Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jennyomartin

Re: Sova i säng eller vagn på dagen? 3:e natten med Jack 8 m

Inlägg av Jennyomartin »

Hej Och stort tack för svar Jenny!
Du har verkligen rätat ut en del frågetecken! Guld värt!

"Tur att ni valde att kura i säng och inte i vagn, eller hur!!" . vill bara säga att vi valde vagn först och han ramlade ur, så vi fick övergå till säng... Fick lära den hårda vägen, men som tur var gick allt bra! :wink:

Bara en sak jag skulle vilja få förtydligat:
"Ramsar gör man när liten ber om det, dvs är ledsen och man känner att man helst skulle vilja gå in."
Menar du då att man bara ska ramsa när man egentligen skulle vilja gå in? Alltså inte när han skriker och det länge? Om han gnäller, skriker och gnyr om varannat i en halvtimme-timme, ska man bara avvakta då? Husljud?

Han får väl låta efter bekräftensen ifall han inte skriker upp sig?
Han brukar gnälla lite innan han somnar.

Sedan har jag läst i forumet på flera ställen att det ska vara mörkt i rummet när man lägger. Vi brukar släcka lampan (godnatt lampan) innan vi lägger honom i sängen. Bör vi ändra på detta?

Tack igen!
Jenny
Jack 8 månader (född 8 maj), kurstart 2 jan.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
JennyoMartin skrev:Alltså inte när han skriker och det länge? Om han gnäller, skriker och gnyr om varannat i en halvtimme-timme, ska man bara avvakta då? Husljud?
Skrika kan man ju göra på många olika sätt.... Gastar eller knorrar han ett bra tag utan att vara särkilt ledsen, skulle jag ge en påminnelseramsa och sen inget mer, kanske spola i toaletten eller i kranen på sin höjd. Hallå! Du ska fakstiskt sova nu det är natt! God natt! och lämna över resten till honom. Allmänt prat gör jag inget åt.

Att man säger att man ska ramsa när man egentligen vill gå in kommer sig nog av att man så här i början (kanske) känner att man vill gå in betydligt snabbare och fler gånger än vad som är bra. Kris är det sällan och det är ju vid kris man ska gå in. Och då ska verktyget göra jobbet i stort sett klart innan man går ut, annars får man sig en utskällning. Att gå in och ge en solfjäder och sen gå hjälper kanske för stunden, men det är ramsan ni ska odla. Övertygande och med olika tonfall. Och är det inte svar liten vill ha, dvs han ställer ingen fråga och ber inte om någon ramsa (svar), kommer han heller inte att vilja lyssna på den. Man lär sig lyssna med tiden! :mrgreen:

Jenny

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej!
Natt 9 gick bra.
Han somnade snabbt (lite protester), måste dock lägga tillrätta efter 10 min. då han ställt sig upp och hamnar i en konstig sovställning utan täcke. Har dock köpt en varmare pyjamas med fötter, så det känns bättre. Vaknade sedan ett par 4-5 gånger mellan 04:45-07:00, men somnade om på egen hand!!! Väckte kl 7!

Mycket protester kopplade till dagslurarna dock, fast han somnar på 8-15 min. Får se hur det går idag.

Två frågor som jag inte fått svar på:
Han brukar gnälla lite innan han somnar.

Sedan har jag läst i forumet på flera ställen att det ska vara mörkt i rummet när man lägger. Vi brukar släcka lampan (godnatt lampan) innan vi lägger honom i sängen. Bör vi ändra på detta?

När uppföljningsveckan är klar och schemat satt sig lite bättre och man ska på middag itll några vänner. Rekommenderar ni då att man ska ta med sig resesäng, eller kan man lägga honom på golvet på madrass hos någon annan? Känns lite bökigt att släpa runt på en stor resesäng när man ska på middag (åtminstoen när man inte har bil), men det kanske är det bästa????

