Kura på rygg?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erigil

Re: Kura på rygg?

Inlägg av Erigil »

Skulle det här schemat passa bättre tror ni :?:
Måste man kura om honom då :?:

07.00 glad godmorgon, Äta
09.00-09.45 lur
10.15 Äta
12.00 - 13.30 lur
13.30 Äta
15.45 - 16.30 lur
16.30 äta
18.30 nattslurk
19.00 godnatt

Jag har gjort detta schemat för att inte flytta så mycket på hans mattider och tagit 1,5 tim mitt på dagen för att han inte bukar vilja sova två timmar.
son född 2011-08-28 börjar kuren 5/1
Erigil

Inlägg av Erigil »

Tack för hjälpen ni är helt fantastiska! :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Erigil skrev:Skulle det här schemat passa bättre tror ni
Måste man kura om honom då
Vet inte riktigt vad du menar? Men jag svarar nej. Allt löper ju på bra eller hur? Om ni bara ska ändra lunchluren så gör ni bara det. 8) Håller annars med Nats tidigare inlägg. Verkar han vilja sova 2 h till lunchen så korta hellre eftermiddagsluren eftersom den försvinner först.

Tidigare uppvak på lunchluren kan eventuellt skvallra om hunger. Enligt vad jag kan se äter han 10.15 och ska sova mellan 12-14? Har ni prövat att fylla på med lite mellanmål strax innan sovning, typ välling?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erigil

Inlägg av Erigil »

Ja, jag kanske var otydlig :oops: det schemat jag skrev där är inte det som gäller just nu. Nu har vi detta schema

07.00 glad godmorgon äta
08.30 - 09.15 lur
10.00 äta
11.15 - 13.15 lur
13.20 äta
15.45 - 16.30 lur
16.30 äta
18.30 nattslurk
19.00 godnatt

Ibland är han väldigt trött vaken passet efter lunch luren därför tänkte jag om det skulle vara bättre att fördela lurarna lite jämnare över dagen. När vi gjorde detta schema planerade vi med babaysim som vi nu struntar om ett annat schema skulle funka bättre. Men det känns lite läskigt att börja tjafsa med schemat nu. :?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Om ni känner att detta schema skulle passa gossen bättre, så skall ni byta rakt av tycker jag. Har man passerat uppföljningsveckan så kan man märka vissa "buggar", då ändrar man dessa med gott självförtroende. :mrgreen:

Jag personligen hade flyttat fram lunchen med en halvtimma för att få den närmre inpå vilan, det brukar leda till lång och god middagssömn och under året kan man toppa med välling. Så har jag gjort, och då sov Loppan gott! :wink:

Kanske kan du skjuta lite på mellisen också? Om du flyttar lunchen en halvtimma så kan du skjuta på mellisen en halvtimma. Det medför att du kan skjuta middagen lite också. :wink: Detta är alltså högst personliga åsiker. Bra lite tankar från mig.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Erigil

Inlägg av Erigil »

Ang. schemat
Tack, jag ska fundera på detta. Vi har börjat tveka om han verkligen behöver minska till 15 tim schema. I natt sov han hela natten med undantag för några uppvak på förnatten och igår sov han nästan alla lurar minus en kvart på lång luren. Trotts detta blir han väldigt trött mellan varven. Igår på eftermiddagen blev han så trött när vi var ute att det var svårt att hålla honom vaken. Även i morse blev han väldigt gnällig och trött en halv timme innan luren. Det känns som att han borde vara piggare nu.

Jag infogar schemat som det ser ut nu...

07.00 glad godmorgon amma
08.30 - 09.15 lur
10.00 gröt med plommon
11.15 - 13.15 lur
13.20 grönsakspuré, frukt + amma
15.45 - 16.30 lur
16.30 kött/fisk/kyckling, grönsaker,frukt + amma
18.30 nattslurk välling
19.00 godnatt

...samt det vi funderar på att införa...

07.00 glad godmorgon, amma + välling
09.00-09.45 lur
10.30 gröt med plommon + amma
12.00 - 13.30 lur
13.30 grönsaker, frukt + amma
15.45 - 16.30 lur
16.30 kött/fisk/kyckling, grönsaker,frukt + amma
18.30 nattslurk välling
19.00 godnatt

Ang. det sociala delaktigheten
Sedan har jag försökt köra ett aktivitets schema under dagarna men det är svårt att hålla och att veta hur jag ska integrera honom i mitt arbete. Han vill inte sitta i babysittern och jag orkar inte ha honom i selen hela tiden. Har ni några tips om hur man gör den sociala delaktigheten med en fem månaders?

