Kura dottern som är 11,5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Charlotte S

Kura dottern som är 11,5 månader

Inlägg av Charlotte S »

Hej!

Först och främst vet jag inte om jag är i rätt forum då min dotter är på gränsen mellan de olika grupperna då hon snart fyller 1 år?! Testar här i alla fall :)

Lite bakgrundVår dotter är som sagt snart 1 år och har redan från födseln sovit dåligt, vi började med kolik i 3 månader men sen har sömnproblemen fortsatt, så ja..vi är verkligen oerhört trötta nu... Det är dags för en hel natts sömn för både vår dotter och oss som föräldrar...

Fick tips om Sova Hela Natten kuren som är vi otroligt motiverade att börja med snarast.

Lite frågor / problem
Vår dotter ogillade sin spjälsäng så efter att ha provat allt ( i vårt tycke) flyttade vi över henne till 120 cm madrass som finns i hennes rum ( hon var ca 8 - 9 månader då). Det gick ju bra tills hon började röra sig och resa sig och böka runt. Nu känns det alternativet inte bra alls och vi vet att vi gjorde oss en björntjänst när vi flyttade henne dit men i det läget är vi nu...
Jag försökte 3 nätter förra veckan att flytta tillbaka henne till spjälsängen efter några dagar där vi lekt lite i spjälsängen på dagen så hon skulle "gilla" den igen. Men nattningarna tog mellan 2-3 timmar ( blandat med gallskrik och gråt) så vi orkade inte fortsätta :(. Problemet är ju att hon reser sig i sängen/ på madreasen och lägger sig inte igen så hon kommer liksom inte till ro själv utan kämpar allt vad hon kan för att vara vaken... Vi brukar lägga henne på rygg, lägga oss brevid på madrassen ochliksom hålla ner benen så hon inte kan rulla runt och resa sig igen... Det är det lättaste sättet att få henne lugn och att somna.

Men det är väl läge att flytta tillbaka henne till spjälsängen i och med kurstart?

Nätterna igenom ( mellan 10-25) gånger om natten har vi fått springa in till hennes rum och stoppa in nappen.

Sedan vaknar hon runt 3-4 varje morgon (ibland tidigare) och är klarvaken mellan 2-3 timmar. Det är otroligt frusterande att inte få henne att sova. Ibland ger vi henne välling men hon somnar inte efter hon får vällingen heller... Vi lägger henne kl 19 och hon är kvällstrött anser vi.

Vi har även testat att lägga henne senare för att få henne att sova längre på morgonen men hon vaknar samma tid varje morgon ändå...

Konkreta frågor:
Ska hon tillbaka till spjälsängen direkt
Ska vi sluta med nappen?
Ska vi buffa henne eller räcker det med att vi solfjädrar henne lugn eller ska vi lägga henne på rygg och hålla ner benen så hon inte rullar runt som vi gjort hitintills?

Vårt förslag på tider:
Sova 19-7
7,30 frukost
9,30-10,30 Sova middag
12,00 Lunch
12,30-14,00 Fova middag
14,15 Mellanmål
17,00 Middag
18,00 Bad/Välling/Skrattet
19,00 Sova

Vore jättetacksam för tips och råd och synpunkter. Det som känns viktigast nu är att veta om vi ska flytta tillbaka henne till spjälsängen och om vi ska buffa / lägge henne på mage eller rygg?

Tusen Tack på förhand!

Mvh Charlotte & Andreas
Dotter som är född 2011-01-26
Kur påbörjades: 2012-01-05
Charlotte S

Re: Kura dottern som är 11,5 månader

Inlägg av Charlotte S »

Hejsan

Vi har nu haft vår andra kurnatt och är inne på andra dagen...

Första natten var jobbig mentalt för oss. Flickan skrek som i panik i 40 minuter innan hon somnade när vi lade henne för kvällen ( kl 19). Tror hon somnade i ren utmattning ( det var hemskt att höra henne gråta så förtvivlat och inte kunna ta upp henne..) Sen vaknade hon ca 10 gånger fram till 4 då det räckte med solfjäder vissa av gångerna och ramsa alla gånger. Kl 4,00-0530 skrek hon i samma/grät i samma panik som vid sängläggandet och somnade i utmattning. Vi väckte henne kl 7 då var hon super trött.
Dagslurarna gick bra, tog ca 30 minuter att få henne att somna sedan fick hon väckas.

