Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Låttis

Re: Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Inlägg av Låttis »

Nu har vi det ganska kämpigt med dagslurarna...
Han sover 45 minuter (somnar direkt) Men sen är det stört omöjligt!
Avvaktar så länge det går men han skriker upp sig efter ett tag väldigt mycket. Går då in och buffar, han tystnar jag går, det tar 20 sekunder sen är det fullt gallskrik, jag buffar då direkt, han tystnad, det går 30 sekunder han börjar skrika igen, jag avvaktar men sen blir det gallskrik och jag buffar... Nu har vi hållit på i 30 minuter och nu sover han av utmattning :cry: :cry:
Igår kväll sov han 45 minuter sen höll jag på i 1 timma med diverse buffningar och avvaktningar... Något har blivit fel alltså.
Eftermiddagslurarna har alltid varit kämpiga, ska jag ta upp honom efter 45 min låta han vara vaken tills han blir trött igen och lägga och då låta honom sova 45 minuter igen...??

När vi började med detta så hade vi morgon klockan 9.00 men jag märkte efter ett tag att han alltid vaknade klockan 8.00 så då ändrade jag så att morgonen börjar klockan 8.00.
Nu har han börjat vakna klockan 7.00 ligger då och trallar och har det trevligt i sängen i ca 30 minuter sen börjar han skrika, försöker få honom att somna om men det går inte han är klar vaken... Ska jag ändra igen och ha morgon klockan 7.00 nu?
Men då måste vi ju lägga oss tidigare, men då vaknar han kanske ännu tidigare..
Hjälp!!

7-9 vaken
9-11 sova 2h
11-13 vaken
13-15 sova 2h
15-17 vaken
17-17.45 sova 45m
17.45-19.30 vaken
19.30-7 natt 11.5h

( som det är nu går vi o lägger oss kl 21.00) sover 1,5 + 1,5 + 2 + 11 Eller ska sova iaf men det fungerar ju inte så bra...

Hur verkar detta?
Det enda är att han har svårt att vara vaken 2 timmar blir ganska gnällig efter 1,5 timma. Men om man är stenhård kanske...
Hjälp, hjälp!

Tack!! :heart: :heart: :heart:
Mamma till pojke född: 2011-10-17
Låttis

Inlägg av Låttis »

Just ja

+ Nattmåler ca 03.30 - 04.30 någon gång... har inte varit stenhård på denna tid, han har fått äta då han vaknat mellan dessa tider...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Lâttis :D
Lâttis skrev:Nu har vi det ganska kämpigt med dagslurarna...
Hur har ni det med maten? Det brukar vara där skon klämmer när det skarvas. Har du kollat den här? Skarvar? Checklista Läs mer om skarvar i den fantastiska trâden Skriket till godnattet och det lyckliga slutet
Lâttis skrev:När vi började med detta så hade vi morgon klockan 9.00 men jag märkte efter ett tag att han alltid vaknade klockan 8.00 så då ändrade jag så att morgonen börjar klockan 8.00.
Nu har han börjat vakna klockan 7.00 ligger då och trallar och har det trevligt i sängen i ca 30 minuter sen börjar han skrika, försöker få honom att somna om men det går inte han är klar vaken... Ska jag ändra igen och ha morgon klockan 7.00 nu?
Men då måste vi ju lägga oss tidigare, men då vaknar han kanske ännu tidigare..
Hjälp!!
Att sova till nio innebär ju läggning cirka klockan nio om man satsar pâ en tolvtimmarsnatt, eller kanske till och med tio om man har elvatimmars. I bâda fallen känns det som väldigt sent för en sâ liten knâdd. Hos oss har allt efter klockan âtta varit FÖR sent frân cirka tvâ mânaders âlder.
Kanske 19.30-7.30 skulle kännas som en ok kompromiss hos er?
Lâttis skrev:Det enda är att han har svårt att vara vaken 2 timmar blir ganska gnällig efter 1,5 timma. Men om man är stenhård kanske...
Nej, pressa inte för hârt, dâ blir det bara jobbig övertrötthet av det hela.

