Råd om en 1 månaders-bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Levismamma

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Nu är Levi 6 veckor och 3 dagar gammal. Han är väldigt duktig på natten. Sover alltid minst 5 timmar och ibland 6.

Vårt schema ser ut ungefär såhär:

7.00 Godmorgon (Bebis vaknar av sig själv nästan alltid exakt kl.7), ammas, byts på och pratas med ca 1,5 timmar.
8.30-10.30 sover
10.30 mat och byte ca 1,5 timmar.
12-14.30 sover
14.30 äter och byts på ca 2 timmar
16.30-18.30 sover
18.30 ammas, badas och ammas igen, sen får han lite utpumpad mjölk för att bli supermätt ca 3 timmar. (Här vill jag korta ner tiden för vi lyckas aldrig få till en powernap så det blir väldigt långt för honom att vara vaken och han blir ofta övertrött). Ibland förskjuts hela dagen och bebis kommer inte i säng förrän 22.30-23 och då är vi alla väldigt trötta.
Nattmål 04.00 (här vaknar han också alltid själv nästan exakt kl 04 varje natt)

Alltså:
7-8.30 mat
8.30-10.30 sova
10.30-12 mat
12-14.30 sova
14.30-16.30 mat
16.30-18.30 sover
18.30-21.30 mat, bad
natt 21.30 eller 22.30
nattmål 04

Var bör jag lägga in lek och umgänge :?: Och hur ska det gå till för en 6 veckors bebis :?: Ska han ligga på golvet ensam och jag sitter i samma rum bara, eller ska jag sitta med honom och prata och han ligger själv eller ska jag hålla honom och prata :?:

Jag har börjat titta på ett schema som jag skulle vilja börja introducera. Kan jag göra det redan nu :?: Schemat som jag skulle vilja ha ser ut såhär:

7.00-8.30 mat
8.30-10.00 sova
10-12 mat
12-14 sova
14-16 mat
16-17.30 sova
17.30-20.00 mat, bad, mat
20.00 natt
Nattmål 04.00

Jag tänker mig inte att han ska sova från 20-04 redan nu utan jag tänkte börja dra hans tider som han har nu mer mot detta schema. Alltså tidigarelägga allt genom att förkorta vissa pass här och var för att få till en natt vid 21-21.30 till en början och sen dra det mer och mer mot 20.00. Vad tror ni om det :?:

Hur många sovtimmar ska man satsa på för en 6 veckors respektive en 2 månaders bebis?

Jag oroar mig en del över att han kräks väldigt mycket. Han kräks alltid efter varje måltid minst en gång men ibland upp till 5 gånger. Självklart inte jättemycket varje gång då men ibland tycker jag att det kommer upp alldeles för mycket för att det ska vara "normalt". Känner någon igen det :?: Han går upp i vikt som han ska och ligger till och med lite över på kurvan. BVC har funderingar på om han har mjölkprotein allergi med tanke på de prickar han hade för någon vecka sedan då huden såg flammig ut på ställena där prickarna satt. Detta har vi behandlat med Mildison nu och prickarna är borta, men när jag nämner att han kräks en del så tycker hon att det också talar för att han kan vara allergisk.

Något som fungerar för oss är att vagga Levi´s säng när han ska sova och är orolig. Jag sitter och vaggar ibland mellan 5-10 min, ibland mycket kortare än så också. Min fundering är om jag behöver visa mer på något sätt att jag är där :?: När jag vaggar honom så ser han mig inte och jag pratar inte med honom. När man buffar honom till exempel så känner han ju mina händer men när jag vaggar så märker han ju bara att sängen rör sig. Blir det som att han är ensam då och känner sig övergiven :?: Bör jag försöka ha en hand på honom när jag vaggar sängen :?: Jag upplever inte att han blir mer och mer hysterisk. Han brukar inte vara hysterisk när jag lägger honom heller utan han gråter och stökar runt om vartannat, men om jag inte vaggar så eskalerar det till skrik. Han blir lugn av vaggandet och sover ofta bra på alla sina sovpass utom det första (8.30-10.30). När vi lägger honom för natten behöver det oftast inte vaggas.
Ska jag fortsätta vagga som jag gör eller ska jag på något mer sätt visa att jag är där :?:

