kurstartskottet ljöd ikväll!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mumintrollet

kurstartskottet ljöd ikväll!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Jag har skrivit tidigare under späda barn och små, men börjar en ny tråd här för att få lite stöd i vårt kurande :)
Lillflickan är just nu inne på sin första kurnatt, jag tar de två första nätterna och min man tar de två följande. Hon sover i storebrors rum tillfälligt, men är sedan efter kuren tvungen att flytta till oss igen. (Storebror är 19 så att dela rum med lillasyster är ingen möjlighet, hur söt hon än är :))
Kuren startade som en dröm - skrattet till godnattet, sade min ramsa och gick ut. Hon sjöng för sig själv en ca 20 min tills hon somnade. Måste inte gå in en enda gång!
Hon är dunderförkyld - började ikväll. Så nu har hon vaknat nästa varje timme av att hon hostar och snorar, så nu har jag fått vara inne till henne med buffning och ramsa ganska ofta.
Tidigare har hon alltid sovit från 19 till åtminstone 24 eller 01, men ikväll blev första uppvaket redan 19:50..
Nåväl - jag ser det som att vi får i alla fall flera tillfällen att öva oss på att somna själv! :)
Hon lugnar sig jätte fort till buffningen, sedan säger jag ramsan, och avslutar med lugn bekräftande version utanför dörren, allt är tyst och fint i en minut och så bryter hon samman igen :heart: Nu kl 04 var jag inne tre gånger och buffade och sista gången fick jag faktiskt känslan av att ramsan hade någon verkan! Innan hon hann börja skrika högt satt jag in fem verser på raken mycket bestämt med tonfallet - inga men, nu ska det sovas - hon drog efter andan för att säga en ytterligare invändning, men jag lade dit fyra verser igen. Så hördes en suck och det blev tyst :)
Så det verkar ju gå ganska bra det här,, eller?? tre timmar kvar till morgonen :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
klockan

Re: kurstartskottet ljöd ikväll!

Inlägg av klockan »

Hej mumintrollet,

varmt välkommen hit och grattis till ett bra beslut!

Hur gick det för er under morgontimmarna, och hur har dagen varit hittills?

Tycker att det verkar som att du har fattat galoppen och sett till att finnas vid din dotters sida på ett föredömligt sätt =D> . Som du vet är natt 1 (och delvis natt 2) till för att befästa LUGNET, och du verkar ha tolkat SHN-boken strålande på den punkten =D> .

Känn ingen hets nu avs att hon ska förstå ramsan redan nu.LUGNET måste få sätta sig först för att hon ska vara mottaglig, det kan ju vara lite bängligt i o m att hon är krasslig just nu oxå. Men min rekommendation är att bara visa att du/ni är där, lugna till max och ge det tid, så kommer det. Inget framsteg ska ske på ngn speciell dag utan man får ta det som det kommer.

Fortsätt i samma fina anda och tänk på att ni kan buffa inatt oxå om ni upplever att det behövs.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
klockan

Inlägg av klockan »

PS.Skriv gärna in i profilen oxå vilket datum ni påbörjade kuren, så slipper man gå till trådstarten för att få reda på detta :D
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Resten av natten gick fint, hon sov fram till lite på sex, sedan höll vi på i 50 min med att buffa, ramsa, vara tyst och bryta samman igen :) Vid en tyst paus tände jag snabbt i taket och önskade god morgon och fick ett överraskat och glatt leende till svar :)
Dagen har gått fint, hon har ätit med god aptit. Dagslurarna krånglade lite - hon frågar väl efter nappen som hon är van vid att ha, men jag vagnade bort frågorna så hon sov ändå sina fulla pass någolunda.
Nu skall vi se hur det går i natt - tack för stödet!! Skall försöka att inte stressa över att ramsan inte skulle ta inatt. Buffar ifall det känns så..
Återkommer med uppdatering!
klockan

Inlägg av klockan »

mumintrollet skrev:Skall försöka att inte stressa över att ramsan inte skulle ta inatt. Buffar ifall det känns så..
:thumbsup:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

ojoj..