Tack ännu en gång!
Jenny
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,
Han somnade snabbt (lite protester), måste dock lägga tillrätta efter 10 min. då han ställt sig upp och hamnar i en konstig sovställning utan täcke. Har dock köpt en varmare pyjamas med fötter, så det känns bättre. Vaknade sedan ett par 4-5 gånger mellan 04:45-07:00, men somnade om på egen hand!!! Väckte kl 7!
Vad sonen gör i sängen efter att du ramsat dig ut bör då lämna till honom. Vill han gå runt lite, ligga och filosofera måste det vara upp till honom. Om du vill gå in och lägga på täcke så vänta då tills han har somnat. 10 minuter efter insomnande är en bra tid att gå in och rätta till täcke och liknande.

Mycket protester kopplade till dagslurarna dock, fast han somnar på 8-15 min. Får se hur det går idag.
Han sover generellt mer än tidigare någonsin gjort och känner sig säkert därför inte lika sugen att sova på dagen.. Vi som vuxna vet dock att han behöver sin sömn. Fortsätt du med samma goda anda så kommer han snart att börja gilla att läggas och bli glad av att se sin säng :D
Korrekt! Så länge han inte är ledsen låter du honom vara.
Menar du att det ska vara mörkt redan när man går in i rummet? självklart kan du börja dämpa belysningen en aning redan kanske en timme innan han ska sova. På så sätt frigörs trötthormoner/melatonin i god tid innan läggning. Om man önskar läsa en nattbok är det ju svårt att ha det bäckmörkt i rummet :shock: en mysig läslampa medan man läser och sedan släcker man allt när barnet ska sova tänker jag är en bra idé.
När uppföljningsveckan är klar och schemat satt sig lite bättre och man ska på middag itll några vänner. Rekommenderar ni då att man ska ta med sig resesäng, eller kan man lägga honom på golvet på madrass hos någon annan? Känns lite bökigt att släpa runt på en stor resesäng när man ska på middag (åtminstoen när man inte har bil), men det kanske är det bästa????
Vår generella rekommendation är att barn bör sova i spjälsäng, vagn eller liknande (ombonade platser) till de är flera år gamla. De blir tryggare och somnar och sover bättre på det sättet.
Många har en resesäng hemma, så oftast behöver man faktiskt inte släpa med en egen. När vi åker bort lånar vi nästan alltid värdens resesäng så slipper vi själva släpa med :D

Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Godkväll och tack för svar!
Natt 10.
Fick inte i honom så mycket välling som jag önskade. Men nattningen gick över förväntan, inga protester (vad jag hörde bland disken i köket). Fick lägga honom tillrätta och på med täcket efter 10 min. Jag lägger alltid honom tillrätta (vänder på kroppen), ska jag inte göra det utan bara lägga på täcket? Han har dock inte vaknat när jag gjort det, men gnytt lite någon gång.

Nat skrev:
Om man önskar läsa en nattbok är det ju svårt att ha det bäckmörkt i rummet en mysig läslampa medan man läser och sedan släcker man allt när barnet ska sova tänker jag är en bra idé.
:arrow: "Får" man läsa nattbok innan barnet ska sova? Jag trodde man inte skulle göra några sådana lugna aktiviteter utan mest kämpa med skrattet till gonattet. Men där måste jag erkänna att jag tycker att det känns lite dumt när Jack nästan somnar till vällingen kl 19 och sedan ska man stimma upp honom så att han skrattar innan man stoppar ner honom i sängen och "kräver" att han ska slappna av och somna på studs. Är det ingen annan som tycker att det känns avigt?

:arrow: Vår sista dag under uppföljningsveckan är på fredag. Kan man börja träffa folk och göra lite annat under nästa vecka eller bör vi avvakta till allt sitter som smäck? Han somnar t ex inte på 2 minuter under dagslurarna direkt.

:arrow: Kan han efter uppföljningsveckan sova någon av sina lurar i vagn när vi är på stan/ppromenad eller på annat håll? Ska skaffa en sele så att han inte kan ramla ut.

