Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
susanne med O

Re: Lillasyster

Inlägg av susanne med O »

Hej

Nu har det börjat bli bättre :D :heart:
Jag har börjat med smakportioner och blandar välling och ersättning 50/50. (Om nån dag ökar jag till 75/25).
Vilken skillnad !!! Flickan är glad igen :D , livet leker och hon är LYCKLIG igen !!! [-o<
I natt sov hon jätte bra, (jag med :lol: ) Hon somnade bra kl 19, vaknade till kl 02 men då vagnade jag bara lite så somnade hon om, sen vaknade hon kl 4 =D> och blev ammad, sen somnade hon SNABBT igen och sov till kl 7 :heart:

Men nu har jag en liten fråga, när hon sover middag i sin vagn så brukar jag stänga till hennes dörr för ljudnivån kan bli hög här hemma när syskonen leker som bäst :lol: Sen har vi ju en liten härlig tjej på 1,5 år som inte riktigt förstår att lillasyster inte vill bli väckt varje 5min av en leksak eller liknande i huvudet #-o . Så hur ska jag göra nu ? Är det dumt att skärma av henne in i det tysta, tycker ändå att det funkar hyfsat om hon somnat borta nån dag, hon "kräver" ju inte tystnad för att kunna sova, nästan så att hon sover lite sämre när de 2 största syskonen är på dagis, hon kanske tycker att det är för tyst då?
Kom gärna med lite idéer =P~

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

Åh, underbart att höra! :heart: :heart: :heart:
susanne med O skrev:Sen har vi ju en liten härlig tjej på 1,5 år som inte riktigt förstår att lillasyster inte vill bli väckt varje 5min av en leksak eller liknande i huvudet #-o . Så hur ska jag göra nu ? Är det dumt att skärma av henne in i det tysta, tycker ändå att det funkar hyfsat om hon somnat borta nån dag, hon "kräver" ju inte tystnad för att kunna sova, nästan så att hon sover lite sämre när de 2 största syskonen är på dagis, hon kanske tycker att det är för tyst då?
Jag tror det är smart att inte vänja henne vid att det alltid är mörkt och tyst, så låt gärna dörren till rummet vara öppen :D Men släck lampan så rummet verkar tråkigt för 1,5-åringen :wink: och gör något annat rum extra intressant istället.

Locka bort henne från vagnen med något väääldigt spännande, kanske några av mammas smycken eller nåt annat som man inte brukar få utforska 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
susanne med O

Hej

Tack för tipsen !!!
Vi har inte mörkt i rummet på dagtid, bara inför natten.
Ska genast ändra med dörren redan vid första sovpasset imorgon :)

Susanne
susanne med O

Hej på Er alla kloka !!! :P

Nu är lillasyster redan 4mån och 1v. Hon är en glad liten tjej som äter både gröt, mat och dricker välling :)
Hon sover 45,2h,45 på dagen och på natten sover hon från kl 19-7 och ammas 1 gång. Hon sover fortfarande i vagn, men nu känner vi oss redo att lägga över i spjälsäng och införa 12h natt utan amning =D>
Så trots att detta är mitt fjärde barn (nr 2 med SM) så borde jag ju ha kläm på detta men jag vill ha lite feedback från Er.

Det är så att vi flyttar nu i feb, tanken är att flyttlasset ska gå ca andra veckan i feb, så jag vill liksom vara lite lat och inte börja tejpa upp massa mörkläggningsgardiner här nu, men tror ni då att det förstör? Kanske kan jag nöja mig med folie, har hört att det är lika bra?

Dessutom åker vi utomland den 28 feb och blir borta 2mån så jag skulle gärna få ordning på det redan innan vi åker. Ingen katastrof om det inte fungerar för jag har tillgång till internet där också så jag kan ändå hänga här inne på forumet och få tips [-o<

Men nu får ni gärna "upprepa" lite för mig hur jag ska gå tillväga, (mörkläggandet klarar jag själv), men att lägga över i sängen, hur var det man gjorde #-o . Tillrättalägga och sen bara ramsa mig ut? Och om det inte fungerar så buffar jag?
Hon vaknar ju varje natt så säkert vaknar hon även första natten i sängen, men då ska jag stå på mig och absolut inte ta upp henne, (vet att det blir värre natten efter)ska jag bara buffa henne eller är det kanske bäst att vänta med att lägga i säng tills hon slutat vakna på natten i vagnen?