Tacksam för kloka svar!
Levi född 2011-12-12
Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Åh, är det ingen som har några funderingar eller kan komma med några kloka ord :?:
Levi född 2011-12-12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
Levismamma skrev:Nu är Levi 6 veckor och 3 dagar gammal. Han är väldigt duktig på natten. Sover alltid minst 5 timmar och ibland 6.
Toppen! Jag tycker det låter som att livet flyter på så fint för lille Levi! :D
Levismamma skrev:Var bör jag lägga in lek och umgänge :?: Och hur ska det gå till för en 6 veckors bebis :?: Ska han ligga på golvet ensam och jag sitter i samma rum bara, eller ska jag sitta med honom och prata och han ligger själv eller ska jag hålla honom och prata :?:
Låt honom vara med där det händer! I Barnaboken står det så klokt att barnet ska vara med i centrum, men inte vara i centrum. Låt honom ligga bredvid dig och kika när du diskar, viker tvätt eller bakar. Låt honom vara med i gemenskapen vid middagsbordet och låt honom hänga med på armen när blommorna ska vattnas. Ibland kan han nog tycka det är skönt att vara lite ifred också, tex spana på något roligt i babygymet.
Levismamma skrev:Jag har börjat titta på ett schema som jag skulle vilja börja introducera. Kan jag göra det redan nu :?:
Han är ju så liten ännu, så att sträva efter 2-2, dvs vaken 2 och sova 2 är jättebra! Ha ditt tänkta schema i bakhuvudet, men var lyhörd för vad han orkar med. Från ca 2 månader är det lagom att spika ett schema.
Levismamma skrev:Hur många sovtimmar ska man satsa på för en 6 veckors respektive en 2 månaders bebis?
Här finns en jättebra översikt med sömntimmar och schemaförslag för olika åldrar!
Levismamma skrev:Jag oroar mig en del över att han kräks väldigt mycket. Han kräks alltid efter varje måltid minst en gång men ibland upp till 5 gånger. Självklart inte jättemycket varje gång då men ibland tycker jag att det kommer upp alldeles för mycket för att det ska vara "normalt". Känner någon igen det :?: Han går upp i vikt som han ska och ligger till och med lite över på kurvan. BVC har funderingar på om han har mjölkprotein allergi med tanke på de prickar han hade för någon vecka sedan då huden såg flammig ut på ställena där prickarna satt. Detta har vi behandlat med Mildison nu och prickarna är borta, men när jag nämner att han kräks en del så tycker hon att det också talar för att han kan vara allergisk.
Hur det är med kräkningar och mjölkprotein vet jag inte.. :-k Kanske det kan vara värt att utesluta mjölk ur din kost? Att bebisar kräks är ju annars inte ovanligt, tyvärr. Min lilla har kräkts så det stått härliga till, det är bara att trösta sig mig att det går över.
Levismamma skrev:Något som fungerar för oss är att vagga Levi´s säng när han ska sova och är orolig. Jag sitter och vaggar ibland mellan 5-10 min, ibland mycket kortare än så också. Min fundering är om jag behöver visa mer på något sätt att jag är där :?:
Risken är att du kommer få vagga i tid och evighet om han vänjer sig vid att det är så man somnar. Ge honom korta svar på hans frågor genom att tex vagna några vagntag. Lyssna av och se om han behöver ytterligare svar på sina frågor. Du visar att du är där och håller ställningarna och att han kan somna lugnt. Han blir trygg i sig själv och lär sig att somna på egen hand.
Levismamma skrev:Åh, är det ingen som har några funderingar eller kan komma med några kloka ord :?:
Lugn i stormen! ;) Ibland är vi snabba på att svara, men forumet drivs helt ideellt och vi är helt vanliga mammor som svarar. Vi har som mål att ingen fråga ska stå obesvarad mer än tre dagar.