:arrow: När är det läge att ändra i schemat? Vi har ju 2 långlurar och jag funderar på ifall man skulle kunna korta en av lurarna och lägga för natten en halvtimme tidigare. Men vi kanske bör avvakta lite?

Kram
Jenny
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,
"Får" man läsa nattbok innan barnet ska sova? Jag trodde man inte skulle göra några sådana lugna aktiviteter utan mest kämpa med skrattet till gonattet. Men där måste jag erkänna att jag tycker att det känns lite dumt när Jack nästan somnar till vällingen kl 19 och sedan ska man stimma upp honom så att han skrattar innan man stoppar ner honom i sängen och "kräver" att han ska slappna av och somna på studs. Är det ingen annan som tycker att det känns avigt?
Självklart, grabben måste ju få sin kvällslektyr :mrgreen: Busa du glatt i 10 minuter och kör sedan en bok, alternativt att du börjar med en bok och avslutar med skrattet. Det viktiga är inte EXAKT i vilken ordning du kör din nattningsrutin utan att ni har en rutin som passar er, rutinen ska inkludera nattslurk av något slag och ett stort bus. Om du vill bada honom, dusha, läsa saga, se på musses klubbhus spelar ingen roll.
Vår sista dag under uppföljningsveckan är på fredag. Kan man börja träffa folk och göra lite annat under nästa vecka eller bör vi avvakta till allt sitter som smäck? Han somnar t ex inte på 2 minuter under dagslurarna direkt.
Gör det som känns bäst, men försök att få sömn och mat att fungera ihop med det sociala livet. Du kan exempelvis köra maten på "stående fot" på stan medan sömnen kanske du kör stenyhårt med trots att uppföljningsveckan är över. Sömnen är helt klart inget du vill börja att jinxa allt för mycke med både för er egna och barnet skull. Självklart kan ni börja träffa folk igen men allt måste vara på barnets och era villkor.
Kan han efter uppföljningsveckan sova någon av sina lurar i vagn när vi är på stan/ppromenad eller på annat håll? Ska skaffa en sele så att han inte kan ramla ut.
Det fungerar för vissa men inte för alla. Räkna med fler frågor än vanligt..
När är det läge att ändra i schemat? Vi har ju 2 långlurar och jag funderar på ifall man skulle kunna korta en av lurarna och lägga för natten en halvtimme tidigare. Men vi kanske bör avvakta lite?
När uppföljningsveckan är över är ett bra tillfälle att börja fundera på hur ni kan optimera schemat.

Lycka till!!
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej och tack ännu en gång för era svar!

Natt 11 passerade fint. Han vaknade bara en gång, men somnade om själv. :D

Dag 11 (sista dagen på uppföljningsveckan) har dock gått riktigt dåligt under dagslurarna. Till första dagsluren tog det ca. 20 min innan han somande (var inne och la honom tillrätta en gång (står/sitter alltid och skriker). Till eftermiddagsluren tog det ca. en halvtimme för honom att somna. Protesterade väldigt mycket, Var inne och la till rätta en gång. Vaknade sedan ca. 20 min innan han skulle vakna och somnade inte om.

:arrow: Har ni några tips här? Borde inte dagslurarna ha satt sig bättre nu? Vad kan vi göra annorlunda?

:arrow: En fråga till ang. mariginalkvartarna, kan man ex. lägga en kvart tidigare och väcka en kvart senare så att luren förlängs med en halvtimme? Eller bör man bara nyttja den åt ena hållet?

:arrow: Bör man lägga på en kvart ifall det tar 20 min för honom att somna?

:arrow: Är det fel att låta honom somna på rygg i vagnen när det är han sovtid och man är ute och går? Är inte det viktigaste att han får sina timmar om han nu somnar i vagnen?

:arrow: Vi funderar även på resesäng att använda när vi är på middag eller sover borta. Har någon av er erfaranhet av barn som ställer sig upp så fort man lagt dem? Hur reagerar de i en resesäng där det inte finns spjälor att ha som hjälp för att resa sig? Blir de inte oerhört frustrerade då?