Har du kollat in TorsMammas SM-översikt? Här finns finfin schemainspiration för alla âldrar. Sâ här kan det se ut för en tvâmânaders.

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Rent generellt sâ brukar det första morgonpasset vara det tröttaste (och alltsâ det kortaste). :wink:
Lâttis skrev:+ Nattmåler ca 03.30 - 04.30 någon gång... har inte varit stenhård på denna tid, han har fått äta då han vaknat mellan dessa tider...
Jag är precis som du, har aldrig orkat ställa klockan nattetid utan matat när det behövts. Däremot sâ har jag lagt allt krut pâ att fylla dagarna med mycket mat och mycket intressant och rolig vakentid. Dâ har nattmâlen fallit bort av sig själva.

:heart:
Låttis

Inlägg av Låttis »

Ja du det här med maten???
Han äter ju så fort! Blir inte klok på detta...
Och för det mesta är han ju så arg då han ska äta eller mitt i när han äter eller avslutar med att skrika. Eller så leker han bara med bröstet och spottar ut...
Här sist så ammade jag när han vaknade ca 5 min sen var det tvär stopp. Efter 1 timma så fick han sova 10 minuter i min famn och sen la vi oss ner och han fick äta igen, då åt han bra, sen var vi vakna och skrattade fram till klockan 13 ( vaken 11-13 med 10 min lur) han vaknade efter 35 min men då vagnade jag lite och han sover än nu är klockan 14.45... Jag måste nog göra så att jag tvär söver honom i 10 minuter så äer han bra när han är lite groggynyvaken...
Eller är det dumt?

Ska göra tidigare kväll ikväll :)

Tusen tack för alla kloka tankar! :D :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

När de smâ närmar sig tre mânader är det mânga som äter bättre om man tar upp dem nästintill sovandes och lägger till direkt. Hinner de vakna till sâ upptäcker de att det finns MASSOR av annat intressant att titta pâ och dâ är tuttarna inte sâ där väldans populära. :wink:

Lâter bra med tidigare läggning. :thumbsup:

Kort svar, nu är det dags att köra igâng kvällsprogrammet här hemma. 8)

Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack :)

Men det är bara det att han blir ju 3 månader den 17:e januari och han har ju hållit på så här i flera veckor...
Alltså jag tror inte att jag kan hålla på och truga i honom mer än det han äter på sina 5-10 minuter, det verkar som att han bara är arg på dessa bröst.

Sen är det det här med dagslurarna, jag blir inte klok på dessa...
Han somnar i början men när han då vaknar efter 30-45 minuter så är han helt omöjlig att få o somna om igen, kan ta allt mellan 30-60 minuter innan han somnar om... Eller han små somnar om hela tiden i några minuter.
Jag kan bara inte tro att det är hunger eftersom jag ofta måste ge honom bröstet just innan han somnar för att över huvud taget få i honom något mer.
Det verkar mer som att han är otrygg, eller bara vill sova korta snuttar???
Vad ska jag ta mig till???

Är så jobbigt att höra om alla bebisar runt omkring som är så glada och skriker aldrig eller bara när dom är hungriga...

Nu känns det verkligen som att jag håller på att ge upp allting som har med barnskötsel att göra, varför kan jag inte klara ev detta??!!!
De andra kör ju fri amning/ersättning och fritt sova om dagarna och barnen är ändå glada. Hjälp, hjälp, hjälp!!

