Lillasyster Annie snart 9 mån redo för kurstart.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
BiancaC

Lillasyster Annie snart 9 mån redo för kurstart.

Inlägg av BiancaC »

Hej!
Nu är vi tillbaka efter 2 förkylningar, dubbelsidig öroninflammation och ett par tänder #-o ... DVS vi sover inte bättre ännu. Vi tänkte starta kuren för 1,5 mån sen men fick rådet att få igång ätandet lite mer innan vi startade kuren. Det har gått bra och hon äter nu relativt bra. Tänkte därför kura med start torsdag 5 jan.

Som det är idag vaknar hon från 5 ggr till >20 ggr/natt och ammar från 01 fler ggr natten igenom. Börjar bli rätt trötta...

Tror ni schemat nedan blir bra?
7:00 Vakna och Amma
8:15 -9:00 Skjutsa storasyster till dagis
9:00 Frukost (gröt med frukt och smörgås)
10:00 Sova 1,5h
12:00 Lunch
13:15-13:45 Hämta på dagis
14:30 Mellis (frukt + Amma)
15:00 Sova 45min
17:00 Kvällsmat med familjen sen bad
18:00 Gröt
18:30 Skoj och nattslurk
19:00 Gonatt

Jag har lagt in en grötomgång till på kvällen för att om möjligt trycka i så mycket mat jag kan. Vi kör så nu och hon äter en hel del då.

Vi funderar om vi ska vagna eller buffa direkt. Vi har en rätt smal liggyta i vagnen och vår tjej är rätt kraftig så jag tänker att den kan bli för trång. Om vi ska buffa däremot blir jag lite orolig att jag inte kommer orka 45min om det kommer behövas för vi buffar nu ibland och jag får ju mjölksyra efter ett tag... Kanske tar i lite för mycket för jag är inte helt otränad? Har kollat på videosnuttarna här och vi vagnar betydligt kraftigare.

Annie är van att ligga på mage i sängen och somnar om en hel del gånger/natt av lite lätt buffning. Vi har vyssanlulltassar på vilket gör att sängen följer med i buffningen. Blir buffningen lite oeffektiv då kanske? Rekommenderar ni att ta av dem?

Ja, nu har startångesten greppet om en igen :|
/BiancaC
:heart: Vera :heart: 080913 Kurstart 090313
:heart: Annie :heart: 110409 Kurstart 120105
ilindstrom

Re: Lillasyster Annie snart 9 mån redo för kurstart.

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit.
Tror ni schemat nedan blir bra?
Jag tycker det ser bra ut.
Jag har lagt in en grötomgång till på kvällen för att om möjligt trycka i så mycket mat jag kan. Vi kör så nu och hon äter en hel del då.
Låter absolut som om ni ska ha kvar gröten.
Vi funderar om vi ska vagna eller buffa direkt
Jag skulle absolut ha henne i sängen. En 9 månaders kan lätt ta sig ur vagnen och ramla ur så längst ner med botten i spjälsängen skulle jag. Det är bra om du får mjölksyra tänker jag. Då kommer du inte buffa i onödan.
Vi har vyssanlulltassar på vilket gör att sängen följer med i buffningen. Blir buffningen lite oeffektiv då kanske? Rekommenderar ni att ta av dem?
Jag skulle ta av dem.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
BiancaC

Inlägg av BiancaC »

Tack så mycket för erat svar! Nu kör vi definitivt i sängen :)

Ett par frågor inför kvällen!

Kör man ramsa medan man lägger till lillan men innan man buffar? Läste det nånstans? När jag kurade Vera lade jag till henne, vagnade och ramsade sen när jag gick ut.

Första natten lägger jag till henne varje gång jag går in? eller buffar jag bara direkt nån gång?
"Beskedet" är det att lägga till och buffa första natten och sen bara att lägga till och solfjädra eventuellt??

Tusen tack alla ni som jobbar därute och stöttar oss sömntrasslare, vilken fantastisk insats ni gör!!
/BiancaC
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej hopp!

Ni kan köra ramsan som introduktion första gången ni lägger lilltjejen.

:arrow: ur SHN Lathunden
Medan du pappa (säger vi) i vanlig, vänlig ton drar godnattramsan en första, enkel gång som introduktion, lyfter / lägger du barnet platt ner på mage utan att darra på manschetten. Distinkt markerar du det sömnbefrämjande tillrättaläggandet: armarna upp, benen uträtade, huvudet åt höger bort från dig. Filten kvickt på, vänsterhanden stadigt utbredd över ryggen – en halv ”solfjäder”.