:arrow: Ifall han har svårt att somna på en dagslur, ska man alltis säga en bekräftelse. Han brukar fortfarande ofta reagera kraftigt på bekräftelsen (aboslut inte alltid men ofta) och skriker upp sig för att sedan tystna. Alltid bekräftelse eller? Ibland går jag till köket och diskar bullrigt och då hör jag inte riktigt när han tystnar, men ska jag alltid köra en bekräftelse ändå?

Stort tack igen och igen....och troligtvis snart igen.... :oops:

Jenny
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!
Natt 11 passerade fint. Han vaknade bara en gång, men somnade om själv.
=D>
Har ni några tips här? Borde inte dagslurarna ha satt sig bättre nu? Vad kan vi göra annorlunda?
Det går lite upp och ner i kurandet, några steg framåt och ett steg bakåt etc. Jag vet att ni snart är färdigkurade, men för många tar det längre tid. Det är mycket som spelar in hur lång kuren blir och man ska inte ha allt för höga förväntningar om att barnet ska sova si och så exakt ett datum utan istället vara tacksam för de framsteg man faktiskt nåt. Se tillbaka och betänk alla de framsteg ni faktiskt gjort och om inte allt för lång framtid kommer det att bli ändå bättre.

Men om du ändå vill ha tips:
* Som vanligt.. tjatar här lite.. men attityden är otroligt otroligt viktig. Om du visar barnet redan innan sömnstunden att du tror att denne kommer att krångla och vakna etc och allmänt verkar oroad, då blir barnet oxå oroad och kommer säkert som amen i kyrkan att ställa 25 frågor och vakna stup i kvarten
* Mycket utevistelse, både under och efter kuren men då framförallt innan allt har satt sig. Trötta ut barnet genom låååånga och många utestunder under dagen.
* Mycket mat och mycket vätska
En fråga till ang. mariginalkvartarna, kan man ex. lägga en kvart tidigare och väcka en kvart senare så att luren förlängs med en halvtimme? Eller bör man bara nyttja den åt ena hållet?
Ja du kan förlänga åt båda hållen MEN det gör man bara vid kris. Får barnet feber är det ett ypperligt tillfälle att förlänga åt två håll
Bör man lägga på en kvart ifall det tar 20 min för honom att somna?
När du har kommit så här pass långt tycker jag att du kan börja lägga barnet 10 min innan den utsatta tiden. Detta gäller för alla sömnstunder både dag och natt. Denna tid är till för insomning. Tar det längre tid så får det vara så. Tar det kortare tid så gäller samma sak där. Flexa inte med denna tid utan ge alltid exakt 10 min
Är det fel att låta honom somna på rygg i vagnen när det är han sovtid och man är ute och går? Är inte det viktigaste att han får sina timmar om han nu somnar i vagnen?
Förstår inte riktigt frågan.
Det viktigaste i en kur är ABSOLUT inte antalet timmar barnet faktiskt sover utan HUR barnet somnar. Ligger nu 3 timmar under den rekommenderade mängden men barnet somnar med hjälp av endast en ramsa. Ja då gör du helt rätt. Sover barnet exakt de timmar denne bör men somnar med hjälp av vagning och dras sedan runt i vagn under alla sömnstunder, ja då gör du inte så som SHN förespråkar.
Vi funderar även på resesäng att använda när vi är på middag eller sover borta. Har någon av er erfaranhet av barn som ställer sig upp så fort man lagt dem? Hur reagerar de i en resesäng där det inte finns spjälor att ha som hjälp för att resa sig? Blir de inte oerhört frustrerade då?
De flesta barn ställer sig upp direkt när de blir lagda när de är i åldern att de precis börjat bemästra förmågan att sitta, stå sitta stå.. De vill gärna göra allt nytt de lärt sig dygnet runt. Märkte personligen aldrig att sonen blev frustrerad i resesäng, har för mig att han stod upp även där :D
Ifall han har svårt att somna på en dagslur, ska man alltis säga en bekräftelse. Han brukar fortfarande ofta reagera kraftigt på bekräftelsen (aboslut inte alltid men ofta) och skriker upp sig för att sedan tystna. Alltid bekräftelse eller? Ibland går jag till köket och diskar bullrigt och då hör jag inte riktigt när han tystnar, men ska jag alltid köra en bekräftelse ändå?
ALLTID bekräftelse. Det kommer en tid då han lugnt kommer att ligga och jollra när du bekräftar :D
Stort tack igen och igen....och troligtvis snart igen....
Men of course
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Stort tack Nat!
Ska kämpa på med dagslurarna. Du eller någon annan har inget hum om när dagarna brukar sätta sig (ifall de strulat i början som för oss)?