:cry: :cry: :cry: :cry:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Lugn i stormen :heart:
Lâttis skrev:Jag kan bara inte tro att det är hunger eftersom jag ofta måste ge honom bröstet just innan han somnar för att över huvud taget få i honom något mer.
Jag funderar lite pâ hur du menar med att du ger honom bröstet just innan han ska sova. Tanken med standardmodellen är ju att undvika snutt och dutt och istället ha tydliga (tidsbegränsade) mâl sâ att aptiten är pâ plats tills nästa mâl.
Frân tvâ mânader sâ brukar man sikta pâ att mata inom en timme, men inte mer. Alltsâ erbjuda alla smâ rätterna inom en period av en timme och sen hâlla köket stängt tills nästa mâl, som lämpligen börjar tre till fyra timmar senare (räkna frân start till start).
Att vakna i skarvarna är alltsom oftast tecken pâ att magen inte är riktigt sâ mätt som den borde.

Hur har ni det nu under vakentiden annars? Hur gâr det att ligga själv? Lât honom gärna ligga precis bredvid där du pysslar sâ att han ändâ är med. Jag brukar ha mina smâ pâ köksbänken (med en hand alldeles intill eller över ryggen) när jag fixar med mat och annat. Eller sâ gâr man ner pâ golvet och gnuggar bort nâgon fläck (hos oss finns det alltid mânga att välja pâ :lol: ). Har du läst i Barnaboken om hur man kan se sig själv som barnets kontaktman? Jättefint beskrivet i tvâmânaderskapitlet "Mot vardagen" (s 234). Ligger allt fokus pâ sömn och insomning sâ blir det lätt stress och överkoncentration och det gynnar ju ingen. :wink: Men oj sâ lätt det är att gâ i den fällan. :shock: :roll:

Låttis

Inlägg av Låttis »

Försöker vara lugn :oops:

Så här går det till:
När han vaknar ger jag bröstet, han äter snabbt ca 5 minuter - klar.
Byter blöja pysslar, umgås.
Får vara med på diskbänken, köksbordet, ligga i soffan och på golvet korta stunder medan jag äter, diskar, ser tv, plockar. - Går bättre och bättre att ligga själv faktiskt.
Efter ca 15 minuter försöker jag ge bröstet igen - skrik. Trugar på och lugnar, går runt, sitter still, pratar, vaggar.
Avbryter och bär runt honom. Efter detta är han oftast väldigt upprörd.
När han är lugnare erbjuder jag bröstet igen - skrik.
Ja och så håller vi på och har hållit på. Någon gång när jag går och håller i honom kan han ta bröstet ett litet tag men det avslutas oftast med ett skrik.
Så pga av detta att jag inte får i honom något så söver jag honom en liten stund och då äter han bra eller bättre iaf. Ibland efter 1 timmas vakentid ibland just innan han ska sova. Har som inte kommit på hur jag annars ska få i honom nå mat... :cry:

Igår testade jag att pumpa ur och ge från flaska istället, gick super bra. Åt först 150ml efter en kvart 40ml och sen 1 timma efter första målet åt han 20ml igen. Blandade ut med ersättning åxå.

På natten går det ju bra för honom att ta bröstet så i natt var det som vanligt inga problem.

På morgonen började jag med att ge bröstet, han åt sååå lite, kanske 1 minut. Hann tyvärr gå ca 30 minuter tills jag var klar med flaskan att ge honom - total flopp! skrik, skrik, skrik... Fick i honom litegrann. Sen blev det ju samma ramsa, söva honom just innan läggning så han fick i sig litegrann iaf.

För ger jag då inget när han ska sova då blir det ju absolut inget sova alls... ja en enda ond cirkel alltså...

Har funderat lite:
Redan på förlossningsavdelningen, väldigt snabbt efter han var född så fick jag en amningsnapp på bröstet, eftersom han inte fick tag i bröstvårtan.
Han sög och sög i flera dagar, jag sa till barnmorskorna att jag inte trodde att han fick i sig något men dom sa att han visst fick i sig lite. Dagarna gick och jag tjatade och tillslut så vägde dom honom och såg att han gått ner massor i vikt. Då fick han ersättnig och jag fick börja pumpa ur och ge honom efter 20 minuters sugande. Han gick upp i vikt efter 1 vecka med detta pumpande. Då skulle jag sluta pumpa och bara ge bröstet - han gick ner i vikt igen efter 1 vecka.
Läste då på nätet att dessa amningsnappar kan hämma mjölkproduktionen så jag la bort den och kämpade ca 10 minuter med honom och då tillslut så tog han ju bröstet och det var första gången på dessa veckor som jag kände att det spände och mjölken rann till. Han åt och åt och gick upp massor i vikt 500g på 1 vecka...