Oj långt inlägg, hoppas ni orkar läsa hela.

Susanne
susanne med O

Hej

Jag glömde skriva hennes matschema:

7 ammas från ena bröstet, efter det 150ml 6mån välling.
10.30 mat ca ½liten barnmatsburk,ofta nån pure till, försöker ge 150ml välling efter, inte alltid hon vill ha
14 ammas 150ml välling
17.15 mat samma mängd som till lunch och 100ml välling
18.30 gröt

Ska jag ändra på nått?
Ibland äter hon lite mosad banan till frukost men det är inte alltid det finns tid, jag tycker klockan blir 8 väldigt snabbt :lol:
Jag tänker att hon kanske ska få i sig mer mat innan jag lägger över i spjälsäng?

Susanne
Tetz

Inlägg av Tetz »

susanne med O skrev:Men nu får ni gärna "upprepa" lite för mig hur jag ska gå tillväga, (mörkläggandet klarar jag själv), men att lägga över i sängen, hur var det man gjorde #-o . Tillrättalägga och sen bara ramsa mig ut? Och om det inte fungerar så buffar jag?
Hon vaknar ju varje natt så säkert vaknar hon även första natten i sängen, men då ska jag stå på mig och absolut inte ta upp henne, (vet att det blir värre natten efter)ska jag bara buffa henne eller är det kanske bäst att vänta med att lägga i säng tills hon slutat vakna på natten i vagnen?
Det är lite av en smaksak hur man går tillväga. Jag ser buffning och vagning som likvärdiga verktyg som ska användas på samma sätt :D Många tycker att det är lättast att vagna bort sista nattmålet, medan andra kör spjälsäng och 12-timmarsnatt i ett svep. Om vagnen fortfarande är tillräckligt rymlig, och du känner dig proffsig på vagning, så kanske det är bäst att behålla den en stund till?

När ni sätter ramsan är också en smaksak, det kan ni göra vid överflytten till spjäla eller i samband med att ni tar bort nattmålet. Fundera över vad du känner dig bekväm med, så attityden hänger med :D
susanne med O skrev:Jag tänker att hon kanske ska få i sig mer mat innan jag lägger över i spjälsäng?
Jag tycker gott att en SM-ad liten älskling som sover fint både dag- och nattetid, kan få några veckor på sig att sova över sista nattmålet. Om inte annat så kan det behövas lite mer mat för att man själv ska ha attityd att ta bort ett nattmål :wink:

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
susanne med O

Hej Tetz.

Förlåt men jag hängde inte riktigt med där på slutet, hur menar du att jag ska ge henne några veckor att hoppa över nattmålet?

Susanne
Tetz

Inlägg av Tetz »

:D Ja, alltså att man satsar på att öka mängden riktig mat och se om hon slutar vakna för mat på natten. Så hon självmant sover över nattmålet istället för att du behöver hjälpa henne över det.

Jag satte gränsen vid fem månader för min yngsta dotter. Då kände jag att jag var säker på att hon fick tillräckligt med mat dagtid. Men natten till femmånadersdagen sov hon 11,5 h i sträck, så jag slapp göra en "minikur". (Sedan strulade jag till saker ändå som jag fick ordna upp :roll: :lol: , men det gick bra)
susanne med O

Hej

Tack för att du förklarade.
Det låter som en bra plan, känner att jag kör på den.
Finns ingen idé att stressa henne.
Jag är helt säker på att hon klarar av att fixa natten alldeles utmärkt själv =D>

Susanne
susanne med O

Hej

Lilla tjejen är snart 4mån 3v. Jag har redan tagit bort 30min på hennes sovtider på dagen, tyckte hon gav signaler om att det behövdes.

