Kura lillan 11 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fauve

Kura lillan 11 mån

Inlägg av Fauve »

Hej!
Vi ska nu kura lilla Thea 11 mån. Vi har använt SM från början men gick vilse längs vägen. Vi har schema och hon sover oftast sina timmar. Det som behöver "fixas" är:
somna själv
bort med nappen
sova inne i säng dagtid ist för ute i vagn på promenad

Vårt schema 11-2-45
07.00 Vakna
07.15 Amma
08.15 Frukost
09.30 Sova 2h
12.15 Lunch
14.45 Sova 45 min
15.45 Mellis
18.15 Middag
19.40 Nattslurk - amma+lite välling ibland
20.00 Sova

Vi har haft det här schemat i ca 2 mån och sista veckorna har hon börjat vakna 06.20 och vaknar efter 1,5 h på fm. Funderar på om vi behöver justera schemat.

Nu på kvällarna får hon skrattet innan nattslurken, det kommer vi ändra nu då så skrattet kommer sist. Sista tiden så har hon under vår roliga avslutning på buset bara lett lite artigt och otåligt och pekat mot sovrummet, det känns ju bra. :) När hon vaknar ligger hon oftast och pratar så vacker tills vi kommer och tar upp henne.

Hon har vaknat på nätterna till och från sista månaden. Det går bra när hon är frisk men inte när hon känner sig sjuk/hängig.
Jag använder redan ramsa, den svarar hon bra på. Fick bort nattvakning på två nätter med tillrättaläggande+ramsa och sen pangramsa. Men sen började det igen när hon blev sjuk. Behöver kura ordentligt nu. Sista tiden har det blivit napp en del på nätterna eftersom det lugnar henne snabbt och jag har velat läsa på ordentligt igen. Vi har inte haft problem med att hon vaknar på nätterna tidigare så jag var inte beredd.. Jo hon har ju vaknat när hon är sjuk och då har jag lugnat henne med solfjäder. De gånger hon fortsatt vakna om och om igen så har jag låtit henne sova hos mig.. Så fort hon mår bra sover hon i sin säng igen och det har gått bra. Till nu sista tiden..

Vill gärna ha lite tips angående schemat, ska jag dra ner på något pass eftersom hon börjat vakna tidigare? Vi har haft samma schema rätt länge. Men det här schemat har ju "rätt" antal timmar för hennes ålder.

Jag drar ihop upplysningsramsa och bekräftelseramsa nu, ska jag fortsätta med det eller köra strikt efter kurnatt ett?

Jag är nervös för dagslurarna. Nätterna känner jag att jag vet vad kan förvänta mig och vad jag ska göra. Men dagarna... hittar inte så mycket skrivet om det. De är dagslurarna som har krånglat mest för oss. Känner att jag behöver en strategi för dagarna. Hanterar jag de på samma sätt som nätterna? Hur mycket ska jag använda verktygen, ska jag bara tillrättalägga och ramsa eller stå och solfjädra länge om det behövs?

Tacksam för tips!
Kram Lisa
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
frk Carlsson

Re: Kura lillan 11 mån

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Lisa,

varmt välkommen hit! Nu ska ni upp på banan igen :D . Tror inte det kommer bli ngn konst eftersom ni har "tänket" sedan innan. Sjukdomar kan lätt trassla till det, sömnen störs både dag och natt och även en tid efteråt kan det vara rubbat.Det är välbehövligt att strikta upp extra noga tiden efter sjukdom, men det är lätt att man faller till föga, drabbas av panik och tror att det är kört. Så är dock inte fallet ska du veta :D . I ert fall handlar det ju oxå om att ni kanske aldrig riktigt etablerat ramsan så att Thea kunnat bli en säker sovare och mamma och pappa säkra styrmän :wink: som navigerar lugnt även när det stormar.