Kan detta ha satt en spärr - ångest - i honom som gör att han tycker att bröstet och mat är ångest tack vare detta strul...
Ja jag vet inte men det verkar så iaf.

Ska nu när han vaknar efter 2 timmars sömn börja med flaskan igen och mata på uta tusan inom en timma, jag hoppas verkligen att det går lika bra som igår!! [-o< [-o<
Han borde ju vara ganska hungrig då eftersom han inte fick i sig allt för mycket nu...

Tack :heart: :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Kanske är det så att han är en riktig snabbätare? Och så blir han arg när du trugar och trugar när han redan är mätt? Jag tänker att han nog inte skulle ha sovit i två timmar utan krångel när han ätit dåligt. Om du pumpade ut över 200 ml finns det ju helt klart mat så det räcker. Runt en liter per dygn behöver han.

Om jag vore du skulle jag backa ett par steg. Erbjud honom fyra små rätter, men tackar han för sig efter två rätter så låt det vara bra så! Du kan inte göra mer än att ge honom förutsättningarna, du kan inte äta åt honom!

Låttis

Inlägg av Låttis »

Ja det är nog kanske så...
Men han sover ju inte sina 2 timmar, han vaknar alltid och skriker lite då o då...
Blandade ju ut med ersättning, så jag pumpade ut ca 160ml o då fanns det kvar.
Testade ta tid på mitt pumpande, fick ut 125ml på 5 minuter, visst brukar det vara så att ungen suger bättre och fortare än pumpen eller?

Jo jag erbjuder... Och vill han inte ha så får det väl vara då...
Men han är verkligen gnällig, herregud! Och idag, nu sist när han skulle äta, han fick inte bra tag direkt och då blev det ett gallskrik utan dess like... Tog 20 minuter att lugna och försöka få honom att äta igen. Då åt han i 4 minuter... Blir alldeles kollrig av detta.

Alltså jag har förstått att bebisar inte har så mycket att vara missnöjda över... Men denna lilla bebis gnäller alltså hela dagarna, skriker om jag har honom i sittande position och lutar mig lite bakåt, skriker när jag lägger honom på sida i min famn, skriker när jag läger ner honom, skriker när jag står stilla, skriker vid bröstet, skriker vid flaskan, skriker under babygymet, skriker på mage...

En sak är säker, jag klarar mig inte utan napp, enda som hjälper.

Sover han inte som han ska, är det därför han är så gnällig? Vad ska jag ta mig till?
Tårarna rinner var dag, börjar vara helt tom på energi.

Visst ibland skrattar han och är glad, men gnällen och skriken är så så så många fler!

:cry: :cry:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Lâttis :D

Visst är det jobbigt för alla när liten är missnöjd, man blir självklart orolig och försöker ännu mer att tillfredsställa barnet och det kan lätt bli en ond cirkel av det hela, som du skriver. Sâ här skrev jag till en annan mamma för ungefär ett âr sen (http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=23425 - läser du hela trâden sâ fâr du vara med om en vändning som heter duga och ett alldeles underbart bebisliv som tar vid).
Sarisparis skrev:Det är lätt att man fastnar i att ingenting fungerar och sen går man och väntar på nästa bakslag, som då garanterat kommer. Jag skulle satsa på en liten bakväg för att komma på rätt köl igen, nämligen att ha roligt! Om ni känner er tvingade att gå runt och bära på henne osv så låter det ju inte som att hon får upptäcka världen på ett särskilt inspirerande sätt. Förlåt om jag låter hård.
När vår lillebror var runt tre månader så älskade han att ligga bredvid, vad jag än gjorde. Vi bakade paj (han låg på köksbänken), vi dammsög (han satt på armen eller i babybjörn), vi dammade lister (han låg på golvet) osv osv. Helt enkelt intressera liten för vad som händer och inte fokusera på honom hela tiden, så att bebis blir "allt som händer". Jobbigt att vara så i centrum när man är så liten.