Andra natten
Hon somade efter endast 7 minuter. JIPPI!! Var inte alls lika ledsen och arg som första natten. Sen vaknade hon 23,00 och somnade om med en ramsa.
Kl 0420 vaknade hon igen . Försökte med bara ramsa och hon tystade då några minuter. Sen började hon gråta/muttra/leka om vartannat och vi försökte med solfjäder 2 gånger tror jag och sen ramsa. Hon somnade efter 1 timme och 40 minuter och fick väckas igen kl 7. Natten kändes bra i magen och så här mycket har hon inte sovit i stöten någon gång. ( vi har ju fått stoppa i nappen stup i kvarten samt att hon varit helvaken minst 2 timmar runt 0400) Vi har stora förhoppningar!!
Dagsluren på fm idag gick bra, solfjäder & ramsa och somand efter 20 minuter ca. Men den andra dagsluren som hon tar nu tog nästan 1 timme att få henne att sova. VI har gått in och lagt henne tillrätta 3 gånger efter hon ställt sig upp i sängen ( något hon lärt sig idag?!) hon muttrar/pratar lite och gråter lite. Hon är jättesömning så det känns lite grymt att väcka henne nu kl 14 då hon bara får dryga 30 minuters sömn på eftermiddagen... Men det är väl rätt att göra så?

Problemet som vi ser det är vargtimmen. Hur mycket ska vi ramsa/när ska vi ramsa? Ska vi låte henne sitta och snacka och smågråta utan att ingripa med ramsa? Vad gör vi när hon ställer sig upp? Ska hon stå kvar tills hon tröttnar eller lägga henne ner?[b

Vi vore jättetacksamma om någon har lust att titta på vårat schema (står i inlägget innan) Är det tillräckligt med sömn på dagen eller är det rent av för mycket sömn? Är det ok att hon inte sover mellan 14 och 19 då hon går och lägger sig? Vi har förresten get henne välling innan dagsluren på fm så hon inte somnar på tom mage. Rätt/fel?[/b]

Tänk att det gick så bra att ta bort nappen - det hade jag aldrig trott i mina vildaste drömmar!!

Tusen Tack på förhand!

Mvh CHarlotte
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej!
Jag håller också på att kura min 11 månaders, började igår.

Lite tips har jag iaf angående schema. Barn behöver ca 13,5 sovtimmar vid ett år, ni har 14,5 nu. Många har fem timmar mellan lunchvila och kväll, vi har så också. Det är också rätt långt mellan frukost och lunch, men ni ger ju välling.

TorsMammas schema kan kanske ge lite inspiration. :)
Schema 12 mån (liten lur) 1 dagslur och 12 timmars natt

07.00 Morgon - Välling
08.30 Frukost
09.20-09.40 Sova 5-20 min
11.30 Mat + plockmat
12.30-14.00 Sova 1,5 tim
15.00 mellis
17.30 Mat + plockmat
17.40 Bada
18.20 Kvällsslurk
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Lycka till!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Charlotte S

Inlägg av Charlotte S »

Hej!
Tack snälla för tipsen och dina synpunkter ang schemat. Då kortar jag ner förmiddagsluren, det känns som lite tid på fm men den sömnen räcker ju säkert när hon väl sover 12 timmar ( vilket jag hoppas är snart :) )
Då får vi hoppas att natten går bra för oss båda :)
Tack igen.
Mvh Charlotte
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Charlotte S! :lol:

Jag vet inte i nuläget om du kommer att flyttas, men vi startar här och så frågar vi en admin längre fram, om de vill flytta dig till äldre kurforum. Är det ok?

Jag ser att du fått toppensvar av Fauve :heart:.