Sedan undrar jag ifall det är troligt att nätter håller sig och flyter på bra (vilket de gjort de senaste nätterna) eller ifall det är vanligt att även dessa kommer strula framöver. Min fråga är egentligen ifall vi kan känns oss hyfsat säkra på nätterna nu, ifall vi kämpar på med dagarna? (antar att jag behöver lite pepping)! :oops:

Kram
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!!!

Ni jobbar på super fint!
Dagarna och då framför allt lur nummer 3 kan ta upp till en månad innan den sitter. Vargtimmarna (3-6) kan krångla i några veckor för att sedan ersättas med krångel sista timmen innan uppvak (mellan 6-7 om uppstigning är 7).

Desto piggare barnet blir (samlar på sig sömn till sömnkontot) desto troligare att barnet kan få lite svårt att somna om vid de tillfällen de vaknar lite för tidigt. I dessa fall är det av yttersta vikt att man lärt barnet att somna om själv och inte med hjälp av buffning eller vagning, varför? jo för att annars kommer barnet att behöva bli vagnad och buffad varje gång denne vaknar kl 6 på morgonen. Och det var precis det vi skulle slippa med en kur :mrgreen:

Fortsätter du med samma fina arbete, jobbar på attityden, ordnar fina dagar för barnet med mycket kärlek, social delaktighet, lek, uteaktivitet och massa mat så kommer sömnen att fungera. :D

Hur tycker du att dagarna fungerar i övrigt?
Låter du barnet hjälpa till med sysslor i hushållet? är ni noggranna med att vara ute varje dag i ur och skur? sådant är också väldigt viktigt för den fina sömnen och barnets välmående.

SHN är en livsfilosofi som består av många delar, två av de viktigaste pelarna är mat och sömn, men det finns mycket mer. Har du Barnaboken? om inte så rekommenderar jag den varmt
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej Nat!
Stort tack för dina svar! Du är guld!

Vi har bara 2 dagslurar (1,5 timmar), men det är klurigt att få honom att somna. Vi kämpar vidare och jobabr med attityden! Det ska Gå!

Dagarna fungerar super i övrigt. Jag leker ganska mycket med Jack, men låter honom sysselsätta sig själv när han kan och vill. Annars hänger vi mycket i badrummet och köket. :) . Är ute minst en gång varje dag och det gillar han (när man väl fått på overallen!).

Har inte Barnaboken, men det kanske vore något!

Ha en bra dag!
Kram
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Här går det bra ser jag! =D>
JennyoMartin skrev:Men där måste jag erkänna att jag tycker att det känns lite dumt när Jack nästan somnar till vällingen kl 19 och sedan ska man stimma upp honom så att han skrattar innan man stoppar ner honom i sängen och "kräver" att han ska slappna av och somna på studs. Är det ingen annan som tycker att det känns avigt?
Inte alls dumt! :mrgreen: Det ska vara jätteroligt att få sova OCH att vakna. Därav lika GLAD godmorgon som godnattning! :wink:

Är han så trött redan till vällingen finns ju marginalkvarten till hjälp... 18.45 kan man oxå gå och sova....(och fortsätter han att vara det efter uppföljningsveckan) tycker jag att ni ska fundera på att justera sömnen och eventuellt ha tidigare läggning eller justera em-luren. Liten ska inte vara helt utmattad när han ska sova, lite trött bara.