:heart:
Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Tack för superbra svar! Självklart förstår jag att ni inte kan svara direkt. Jag blev bara så bortskämd sist då jag fick svar så himla snabbt. Men jag ska jobba på tålamodet :wink:

Vilken bra översikt med sömntimmar!

Vi ska utesluta mjölkprotein om det det börjar blossa i huden igen enligt BVC. Förhoppningsvis är det inte allergi.

Angående vagning och vaggning: är det inte okej att vagga sängen istället för att vagna vagnen :?: Vi har ingen möjlighet att ha vagnen i sovrummet och jag vill inte att han ska ligga i vagnen där vi inte är. Om man slutar vagga innan han somnar och bara tills han lugnat ner sig :?:

Vi siktar på 2-2 i schemat än så länge, men oftast orkar han bara vara vaken så länge på kvällen och någon gång på dagen. Och ibland sover han längre än 2 timmar, men jag brukar aldrig låta honom sova mer än 2,5 tim.
Levi född 2011-12-12
Tetz

Inlägg av Tetz »

Levismamma skrev:Angående vagning och vaggning: är det inte okej att vagga sängen istället för att vagna vagnen :?: Vi har ingen möjlighet att ha vagnen i sovrummet och jag vill inte att han ska ligga i vagnen där vi inte är. Om man slutar vagga innan han somnar och bara tills han lugnat ner sig :?:
Både vagning och buffning är sätt för att rytmiskt lugna barnet, så om vaggning fungerar så går det bra :D Risken med att vagga är dock att det är lite för mysigt, istället för att ge bebisen klara besked om att allt är lugnt och tryggt. För egen del så har jag bara kunnat ge såna besked med vagn eller buffning. Är du med på hur jag menar?
Levismamma skrev:Vi siktar på 2-2 i schemat än så länge, men oftast orkar han bara vara vaken så länge på kvällen och någon gång på dagen. Och ibland sover han längre än 2 timmar, men jag brukar aldrig låta honom sova mer än 2,5 tim.
Det låter bra! :D Du följer honom fint, men håller ändå ställningarna :thumbsup: :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Min lille pojk är så duktig på nätterna. De senaste nätterna har han sovit 22-05, ätit i 15 min och somnat om till 7.30. Jag är ju såklart jättetacksam över att han sover så bra på nätterna (i natt fick jag till och med väcka honom för jag var tvungen att amma).

Det som hänt är att han inte vill sova på dagen. Han vaknar 7.30 och vill äta, men orkar oftast bara äta i en timme innan han gång på gång börjar slumra till vid bröstet. När jag lägger honom då blir han jätteledsen och vägrar sova. Jag buffar honom och han somnar till en liten stund för att efter några minuter vakna igen och så börjar vi om. Till slut somnar han och sover ungefär 1 timme.

Sen är han vaken i 2 timmar och när jag ska lägga honom blir det samma visa. Till slut somnar han och sover som ovan bara en timme. När jag matar honom efter att han sovit då, är han jättetrött och jag får kämpa lite för att hålla honom vaken. Inför tredje sovpasset på dagen är han jättetrött och somnar ibland men ibland är han jätteirriterad (troligen för att han är trött) och svår att lägga.

Vi provar som sagt att buffa honom och det fungerar men bara i några minuter och sen vaknar han och är ledsen igen. Innan han började sova länge på nätterna så sov han 2-2,5 timme på varje sovpass och var jättelätt att lägga. Vet inte riktigt vad min fråga är, men skulle önska lite tankar och funderingar kring detta. Ska jag prova något annat sätt? Någon som haft det på liknande sätt?

