjutton var jag skeptisk. Tror kanske att hon inte ens behövt ramsan vissa gånger. Daglurarna så ställer hon sig upp i sängen och tar sig ännu inte ned men känns som vi lyckats lära oss när hon ber om att få hjälp.

:?: Till frågan(orna):
Så nu natt 4 (hon somnade direkt och har nu sovit utan ett knyst i en timme), hur försiktig ska man vara med att börja ramsa? Hur snabbt behöver jag vara där? Kan vi vara på nedervåningen på kvällarna (hon sover uppe) eller är det fortfarande viktigt att vara där i tid? Lättare för oss att göra husljud nere också då det uppe egentligen bara är sovrummen.

Annan fråga, hon har hittills haft en tendens att vakna 5min innan vi ska väcka henne. Då är hon ledsen. Vi har försökt vänta ut kvarten och ramsat men till sist gått in (i en lugn period) och muntrar upp henne i sängen och tagit upp henne först när hon flinar åt oss (går rätt fort). Har vi gjort fel här?

/Den omvända skeptikern (som är glad att både ha magstöd från sången och lugnet från yogan med sig in i kuren :) )
Lillan född 20110325. SHN påbörjad 27/1 2012.
Manfred10

Re: Natt 4 och framåt

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkomna hit! :D

Grattis till ett bra jobb! =D> =D>
Emmamma skrev: Till frågan(orna):
Så nu natt 4 (hon somnade direkt och har nu sovit utan ett knyst i en timme), hur försiktig ska man vara med att börja ramsa? Hur snabbt behöver jag vara där? Kan vi vara på nedervåningen på kvällarna (hon sover uppe) eller är det fortfarande viktigt att vara där i tid? Lättare för oss att göra husljud nere också då det uppe egentligen bara är sovrummen.

Ni kan vara på nedervåningen! Lyssna lite vid uppvaken, är det bara gny i sömnen eller frågar hon? Avvakta inte för länge bara, hon ska inte hinna skrika upp sig, hon ska veta att ni finns där, det hjälper husljuden till med oxå. Lugn och trygg ramsa 3+1, dra ihop med bekräftelsen.

Annan fråga, hon har hittills haft en tendens att vakna 5min innan vi ska väcka henne. Då är hon ledsen. Vi har försökt vänta ut kvarten och ramsat men till sist gått in (i en lugn period) och muntrar upp henne i sängen och tagit upp henne först när hon flinar åt oss (går rätt fort). Har vi gjort fel här?

5 minuter är ju gott och väl inom marginalkvarten! Här lägger jag ingen energi på att liten ska somna om. GLAD god morgon helst i en paus förstås! Ett litet trick kan vara att väcka 10 minuter innan (om hon brukar vakna 5 minuter för tidigt) några dagar för att se om hon sen sover över av sig själv sen. Men 5 i är ju ingen katastrof. :D

/Den omvända skeptikern (som är glad att både ha magstöd från sången och lugnet från yogan med sig in i kuren )

kanon! :mrgreen:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Emmamma

Inlägg av Emmamma »

Hej igen,

Tack för svar! :) Kommer ju alltid upp lite "finlir" hur mycket man än läser och planerar.

Nu sover lillan nästan helt utan vår inblandning hela natten. I natt (som var natt nr 6) så behövde vi ramsa en gång kl 23 och en gång kl 4. I övrigt somnade hon om på egen hand. Väckte kl 7. Hon är inte så förtjust i att vakna egentligen (inte ledsen men inte strålande glad innan vi gjort ordentligt glad morgon heller), men med tanke på sina fruktansvärt morgontrötta föräldrar kanske det är något som är naturligt.

Daglurarna går inte riktigt lika bra. Hon är glad men ligger nästan 30 min och babblar innan hon somnar. Vi har det rätt mörklagt men hon vill ändå inte riktigt sova. På förmiddagen har det hänt att hon bajsat medan hon babblar också. Svårt att hon inte somnar förrän typ 20-30min in i sin 45min lur, blir mkt trött på kvällen istället... Kan det bero på schemat eller vad tror ni?
Vårt schema:
7:00 Vaknar och får 150ml ersättning
8.30 Gröt
9:30-10:15 Sova FM
10:30-11:30 Utomhus
12:00 Lunch (matburk)
13:00-14:30 Sova EM
15:00 Mellis
16:30 Middag (matburk)
18:30 Lite kvällsgröt, mys och pyjamas och till sist bus och skratt.
19:00 Nattinatt.