Schemat ser ju jättebra ut, men jag tror att den där em-luren kanske ställer till det :wink: Har man 2 tim mitt på dagen så kan det räcka med en 20-minuters lur som kortis, och jag tycker alltid att det har funkat bäst med en 20-min på fm ca 2-2.5 tim efter de klivit upp på morgonen och så har den funnits som en förutsättning, dvs blev det sömn så blev det (ingen panik m a o) och sen har jag bjussat på sköna långa vilan ( 2 tim el 1.5 tim, vilket ni tror passar) efter att de käkat lunch.Sen vaken tid ca 5 tim innan det är godnatt. Jag har alltid haft 12 tim nätter eftersom det blitivt enklare att fördela dagslurarna då. Mina barn har tyckt det har varit lagom med 20+90 på dagarna vid 11-12 mån.Men det där är en smaksak såklart, vill bara säga att det kan vara nog så mkt sömn på dagen med 120+45 :roll: kanske bättre att få bränna på under natten med den där extra timmen(?).

Nappen , den bara slänger ni! :D Ajöss, ajöss.
Fauve skrev:Fick bort nattvakning på två nätter med tillrättaläggande+ramsa och sen pangramsa. Men sen började det igen när hon blev sjuk. Behöver kura ordentligt nu.
Jamenvisst! Gör så då! :thumbsup: :-D
Fauve skrev:De gånger hon fortsatt vakna om och om igen så har jag låtit henne sova hos mig..
.

Och det kommer ni sluta med nu i o m att ni bestämmer er för att kura - eller hur! :D Det är inge skönt att ligga och svettas med ngn annan när man har feber etc. Och hosta och snor etc, det är som det är med det, ibland vaknar man, men vet man hur man ska göra för att somna om är det inget mer med det.
:thumbsup:
Fauve skrev:De är dagslurarna som har krånglat mest för oss. Känner att jag behöver en strategi för dagarna. Hanterar jag de på samma sätt som nätterna? Hur mycket ska jag använda verktygen, ska jag bara tillrättalägga och ramsa eller stå och solfjädra länge om det behövs?
Vet du, jag tror det kommer ge sig i takt med att ni justerar schemat faktiskt. Och sen gäller ju samma tänk på dagen som på natten - så lite trafik som möjligt och stöttning m h a husljud ist för att man verktygar "ihjäl" sig.

OK?

Kör på nu :vi finns här! Återkom gärna med fler frågor om du vill.
:D :thumbsup: :heart:

/Sanna

PS: den här är ganska bra: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

handlar iofs om när man"ramlat av banan" efter en genomförd kur, men tänker att ni som började så bra med SM men sen "tappade bort er" kanske kan hitta lite pepp och konstruktivt tänk. Dvs ett "bevis" på att det går att "göra om - göra rätt -slipa", det är bara upp till er föräldrar, och det är egentligen inte "så" svårt :wink: .Du verkar oxå rätt säker på var det gått snett :D .Och glöm inte att läsa,läsa,släa i SHN-boken :thumbsup: Där står det mesta.
Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack för snabbt svar och peppning!

Angående schemat:
Vi fortsätter med 11h-natt men ska förlänga den så småningom. Anledningen är att jag inte är säker på att hon är mätt nog att klara 12h. Lillan har haft mycket magproblem och går på "snällkost". Kvällsmaten består av majsgröt, ger vi annat har hon svårt att somna, kan knöla runt i timmar. Magen har blivit mycket bättre under december, vi ger vanlig (fast lättsmält) mat övriga mål nu så med tiden ska det nog gå på kvällen också. Nu när hon vaknar på morgonen så hör jag magen kurra och hon är snabb till bröstet. Skulle vara svårt (för mig) att förlänga natten en timme. Tänker jag helt fel och fegt här?
På dagarna kör vi 2-45 eftersom det verkar funka bäst för henne. Vi har haft 45-2 men då sov hon oftast bara 45 båda lurarna. Men nu när vi kurar kanske det går bättre med det schemat?
Om vi ska förkorta schemat vi har nu, rekommenderar ni 1,5-45 eller 2-20 då?
Fauve

Inlägg av Fauve »

