Go kväll!
Natt 11 passerade fint. Han vaknade bara en gång, men somnade om själv.
=D>
Har ni några tips här? Borde inte dagslurarna ha satt sig bättre nu? Vad kan vi göra annorlunda?
Det går lite upp och ner i kurandet, några steg framåt och ett steg bakåt etc. Jag vet att ni snart är färdigkurade, men för många tar det längre tid. Det är mycket som spelar in hur lång kuren blir och man ska inte ha allt för höga förväntningar om att barnet ska sova si och så exakt ett datum utan istället vara tacksam för de framsteg man faktiskt nåt. Se tillbaka och betänk alla de framsteg ni faktiskt gjort och om inte allt för lång framtid kommer det att bli ändå bättre.
Men om du ändå vill ha tips:
* Som vanligt.. tjatar här lite.. men attityden är otroligt otroligt viktig. Om du visar barnet redan innan sömnstunden att du tror att denne kommer att krångla och vakna etc och allmänt verkar oroad, då blir barnet oxå oroad och kommer säkert som amen i kyrkan att ställa 25 frågor och vakna stup i kvarten
* Mycket utevistelse, både under och efter kuren men då framförallt innan allt har satt sig. Trötta ut barnet genom låååånga och många utestunder under dagen.
* Mycket mat och mycket vätska
En fråga till ang. mariginalkvartarna, kan man ex. lägga en kvart tidigare och väcka en kvart senare så att luren förlängs med en halvtimme? Eller bör man bara nyttja den åt ena hållet?
Ja du kan förlänga åt båda hållen MEN det gör man bara vid kris. Får barnet feber är det ett ypperligt tillfälle att förlänga åt två håll
Bör man lägga på en kvart ifall det tar 20 min för honom att somna?
När du har kommit så här pass långt tycker jag att du kan börja lägga barnet 10 min innan den utsatta tiden. Detta gäller för alla sömnstunder både dag och natt. Denna tid är till för insomning. Tar det längre tid så får det vara så. Tar det kortare tid så gäller samma sak där. Flexa inte med denna tid utan ge alltid exakt 10 min
Är det fel att låta honom somna på rygg i vagnen när det är han sovtid och man är ute och går? Är inte det viktigaste att han får sina timmar om han nu somnar i vagnen?
Förstår inte riktigt frågan.
Det viktigaste i en kur är ABSOLUT inte antalet timmar barnet faktiskt sover utan HUR barnet somnar. Ligger nu 3 timmar under den rekommenderade mängden men barnet somnar med hjälp av endast en ramsa. Ja då gör du helt rätt. Sover barnet exakt de timmar denne bör men somnar med hjälp av vagning och dras sedan runt i vagn under alla sömnstunder, ja då gör du inte så som SHN förespråkar.
Vi funderar även på resesäng att använda när vi är på middag eller sover borta. Har någon av er erfaranhet av barn som ställer sig upp så fort man lagt dem? Hur reagerar de i en resesäng där det inte finns spjälor att ha som hjälp för att resa sig? Blir de inte oerhört frustrerade då?
De flesta barn ställer sig upp direkt när de blir lagda när de är i åldern att de precis börjat bemästra förmågan att sitta, stå sitta stå.. De vill gärna göra allt nytt de lärt sig dygnet runt. Märkte personligen aldrig att sonen blev frustrerad i resesäng, har för mig att han stod upp även där
Ifall han har svårt att somna på en dagslur, ska man alltis säga en bekräftelse. Han brukar fortfarande ofta reagera kraftigt på bekräftelsen (aboslut inte alltid men ofta) och skriker upp sig för att sedan tystna. Alltid bekräftelse eller? Ibland går jag till köket och diskar bullrigt och då hör jag inte riktigt när han tystnar, men ska jag alltid köra en bekräftelse ändå?
ALLTID bekräftelse. Det kommer en tid då han lugnt kommer att ligga och jollra när du bekräftar
Stort tack igen och igen....och troligtvis snart igen....
Men of course