Lite funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana

Re: Lite funderingar

Inlägg av SaraMilana »

VAD KUL!! :D Superfint jobbat!!! =D> =D> =D> :heart:
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Hej igen!

Nu var det ett tag sedan..
Våran lilla prins är en riktigt aktiv kille och tar världen med storm, har aldrig tid och sitta i knä och mysa.. nej nej det har vi inte tid med! Det är bara mamma som vill det :lol:
En bestämd kille med ett leende på läpparna!

Lillen har sovit hur bra som helst en längre period nu. Vi har kört på med vårat schema. Nu är han över nio månader och har nu börjat vakna lite tidigare på morgonen, runt sex halv sju. Tar upp honom vid kvart i sju sju. Gissar att han sover lite mycket på dagarna. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med schemat..

Han sover nu 12-45-1,5-20.

Jag vill dra ner sömnen på dagarna, bara det att han inte orkar vara vaken från lunchluren till kvällen och inte heller på fm till lunchen. Han gnussar i ögonen och gäspar. kan man köra en lur på fm och en på em istället eller är det bättre att ha en på fm och lunchen kvar. Kanske lägga lunchen lite senare?!

Vårat schema är nu

07.00 välling
08.00 frukost
09.00 sova 45
11.00 lunch
12.00 sova 1,5
14.15 mellis
16.15 sova 20
17.15 middag
18.45 välling
19.00 go natt

Tips och råd tages tacksamt emot!!

Hade bra så länge allesammans :heart: :heart:
Älskade Kevin 20110417
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Mortuta skrev:Våran lilla prins är en riktigt aktiv kille och tar världen med storm, har aldrig tid och sitta i knä och mysa.. nej nej det har vi inte tid med! Det är bara mamma som vill det :lol:
En bestämd kille med ett leende på läpparna!
Vad härligt, precis som det ska vara! :heart:
Mortuta skrev:Han sover nu 12-45-1,5-20.

Jag vill dra ner sömnen på dagarna, bara det att han inte orkar vara vaken från lunchluren till kvällen och inte heller på fm till lunchen. Han gnussar i ögonen och gäspar. kan man köra en lur på fm och en på em istället eller är det bättre att ha en på fm och lunchen kvar. Kanske lägga lunchen lite senare?!
Om jag räknat rätt ligger ni lite högt i antalet sömntimmar, 14 timmar är lagom (om man inte är en riktig tröttis)! Här finns massor av bra schemainspiration: mat- och sovtider! Typiskt för en niomånaders kan det se ut såhär:
9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45
:heart:
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

I en vecka nu så har vi dragit ner på sömnen och tagit bort em luren. Tyvärr har han nästan blivit värre med tidiga mornar. Han vaknar innan sex och snackar och bajjar. Sedan är han vaken tills vi tar upp honom. I en halv timme är han nöjd och snackar för att sedan bli arg.
Känns sådär att ta upp honom klockan sex och byta blöja för att sedan lägga honom igen i max en timme.. vad att göra?!?
Förut sov han till kvart i sju ungefär och bajsa då.. Han går på toa ett par ggr på dagen med.

Dessutom har han blivit mycket svårare att lägga på dagen, blir arg och ligger sedan och pratar. Det var längesen han blev arg när man lag honom och även ett tag sedan han snacka som han gör nu. Är han förvirrad över de nya rutinerna el?!

Sover han fortfarande för mycket? Något tips på vad vi kan testa göra?
Han äter massor på dagen. Innan sänggåendet dricker han ca 350 ml välling.
Mestadels är han en glad och aktiv kille, vill upptäcka världen Bara ibland som han vill vara i famnen. Känns inte som han borde vara trött eller mer hungrig eftersom han sällan är gnällig...

Schema nu är
7.00 välling
8.00 frukost
9.00 sova 20 min
11.15 lunch
12.45 sova 1,5 timme
14.30 mellis
17.15 middag
18.45 välling
19.00 sova

Tänkt att han ska sova 12 natt men det blir ju mer son 10,5 eftersom han är vaken så länge på morgonen.

Tacksam för hjälp upp på banan igen!

Kramar H
Älskade Kevin 20110417
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej Mortuta! :D

Trassliga läggningar har vi haft i omgångar här. Hittils har det berott på sjukdom, nya tänder och nu senast åttamånadersångsten. Kan det vara något sådant?

Angående de tidiga morgnarna har jag lite olika tankar. Först och främst maten, vad äter han? 350 ml till nattslurk låter så mycket och får mig att undra om han får i sig tillräckligt resten av dagen. Det är hela dagens intag som räknas för nattsömnen. Och helst ska det vara ordentligt med fett i maten, det är fettet man är mätt på länge.

En del små verkar röra till nätterna när de tex är på väg att börja åla eller krypa. Eller så tänker jag en lite sen åttamånadersångest om ni nu inte redan gått igenom den.

Hur som helst. Vad som än händer så behåll lugnet och attityden. Jag läste om någon här inne som ser sig själv som en pilot på ett flygplan. Ibland kommer det turbulens, men då gäller det att behålla kursen och rida ut stormen. Att springa och trösta passagerarna och dela ut apelsinjuice åt höger och vänster hjälper inte långt utan det gäller att behålla lugnet. Fin liknelse tycker jag!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"