Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
susanne med O

Lillasyster

Inlägg av susanne med O »

Hej

Nu är lillasyster här :heart: :heart: Helt otroligt så klart :lol:
Hon blev 1 vecka idag.
Jag försöker styra upp dagen lite så att hon inte sover för mycket på dagarna. Försöker med 1,5h vaken-2,5h sover.
Men problemet är att det blir så konstigt på kvällen, hur jag än gör så blir det inte bra. Som i kväll, då somnade hon kl 19 och ska alltså vakna kl 21.30, blir det inte väldigt sent då om hon sen ska sova kl 23?

På natten blir det verkligen inga 20 min amningar utan mer 1tim. Men igår kväll somnade hon kl 21.30 och sov ända till kl 02.30 !!!!! Var inte det jätte länge för en sån liten baby? Nätterna innan har hon vaknat vid kl 01 som det står om i boken.

Hm detta kanske blev lite "babbligt" men men jag har ju lite gröt i hjärnan just nu så ha överseende med det #-o :lol:

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Lillasyster

Inlägg av Sarisparis »

Hej susanne med O :D

GRATTIS till ett fjärde litet underverk, jag blir alldeles târögd. :heart:

Jag tycker att du ska det väldigt lugnt med allt styrande för stunden, när man är en enda liten vecka gammal sâ kan man inte skämmas bort pâ minsta sätt. Mat sâ fort man piper, gos för fulla muggar och sova sâ mycket man vill. Lât smekmânaden vara just en smekmânad, du kommer att ha all tid i världen att styra upp saker och ting framöver (invänta inte minst den verkliga födseln). Men de här första veckorna kommer aldrig tillbaka sâ dämpa tempot, ta emot all hjälp du kan fâ sâ att du och lilla tjejen kan lära känna varandra - och resten av familjen :heart: - i lugn och ro.
susanne med o skrev:På natten blir det verkligen inga 20 min amningar utan mer 1tim. Men igår kväll somnade hon kl 21.30 och sov ända till kl 02.30 !!!!! Var inte det jätte länge för en sån liten baby? Nätterna innan har hon vaknat vid kl 01 som det står om i boken.
Nattmâlen kommer att kortas av, oroa dig inte. Det allra viktigaste just nu är att landa mjukt och fint i en alldeles ny verklighet och det gör man bäst utan klocka (inget hindrar att du noterar lite löst hur dagarna och nätterna ser ut, men bara för att senare kunna konstatera att det nu minsann blivit ordning pâ torpet :wink: 8) ). Skönt för alla parter om hon redan nu sover lânga pass, tacka och ta emot! Alla bebisar vaknar inte prick klockan ett och prick klockan fyra, men det blir finemang till sist ändâ. :P

Njut njut njut av lilla prinsessan! Det ska bli spännande att följa er resa.

:heart:
susanne med O

Hej

Igår blev lillasyster 3v. Tiden bara flyger fram...

Jag har börjat ge henne ersättning (NAN HA) på kvällarna när jag ammat klart. Hon dricker ca 60ml då.
Men jag upplever att hon får svårare att bajsa, hon kan knorra lite på kvällarna innan hon kan bajsa.
Jag ger henne 5st sempers magdroppar om dagen. Men på apoteket sa dom att jag ev skulle ge henne färra droppar pga att dom kan orsaka förstoppning? Stämmer verkligen det? Jag trodde det vara goda bakterier som ska få fart på tarmarna, inte stoppa till?!

Sen undrar jag vid vilka åldrar tillväxtperioderna kommer? Har för mig att den första kommer vid 1 eller 2 v? När är det dags för nästa (om den kommer)?

Nu när liten är 3v så ska jag ju ta bort knock out slurken och hon ska få somna själv, men hur går jag till väga om/när det inte händer? Ska jag vagna henne då?

