Först och främst vet jag inte om jag är i rätt forum då min dotter är på gränsen mellan de olika grupperna då hon snart fyller 1 år?! Testar här i alla fall
Lite bakgrundVår dotter är som sagt snart 1 år och har redan från födseln sovit dåligt, vi började med kolik i 3 månader men sen har sömnproblemen fortsatt, så ja..vi är verkligen oerhört trötta nu... Det är dags för en hel natts sömn för både vår dotter och oss som föräldrar...
Fick tips om Sova Hela Natten kuren som är vi otroligt motiverade att börja med snarast.
Lite frågor / problem
Vår dotter ogillade sin spjälsäng så efter att ha provat allt ( i vårt tycke) flyttade vi över henne till 120 cm madrass som finns i hennes rum ( hon var ca 8 - 9 månader då). Det gick ju bra tills hon började röra sig och resa sig och böka runt. Nu känns det alternativet inte bra alls och vi vet att vi gjorde oss en björntjänst när vi flyttade henne dit men i det läget är vi nu...
Jag försökte 3 nätter förra veckan att flytta tillbaka henne till spjälsängen efter några dagar där vi lekt lite i spjälsängen på dagen så hon skulle "gilla" den igen. Men nattningarna tog mellan 2-3 timmar ( blandat med gallskrik och gråt) så vi orkade inte fortsätta
Men det är väl läge att flytta tillbaka henne till spjälsängen i och med kurstart?
Nätterna igenom ( mellan 10-25) gånger om natten har vi fått springa in till hennes rum och stoppa in nappen.
Sedan vaknar hon runt 3-4 varje morgon (ibland tidigare) och är klarvaken mellan 2-3 timmar. Det är otroligt frusterande att inte få henne att sova. Ibland ger vi henne välling men hon somnar inte efter hon får vällingen heller... Vi lägger henne kl 19 och hon är kvällstrött anser vi.
Vi har även testat att lägga henne senare för att få henne att sova längre på morgonen men hon vaknar samma tid varje morgon ändå...
Konkreta frågor:
Ska hon tillbaka till spjälsängen direkt
Ska vi sluta med nappen?
Ska vi buffa henne eller räcker det med att vi solfjädrar henne lugn eller ska vi lägga henne på rygg och hålla ner benen så hon inte rullar runt som vi gjort hitintills?
Vårt förslag på tider:
Sova 19-7
7,30 frukost
9,30-10,30 Sova middag
12,00 Lunch
12,30-14,00 Fova middag
14,15 Mellanmål
17,00 Middag
18,00 Bad/Välling/Skrattet
19,00 Sova
Vore jättetacksam för tips och råd och synpunkter. Det som känns viktigast nu är att veta om vi ska flytta tillbaka henne till spjälsängen och om vi ska buffa / lägge henne på mage eller rygg?
Tusen Tack på förhand!
Mvh Charlotte & Andreas