Skriver detta medan jag sitter två rum bort och lyssnar av sonen, trafiken är för livlig just nu och så vill vi ju inte ha det. Kurade för ungefär två veckor sedan - om jag ändå orkat läsa på mer i min trötthet och kommit igång på riktigt tidigare - för OJ vilken skillnad det blivit på hans sömn...Första kurnatten vaknade han och skrek minst en gång i timmen, som mest höll han på två timmar utan att sova något mellan - jag vagnade mao till och från hela natten, men sedan har det blivit bättre natt för natt. Eller som alltid går det ju lite upp och ner... har väl varit lite av varannan natt, två steg fram och ett tillbaka, för att nu senare funka bra två nätter och lite sämre den tredje.. Även om det hela tiden blir mycket bättre. Vad som just nu är strulet är:
A) Läggningen för sista dagsluren (sover 10.30-12 och 15-15.45 ute i vagnen funkar bra hans normala sovrytm är 45 min och i början fick vi söva om mitt i det långa passet, men nu sover han oftast så han vaknar då vi rullar in vagnen från altanen. Han somnar också själv på trappan medan jag tar på mig och hunden - dvs max 1min så gott som alltid, om inte somnar han efter ytterligare ngn minut) sista luren är 17.40 - 18. Sedan sover han natt 20-08 och både jag och maken har på varsitt håll funderat om denna lur är för kort på föregående, men samtidigt är den inte långt från natten. Ofta tar det uppemot 20 min innan han somnar. Dessutom är han ju nästan 7mån och bör klara sig på lite mindre sömn än vad schemat rymmer. Idag var det inplanerat att vi skulle iväg 18.00 och då hade han sovit 5min. Blev så att vi tog upp honom då med förhoppning om att nästa "problem" skulle lösas.
B) att få honom att somna för natten. Funkade jättebra tab med och andra uppföljningsnatten somnade han utan problem bara jag la honom i vagnen. Men senaste 5-6 kvällarna har det tagit längre och längre tid - upp mot 30 min som längst - ofta 20 - att få honom att somna. I kväll gick det på mindre än 5min men då hade han ju inte sovit så länge sista luren
C) han vaknar tidigare än tänkt (mellan 5.20 som inatt fram till morgonen kl 8 ) utan att få att somna om på ca 45min - 1h.
I övrigt så vaknar han en del gånger under natten. Ofta ett tillvaknande 45 min efter att han somnat - har löst sig med att jag ramsat och sista nätterna. Sedan brukar det ofta vara ytterligare ett tillvaknande mellan 00-02 som brukar klaras av med några ramsor. I natt jobbade han dock upp sig lite väl och vargen/hunden ylade utanför så allt var kaos. Men fick honom ändå att somna på 30 min - vilket känndes ytterst skönt med tanke på förutsättningarna - det hade inte gtt innan kuren.
Vargtimmarna brukar han faktiskt sova - är dem han sobit som bäst även innan kuren. Hör ibland att han vaknar till men efter uppföljningsveckan har jag inte behövt ramsa utan han har somnat om själv efter lite gnäll
Detta var lite (
Vid läggningarna börjar han ofta gnälla lite när jag lägger honom i vagnen redan. (Vi busar mycket innan så mkt att båda jag och pappan är helt slut
Här är mina vargar som närmast jag vet det... Iom att jag vet hur jobbigt det kan bli när han jobbar upp sig är jag kanske för tidig med att ramsa när han vaknar vid 6-7 på morgonen? Är också rädd för att hunden ska börja yla och det blir kaos som i natt - vi hade mycket så innan och man vet inte vem man ska tysta först - OK hunden åker ut och så blir det lungt men... Men jag borde kanske inte vara så rädd för att hunden ska börja med sina läten? I går kväll var det just när hunden skällde på en katt som han äntligen tystnade.
Tar tacksamt emot tips på hur jag får honom att somna/somna om lättare - samt vad ni tror om att plocka bort sista luren?
Mvh
Annelie