Och Barnaboken ska ni absolut skaffa! :wink: Det är den enda bok ni behöver för där står allt ni behöver veta (och hur ni ska göra) tills ungen är 16 år! :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej och tack för era kloka svar!
Dagslurarna under de senaste 4-5 dagarna har börjat strula mer än tidigare och tiden innan Jack somnar har fördubblats till 20-30 minuter. Han har även vaknat innan sovtiden är slut flertalet gånger. :arrow: Brukar det vara så här?

Natt 13 gick inte heller bra :cry:
19:30 Tillrättaläggande + ramsa*4
20-01 Vaknar ett par ggr men somnar om själv
01:45 Vaknar och skriker
01:50 Ramsa*4
01:52 Bekräftelse*4
01:54 Ramsa*4
02:15 Ramsa*4
02:17 Fjäder + ramsa*4
02:24 Bekräftelse*4 (somnar)
02:40 La över täcke och rättade till, vaknar till men somnar med ramsa*4 + bekr. *4
03-06 Vaknar 2 ggr men somnar om själv
06:00 Vaknar men somnar om själv
06:47 vaknar och skriker, vi väcker då tyst.
Mellan kl. 01:50-02:20 gjorde vi husljud

:arrow: Har detta beteende med 8 månaders ångesten att göra? Är det vi som brister på något sätt? Vi kämpar på med attityden, men jag börjar tycka att det känns jobbigt att han skriker så mycket/länge vid läggning (främst dagslurar ej till nattningen).

:arrow: När man lägger honom i sängen brukar jag bara lägga en mkt kort solfjäder (bara ett tryck). Martin håller kvar längre så att han känner att Jack blir lugn. Hur ska vi göra här?

:arrow: Jag ammar endast morgon numera efter att han har vaknat (07:00), sedan får han gröt vid 8. Om jag ska sluta amma nu, bör han få välling på morgonen eller ska jag tidigarelägga gröten i stället?

Tack ännu en gång!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du!!

Först och främst börjar jag fundera på Jacks ålder. Du skrev in hans ålder i signaturen istället för födelsedatum.. :D Tänker att han kanske börjar närma sig 9 månader nu?!? Det kan vara så att ni ligger lite i överkant med sömn. Om jag får ihop det rätt så har ni just nu:
11 1/2 timmes natt
3 timmar dagssömn
Summa: 14 1/2

Tittade även på ert schema och jag minns nu att jag kommenterat det precis i början på din kur eller om det var innan. Dagssömnen ser lite annorlunda planerat ut. Sånt kan stöka till det en aning.
Klistrar in ditt nuvarande schema nedan:
Schema för Jack 8 månader:

07:00 vakna och amning strax efter
08:00 Gröt till frukost
09:30-11:00 f.m. lur (1,5 timmar)
11:30 Lunch
13:30 Mellanmål
14:00-15:30 e.m. lur (1,5 timmar)
17:00 Middag
19:00 Skoj och välling
19:30 Sova

Jag hade nog funderat lite på om ändå inte ett klassiskt schemat hade varit på sin plats... :shock:
07:00 Amma eller välling
09:00 - 09:20 Sova
10:00 Mellis
11:30 Lunch
12:00 - 13:30 Sova
14:00 Mellis
16:30 Vagnpromenad (vaken bara mysa)
17:30 Middag
18:30 nattslurk (kanske välling)
19:00 Sova natt

Natt: 12 timmar
Dag: 1 timme 50 minuter
Summa: 13 timmar och 50 minuter
Rekommenderad sömntid för bäbis 9 månader är 14 timmar så du ligger isåfall 10 min back med mitt schema, men jag skulle inte säga att det är något större problem. Erbjud en lugn vagnpromenad på eftermiddagen så han får vila upp sig lite då istället. På så sätt får ni bättre fördelning av vilostunder under dagen.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416
Har detta beteende med 8 månaders ångesten att göra? Är det vi som brister på något sätt? Vi kämpar på med attityden, men jag börjar tycka att det känns jobbigt att han skriker så mycket/länge vid läggning (främst dagslurar ej till nattningen).
Till viss del tror jag att det beror på 8-månadersångest och till viss del på schemat. Schemat kan vi ändra på och 8-månadersångesten kan vi stävja så mycket som möjligt med en massa bus och skratt och riktigt mycket social delaktighet.