Tacksam för svar !
Susanne
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och grattis till lillasyster! :heart:
susanne med O skrev:Jag har börjat ge henne ersättning (NAN HA) på kvällarna när jag ammat klart. Hon dricker ca 60ml då.
Men jag upplever att hon får svårare att bajsa, hon kan knorra lite på kvällarna innan hon kan bajsa.
Jag ger henne 5st sempers magdroppar om dagen. Men på apoteket sa dom att jag ev skulle ge henne färra droppar pga att dom kan orsaka förstoppning? Stämmer verkligen det? Jag trodde det vara goda bakterier som ska få fart på tarmarna, inte stoppa till?!
:shock: Jag trodde inte heller de kunde stoppa upp... Skulle snarare tro att det har med ersättningen att göra, men magen vänjer sig ju så jag skulle nog fortsätta ge dropparna i rekommenderad mängd.
susanne med O skrev:Sen undrar jag vid vilka åldrar tillväxtperioderna kommer? Har för mig att den första kommer vid 1 eller 2 v? När är det dags för nästa (om den kommer)?
Vid ca 1 vecka, 3 veckor och sedan vid ca 7-8 veckor. Läs gärna i Barnaboken på s 116 :D Och repetera gärna hela kapitlet om Standardmodellen, man hittar nya godbitar och perspektiv för varje gång man läser!
susanne med O skrev:Nu när liten är 3v så ska jag ju ta bort knock out slurken och hon ska få somna själv, men hur går jag till väga om/när det inte händer? Ska jag vagna henne då?
Är du säker på att hon genomgått den egentliga födelsen? Vaknat till ur nyföddhetskoman? I så fall går det bra att skippa slurken och lägga henne vaken. Vagna om hon har svårt att komma till ro.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
susanne med O

Hej

Tack för ditt svar.

Hur vet jag om hon genomgått den verkliga födseln?
Tetz

Inlägg av Tetz »

Oj hoppsan, jag har missat att svara dig :oops:
susanne med O skrev:Hur vet jag om hon genomgått den verkliga födseln?
Hon blir mer alert och det går att få mer kontakt med henne. Ofta följs den verkliga födelsen av lite trassel som att den lilla får lite svårt att somna (mycket ska ju glos på nu :lol: ) och kanske blir hon övertrött av det.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
susanne med O

Hej

Ok men då har hon absolut genomgått den verkliga födelsen.
Hon är verkligen "med" på ett annat sätt nu, hon ler tillbaka när jag pratar med henne. Hon lyssnar väldigt och vrider på huvudet för att se sig om.
På kvällarna har hon också fått svårare att somna det sista 2h passet. Så hon blir ju tyvärr övertrött men ibland accepterar hon en 5min powernap på soffan eller i min famn. Hon somnar för natten mellan kl 22.30- 23, sen sover hon till kl 3.30-4 då ammar jag en snabbis sen somnar hon om snabbt och sover till kl 7.
När går det över med att hon har svårare att kunna somna på kvällen? Jag skulle gärna se att hon sov ca kl 18.30 i 2h. Nu i några dagar har hon tyvärr varit vaken från 16.30 till 23. Under dom 6timmarna har hon då varit smådåsig men så fort jag lagt henne i vagnen har hon börjat gnälla efter 5min, sen kan hon dåsa till i min famn men inte somna så att jag kan lägga ner henne.
Innan den verkliga födelsen så sov hon oftast mellan 18.30-20.30, det var ju perfekt för då stod hon sig bra fram till kl 23.

Susanne
susanne med O

Jag glömde fråga hur jag ska räkna när hon blir 1 mån.
Hon är ju född på måndagen den 19 sep, blir hon 1 mån den 19 okt eller på måndagen 4 v efter den måndagen hon är född? Låter kanske luddigt men är det nån som förstår hur jag menar?
Tetz

Inlägg av Tetz »

susanne med O skrev:På kvällarna har hon också fått svårare att somna det sista 2h passet.
Klassiskt, tyvärr. Min lilla hade vansinnigt svårt att sova bra på det sista sovpasset, och då blev dagens sista vakenpass rätt grinigt.

Det enda som hjälper är att fortsätta jobba lugnt och fint med att få till en bra rytm på dagarna, och lägga lillasyster för natten innan hon blir övertrött. Det är helt ok att lägga tidigare än 23 :D

Hur har ni det på dagarna? Hur långa vakenpass respektive sovpass har hon ungefär?

En månad blir hon den 19 oktober :lol: I vilket avseende ska du räkna hennes ålder? Antal sömntimmar, ökningsperioder?
susanne med O

Hej

När hon sover på dagen så väcker jag henne efter 2h.
Ofta är hon också vaken i 2h, ibland längre. Förutom på det första vakenpasset direkt på morgonen, då orkar hon oftast bara 1h- 1,5h.

Dom 2 senaste kvällarna har hon somnat ca kl 22. Den första kvällen gick det väldigt smidigt, mycket pga hon hade badat tror jag.
Igår kväll vaknade hon till efter ca 5min så då var hon vaken i ytterligare ca 30min innan hon somnade för natten.
På natten sover hon från ca 22.30-23 till kl 3.30-4. Så det första matpasset tog hon bort själv :D

Kan jag räkna nått antal timmar på kvällen innan jag ska lägga henne inför natten? Tex om hon vaknar kl 17.30, när är det då lagom att lägga för natten? Sover hon sitt sista pass så kanske hon vaknar kl 19 då är det kanske lagom att lägga vid kl 23?
Jag har varit lite rädd att hon ska börja vakna tidigare på natten om jag lagt henne tidigare på kvällen, kanske fel tänkt?