Hur har ni det med skrattet till go'nattet? Även med så små så tycker jag att man ska satsa allt på att ha riktigt trevligt fram till sängen. Det kan räcka med en ordentlig ögonkontakt och lite grimaser, men se till att få kontakt och förmedla lite "åh så skönt det ska bli att få sova" känsla till liten innan man lägger.
Som jag skrev till dig förra veckan, vad gör ni annars under vakentiden? Förutom att mata? Det är verkligen jätteviktigt att allt fokus inte är pâ bebisen hela tiden. Det kan vara svârt att "fâ till" när det är ens första barn, för självklart vill man inget hellre än att lilla hjärtat ska mâ bra och ha det bra och sâ vidare :heart:. Vâr lillebror har inte alltid uppskattat att läggas platt pâ mage direkt pâ golvet med nâgon, i mitt tycke, spännande leksak att undersöka. Han kan protestera ganska rejält. Men dâ jag faktiskt har andra minst lika viktiga saker att göra (t ex byta bajsblöja pâ lillebror) sâ kan han fâ ligga där ändâ. För det mesta sâ lägger sig protesterna snabbt och han inser att han kanske inte har det sâ illa och att det var helt okej att ligga här och pilla pâ diverse grejer. Lägger jag mig sedan bredvid och gnuggar pâ nâgon fläck eller liknande sâ är lyckan total. :wink:
Tid är ofta en del av lösningen, att lâta barnet reagera i sin takt utan att bli "räddat" (tas upp i famnen direkt - OJ, golvet var visst ett farligt ställe :shock: ). Det kan vara ganska sâ fascinerande att se hur de tar sig samman och ser till att göra det bästa av situationen. I början kan man helt enkelt lägga sig bredvid, kanske du har lângt hâr som lillen kan fâ undersöka? :wink:

Senast redigerad av Sarisparis den mån 16 jan 2012, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Vill bara inflika att det är inte helt ovanligt att det blir en sån här period just när de börjar intressera sig mer för världen omkring. Hade en liknande diskussion i den här tråden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1&start=15

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Låttis

Inlägg av Låttis »

Tusen tack för era svar!

Nu har jag helt slutat fokusera på bara en massa matning. När han har legat och "sovit" och ska kliva upp så får han bröstet, sen erbjuder jag efter en stund och igen efter ca 45 min men han vill oftast bara ha direkt när han vaknat, kan ta bröstet nån sekund men sen skrika till att nu är det nog.
Kan ju inte göra så mycket mer...
På kvällen, sista matstunden är dock super jobbig! Då är han ju redan vaken när han ska äta - går inte! Måste halv söva honom först, men det är så svårt att veta när han kommer ta emot bröstet. Och om han då börjar äta och magen knorrar lite eller om det kommer en fis så utbryter paniken och då går han verkligen inte att lugna, han blir såååå rädd herreje!
Hur ska jag kunna hjälpa honom då???

Har under vaken passen haft honom i bärsele och plockat disk, hängt tvätt, dammsugat osv sen har vi varit ute och tittat på naturen. Men detta med att ligga själv är verkligen INTE populärt! Går bra en liten stund men sen blir det alltså gallskrik och han går verkligen inte att lugna. Ibland när jag har honom i soffan och vädrar lilla snoppen och byter blöja så kan han få för sig att här vill han inte vara och börjar gallskrika men jag måste ju göra klart allt innan jag kan ta upp honom, han lugnar sig inte utan skriker så svetten sprutar. Han blir knallröd och skriker upp en massa slem.
Ryggläge går oftast bättre än på mage så det blir mest att an ligger på rygg men jag försöker ha honom på mage lite iaf.