Liten anekdot: pappa hade glömt att sjunga den godnattvisa vi alltid sjunger på kvällen vid pyjamas så han började sjunga precis när han skulle lägga ned i sängen. Blev UTKÖRD med stora ord. Hahaha! Här är sängen helgad och nu ville lillan sova. Ut MED er föräldrarpack! :lol: Så han sprang ut snabbt som bara den. Då somna hon direkt.

Trevlig Helg!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Härlig läsning! =D> =D>

Daglurarna kan krångla en liten bit in i kuren. Om barnet före kuren sov som en stock på sina daglurar kanske de förvånade föräldrarna konstaterar att vad nu då?? :shock: Men med tanke på att nätterna sitter så bra nu så är hon helt enkelt inte lika supertrött när hon ska sova på dagen.

Schemat ska man ju försöka peta i så lite som möjligt innan uppföljningsveckan är slutförd, helst inte alls. Det är för tidigt att utvärdera något än. Men tips är mat, mat mera mat, utevistelse (som jag ser att ni har) och fysisk aktivitet (krypa, klättra, gå, undersöka kökslådor osv) samt social delaktighet så liten får jobba och bli trött.

Schemat ser bra ut tycker jag. Bra vakenpass och väl fördelade måltider. Sömnbehovet är 14 h. Med 12 h natt blir det 2 h kvar till dagen så ni ligger liiite på + sidan. Babblar hon på bägge lurarna? Babbel är ju å andra sidan betydligt trevligare än protester och lite privatliv måste ju de små få lov att ha. Hon kanske reglerar sitt schema själv redan och tar en 20-min lur i stället för 45 min som ni har på schemat. :wink: jag skulle inte lägga så stor vikt vid det. Eventuellt kan ni försöka mörka lite mer vid lurarna. Men tänk annars GODA FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn, sova måste hon göra själv.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Emmamma

Inlägg av Emmamma »

Hej igen!

Nu har det gått 3 veckor sen vi började kura, nätterna fungerar riktigt bra, några(något) uppvak varje natt men somnar oftast om själv :D . Hon har somnat inom någon minut på kvällarna.
Dagarna har varit riktigt svåra. Kändes som schemat inte alls fungerade med henne så vi gjorde om det för 3 dagar sedan och det har ju på intet sätt fastnat än men fungerar ändå bättre i längden tror vi.

Hon blir alltid sur när man väcker henne, oavsett vilket sömnpass det är, är vissa barn så?

Vargtimmen 5:30 och framåt (ELLER 4-5) är riktigt jobbig så vi har behövt gå in och göra morgon med marginalkvarten då hon fortfarande är ledsen (blir tyst så fort vi kommer in så vi tar inte fysiskt upp henne förrän hon inte är ledsen). Känns jobbigt för det blir ju nästan alltid en timme för lite sömn.

Nuvarande schema.
7 Ersättning 180ml
8:15 Gröt
9:15-9:35 Sova 20min
11:15 Lunch
12:00-13:30 Sova 90 min
14:15 Mellis
16:15 Middag
18:15 Gröt
19:00 Sova 12h
På dagarna är vi ute minst en timme om dagen på promenad. Kryper lite i snön men har varit så kallt så mest suttit i vagn. Inne är hon jätteaktiv (precis börjat krypa/gå längs möbler osv) så det är full fart. Gillar de sociala aktiviteterna. Särskilt "sortera" tvätt :lol: Tror helt klart hon får tillräckligt med mat då hon ätit så mkt att hon kräktes strax innan läggdags häromdagen... :oops: #-o

Ikväll var första gången sen natt 2 som hon varit ordentligt ledsen en stund efter att hon somnat (vaknade strax innan 20). Svarar inte på ramsan (verkar på något sätt vara ledsen i sömnen men blir mer och mer ledsen om vi gör något?) men tystnar så fort vi sätter på musiken (Miles Davis, jazzig tjej det här :P). På daglurarna vill hon gärna ha musik för att somna också (ligger annars och babblar bort hela sömnen typ). Vargtimmen går enbart med hjälp av musik. Nu ikväll (klockan är 20:25) är det tyst igen då vi har på musik - igen.

:?: SÅ min fråga är egentligen, har vi hamnat i ett musikträsk? För när hon varit tyst i en stund så har vi testat att sänka och sedan stänga musiken, då vaknar hon och gråter igen (särskilt under vargtimmen, men även nu ikväll).
Är det inte så farligt med musikträsk utan vi kan köra på med musiken några veckor till så det nya schemat "sitter" så hon verkligen sover då hon ska? Och sedan försöka fasa ut musiken? Tips mottages tacksamt.