Susanne
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej och grattis till lillasyster!
susanne med O skrev: Dom 2 senaste kvällarna har hon somnat ca kl 22. Den första kvällen gick det väldigt smidigt, mycket pga hon hade badat tror jag.
Varför inte bada varje kväll? :)
susanne med O skrev:På natten sover hon från ca 22.30-23 till kl 3.30-4. Så det första matpasset tog hon bort själv :D
Bra jobbat!! =D>
susanne med O skrev:Kan jag räkna nått antal timmar på kvällen innan jag ska lägga henne inför natten? Tex om hon vaknar kl 17.30, när är det då lagom att lägga för natten? Sover hon sitt sista pass så kanske hon vaknar kl 19 då är det kanske lagom att lägga vid kl 23?
Jag har varit lite rädd att hon ska börja vakna tidigare på natten om jag lagt henne tidigare på kvällen, kanske fel tänkt?
Jag undrar om hon orkar vara vaken i fyra timmar? Du skrev att hon annars orkar med två timmar, kanske det är mer lagom? Du skulle ju kunna ta upp och ge ett nattmål vid kanske 22-23 så får du själv lite fler sammanhängande sömntimmar tills det är dags för nattmålet där vid 3-4!

susanne med O

Hej

Så om hon vaknat kl 19 från sista sovpasset, ska jag då lägga henne vaken i vagnen kl 21 och vagna om hon inte somnar själv?
Igår kväll la jag ner henne kl 22 men hon vaknade efter 5min och somnade sen ca kl 23...

Lillasyster blev 1 mån igår.

Jag undrar om minsta pip från henne fortfarande ska räknas som huger?
Hon får NAN 1 som kvällsslurk, när är det dags att byta till NAN 2? Det står ju 4mån på paketet, men har för mig att man kan börja tidigare med den?

Susanne
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis till den fjärde juvelen :heart:

Skynda långsamt skulle jag vilja säga, du har målet för ögonen och allt kommer falla på plats.

Lägg henne du 21 när hon ätit så mycket hon bara kan. Så här i början är ju lilla livet inte så stabilt, ena kvällen kanske hon somnar som en stock medan nästa kväll innebär längre vakentid eller uppvak efter bara några minuters sömn.

Får hon tillräckligt med mat så kommer hon sova sina tvåtimmarspass. Om du ska mata eller inte vid första pipet beror på när hon piper. Vet du med dig att hon borde vara fullständigt proppmätt så kan du vagna lite fint så hon somnar om.

Men som vanligt är det alltid bättre med mat, mat och mera mat än en hungrig liten mage.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
susanne med O

Hej alla kloka :D

Nu är lillskruttan snart 6v. Allt flyter på väldigt bra måste jag säga, hon både äter och sover jätte bra.
Jag helammar förutom sista kvällsmålet som är ca 120 ml NAN HA.

Men kvällarna brukar bli lite sena, hon vaknar kl 19 från sista sovpasset (hon sover jätte bra på detta pass) och somnar sen för natten mellan kl 22-23.
Redan kl 20 börjar hon skrika, jag vet att det inte är av hunger men kan hon vara trött redan efter 1 timme? Jag försöker ge henne en powernap på 5min där omkring kl 20, men det "hjälper" inte alltid.

Kan jag göra nått annorlunda för att hjälpa henne till att få bättre kvällar?

När är det lagom att börja ge NAN 2? Är det vid 2mån?

Susanne
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! Vad skönt att allt flyter på bra! :D

Fint jobbat :thumbsup:
susanne med O skrev:Redan kl 20 börjar hon skrika, jag vet att det inte är av hunger men kan hon vara trött redan efter 1 timme? Jag försöker ge henne en powernap på 5min där omkring kl 20, men det "hjälper" inte alltid.
Låter som klassisk övertrötthet. Det enda som brukar hjälpa är att lägga tidigare för natten :sleep:
susanne med O skrev:När är det lagom att börja ge NAN 2? Är det vid 2mån?
Den sort som är vanligast i handeln än så länge (Nestlé håller på att göra om ersättningarna) är den NAN 2 som är från fyra månader. NAN 2 blir bebisarna mättare på, så det finns en risk att den konkurrerar ut amningen. Så kör gärna på med NAN 1 om du vill fortsätta amma :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"