När ni går in första natten så gör ni ett snabbt tillrättaläggande- ni ger beskedet igen.

:arrow: ur SHN Lathunden
När du bedömer det som alldeles nödvändigt att lugna lille Gustav och bara inte kan avhålla dig att ingripa, för hans skull, gå då in och upprepa beskedet. Utan prat lägger du sakligt barnet tillrätta, snabbt och distinkt: armarna upp, med litet tryck, benen ut, med litet tryck, huvudet åt sidan och ner, till höger; filten på, utbredda handen över lilla ryggen, och så buffar du igen.

Tack för de fina orden, kära du!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
BiancaC

Inlägg av BiancaC »

Jaha då var nattningen gjord..

Hon blev stortokig då jag lade ner henne 19:00, skrek och krumbuktade sig som en tok. Så kom kräket... Hon har varit ett riktigt kräkbarn från början så jag blev inte förvånad efter all den mat vi proppat i henne... Jaha det var bara att börja byta lakan och pyamas i sängen. Tillrättaläggning igen och buffade. Nu upp och ner i humöret men det gick förvånansvärt bra...

Slutade buffa nästan omedelbart då hon slutade gruffa, solfjädrade och gick ut med ramsan
19:35 Kom ut och hon skrek och gnölade lite
19:37 Tyst
19:38 Bekräftelse
19:49 nu fortfarande tyst :o

Jaha det gick ju nästan lite väl lätt??? hmm vad komma skall??

Vi kände idag då vi körde efter schemat att kvällen blev alldeles för stressig, kan vi justera schemat ikväll inför imorgon tror ni??
/BiancaC
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Kräktips: Vik ett lakan 3 gånger på längden eller använd ett stort örngott och vik runt huvudändan av madrassen så är det bara att vika undan en flik om liten kräks eller dreglar mycket. Men det räddar ju inte pyjamasen :wink: Ett moment mindre i alla fall. :D
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
BiancaC

Inlägg av BiancaC »

Hej igen! Ja jag borde ha förberett lakan bättre. Har ett på lut här om det skulle ske igen.

Hon vaknade efter 20 min och skrek upp sig rejält. Jag buffade i 45 min!! Trodde jag skulle gå av. Nu har hon dock sovit 50 min och jag vill in och se så att allt är ok...

Sitter och läser vidare. När hon vaknar springer jag in direkt och lägger tillrätta, buffar och ut. Men jag drar ingen ramsa förrns jag går ut, rätt?

Andra gången hon vaknar står det att jag ska sikta på 2 min buffning. Men vad gör jag om hon inte tystnar förrns efter 20? Jag buffar väl tills hon är tyst hela denna första natt?
/BiancaC
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

När hon vaknar springer jag in direkt och lägger tillrätta, buffar och ut. Men jag drar ingen ramsa förrns jag går ut, rätt?
Helt rätt.
Andra gången hon vaknar står det att jag ska sikta på 2 min buffning. Men vad gör jag om hon inte tystnar förrns efter 20? Jag buffar väl tills hon är tyst hela denna första natt?
Absolut.

Lycka till i natt.
Ida

www.sovgott.net
BiancaC

Inlägg av BiancaC »

Första natten avklarad! Den gick som följer:

19 Glad gonatt -> tokig arg kräktes ner hela sängen... Byte av missmodig mamma. Stålsatte mig och upprepade besked, buffning och hon somnade faktiskt ganska raskt sedan
19:35 ut med ramsa, gnölgrin
19:37 tyst ger bekräftelse
20:04 vaknar går in, blir jättearg, ledsen, förvirrad av buffningen. Det tog 45 min och jag gav nästan upp och grinade.
20:55 jajja ut med ramsa
21:10 Bekräftelse -> gnöl
21:12 Tyst bekräftelse
00:02 Vaknade, gnöl men somnade om innan jag han sprätta in.
01:18 Gnölar till lite, somnar om
03:48 In buffar betydligt lättare ut 03:52
03:54 Bekräftelse tyst
04:06 In buffar ut 04:09 med ramsa gnölar tyst
04:10 Bekräftelse tyst
04:18 Buffar 04:20 ut tyst
05:22 Buffar 05:26 ut
05:28 Bekräftelse
05:40 Vaknar till somnar själv
07:00 Glad gomorron till trött tjej med stora påsar under ögonen :)

Jag tyckte det gick jättebra efter en jobbig start. Tre gånger gick jag inte ens in för det lät inte så. Jag hade nog stört mer.