Helgerna när hans pappa är hemma blir även annorlunda och mer skaker händer och fler kommer och hälsar på vilket kanske stör hans schema eller gör det inte så mycket? #-o

Jag tycker nästan att sedan han började vara mer ensam med mig tycker han inte att det är lika roligt att träffa andra människor som han har älskat tidigare.

Nu blev det långt med många frågor jag ber om ursäkt men är mycket tacksam för svar! :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Erigil skrev:Ang. det sociala delaktigheten
Sedan har jag försökt köra ett aktivitets schema under dagarna men det är svårt att hålla och att veta hur jag ska integrera honom i mitt arbete. Han vill inte sitta i babysittern och jag orkar inte ha honom i selen hela tiden. Har ni några tips om hur man gör den sociala delaktigheten med en fem månaders?

Du behöver inte ha ett särskilt schema för den sociala delaktigheten. Men tänk på att ha liten med dig när ni gör något livsviktigt! :wink: Dammsuger, diskar, lagar mat, borstar tänderna osv. Har ni inte en barnmatstol så köp en. Ikeas i plast är kanon. Den kan liten sitta i i köket, titta i besticklådan, suga på några slevar, titta på när man lagar mat. Sitta i när det viks tvätt. Den funkar oxå kanon att ha i duschen om man vill. Kanske sitta i ena diskhon när det diskas. I babysittern bredvid tvättkorgen så man kan hjälpa till osv....

Helgerna när hans pappa är hemma blir även annorlunda och mer skaker händer och fler kommer och hälsar på vilket kanske stör hans schema eller gör det inte så mycket?

Menar du den sociala delaktigheten? det viktigast är att liten är med på ett hörn då och då, här behövs inte fasta tider. Mat och sovtiderna kan ni ju rucka med marginalkvarten åt olika håll om det behövs. Men tids nog gör sig liten påmind på "rätt" klockslag när det är dags för mat eller sovtid. De blir sin egen klocka. :wink:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Erigil

Inlägg av Erigil »

Jaha, okej! :D Jag hade förstått det som att man skulle ha så lika dagar som möjligt även utöver mat och sovtider. Men det är ju skönt om man kan känna sig lite friare. Han är med ganska mycket när vi gör våra "livsviktiga" grejer så det var ju bra att det inte är mer än så.

Jag undrar fortfarande om det här med hans trötthet! Vi kan inte ta bilen eller gå ut överhuvudtaget utan att han blir extremt trött! se min fråga högra upp.
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,
det enda jag kan tänka mig ang tröttheten är att det faktiskt tar uppemot 1 mån innan kuren satt sig och att er kille inte fått in det hela i kroppen än (?). Kan ni planera och t ex ta bilturerna/vagnen i samband med att han ska sova? Det är ju ett sätt att lösa det hela på just nu tänker jag.

Att vistas ute så mkt som möjligt om dagarna, vaken och i dagsljus brukar göra susen för vakenhetsgraden, men även för sömnen när den sen bjuds. Kanske kan ni lägga in det som stående varje fm el em , att ni går ut en sväng när sonen är vaken oxå :D

Ser att du fått bra tips av Jenny om social delaktighet samt om matstol :D , jag kan oxå rekommendera Antilop från IKEA, där man kan palla upp barnet riktigt bra, samt att det följer med ett litet plastbord oxå, där man kan lägga spännande saker :D (enl mig kanon när de börjar äta själva oxå, man slipper klegg på matbordet :wink: ).

Vid extra trötta tillfällen/perioder kan man få ta för vana att distrahera ganska mkt oxå. Kan kännas krystat, men man får tänka att det finns en anledning. Jag har å andra sidan inte varit den som varit den, utan har kunnat juda på en marginalkvart ibland, dvs lite för tidig läggning om det varit behövligt. Men bara ibland :wink:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och så kommer jag och förstör..... :roll:

Stolar mig hit, selar mig dit. Det är MAGLÄGET som gäller även vid social delaktighet.

mage när man viker kläder, mage på golvet och skala potatis, mage på köksbordet när mamma äter frukost, mage, mage, mage, så fort det erbjuds. Min son låg på mage på diskbänken med armarna hängandes i diskhon, det var ballt med lite vatten. Man får stå för med kroppen så de inte halkar ner.