Jag hoppas sannerligen inte att dottern fick ligga och skrika i panik i 40 minuter vid läggningen, första natten :!: :?: Ni har de lugnade verktygen. Om hon blir lugnad av den mjuka solfjädern så ska ni ju absolut köra på den-. första natten skall lugnet sättas och då är det, i min mening bättre att solfjädra en gång för mycket. Detta förstår jag inte riktigt:
Charlotte S skrev: Sen vaknade hon ca 10 gånger fram till 4 då det räckte med solfjäder vissa av gångerna och ramsa alla gånger.
Charlotte S skrev: Hon är jättesömning så det känns lite grymt att väcka henne nu kl 14 då hon bara får dryga 30 minuters sömn påeftermiddagen... Men det är väl rätt att göra så?
Jag förstår inte riktigt här. Sover hon igen på em? Eller missförstår jag helt här? Se till att hennes lurar faller inom de naturliga sömnpassen, om någon lur strular ( utnyttja marginalkvartarna) då blir det lättare att vakna och vara tillfreds med livet. :wink:

Vargtimmarna är ett vanligt gissel tyvärr. Här handlar det om att välja en strategi och hålla sig till den. Titta in denna:

Varg- och morgonsstrul

Bara att återkomma vid ytterligare funderingar!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Charlotte S

Inlägg av Charlotte S »

Hejsan!

Tusen tack för feedback. Vi är verkligen otroligt tacksamma för den hjälpen vi får. Man känner sig så utsatt när man inte har full koll på läget :)

Ursäkta att jag varit så otydlig i mina inlägg:
Första natten:
Nej gud nej, hon fick inte ligga och skrika helt själv första natten. Vi använde verktygen och gjode solfjäder och ramsade och lugnade henne så gott det gick men hon var jätteledsen. Jag skrev inte ut alla tider och vad vi gjode för det skulle blivit så långt inlägg... Vi solfjädrade då i alla fall 4 långa gånger och ramsade mycket. Men vi buffade inte, bara solfjäder och ramsa. Hon somnade efter 40 minuter första natten. Sen vaknade hon flera gånger under första natten då gick vi in till henne och solfjädrade och ramsade X 4 eller X 8. Hon somnade varje gång med dessa verktyg vilket kändes bra! Det var vid vargtimmen hon inte somnade om dirkt med endast solfjäder och ramsa... Hon var första natten vaken mellen 0400-0530 och var superledsen ( panikgråt) men vi solfjädrade och ramsade men hon somnade inte om förrän efter 1,5 timme...

Jag var lite otydlig när jag skrev att hon sov på eftermiddagen, jag menade att hon sov efter lunch ( passet ska vara1,5 timme) men det tog över 1 timme att få henne att sova då så det blev bara 30 minuters sömn för henne.

Efter lite tips från Fauve kör vi detta schema ( jag justerade förmiddagsluren till bara 20 minuter från mitt ordinare schema)
07.00 Morgon - Välling
08.30 Frukost
09.20-09.40 Sova 5-20 min
11.30 Mat + plockmat
12.30-14.00 Sova 1,5 tim
15.00 mellis
17.30 Mat + plockmat
17.40 Bada
18.20 Kvällsslurk
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Tack för tipset om vargtimmen. Vi har nog varit inne och verktygat för mycket under vargtimmen de 3 första nätterna... I natt (3.e natten) var hon vaken av och till från 0300 ända fram till 0700 när hon ska gå upp. Som tur var somnade hon till vid 0640 så vi kunde väcka henne vid 7 med glada tillrop.
Eftersom natt 3 (gårdagens natt) var så jobbig är vi rejält slitna men vi hoppas att den 4:e natten ska gå bättre. Vi ska verktyga och störa henne mindre vid vargtimmen. Uppfattar jag rätt om jag kör PANGRAMSA omgående när hon vaknar, om hon inte somnar eller lugnar sig och står upp i sängen lägger jag henne tillrätta och solfjädrar och ramsar ut och sedan sätter på MOZART musik ( vi kör på strategi 2 )?
Om hon inte somnar vad gör jag då? Låter henne vara om hon inte är jätteupprörd? Sen tycker jag det är svårt att veta om jag ska lägga henne tillrätta när hon står upp i sängen eller bara låta henne vara...?

Det tog bara 5 minuter att få henne att somna nu ikväll så vi hoppas på en bra natt med många timmarns sömn... Dagsluren på förmiddagen gick inge bra, hon somnade aldrig så jag fick ta upp henne utan en minuts sömn... Så hon var väldigt trött under dagen, vid den sista dagsluren vid 1230 - 1400 tog det ca 15 minuter för henne att somna så där fick hon i alla fall dryga timmens sömn.