Mer frågor. :D
Första natten vid läggning, jag buffar inte, ska jag bara lägga ner, lägga tillrätta, solfjädra lätt och gå ut med ramsa om hon är lugn? Och sen gå in och solfjädra lugn om det behövs?
Om hon försöker komma upp direkt när jag lägger, solfjädrar jag lugn då direkt?
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej igen! :)
Ska ändra schemat för lillan, har funderat på om det behövs ett tag nu. Sista tiden har hon varit sjuk och sovit massor men innan dess började vi märka att hon inte är så trött på fm längre och har svårt att somna. Så vi ska lägga långa vilan efter lunch. Hon kommer bli ett år strax efter kuren så snart är hon ju stor :D och ska bara behöva en vila på dagen.

Förslag på schema:

11-20-2
07.00 Morgon
07.15 Amma
08.15 Frukost
09.30 Sova 20 min
11.30 Mat
12.30 Sova 2 tim
15.00 mellis
18.00 Mat
19.00 Bada
19.30 Kvällsslurk
19.50 Skratt och God Natt

11,5-20-2
07.00 Morgon
07.15 Amma
08.15 Frukost
09.30 Sova 20 min
11.30 Mat
12.30 Sova 2 tim (eller ska det vara 1,5 här)
15.00 mellis
17.30 Mat
18.30 Bada
19.00 Kvällsslurk
19.20 Skratt och God Natt

Åsikter tack :)
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol: :

jag har aldrig tittat på vad Loppan har för sig efter beskedet. Jag har siktet inställd på dörren- jag har gjort mitt, sömnen är hennes egen. Så titta inte bakåt, utan gå ut med din stadiga ramsa. Om hon ställer sig upp är det hennes sak, hon kan sätta sig ner igen. Man får öva på dagarna. :wink:

Sedan angående dina scheman. Det andra schemat har lite tätt mellan mellis och middag. Se till att måltiderna kommer minst 3 timmar emellan. En ettåring ligger på kring 13,5 timma. Vissa har kvar två lurar fram till 15 månader. Man får gå efter vad barnet visar en. Så det kan bara du svara på om ni skall ha middagslur på 2 eller 1,5 timma. :wink: Vad visar liten?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Fauve

Inlägg av Fauve »

Nu sover hon 1,5h på fm och 35-45 på em, räknar ren sovtid då.
Jag tror hon klarar sig bra på en lur bara, men just nu är hon sjuk och behöver mer så det är svårt att säga säkert.

Lillan äter knappt något till mellis så jag är mer orolig för första schemat där det är tre timmar till middagen. :wink:
jag har aldrig tittat på vad Loppan har för sig efter beskedet. Jag har siktet inställd på dörren- jag har gjort mitt, sömnen är hennes egen. Så titta inte bakåt, utan gå ut med din stadiga ramsa. Om hon ställer sig upp är det hennes sak, hon kan sätta sig ner igen. Man får öva på dagarna. :wink:
Vi kom fram till samma ungefär samma sak här. Nu lägger jag henne, solfjädrar snabbt och går ut med ramsan. Om jag dröjer kvar med solfjädern kommer hon antagligen bli förvirrad och orolig.
Men första kvällen om hon skriker upp sig ska jag väl gå in? Och sen in på minsta pip under natten?