Dagslurarna var inget problem, vagnade 5 tag, skak i vagnen och ramsa in. Visst kan man fortsätta med lite skak som typ besked framöver?

Nu har vi lagt henne igen. Jag buffade bara lite och gick faktiskt innan hon var helt tyst. Det tog ungefär 25 min av grin,gnöl,skrik och en påminnelse samt två bekräftelser.

Tjohoo nu har hon sovit 1,5h och vi festar med godis i soffan!
/BiancaC
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter som om ni hade en bra första natt.

Absolut kan du använda skak i handtaget som besked framöver.

I natt så skulle jag jobba med ramsan utanför dörren och inte gå in vid minsta pip. Naturligtvis om hon inte lugnar sig på ramsan och behöver hjälp så skulle jag gå in.

Lycka till!
Ida

www.sovgott.net
BiancaC

Inlägg av BiancaC »

Tackar!

Visst avvaktar jag innan jag ramsar första gången när hon vaknar? Jag vill ju helst att hon ska somna om själv. Och somnar hon om själv så ger jag ingen bekräftelse??
/BiancaC
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

BiancaC skrev:Tackar!

Visst avvaktar jag innan jag ramsar första gången när hon vaknar? Jag vill ju helst att hon ska somna om själv. Och somnar hon om själv så ger jag ingen bekräftelse??
:thumbsup: :heart:

//Ida

www.sovgott.net
BiancaC

Inlägg av BiancaC »

Hej!

Nu har Annie varit vaken i 13 min men jag har inte kännt att jag behövt ingripa för hon går upp och ner i skrik/gnöl. Det är första uppvaket inatt.

Nu när jag inte gör något så förmedlar jag ju inte någon trygghet. Borde jag inte ramsa så att hon tar till sig den? Jag har liksom inte kommit igång och kommunicera med henne då jag inte kännt att hon har varit riktigt ledsen???

Nu somnade hon om själv...
/BiancaC
BiancaC

Inlägg av BiancaC »

hmm, jaha då har nästan hela natten gått och jag har suttit i soffan och inte gjort ett enda ingripande efter läggningen...

19:00 Glad gonatt, snabb buff och ut med ramsa innan hon var helt tyst
19:06 Påminnelse -> svordommar, prat, lite ledsen...
19:24 tyst 19:25 Bekräftelse
19:26 skrik 19:28 tyst 19:29 bekräftelse
23:04 vaknar men tystnar själv, ingen åtgärd
23:10 vaknar gnölar, grinar lite upp och ner 23:22 tyst, ingen åtgärd.
00:18 gnöl, tyst
00:51 gnölskrik, 01:05 tyst
01:59 gnöl, tyst 02:56 pip 03:01 pip 03:15 gnöl, tyst 03:56 gnöl tyst
04:06 gnöl skrik upp ner 04:15 tyst
04:21 pip 05:26 sovgnöl tyst

Nu är klockar 06 och hon sover fortfarande.. Hmmdet känns konstigt att jag inte pratat med henne något inatt... Bra? Dåligt? Vad tror ni?
/BiancaC
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag är av den åsikten att man TYP använder ramsningen natt 2, precis som man använde sig av buffningen/solfjädern första natten. Jag hade börja avvakta natt 3 ( alltså där ni är idag). Men jag tror inte att du skall behöva vara orolig, ni får tillfälle till ramsdiskussion, men bli inte hemfallen åt att tro att ramsan fungerar, än, men snart så. :wink:

Om hon nu skulle vakna nu så skulle jag ramsa som svar på hennes frågor och få henne att gå ner sig. Det kan krävas modiga x8 verser. Ramsan SKA fram. Men frågorna ta kanske inte slut för den lilla damen där och då? Då hade jag fortsatt att ramsa+ REJÄLA husljud ( med hänsyn till den gyllene regeln-låt det gå minst så lång tid mellan ramsningarna som det nyss tog dig att ramsa). Genom en sådan diskussion får ramsan en chans att sätta sig. Undantagen blir vargtimmarna och lite tidiga morgnar.

Jobba på lugnt och fint, så kommer det här att gå fint!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"