Tack så länge!

Mvh CHarlotte
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Charlotte S skrev:Om hon inte somnar vad gör jag då? Låter henne vara om hon inte är jätteupprörd?

Ungefär så ja! På sid 177-179 står bra beskrivet om vargtimmen och vad man bör och inte bör göra.

Sen tycker jag det är svårt att veta om jag ska lägga henne tillrätta när hon står upp i sängen eller bara låta henne vara...?

Detta står det om på sid 182 i boken. :wink: Kan man ställa sig upp (vilket ju inte är förbjudet) kan man oxå sätta sig igen om ingen gör det åt en. Träna annars på dagtid.

Det tog bara 5 minuter att få henne att somna nu ikväll så vi hoppas på en bra natt med många timmarns sömn... Dagsluren på förmiddagen gick inge bra, hon somnade aldrig så jag fick ta upp henne utan en minuts sömn...

Hur gjorde du här? Ramsa, husljud, in i rummet? Mörkt? 8)
Angående schemat tycker jag att du kan lägga mellis 14 eller 14.30 så att aptiten är tillbaka till middagen 17.30. Mellis brukar ju inte vara en jättestor måltid utan mer lite påfyllning så om den hamnar lite närmare lunchen gör nog inget.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Charlotte S

Inlägg av Charlotte S »

Hej Jenny
Tack för ditt svar!
Jag har provat att låta henne "stå" kvar i sängen men hon sätter sig inte ner (jag kollar in efter typ en kvart... Tror inte hon vågar riktigt (hon jar just lärt sig stå). Vi över dock under dagarna. Men när hon väl ställer sig står hon där och knaprar bort färgen på sängen... Typ precis som en uttråkad hund...

Kuren går inte så bra för oss, vi har haft ett jobbigt dygn. Alicia har inte , förutom 1 dag tror jag eller om det var 2 dagar, velat sova alls på förmiddagen så vi får ta upp henne efter sovpassets slut... Sen var det nu väldigt svårt att få henne att sova efter lunchen. Jag gav henne lunch, bytte blöja, hon fick skrattet och sen lade jag ner henne, solfjädrade och ramsade mig ut. Sen drog hon igång och grina och typ skrek så jag in i igen och solfjärdrade och ramsade. Sen drog hon igång igen rejält alltså så jag fick gå in igen märker att hon bajsat så jag byter blöja, ramsar ut och hinner knappt ut innan hon sjunger upp sig ordentligt och nästan skriker igen... Jag solfjädrade och ramsade... Hon somnade 20 minuter innan sovpassets slut så nu tänker jag uttnyttja marginalkvarten så hon får sova lite i alla fall...

Natten som var gick väl sådär igen, hon vaknade till vid 23 då jag ramsade X 4 och hon somnade igen. Sen vaknade hon vid 0430 igen. Jag försökte att enbart ramsa men hon blev jätteledsen så jag solfjärdrade några minuter efter det och ramsade ut mig igen..
Sen försökte vi med husljud och ramsa ett par gånger men hon va vaken.. Somnade till typ 20 minuter sen tog jag upp henne vid 7. Så inte mycket sömn här... Jag springer verkligen inte in stup i kvaretn under vargtimmen men hon somnar liksom inte om... Hur länge brukar det vara problem med vargtimmen?

Finns det några siffror på hur många den här metoden fungerar på..? Känns lite hopplöst får vår del just nu...
Känner mig ganska så ledsen...

Mvh Charlotte
Fauve

Inlägg av Fauve »

Kan inte ge några råd tyvärr men finns här ändå. Hur gick det i natt?
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Charlotte S

Inlägg av Charlotte S »

Hej Fauve

I natt gick det bra !!! Jag är såå glad!!