Hon sover nu 45min,1,5h,45min på dagen. På kvällen lägger jag henne kl 19 och väcker kl 7.
Tanken är att hon ska sluta amma på natten, men tyvärr går det inget vidare. Hon sover fortfarande i vagn (på mage med larm)
När jag ammade på natten ammade jag 1gång, sen somnade hon om utan problem. Men nu vaknar hon flera gånger och jag vagnar henne, men i natt fick jag lov att ta upp för att amma. Då hade jag vagnat till och från 1tim.
Gissar att hon forfarande är hungrig och vill ammas men hur kan jag öka på maten på dagen för att hon ska klara natten?
Hennes matschema ser ut så här
7. Ammas från ena bröstet, sen flaska, tyvärr dricker hon bara ca75ml (i morse gav jag gröt)
10.30 lunch ca 75% av en liten barnmatsburk får också välling ca100ml
14 ammas och flaska
17.30 samma som lunch och ca 50ml välling
18.30 gröt (gjord på havregryn och vällingpulver)ca 5 msk pulver och fruktmos ammas ibland

Susanne
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Som du är inne på tror jag också att det ska till mer (riktig) mat dagtid. Schemat ser bra ut, men öka på portionerna rejält tycker jag, fortsätt skeda in så länge lillan vill ha. Kanske kan du lägga in ett mer matigt mellis? Och så glöm inte en rejäl klick smör i maten, det är fettet som gör att man bli mätt länge!

susanne med O

Hej

Jag ger hennes så mycket mat som går ner, men tyvärr är matglädjen olika för varje dag. Just nu är hon förkyld och magen krånglar lite så hon är lite dåligt, men snart är hon på banan igen hoppas jag. Lite mer fett i maten ska jag tillföra.
Har du tips på matigare mellis?

Susanne :D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Kolhydrater blir man mätt på för stunden och fett blir man mätt på länge, därför försöker jag tillföra mycket fett i dotterns (och min egen) mat. Gröt kanske, med en stor klick smör i? Turkisk yoghurt är fetare än vanlig, med lite fruktmos eller bär. Smoothies kan man ge på flaska och är lätt att ta med, ha i turkisk youghurt i den eller så finns det ett nyttigt smaklöst kokosfett på hälsokosten. Små mackbitar med smör eller leverpastej är kul att tugga själv.

susanne med O

Hej

Men inte kan jag väl ge allt det där till min dotter redan nu? Hon är ju inte ens 5mån, känns lite tidigt att börja ge yoghurt?

Just nu har hon ont i magen och är väldigt ledsen. Först trodde jag att det enbart berodde på att jag hade ätit både vitkål och blomkål en dag, men nu har jag inte ätit det på flera dagar men hon verkar ändå ha väldigt ont...Nätterna är katastrofala, hon vaknar ofta och somnar absolut inte om av vagning, knappt ens när jag har ammat henne,, hon liksom ligger och stnar och stånkar. Hon bajsar ändå flera gånger per dag. Jag ger henne Sempers magdroppar och katrinplommon. Men vad kan jag göra mer för att underlätt för henne?
Hon dricker sempers 6mån välling och äter barnmatsburkar. Jag vet inte vad det är som hon får så ont av? :?

Susanne
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

susanne med O skrev:Men inte kan jag väl ge allt det där till min dotter redan nu? Hon är ju inte ens 5mån, känns lite tidigt att börja ge yoghurt?
Hm, jag räknade till nästan 6 månader, vete 17 hur det gick till. :oops: Jag gav nog youghurt rätt tidigt, men jag följer å andra sidan inte alla rekommendationer som finns. ;) Blir det nåt knas med magen är det ju bara att avbryta, tänker jag. Men har din tjej redan ont i magen ska du ju såklart ta det lugnt med att prova nya saker!!!

Magont är inte skoj... är det luft som inte tar sig ut? Eller är det någon typ av mat du just introducerat, tex gluten? :-k

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"