trött och mör mamma rapporterar..
flickan lades vid 19, glad men tydligt övertrött av förkylningen. Somnade efter en tillrättaläggning och ramsa.
vaknade sedan 23:50 och sedan var cirkusen igång :) Allt började bra - hon verkade svara på ramsan och till en början ramsade jag endast ett besked och efter det endast bekräftande i dörrspringan eftersom hon gång på gång tystnade själv. Självförtroendet var dock säkert inte ännu på plats så hon bröt samman gång efter gång efter en minuts tystnad.
Tillslut måste jag ingripa med några ramsor - hon tog emot men kom ej till ro. Jag buffade. Och efter en och en halv timme var vi i ett läge där hon var ARG!!!! kollapsade så fort jag slutade buffa. Då lade instinkten till och jag kände på mig att jag måste gå tillbaka några steg och få henne lugn så jag drog en snabb-variant... Väntade inte mer att skriket skulle avta, utan gick in, buffade lugn, ramsade mig ut.(kollaps vid första ramsan) sedan in DIREKT få henne lugn, buffade och sade ramsan. Så höll vi på tills hon somnade.
Undrar om det var ok??
Nu är klockan 01:40 och hon sovit i över fem minuter - litar på att friden nu lagt sig - godnatt skall försöka sova en blund!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Döm om min förvåning!!! :)

Jag vaknade med ett ryck 06:30 på soffan där jag somnat. Knäpptyst i huset! Kl 07 gick jag in och väckte en djuupt sovande liten flicka..
Så allt som allt hade vi en dust på natten, som visserligen varade i en och en halv timme - men efter det var det tyst..
Tröttade hon helt enkelt ut sig, eller kanske det här börjar fungera???

En fråga har jag dock - är det absolut nödvändigt att ramsa även på dagen. Hon sover alla sina lurar i vagn ute och har blivit van vid att vagnas några drag. Jag för liksom en diskussion med henne då hon somnar. Skrik - ett vagndrag - ett rop - ett vagndrag - gruff - skak i handtaget. Jag har alltid det sista ordet med ett skak. Då vänjer hon ju sig med ett "fysiskt" ingripande så hon slappnar av och inte verbalt med ramsan... Finns det en risk att hon ändå vagnas till sömns? Trots att jag endast drar ett drag med en knyck?
tacksam över synpunkter..
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hjälp!
Tredje natten började nyss.. Skrattet till godnattet, tillrättaläggning, ut med en ramsa. Hon skrek HYSTERISKT direkt!
Sade en ramsa, men hon hörde ingenting. Försökte vänta o se, göra husljud men hon lyssnade inte en sekund efter några svar inte.. Skrek skrek och skrek.
Tillslut gick jag in o buffade kort o ramsade ut, hon bröt samman direkt jag gick.
Hon skriker mig alltså till sig för att buffa till sömns.
Det är ju enkelt, hon somnar på två röda med några buff.
nu undrar jag om mitt vagnande vid läggningar på dagtid har fått henne att vänja sig vid ett sådant insomnande...?
Har vi gjort allt fel nu? :)
Hur skall jag backa då hon inte lyssnar överhuvudtaget utan blir så arg att hon bara skriker. Annars blir det ju rena rama fem minuters metoden här hemma...
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag skrev ett långt inlägg om hur du nu bör sätta ramsan - men det försvann när jag skulle posta det... :evil:

... och nu har jag inte tiden att skriva om det - hoppas det kommer tillrätta... annars finns någon annan klok som kan svara på det. :?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Oj nej.. så irriterande då texten försvinner.
Hoppas någon kunde ge mig något råd - har inte ännu stött på uppvak i natt, känner mig osäker om hur jag skall gå till väga - och SÅ kan jag ju inte ha det. Så hellre göra tveklöst fel eller hur! :)
Jag får väl ta till buffningen då, om det blir totalkris. Vill inte ha henne skrikande sådär - det förmedlar inget lugn eller någon säkerhet..
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag!

Lugn, bara lugn - lilla damen börjar ställa frågor igen för att ni backar och lämnar över mer till henne själv att klara.

Nu är det dags att sätta ramsan - dvs läggningsramsan ut skall ha sista ordet, den skall avsluta fråge-och-svar-dialogen ni för med den. Så här tedde det sig för oss. Jag la enligt konstens alla regler och sedan gjorde jag det bara - satte ramsan. Enligt nedan och enligt boken.

Förberedelse - öva, öva och öva ramsan under kvällen idag och morgondagen. Ga ut en promenad, eller sätt dig i en bil ifall ni har en och öva. Hon måste vara utom hörhåll. Tonfall, volymer och betoningar. Säg verserna i följd, variera tonen, volymen och betoningarna på orden. Tänk i ett samtal där du enbart har tonen att anpassa efter frågorna, orden är begränsade ju. :wink:

Glad, uppmuntrande, betryggande, lugnande, bestämd, högre, lägre. osv osv.