Alicia somnade efter en kvart ungefär ( alltså1915)
Hon vaknade kl 0500 och jag ramsade då direkt X 4. Hon blev dock mer pigg, snackade, började gråta & jag märkte att hon stod upp i sängen. Så jag gick in igen, lade henne tillrätta, solfjärdrade länge ( ett par minuter) och ramsade sedan ut. Hon somnde om runt 0510?!? Jag fick väcka henne 0730 då jag vaknade, jag måste stängt av klockan i sömnen..inte bra men jag antar att man har lite sömn att ta igen så jag får hoppas att den halvtimman inte ställer till för mycket.... Inget att göra åt nu tyvärr.

Förmiddagslurarna fortsätter att strula, jag får inte henna att somna... Kan det vara så att hon inte behöver förmiddagsluren längre? Hon är ju snart 1 år ( 2 veckor kvar)?! Vad tror ni?
Ska jag fortsätta att försöka med förmiddagsluren ett tag till så vi gör ett ordentligt försök ( jag började ju kuren för en vecka sedan) eller ska jag helt enkelt strunta i den och ta lunchen lite tidigare så hon får lägga sig direkt efter lunchen?

Isåfall kanske schemat kan se ut så här?
Sova 19-7
7,15- frukost
0930 Mellanmål
1130 Lunch
12,00-1330 Sova middag
14,15 Mellanmål
17,00 Middag
18,00 Bad/Välling/Skrattet
19,00 Sova

Vad tror ni?

Hur går det för dig Fauve?

Ha en bra torsdag i regnrusket.

Mvh Charlotte
LilloppansMamma

Hej! :lol:

Har inte scrollat bakåt i din tråd. :oops: Men hur lång är fm.luren i nuläget?

Fint med omsomningen där i vargtimman :wink: . Nu kan ni backa ytterligare med verktygandet där. Jag hade personligen kört pangramsa och sedan nån musik och avvaktat tills det är riktig kris innan jag satt i nödvändiga åtgärder. Det kan vara vanskligt med vargtimmarna på det sättet att de små tenderar till att "fastna" där, men med en hållbar strategi så är det ett minne blott. :)

Charlotte S

Inlägg av Charlotte S »

Hej Lillloppans mamma & alla andra :)

Förmiddagslurarna kortade vi ner till endast 20 minuter men vi har tagit bort de nu...vi får henne inte att somna på förmiddagarna. Så vi har lagt lunch 1130 och därefter har hon gått och lagt sig och sovit ca 1,5 timme. Sover hon 12 timmar på natten ska det ju räcka med 1,5 timme på eftermiddagen va när hon snart är 1 år?

Nätterna går fortfarade sådär för oss. Ikvälll blir det 11:e natten sedan vi startade och hittills har hon sovit bra endast 3 nätter sen kurstart. Det var den 4:e, den 7:e och den 9:onde natten. Natten som var va ingen höjdare. Hon somnade vid 19 och vaknade klockan 20 och verkligen gallskrek, hon blundade hela tiden hon skrek och var inte kontaktbar. Vi försökte lugna henne allt vad vi kunde men inget hjälpte.. Efter ca 20 minuter gick det över och hon somnade igen. Vet inte om det var mardröm... hon fullkomligt gallskrek men tittade inte på oss en ända gång?!? Nattskräck?? Vad kan det vara? Verkligen obehagligt.... Har aldrig varit med om detta förut!

Det kom tillbaka ca 21 igen men då mycket kortare....

Sedan vaknade hon till 0030, somnade om med ramsa X4.
0100 stod hon upp i sängen så vi solfjädrade en minut ca och sedan ramsa ut så hon somnade igen...

Sedan vakande hon vid 0400 igen, vi körde PANGRAMSA och sedan var det tyst en stund. Sedan höll hon låda ett tag, pratade, smågrät osv. Vi försökte låta henne vara men efter ca 20 minuter märkte vi att hon stod upp fortfarade så vi lade henne tillräta och solfjädrade och ramsade ut..

Vi försöker att inte verktyga men hon när hon tystar (somnar om vet vi ju inte riktigt) tar det ca 20-30 minuter så är hon igång igen...

Vi tog upp henne 0645 då hon legat vaken och snackat och smågnällt i ca 30 minuter...

Det känns lite hopplöst nätterna faktiskt... men vi ger inte upp...
Men oj vad jobbigt det är att inte få sova....