Jag anser att barn sätter sig upp av sig själva när deras kroppar är mogna, om de absolut måste sitta lite är babysitter ok och lite bumbo. Men som sagt, jag anser att de gör det när de är mogna av sig själva. Min son var nog över 8 mån innan han kunde sitta utan stöd och satte sig upp själv. Sitta utvecklar inte hjärnan, MEN det gör magläget vill jag lova. Man kan hålla och sulta på en hel skalad morot, potatis, palsternacka m.m.
Man kan ligga i klädhögen när man tvättar osv...

Så tycker jag man har social delaktighet. :lol:

Jag vet att jag är lite extrem MEN så ser och såg jag resultatet av det varje dag. :heart:

När vi någon gång var på cafe så rensade jag bordet och lade sonen på cafe bordet...... på mage. :lol: Alla andra fick sitta och stå i knät, inte min son. :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erigil

Inlägg av Erigil »

:D Va härligt det låter! tack för tipsen!

Problemet är bara att vad vi en gör ute så somnar han. Jag har provat bära honom, dra i pulka, sitta i vagnen (upprätt), gunga i lekparken etc. direkt vi kommer ut blir han helt tyst och försvinner bort i sin lilla värld han reagerar inte på när vi pratar med honom eller på andra ljud. Jag hoppas det beror på att det inte satt sig ännu. Vi får bara vänta och se. Tack för hjälpen.
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du!

Utifrån egen erfarenhet kan jag säga att det tog lång tid innan min son blev riktigt pigg. Självklart märkte vi stora fördelar med hans humör och trötthet redan efter bara en vecka men det tog säkert 2 månader efter kurstart innan han nådde sin fulla potential.

Somna i bilen händer nästan inte när ett barn är tillräckligt utsövt, så länge inte bilturen sker under sovstunden vill säga.... :shock:

Barn som sover dåligt och inte är kurade somnar ofta så snart det blir lite lugnt och monotont kring dem (bilåkande vagn och liknande). De somnar gott och sover kanske i 20 minuter och vaknar sedan och tror att de är utsövda. Barn som sover djupt och gott på bestämda tider brukar (när de väl hämtat igen all sömn) vara piggpiggelin på dagarna oavsett vad man gör och aldrig somna i bil eller vagn. De är pigga och alerta in i det sista och sover sedan gott under sin sovstund.

Det kommer bli samma för er, det är jag ganska säker på men ni måste ge honom en chans att hämta igen all förlorad sömn först. Tills detta har skett får ni helt enkelt vara försiktiga med allt för mysiga bil- och vagnstunder. Framförallt är det kanske inte så lämpligt att åka bil länge precis innan en sömnstund, risken att han somnar "på fel tid" är alldeles för stor.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erigil

Inlägg av Erigil »

Va skönt att veta! Nej, vi försöker att inte gå ut med vagnen eller ta bilen så ofta. Det leder förstås till att vi blir ganska låsta på dagarna men det är ju ok om det kommer att gå över! :D
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Ni kan ju självklart vara ute i farten men det gäller att göra det på tider då barnet är lite piggare samt pausa ofta. Ni kan ju dra vagnen en stund och sedan ta upp barnet som får kika lite på omgivningen och snön :shock: för att sedan gå vidare en stund till.

Att välja att åka bil en längre sträcka precis innan läggning är nog att sätta sig i en jobbig situation då barnet nästan garanterat kommer att somna.

Har du testat bärstol eller bärsele? ofta brukar barnet hållas piggare i en sådan än då de sitter i vagnen..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erigil

Inlägg av Erigil »

Ja, jag har provat bärsele det funkar förstås bättre än vagnen. I vagnen somnar han nästan omgående oavsett om det är nära nästa sovpass eller inte. Men idag gick vi ut med en lite tunnare overall och då lyckades han hålla sig lite piggare i en halvtimme. Han pratade till och med! :) Jag kanske har klätt han för varmt!

Jaja, tiden lär utvisa om det är ett problem eller inte. Tack för hjälpen och alla goda råd!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"