På nätterna sätter hon sig ibland upp när hon vaknar till, som en reflex. Och så sitter hon och gråter. I början lade jag ner henne, sen började hon lägga sig själv när jag famlande hittade henne i sängen. I natt så försökte hon lägga sig själv utan min inblandning :D men tyvärr så satt hon vänd mot spjälorna och slog i huvudet när hon lutade sig framåt. :( Efter två försök blev hon riktigt ledsen så jag fick hjälpa till ändå. Men det går framåt.
Det här att hon sätter sig halvvaken och sen "fastnar" där kommer vara svårt att låta bli att ingripa i. :( Men till slut vaknar hon väl ordentligt och lägger sig ner.. Jag vet att jag inte kan hålla på att lägga ner henne på nätterna hela livet men det är svårt att inte hjälpa. 8-[
Men när vi kurar så ska jag låta bli. Och så kommer det ju försvinna efter kuren så då är det ju inget problem egentligen. :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit.
Nu sover hon 1,5h på fm och 35-45 på em, räknar ren sovtid då.
Jag tror hon klarar sig bra på en lur bara, men just nu är hon sjuk och behöver mer så det är svårt att säga säkert.
Här skulle jag tänka mig för. Det är tufft för någon som inte är året att bara ha en lur. Man får tänka att barnet ska klara sig på det inte bara en eller två dagar utan alla dagar. Jag personligen har hellre kvar förmiddagsluren på 20 minuter ända upp till 18 månader. Den erbjuds och de sista månaderna sovs den inte alltid utan barnet ligger för sig själv och pratar och vilar. Då har jag tagit bort den. När barnet kanske bara sover den 1 gång i veckan. Men det är hur ja gjort det.
Men första kvällen om hon skriker upp sig ska jag väl gå in? Och sen in på minsta pip under natten?
Helt rätt.
Det här att hon sätter sig halvvaken och sen "fastnar" där kommer vara svårt att låta bli att ingripa i.
Fast behöver hon hjälp för att hon fastna och inte kommer ner själv. Skulle jag gå in och lägga henne ner och sedan ramsa ut, tills jag är säker på att hon kan komma ner själv.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack!
Då har jag kvar två lurar, en kort på fm och lång efter lunch.
Fast behöver hon hjälp för att hon fastna och inte kommer ner själv. Skulle jag gå in och lägga henne ner och sedan ramsa ut, tills jag är säker på att hon kan komma ner själv.
Vad skönt att höra! Nu känns det mycket lugnare inför kurningen! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart: :heart:

//Ida

www.sovgott.net
Fauve

Inlägg av Fauve »

Dagen innan kur-ångesten börjar visa sig här nu.. Eftersom jag känner att jag har rätt bra koll på hur jag ska hantera första natten så har det blivit schema-ångest ist. :roll:

Börjar fundera på om jag verkligen ska flytta långa luren till efter lunch och ha 11,5-20-2 eller fortsätta ungefär som nu med 11-2-45. Om jag byter, tänkt om...
- hon inte sover på första luren eftersom hon inte verkar så trött tidigt på fm längre
- hon inte orkar fem timmar på em och läggningen blir svår
- ..men hon är ju inte van att sova så.. (min egen favorit :roll: )

suck..jag VET ju att de flesta har långluren efter lunch och att det går hur bra som helst. Men något måste jag visst vara nervös över.

Har lite vettigare saker jag undrar över också :wink:
I natt vaknade hon några gånger, småskrek och gnällde lite i två min och somnade sen om själv. Det hände ett par gånger. Runt halv tre höll det på längre så jag tänkte att jag skulle lägga tillrätta. Oj vad arg hon blev! Man får INTE flytta hennes armar och ben. Det här märkte jag redan när hon var nån månad, hon gillar det inte. Så det jag undrar över är första natten, om jag går in på smågnäll, ska jag lägga henne tillrätta ändå eller bara solfjädra kort som hon ligger? Och ska jag in på minsta pip även om jag tror att hon kommer klara det själv?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen,

ja något ska man ju ha och noja sig över :lol: Det kommer bli bra ska du se med långlur efter lunchen.
Så det jag undrar över är första natten, om jag går in på smågnäll, ska jag lägga henne tillrätta ändå eller bara solfjädra kort som hon ligger? Och ska jag in på minsta pip även om jag tror att hon kommer klara det själv?
I början av natten skulle jag verktyga henne vid minsta pip men framåt småtimmarna använda ramsan som verktyg om hon lugnar sig så fort du kommer in i rummet. jag brukar tänka heller in för mycket än för lite under första natten. Det är ju då man arbetar in verktygen.

Angående att lägga tillrätta så skulle jag gå på min magkänsla. Ligger hon okej och det går att använda verktygen så tycker jag personligen att du kan låta henne ligga så.

Lycka till!
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"