Hälsningar, Charlotte
LilloppansMamma

Hej igen! :D

Nä, det här låter inte så kul- för liten. Jag efterlyser den självsäkra ramsan och köra ramsdiskussion med den lilla damen. Mycket möjligt att det var mardröm där. Då behövs det att man har en mamma och pappa som står för säkerheten. Det är alltså ramsan som skall odlas tillsammans med rejäla husljud.

Det är väldigt mycket trafik in i rummet och som ni märker så hjälper det inte dottern att sova gott för det. Har ni läst ordentligt i safarin- SHNs grundstomme? När man är påläst ordentligt på teorin bakom SHN så vet man liksom mer vad man bör göra i vissa situationer. Hon ställer frågor här om sin säkerhet- och visst vi har instinkter som gör att vi mammor och pappor vill in till barnet för att TRÖSTA-men vad hjälper tröst när ungen är rädd. Det är ju ingen hjälp när ungen frågar om den är säker att man kommer störtande med armarna runt om och förmedlar i handling-nej du är inte säker, kanske dör du när jag går igen, vem vet, men jag kan trösta dig mitt i allt detta elände. Hänger du med hur jag menar? Jag har själv försökt trösta mitt barn är hon inte kunde sova men inte sov hon gott för det. :roll: När jag sedan höll vakten åt henne och faktiskt konkret HJÄLPTE henne så sov hon som den lilla gris hon är :mrgreen: - utan att känna sig övergiven en enda sekund. Brutal "metod", pyttsan inget annat än kärlek skulle jag vilja säga.

Läs gärna en omgång till

safarin

Liten ber om ledning här. SJÄLVKLART skall man få se att allt är i sin ordning om man hör vrål som man inte känner igen- men man skall minska trafikerandet till ett minimun och hålla sig på utsidan där man gör nytta.

Du frågar också:
Charlotte S skrev: Sover hon 12 timmar på natten ska det ju räcka med 1,5 timme på eftermiddagen va när hon snart är 1 år?
Man får gå efter barnet här. Det skulle räcka med 4-5 timmar för dig på natten också eller hur? Men visst föredrar du 8 timmar? :wink: Vissa barn är redo för en lur kring 1-års ålder. Sömn föder sömn- lösningen på era problem ligger inte i antalet dagslurar faktiskt, utan i hanterandet av uppvaken. Men ja, en 1-åring som faktiskt sover hela 12 timmars nätter, kan ha en lur på 1,5 timma.

Kuren är ingen kamp mot barnet utan en hjälp för barnet att bryta ett mönster som barnet inte mår bra av- att de faktiskt slipper att ha ledningen som de inte klarar av. Kura är inte och skall inte vara en kamp, då köper man inte filosofin bakom. Men jag tror en omläsning av safarin kommer att få er på rätt köl igen. Vi forumister är inte här för att skälla- utan att få andra mammor och pappor på rätt köl med kuren. :lol: SÅ återkom efter ytterligare läsning- med funderingar och frågor så skall vi få bukt på detta. :lol:

Charlotte S

Inlägg av Charlotte S »

Hej igen. Nu är det pappan, fast på mammans login.
Inatt var det ganska mycket ångest, till den trafiken som står ovan så var jag uppe 9 gånger mellan 23:30 och 04:40 och ramsade eller la ner henne från stående i spjälsängen.
Jag undrar hur vi ska hantera att hon blir så fruktansvärt uppriven när vi lägger henne? Direkt när vi lägger ner vår dotter i spjälsängen så gallskriker hon, hon är ofta inte kontaktbar pga gråten och solfjäder ger ingen effekt. Oavsett disciplinerad solfjäder eller en lättare variant så har hon nästintill panik och skriker så mycket hon kan. Vad ska vi göra, ramsorna "tar" inte när hon gallskriker och vi har testat att ramsa i olika röstlägen samt att helt enkelt låta henne vara men hon lugnar inte ner sig...
Tacksam för konkreta råd, vi börjar bli rejält utpumpade nu men vill inte ge upp...
Charlotte S

Inlägg av Charlotte S »

Hej
En fråga. Finns det någon i Norrköping med omnejd som hjälper till att kura hemma hos folk ( självklart mot ersättning)?
Mvh Charlotte
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"