Sen när du lägger och är på väg ut har du inställningen att ramsa tills hon lugnar sig, anpassa tonfall och volym efter frågorna - LYSSNA av noga.

Så fort hon lugnar sig - då är du snabb med att servera en sköööön bekräftelse. Går hon igång igen, så är du lika snabb att tillgå de andra tonfallen, direkt om det behövs - och så håller du på, och "pratar" henne lugn, tills hon verkligen frågar en sista lugn gång - då avslutar din bekräftelse hela dialogen.

Det är HÄFTIGT att göra detta, du kommer känna kommunikationen, hon kommer lyssna och förstå. Bara ni bestämmer er och inte slutar svara henne.

Sen när hon lugnat sig och tystnat så tar ni kväll som vanligt. Sen gör du så denna kväll och natt. Efter det blir det läggningsramsa och husljud, påminnelse med bekräftelse vid behov.

Tankar kring detta?

:)
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Yes!!!!!!! \:D/ \:D/ \:D/

Jag hittade det!!!!

Kanske skall du köra lite generösare med buffet - BARA i natt, sen köra enligt mitt inlägg och jobba målmedvetet till målet!!!

:D :D :D 8) :D :D :D
//Anna
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hurraaaa!!!! :) :) =D>

Polletten har trillat, både för dotter och mor!!!

Jag har ett geni till man, innan jag läste ditt inlägg Anna09 talade jag med min man om hur ramsan inte verkar ta, och han sade "Det måste ligga i fraseringen, hur man säger det så att hon känner att vi svarar henne, jag skall ta och testa det i natt".
Hah! Så läste jag ditt inlägg och berömde pappa för lysande insikt :)
Klockan 01:30 vaknade flickan, pappa ingrep och ramsade. En gång gick han in och lade en solfjäder då hon började varva upp sig för mycket. Det hela tog en kvart ungefär och så var det tyst i huset :)
Underbar dialog de förde i natten.. Pappa lugn och varm och bestämd och vår överdramatiska dotter kom med tuusen invändningar om alla tänkbara scenarion som lurar bakom hörnet :) "men men men pappaaaaaa"
Sedan sov flickan fram till lite på sex, men med en morgonvirrig pappa tog han upp henne redan halv sju - så vi fick ta igen lite på sovtiden och komma in i schema med lite extra hushållssysslor och en marginalkvart på morgonluren istället..

Vad har ni för erfarenhet om för tidiga uppvak? Min man hävdar att det inte kan vara så farligt, hon har ju ändå sovit duktigt under natten - medan jag är mer noggrann och vill hålla mig till tiderna till punkt och pricka.
Om hon nu skulle vakna efter sex varje morgon, skall vi faktiskt hålla på och kämpa till sju?

För övrigt har vi fått tillbaka vår glada leende lillflicka :) Hon är utvilad och pigg på nya saker och inte alls så gnällig hon varit sedan nätterna bröt samman. Och aptiten har fördubblats!! :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ha, du ser!!! Häftigt är det!!! =D> =D> =D>

Pris och beröm, som AW brukar säga, till pappan med goda instinkter. =D>

Kör nu på och sök på tidiga morgnar, läs även i boken. Det finns exempel på strategier man kan använda även där. Det gäller att bestämma sig för en som passar en själv, och sedan bara införa den med målet i sikte.

:thumbsup:
//Anna
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

hmmm... vet inte riktigt vad som gick fel..
flickan sov från 19-04 utan ett knyst, så hurra för det!
Hon är supersnuvig så kanske det förklarar den oroliga vargtimmen.. Min man var inne och ramsade - hon lugnade sig men efter 5 minuter var hon igång igen. Han var tvungen att buffa en gång, tillslut tog jag över då han började bli smått nervös. Jag buffade en gallskrikande flicka nästan till sömns kl 05
Hon sov till 05:45 och var igång igen.
Jag tar i med ramsan så jag brööölar ut den för att överrösta - ingen reaktion. Tillslut buffar jag, går ut, buffar går ut.
Nu vaknade hon just, jag ramsade hon blev ännu argare. Jag tystnade och hon tystnade själv. För att bara sätta igång igen..
Vad tusan skall jag göra?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"