Vi ska nu kura lilla Thea 11 mån. Vi har använt SM från början men gick vilse längs vägen. Vi har schema och hon sover oftast sina timmar. Det som behöver "fixas" är:
somna själv
bort med nappen
sova inne i säng dagtid ist för ute i vagn på promenad
Vårt schema 11-2-45
07.00 Vakna
07.15 Amma
08.15 Frukost
09.30 Sova 2h
12.15 Lunch
14.45 Sova 45 min
15.45 Mellis
18.15 Middag
19.40 Nattslurk - amma+lite välling ibland
20.00 Sova
Vi har haft det här schemat i ca 2 mån och sista veckorna har hon börjat vakna 06.20 och vaknar efter 1,5 h på fm. Funderar på om vi behöver justera schemat.
Nu på kvällarna får hon skrattet innan nattslurken, det kommer vi ändra nu då så skrattet kommer sist. Sista tiden så har hon under vår roliga avslutning på buset bara lett lite artigt och otåligt och pekat mot sovrummet, det känns ju bra.
Hon har vaknat på nätterna till och från sista månaden. Det går bra när hon är frisk men inte när hon känner sig sjuk/hängig.
Jag använder redan ramsa, den svarar hon bra på. Fick bort nattvakning på två nätter med tillrättaläggande+ramsa och sen pangramsa. Men sen började det igen när hon blev sjuk. Behöver kura ordentligt nu. Sista tiden har det blivit napp en del på nätterna eftersom det lugnar henne snabbt och jag har velat läsa på ordentligt igen. Vi har inte haft problem med att hon vaknar på nätterna tidigare så jag var inte beredd.. Jo hon har ju vaknat när hon är sjuk och då har jag lugnat henne med solfjäder. De gånger hon fortsatt vakna om och om igen så har jag låtit henne sova hos mig.. Så fort hon mår bra sover hon i sin säng igen och det har gått bra. Till nu sista tiden..
Vill gärna ha lite tips angående schemat, ska jag dra ner på något pass eftersom hon börjat vakna tidigare? Vi har haft samma schema rätt länge. Men det här schemat har ju "rätt" antal timmar för hennes ålder.
Jag drar ihop upplysningsramsa och bekräftelseramsa nu, ska jag fortsätta med det eller köra strikt efter kurnatt ett?
Jag är nervös för dagslurarna. Nätterna känner jag att jag vet vad kan förvänta mig och vad jag ska göra. Men dagarna... hittar inte så mycket skrivet om det. De är dagslurarna som har krånglat mest för oss. Känner att jag behöver en strategi för dagarna. Hanterar jag de på samma sätt som nätterna? Hur mycket ska jag använda verktygen, ska jag bara tillrättalägga och ramsa eller stå och solfjädra länge om det behövs?
Tacksam för tips!
Kram Lisa