Det känns helt enkelt som att han inte vill sova på dagarna längre. Jag vet att han är supermätt och vi har myst massor men ändå vill han inte sova :(
Levi född 2011-12-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Levismamma :D

Vad skönt att ni har sâ lugna sköna nätter. Ingen rädder vargen här. :thumbsup:
Levismamma skrev:Jag vet att han är supermätt och vi har myst massor men ändå vill han inte sova :cry:
Kanske att han nu blivit sâ stor att han vill göra annat än att bara mysa och äta? :shock: :wink:

:idea: Ta med honom i det du gör, lägg honom pâ diskbänken när du diskar (rinnande vatten brukar vara fascinerande). Ta honom i famnen när du dammsuger... Ha som mâl att göra sânt som mâste göras MED honom (sâ kan du vila sen när han väl sover :P ).

Vad tror du om den vinkeln?

Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Tack snälla! Så enkelt! Jag blir alldeles rörd av era kloka svar som verkligen fungerar varje gång!
Levi vaknade 6.40 och ville äta. Jag matade honom och som vanligt blev han trött redan efter 45 minuter. Istället för att, som jag tidigare gjorde, lägga honom igen efter ca 1 timma höll jag honom vaken genom att rapa, lägga ner honom i soffan (då vaknar han alltid) ge mer mat, byta blöja, för att när jag jag var säker på att han var fullproppad med mat ta med honom ut i köket. Där satte jag honom i sin babysitter på bordet medan jag åt frukost. Efter att ha varit vaken i nästan två timmar såg han supertrött ut och jag la honom i sin säng. Ingen buffning, ingen gråt. Bara en trött bebis som somnade av sig själv i sängen :D :D :D

Tack!! :heart: :heart: :heart:
Levi född 2011-12-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Underbart! =D> :-({|=

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tjohooooo!! \:D/ \:D/ :sleep: :sleep:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Hej!

Nu har Levi hunnit bli drygt två månader och jag har börjat kika på tips och råd för en 3 månaders, samt läst i barnaboken och börjat spåna på ett nytt schema.

Som det ser ut nu så börjar vår dag 07 och slutar 20.00 med ett nattmål kl 04. Det märkliga är att Levi de senaste nätterna börjat vakna vid 03 och 06 istället och jag vet inte vad jag ska göra. Vårt schema på dagen ser ut såhär:

7-8.30 (eller 6-8 just nu) mat, umgänge, blöjbyte
8.30-10 sover
10-12 mat m.m.
12-14.30 sover
14.30-16.30 mat m.m.
16.30-17.15 sover på promenad utomhus
17.15-20.00 (mat 17.30) mat, bad m.m. nattslurk 19.30
20.00 godnatt

Vi sjunger, myser, pratar, Levi "hjälper" mamma med hushållssysslor, skrattar osv. Jag både ammar och ger ersättning. Levi äter mycket och bra när han äter. Vad saknas för att han ska sova lite längre på natten (till 04 och sen 07), varför har han frångått det och börjat sova en timme kortare?? Detta är ju inte jättejobbigt, han är ju väldigt duktig ändå men jag vill ju förlänga natten ytterliggare vid 3 månader och vill ju inte ta ett steg bakåt nu. Jag provar att buffa vid 06 för att dra på det en timma men det är omöjligt han blir bara mer förbannad. När jag tar upp honom så är han fortfarande arg men så fort jag tänt alla lampor så kan jag lägga honom ifrån mig och han ligger helt lugnt och tittar tills jag har fått på mig kläder och gjort mat till honom (och då är jag inte ens i samma rum). Är han bara uttråkad när han vaknar?