Tror inte vi hann gå igenom social delaktighet tidigare, kände du till begreppet?
Så här skriver AW så fint om begreppet:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... barnaboken
Behöver vi våra barn, och tar dem i bruk allt efter det de själva vill och kan, då förändrar vi sakta ett samhällskick som redan nu är i gungning. Låt oss se hur en liten tvååring bär sig åt - i sin
revolutionära kamp: Mamma försöker laga mat. Lille Magnus bara klänger och vill bli buren. Han står i ett hav av leksaker och struntar i allihop, gnäller och gråter och skriker. Mamma suckar och svär och
gråter till slut själv, för allt är så hopplöst, och hon får ingenting gjort. Men nu tar mamma resolut upp ungen och sätter honom på bänken bredvid spisen. Hon ger honom en korv, håller fram stekpannan och ber Magnus lägga korven i pannan. Magnus puttar ner korven. Mamma tackar för hjälpen. Effekten är enorm. Magnus blir ögonblickligen lugn. Han tittar triumferande på mamma. "Där ser du",
skulle han säga om han kunde, "jag behövs! Utan mig skull du aldrig ha fått ihop någon middag."

Mer behövs inte. Så enkelt är det för att Magnus ska känna sig socialt delaktig, veta sitt värde, göra nytta och därmed få uppleva tillfredställelsen av att behövas. Han uträttade något som var
nödvändigt för de vuxna (dvs för "flockens" gemensamma existens). Och på det kan han ta semester. Han tar igen sig och har ledigt. Han kopplar av. Nu leker han snällt med sina leksaker. Nu är det roliga - på fritiden! Det här är inga svåra saker. Principen är lika gammal som människan själv: att låta barnen vara med. Människor har i alla tider under arbetsgemenskap lärt känna varandra, dra nytta av varandra, behöva varandra och även älska varandra.

Föräldrar som får "ett helvete" med sina spädbarn och småbarn får det därför att de ger dem kärlek och uppmärksamhet i stället för social delaktighet, inte vid sidan om eller tillsammans med den sociala delaktigheten.
Jag ammar endast morgon numera efter att han har vaknat (07:00), sedan får han gröt vid 8. Om jag ska sluta amma nu, bör han få välling på morgonen eller ska jag tidigarelägga gröten i stället?
Vill du sluta amma? om du önskar det så kan du kika på mitt schema ovan där jag gav ett exempel på hur du skulle kunna lägga upp dagen :D
Jennyomartin

Inlägg av Jennyomartin »

Hej och tack ännu en gång Nat!

Jack är född 8 maj, så han har nästan precis "fyllt", så det kanske är dumt att ändra schemat ännu? Kanske om 2 veckor, så jag börjar jobba och Martin tar över och ska vara föräldrarledig till augusti.

I ditt schemaförslag, läggs Jack en halvtimme tidigare, skulle vi kunna lägga på en halvtimme på morgonen istället? Martin tycker det verkar bättre :wink:

Sedan funderar jag över morgnarna då jag slutar amma. Tänker nog göra det i samband med att jag börjar jobba, finns ändå inte så mycket mjölk nu. Men i ditt schemaförslag tog du bort gröten och ersatte med välling. Kan jag bara köra gröt istället, eller har du några speciella argument till att du föreslog välling?

Tack för tipsen och infon om social delaktighet. Låter vettigt!

Vad tror du om ev. ändringar för sömnen? Ska jag avvakta 2 veckor åtminstone eftersom han inte riktigt närmar sig 9 månader ännu?

Natten gick fint! Han vaknade ett par gånger men somnade om själv! Till fmluren idag somnade han på 10 min och sover fortfarande (10 min till väckning!) :D

Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"