Sen är det dessa sovstunder under dagen. Han sover alltid 30-45 minuter sen börjar krånglet. När han börjar små skrika så väntar jag, håller på och stökar, väntar men sen när han börjar skrika upp sig går jag dit och han lugnar sig direkt somnar om 5 minuter och sen vaknar han jag lugnar honom somnar 5 min vaknar och så håller det på i säkert 30 min... sen kan han somna om ett längre tag.
Det är krångel under nästan alla sovstunder på dagen.

På kvällen har jag börjat lägga honom 19.00 går super!
Första natten sov han fram till 1 fick mat vakna 4 fick mat men jag märkte att detta förstörde för frukosten klockan 7 sen. I natt vagnade jag honom när han vaknade 1.30 så kl 3 fick han mat och sen sov han fram till kl 6 och då ville han ju ha mat igen men jag vagnade och han halvsov till halv 7 sen fick han mat kl kvart i 7.
Vet inte riktigt, vad kan vara bäst här??

Jag förstår inte varför han sover så bra på natten men inte på dagen?? Jag är ju så jätte jätte glad för nätterna men det skulle ju vara skönt för lilleman om dagarna åxå fick vara bra :)

Tack, tack, tack :D :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Låttis skrev:Nu har jag helt slutat fokusera på bara en massa matning. När han har legat och "sovit" och ska kliva upp så får han bröstet, sen erbjuder jag efter en stund och igen efter ca 45 min men han vill oftast bara ha direkt när han vaknat, kan ta bröstet nån sekund men sen skrika till att nu är det nog.
Kan ju inte göra så mycket mer...
Nämen, exakt! Du kan bara erbjuda förutsättningarna, inte äta åt honom, som jag skrev förut. Ge det nu några dagar innan du utvärderar resultatet, låt det sjunka in hos lillkillen.
Låttis skrev:På kvällen, sista matstunden är dock super jobbig! Då är han ju redan vaken när han ska äta - går inte! Måste halv söva honom först, men det är så svårt att veta när han kommer ta emot bröstet. Och om han då börjar äta och magen knorrar lite eller om det kommer en fis så utbryter paniken och då går han verkligen inte att lugna, han blir såååå rädd herreje!
Hur ska jag kunna hjälpa honom då???
Vi fick låta vår lilla tjej sova 5 minuter för att nattslurken skulle gå i, hon åt också (ur flaska) endast i nyvaket tillstånd. Hos oss löste det sig när vi började med gröt till nattslurk istället. Men jag tänker att det kanske skulle det vara lättare för din lillkille att äta ur flaska innan natten? Det krävs ju inte lika mycket jobb som att suga ut mjölken ur bröstet.
Låttis skrev:Har under vaken passen haft honom i bärsele och plockat disk, hängt tvätt, dammsugat osv sen har vi varit ute och tittat på naturen. Men detta med att ligga själv är verkligen INTE populärt! Går bra en liten stund men sen blir det alltså gallskrik och han går verkligen inte att lugna. Ibland när jag har honom i soffan och vädrar lilla snoppen och byter blöja så kan han få för sig att här vill han inte vara och börjar gallskrika men jag måste ju göra klart allt innan jag kan ta upp honom, han lugnar sig inte utan skriker så svetten sprutar. Han blir knallröd och skriker upp en massa slem.
Ryggläge går oftast bättre än på mage så det blir mest att an ligger på rygg men jag försöker ha honom på mage lite iaf.
Att ligga själv är ju så klart lite läskigt och ovant. Börja med korta stunder, men ofta. Försök ta upp honom innan han bryter ihop, undvik att rädda honom från golvet. Ligg bredvid och kolla på nåt spännande tillsammans. En spegel lutad mot en vägg var poppis hos vår tjej! Då kan mamma och pappa ligga bredvid och göra roliga grimaser. :D