Tacksam för svar :D
Levi född 2011-12-12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag har tyvärr ingen mirakellösning på lager. Det är svårt att säga exakt vad detta beror på, men här kommer några tankar:

Först och främst, maten. Jag tycker schemat ser bra ut, även om det inte syns riktigt hur maten är fördelad. Minst 3 timmar mellan målen och max 4 ska det vara. Kanske du skulle kunna lägga fjärde målet något senare, för att på så sätt få mer mat senare på dagen? Många tar upp för en liten påfyllning innan de själva går och lägger sig, tex vid 22, för att på så sätt få lite längre sammanhängade sömn själva.

Har ni mörklagt ordentligt? Det ska alltså vara helt becksvart. Prova på dagen för att se om det sipprar in ljus någonstans.

Får han massor av frisk luft på dagarna? Och får han ligga och gymma på mage så mycket det bara går? Då är kroppen skönt trött på natten.

Till sist. Det går inte att verktyga en arg bebis, men det har du ju redan upptäckt. ;)

Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Tack för snabbt svar! Det har rättat till sig nu. Levi sover återigen från 20-04 och sen till 07 :D
Levi född 2011-12-12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:thumbsup: =D>
Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Hej igen!

Om 12 dagar är Levi 3 månader och jag har börjat spåna på ett 3-månadersschema. Schemat som vi har nu börjar han frångå mer och mer. Det fungerar bra i övrigt men det långa sovpasset på 2,5 timma lyckas han aldrig sova så länge på längre. Han vaknar oftast redan efter 1,5 tim. Därför tänkte jag att jag skulle ändra i schemat och styra det mer mot ett 3-månadersschema. Vad tror ni om det? Är det för tidigt? Som det är nu så fungerar det inte att sova 2,5 hur jag än gör och vakentiden mellan det långa sovpasset och eftermiddagsluren blir så himla lång eftersom han inte sover 2,5 längre.

Jag tänkte mig ett sånt här schema för Levi nu:

8-9.45 Vaken
9.45-10.30 sova 45 min
10.30-12.30 Vaken (mat 11.15)
12.30-14.30 sova 2 tim
14.30-16.30 Vaken (mat 15)
16.30-17.15 sova 45 min
17.15-20.00 Vaken (mat 18)

Det som blir skillnad från förra schemat är att han ska sova till 8 istället för 7, att han ska vara vaken 1,45 tim på morgonen istället för 1,5 tim och sova 45 min på morgonen istället för 1,5 och 2 tim mitt på dagen istället för 1,5 som det är nu.

Vad tror ni, kan jag börja introducera detta nu?

Jag känner mig så fantasilös ibland, kommer inte på något att göra med honom och känner ofta att han inte får den stimulansen som han ska ha. Det kanske är något jag bara fått för mig eller så är det så. Är han för liten för ensamlek och hur ska den i så fall gå till? Måste han ligga ensam i sin säng och "leka" eller kan han ligga i babygymmet och sen flyttas till sängen när han ska sova? Eller är det meningen att han ska somna av sig själv i sängen efter att legat där och lekt?

Jag har märkt att han tycker att teven är väldigt intressant. Är det jättefel att låta honom ligga och titta på teven medan jag äter (han ligger bredvid mig i soffan och kan se både mig och teven). Räknas det som social delaktighet då?

I den sociala delaktigheten ska bebisen vara med utan att uppmärksamheten ska vara fokuserad på honom. Hur ska detta gå till egentligen? Om jag till exempel dammsuger så lägger jag honom på golvet mitt i centrum, men när jag byter rum ska jag flytta med honom då? Annars ser han ju ingenting längre. Ska han hela tiden flyttas med eller ska han ligga på ett ställe i mitten av hemmet och liksom bara finnas där jag går förbi emellanåt?
Ska jag överhuvudtaget inte låtsas om honom, inte prata med honom eller titta på honom under den sociala delaktigheten?

Någon som har tips på vad man kan hitta på med en snart 3-månaders?

Jag är emellan två barnaböcker nu, den jag hade var bara lånad och nu tillbakalämnad och den beställda har inte kommit ännu så jag vänder mig till forumet så länge.

:heart: :heart:
Levi född 2011-12-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"