Trevlig Helg!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Har du barnaboken? läs i så fall gärna på om ditt barns ålder just nu, står massor av matnyttigt där! :mrgreen:

Är det RIKTIG mat som äts, mat för stora tjejer som snart fyller ett år? 8) Egna plockisar, äta själv....?

När ni väcker kan det ju hända att hon befinner sig i djupsömn och då blir man ju sur. :evil: Ge henne gärna 10 minuters insomningstid till lurarna och KOLMÖRKT i rummet. Och bjussa inte på några extra kvartar sömn hit och dit för att "ta igen förlorad sömn" då är det ännu svårare för henne att lära sig klockan. Liv och ljud utanför. När hon är butter får ni vara extra :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: när ni väcker!

Hur hanterar ni vargtimmen? bestäm er för EN strategi och håll er till den!
Internationella SHN sid 177-178 skrev:Vargtimmen

Anne, fem månader, vaknar varje morgon vid fyra, halv fem. Kan jag ge henne välling då, i samband med att jag byter blöja? Hon somnar om sedan hur fint som helst och sover till sju, då jag gör morgon.

Det som händer blir dessvärre inte att hon sover över av sig själv, plötsligt, och fortsätter sova till sju. Det som händer är att hon inte somnar om efter maten längre. Då får du antingen börja dagen klockan fyra eller ändå genomföra Sova hela natten-kuren till fullo.

Uppvak i vargtimmen mellan fyra och sex på morgonen kan pågå länge - flera veckor. Barnet vaknar, tror sig utsövt (vilket det inte är), leker och pratar, jollrar och sjunger kanske – och bryter samman, till slut, därför att morgonen ”aldrig” kommer. Bistår man då med underhållning i form av flaska, blöjbyte och/eller sin personliga närvaro överhuvudtaget, händer i alla fall någonting – alltså har dagen börjat! Detta i sin tur brukar leda till att nätterna blir kortare och kortare. Tar man upp ett litet kurbarn bara en halvtimme för tidigt, blir nästa morgon en halvtimme tidigare ändå, säkert som amen i kyrkan, och innan man vet ordet av är man tillbaks där man började.

Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: På natten händer ingenting.

Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.

Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.

Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.

Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att på natten sover man, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.

För barnet betyder de ljud, som inte har med barnet att göra, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten!
Titta här! Massor med bra tips!
bland annat om olika träsk att inte fastna i, tidiga uppvak osv..
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Emmamma

Inlägg av Emmamma »

Vargtimmen har vi en strategi, som jag tagit just från den länken du skickade. Vi kör en pangramsa sen musik mot skrik. Då somnar hon ju om. Och efter en bra stund (ca 30min) så kan vi ju sänka och till sist stänga musiken. Men detta KRÄVS ju, musiken alltså. Där jag blir förvirrad, använder vi verktyget rätt eller är vi i ett träsk? Vi underhåller ju inte genom att gå in eller fortsätta ramsa på något sätt? Eller? Känner att jag inte hittar någon bra tråd om just musikträsk när jag letar...

Riktig mat får hon. Plockmat äter hon inte, leker mest med. Men det får hon också. Äter med mycket god aptit vid matning dock. Lite för god som sagt tidigare :shock:

Det du säger med "liv och ljud utanför" är riktigt svårt att ordna på annat sätt än med musik på dagtid då det bara finns sovrum uppe och det räcker inte med klinkklang i köket nere..
Inga extra kvartar, got it. Får se om det ordnar sig med daglurarna.

Men återigen, är musiken ett bra och acceptabelt verktyg (eftersom hon verkligen sover då?) eller är det ett träsk när vi använder det så här? Hon somnar ju om själv på natten bortsett från vid vargtimmen och somnar ju direkt när vi lägger henne på kvällen utan musik?

Ledsen om jag är tjatig i min frågeställning, vill bara inte ramla tillbaka nu när det går så bra ändå överlag :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Musik är ok, det är ju en form av husljud. Funkar det med radio där uppe, alltså både prat och musik? Det är ju en stor tjej det här så hon kommer inte störas av att det är röster som pratar utanför och annars kör på med musiken om det är det husljud ni bäst kan få till och håll er till er valda strategi i vargtimmen. Det viktiga är ju att de somnar om som sagt. Backa med musiken i vargtimmen eftersom ni tycker att det funkar. Lurarna dagtid gör ju inget om radion skvalar i bakgrunden hela tiden. :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Emmamma

Inlägg av Emmamma »

Då kör vi ännu mer radio, här ska det låtas på dagarna :)
Får leka med volymen i vargtimmen ett tag till helt enkelt.

Tack för svar, känns tryggare nu att använda musiken som vi gör! Bra med lite extra säkerhet i ryggen :mrgreen:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"