Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Luvisen

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Så, nu ligger alla iahp program nere. Det funkar ju inte med en sur mamma som bara vill :-& .

Alla utom ett! Encyclopedic knowledge. Bebispojken vägrar lägga det på is. Så fort han ätit frukost så släcker han ned Youtube och öppnar mappen i datorn där vi har Doman materialet och pekar samtidigt som han säger: Bits? Bits?

Det är svååååårt att säga nej. Ngn gg ibland när det bara inte går så säger jag nej och då får man se på en ledsen en... :(

Nu har Bebispojken börjat säga Bitsen själv. Gamla som han gillar extra mkt och nya som han tycker är spännande. Det är kul. Sedan har Bebispojken börjat identifiera Bits ute. Häromdag gick han fram och bankade på ett grått skåp och sa "That's elskåp!" Gulligt va'?

Och idag dansade han runt samtidigt som han sjöng "blodtrycksmanchett..." :lol: :heart:

Bebispojken gillar fortf att dirigera även om han övergått till att använda heeeela kroppen. Det svänger!

Ärtans kontrasttavla är klar men inte de där silouetterna som man ska flytta runt. Jag har bara inte orkat men nu har jag iaf inhandlat papper i bjärta färger. Ska sätta mig att göra några i veckan...Det är ju som sagt snart dags för förlossning så jag måste fixa lite mer med mitt avnavlingsdokument och packa lilla väskan medan jag fortfarande kan röra mig. Jag är inte så lång och då är det vanligt att magen blir väääldigt stor och sticker ut jättemkt så då är det verkligen svårt att nå saker och ting...Bäst att skynda på! :shock: :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
emu

Inlägg av emu »

Ang kontrasttavla till liten är det ju ingen brådska med flyttbara figurer - vi hade uppe en plansch med bara schackrutor och den var spännande tills liten va två månader eller nåt, hon föll nästan i trans över mönstret ibland :shock: och om man var lite ledsen hjälpte det ofta att bara titta på det...

Har ni krypbana till ärtan?

Kul att bitsen går så bra! Inspirerande att följa hur det går =D>
Nelly f. 28 maj 2011
Hege

Inlägg av Hege »

emu -du här rätt, det är ingen brådska med silouetterna. Men, och jag misstänker att det är så Luvisen tänker - det blir mer än nog av annat att hänga fingrarna i i de två månaderna efter förlossningen...

Och krypbana är ju redskapet för en verkligen flying start!

Luvisen, vilken gullig bebispojke du har! Jag hoppas vi får hålla kontakten riktigt länge, så jag får följa utvecklingen hans - och lillärtan, förstås!

Så som det är nu så blir det borte forumister som man aldrig hör från igen, och det känner jag en sån fruktansvärd sorg över.
Många har barn som växer och blir stora så de inte behöver forumet mer, andra försvinner av andra orsaker... Och det blir en tomhet efter dem på många sätt.
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!
Häromdag gick han fram och bankade på ett grått skåp och sa "That's elskåp!" Gulligt va'?
Vilken sötnos :heart:

Jag tycker du kämpar på fantastiskt med tanke på hur du mår.

Heja heja dig!
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

emu skrev:Har ni krypbana till ärtan?
Näe. Jag har en annan mer temporär lösning för jag ville snickra ihop en bana men äkta hälft sa No way [-X , vi har ett ganska litet hem och nu tycker han det räcker med prylar... Men som sagt jag har en lösning så Ärtan ska få åla ändå. :mrgreen: Får utvärdera den när Ärtan är på plats. Spännande!

Har du en till salu annars?
Hege skrev:Men, och jag misstänker att det är så Luvisen tänker - det blir mer än nog av annat att hänga fingrarna i i de två månaderna efter förlossningen...
Japp! Det stämmer Hege! Plus att man vet ju aldrig hur fort ett barn tröttnar- som med Bebispojken gick ju matteprogrammet såååå mkt fortare än jag kunde tänka mig så jag har lärt mig att vara beredd så slipper man ha dåligt samvete. :wink:
Hege skrev:Luvisen, vilken gullig bebispojke du har! Jag hoppas vi får hålla kontakten riktigt länge, så jag får följa utvecklingen hans - och lillärtan, förstås!
Ja, det är min ambition för det är ju intressant att få se hur barnen blir på lååång sikt och så lärorikt för andra. Tänk Hege, om 3 år till är de dags för Bebispojken att börja skolan...! :shock:
Ujuj vad tiden flyger fram. Det gäller att ligga i så man tar till vara den tid man faktiskt har med dem!

Kram på dig Hege! :heart:

Tack söta Krisse- alltid trevligt med pepp! :P :heart:
SM rookie
emu

Inlägg av emu »

Vi har en bana (i två delar), hemmabygge, sälja den vill jag inte men vi kan kanske hitta en annan lösning om det är så... Långa biten är ca 1,5 m och korta kanske 75 cm eller en dryg bebislängd ungefär. Klädd i svart och vit galon omväxlande, 40 cm bred minus vadderingen. Vore lite kul om nån till hade nytta av den fast jag måste kolla med maken i så fall, det var han som byggde... Man kan ställa den på högkant när den inte används. PMa kanske om det är nåt?

Förstår att du vill ha det klart till när det är dags! Vi hade en statisk plansch med figurer också men det var mindre intressant än schackmönstret i början.
Nelly f. 28 maj 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

emu skrev:Vi har en bana (i två delar), hemmabygge, sälja den vill jag inte men vi kan kanske hitta en annan lösning om det är så... Långa biten är ca 1,5 m och korta kanske 75 cm eller en dryg bebislängd ungefär. Klädd i svart och vit galon omväxlande, 40 cm bred minus vadderingen. Vore lite kul om nån till hade nytta av den fast jag måste kolla med maken i så fall, det var han som byggde... Man kan ställa den på högkant när den inte används. PMa kanske om det är nåt?
Låter finfint! Jag börjar med min egen lilla lösning och skulle de inte gå någe vidare så PMar jag dig så kan jag kanske få låna er bana då? :D
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu måste jag skriva lite mer innan jag glömmer bort.

Bebispojken fortsätter att skriva. Nu är det verkligen läsligt också! :D Siffror och bokstäver skriver han. Denna vecka knäckte han den sista bokstaven han inte kunnat säga: W. Han har alltid sagt Dubble Da men nu säger han Dubbel u. =D>

Det nya sedan några dgr tebax är att han nu också sjunger. Så sött. Han kan The alphabetsong och en liten låt med Feist: Counting to four. Dem har han lärt sig helt själv. Han vill inte ha ngn hjälp eller beröm- Kan Själv! :wink:

Så stolt e jag! :mrgreen:
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Så stolt e jag!
Det är precis så stolt du skall vara :lol:
men glöm inte att vara stolt över dig själv också, för det är du som har gett honom en underbar gåva.

stor kram på dig :heart:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det var ngn som sa att det är en konst att låta små vara... :wink:

Kram! :P
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, vilket fantastiskt jobb du har gjort, jag är så full av beundran och till viss del avundsjuka, för du har klarat detta längre och mer än jag någonsin kunna fantisera om för egen del. Du är helt fantastisk! =D> :mrgreen: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D #-o :heart: :heart:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ojdå, det kom visst med en doh-smiley! Skriver på ipad- tycker fortf det är lite knepigt...
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag har läst igenom heeela din tråd. Oj vilket jobb du har gjort och vad mycket bebispojken har lärt sig! =D>
Blev så inspirerad och vill bara göra allt jag med Nuuu! Får väl börja med matten :wink: ett steg i taget :D

Tack för att du delar med dig :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D