Tänk på att magläge är jobbigt, därför är det oftast inte så poppis! De får (superviktig) träning i hela kroppen när de ligger på mage, så även här får man börja med korta stunder.
Låttis skrev:Sen är det dessa sovstunder under dagen. Han sover alltid 30-45 minuter sen börjar krånglet. När han börjar små skrika så väntar jag, håller på och stökar, väntar men sen när han börjar skrika upp sig går jag dit och han lugnar sig direkt somnar om 5 minuter och sen vaknar han jag lugnar honom somnar 5 min vaknar och så håller det på i säkert 30 min... sen kan han somna om ett längre tag.
Det är krångel under nästan alla sovstunder på dagen.
Jaa, dessa skarvar, som vi har kämpat... ](*,) För oss löste det sig inte förrän vi började med riktig mat. Vi tjuvstartade rätt friskt vid 3 månader och 1 vecka och det gick toppenbra! Gjorde susen för både sömn och humör.
Låttis skrev:På kvällen har jag börjat lägga honom 19.00 går super!
Första natten sov han fram till 1 fick mat vakna 4 fick mat men jag märkte att detta förstörde för frukosten klockan 7 sen. I natt vagnade jag honom när han vaknade 1.30 så kl 3 fick han mat och sen sov han fram till kl 6 och då ville han ju ha mat igen men jag vagnade och han halvsov till halv 7 sen fick han mat kl kvart i 7.
Vet inte riktigt, vad kan vara bäst här??
Huvudsaken är ju att aptiten är på plats till frukost. Så antingen ger du en mindre mängd vid 4 eller så tar du upp vid 3.
Låttis skrev:Jag förstår inte varför han sover så bra på natten men inte på dagen?? Jag är ju så jätte jätte glad för nätterna men det skulle ju vara skönt för lilleman om dagarna åxå fick vara bra :)
Min lilla satte hela nätter före hon fixade skarvarna i långluren. Känns ju lite märkligt faktiskt! :roll:

Låttis

Inlägg av Låttis »

Tusen tack!
Alltså vilka människor det finns, ni är så goa och fina som tar er tid och svarar. Och säkert på samma frågor om och om och om igen! :heart:

Va skönt att höra att mina/våra "problem" inte bara gäller oss.
Önskar ju ingen annan denna frustration och dessa frågetecken men det känns skönt att vi inte är onormala iaf!

Till nattslurken fick vi igår ge ca 50ml från flaska innan han lugnade sig och somnade till och kunde ta bröstet. Kämpar på att hitta rätt flaska dock, har köpt en hel hög endel har för stora hål andra är för spetsiga, ja osv... Han suger så jädrans hårt så när han får flaskan så sätter han lätt i halsen o sväljer en massa luft.

Ska verkligen kämpa på med mag och ryggläget. Det har ju faktiskt blivit mycket bättre. Men jag är ju en sån som vill att allt ska hända direkt, helst igår... Får helt enkelt lugna ner mig och ta det som det kommer, inte deppa ihop för det.

Hmm... Han blir ju snart 3 månader, kanske kan man börja med lite riktig mat?
Hur gör man?? :)
Så blir kanske sömnen bättre på dagen...

Det här med att lillen alltid sovit bra på nätterna, nu när jag tänker efter... Jag har alltid varit en trötter, helst sovit 10 timmar / natt så när vi kom hem med lilleman och han var vaken om nätterna orkade jag aldrig upp och gå runt och bära honom utan vi blev alltid kvar i sängen och då somnade han ju om till slut. Självklart!! har det varit för mig att på natten sover man... Så det lärde han sig direkt.

Tänk om man kunde ha samma attityd till allt annat åxå... puh!

:D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"