Svårt att bryta när sonen jobbat upp skriket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
A lie
Kontakt:

Svårt att bryta när sonen jobbat upp skriket

Inlägg av A lie »

](*,) Hej!

Skriver detta medan jag sitter två rum bort och lyssnar av sonen, trafiken är för livlig just nu och så vill vi ju inte ha det. Kurade för ungefär två veckor sedan - om jag ändå orkat läsa på mer i min trötthet och kommit igång på riktigt tidigare - för OJ vilken skillnad det blivit på hans sömn...Första kurnatten vaknade han och skrek minst en gång i timmen, som mest höll han på två timmar utan att sova något mellan - jag vagnade mao till och från hela natten, men sedan har det blivit bättre natt för natt. Eller som alltid går det ju lite upp och ner... har väl varit lite av varannan natt, två steg fram och ett tillbaka, för att nu senare funka bra två nätter och lite sämre den tredje.. Även om det hela tiden blir mycket bättre. Vad som just nu är strulet är:

A) Läggningen för sista dagsluren (sover 10.30-12 och 15-15.45 ute i vagnen funkar bra hans normala sovrytm är 45 min och i början fick vi söva om mitt i det långa passet, men nu sover han oftast så han vaknar då vi rullar in vagnen från altanen. Han somnar också själv på trappan medan jag tar på mig och hunden - dvs max 1min så gott som alltid, om inte somnar han efter ytterligare ngn minut) sista luren är 17.40 - 18. Sedan sover han natt 20-08 och både jag och maken har på varsitt håll funderat om denna lur är för kort på föregående, men samtidigt är den inte långt från natten. Ofta tar det uppemot 20 min innan han somnar. Dessutom är han ju nästan 7mån och bör klara sig på lite mindre sömn än vad schemat rymmer. Idag var det inplanerat att vi skulle iväg 18.00 och då hade han sovit 5min. Blev så att vi tog upp honom då med förhoppning om att nästa "problem" skulle lösas.

B) att få honom att somna för natten. Funkade jättebra tab med och andra uppföljningsnatten somnade han utan problem bara jag la honom i vagnen. Men senaste 5-6 kvällarna har det tagit längre och längre tid - upp mot 30 min som längst - ofta 20 - att få honom att somna. I kväll gick det på mindre än 5min men då hade han ju inte sovit så länge sista luren

C) han vaknar tidigare än tänkt (mellan 5.20 som inatt fram till morgonen kl 8 ) utan att få att somna om på ca 45min - 1h.

I övrigt så vaknar han en del gånger under natten. Ofta ett tillvaknande 45 min efter att han somnat - har löst sig med att jag ramsat och sista nätterna. Sedan brukar det ofta vara ytterligare ett tillvaknande mellan 00-02 som brukar klaras av med några ramsor. I natt jobbade han dock upp sig lite väl och vargen/hunden ylade utanför så allt var kaos. Men fick honom ändå att somna på 30 min - vilket känndes ytterst skönt med tanke på förutsättningarna - det hade inte gtt innan kuren.

Vargtimmarna brukar han faktiskt sova - är dem han sobit som bäst även innan kuren. Hör ibland att han vaknar till men efter uppföljningsveckan har jag inte behövt ramsa utan han har somnat om själv efter lite gnäll :D

Detta var lite ( :lol: :sleep: ) bakgrundsinformation, nu till det jag känner att jag är mest behov av hjälp med

:arrow: När han vaknar tidigare än tänkt på morgonen. liksom vid sista luren och nattningen Har jag svårt att få honom lugn om han hinner skrika upp sig [/b] Tycker att jag har attityden att han ska sova och jag har verkligen massa annat jag vill göra än att stå där och vagna ( börjar få blåsor i händerna) tom att handmjölka kor skulle vara en fröjd :wink:

Vid läggningarna börjar han ofta gnälla lite när jag lägger honom i vagnen redan. (Vi busar mycket innan så mkt att båda jag och pappan är helt slut :D , säger godnatt till den som inte lägger - oftast pappa - och till hunden stänger fönstret (elräkningen :cry: ) drar ner rullgardinen och släcker för´nsterlampan tillsammans samtidigt som vi busar, inget mer) Lägger till rätta och säger ramsan och går ut. Slår aldrig fel att han börjar skrika först lite.. jag väntar ut, lite mer.. - jag ramsar - han tystnar på första versen, men kommer igen under vers 2-4. Efter två omgångar med ramsa brukar han vara uppe i sånt skrik som han blir hes av och då är det ju bara till att vagna - :?: eller :?: - Vagnar tills han blir tyst och lugn - vet inte tid men allt mellan två till 150 vagningar (ofta mer ju längre det går till en viss gräns där det vänder) ramsar - och möts av protest på vers 2... brukar gå ändå, och skriket jobbas upp.. så håller vi på...

Här är mina vargar som närmast jag vet det... Iom att jag vet hur jobbigt det kan bli när han jobbar upp sig är jag kanske för tidig med att ramsa när han vaknar vid 6-7 på morgonen? Är också rädd för att hunden ska börja yla och det blir kaos som i natt - vi hade mycket så innan och man vet inte vem man ska tysta först - OK hunden åker ut och så blir det lungt men... Men jag borde kanske inte vara så rädd för att hunden ska börja med sina läten? I går kväll var det just när hunden skällde på en katt som han äntligen tystnade.

Tar tacksamt emot tips på hur jag får honom att somna/somna om lättare - samt vad ni tror om att plocka bort sista luren?

Mvh
Annelie

Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Uppdatering...

Idag gick både sista luren och nattningen som de skulle :-), men nu så sitter jag här igen.. Sonen är mer än ARG... Han vill att jag ska vagna hela natten (hur han nu kantycka det är så skönt? jag har blåsor i händerna och ibland är hela han på väg ur vagnen när jag fångar den på väg utför stupet) - det tänker inte jag göra, tycker ju redan att jag vagnat för mycket... Sov jättefint i sina vanliga 45 minuter, hörde att han bökade lite, men han har ju kunnat somna om fint, telefonen ringde och jag svarar och så är det kört. Kan tilläggas att han i normala fall inte är så lättväkt sover han bara kan hunden skälla, telefonen ringa etc etc utan att han vaknar. Nu gallskriker han så fort jag slutar vagna. Försöker gå efter vad jag läst här på forumet om att bara vagna tills de nästan tystnar inte mer.. - gallskri. vagnar tills han tystnar helt, säger första versen på ramsan och han gallskriker. Hunden ylar och maken vill ta upp. Jag känner mig kass men vet ju att han har somnat förr och kommer så att göra även i kväll. Är det verkligen ingen som har några tips på vägen? Sr ni några fel i det jag gör? vad tycker ni jag verkar göra rätt?
Tacksam för svar.
Mvh Annelie
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej A lie och välkommen hit :D
Få se om jag får till det här :wink: Blir tips/råd i punktform.

:arrow: inför flytt till spjälsäng bytte jag ut vagnandet mot buffning då det behövdes. Ett par kvällar och nätter buffades det ganska mycket innan jag insåg att det var tid att dra ned på det. Numera använder jag verktygen såhär:

:!: Buffning; då Leia låter arg och frustrerad över att inte komma till ro, då hon ber om hjälp helt enkelt. Har fått tips från Mammut Maria (ett av många bra råd från henne) att vara lite snabbare med buffning vid läggning om det låter redan då som om det behövs. Bättre att buffa direkt och sedan gå ut med ramsan. Därefter skall man inte gå in igen för då kan man fastna i mönstret "om jag bara skriker lite så kommer mamma och buffar och först DÅ kan jag sova".

:!: Solfjäder; använder ytterst sparsamt och bara i de fall då Leia låter mer ledsen än arg. Solfjädrar upp till några minuter innan jag lämnar rummet med ramsan. Det finns en mer "rejäl" variant av solfjäder som kan användas då det är mycket oroligt/argt (att hålla ned lilla kroppen ganska kraftigt) men i sådana fall funkar buffningen bättre för oss.

:!: Ramsa; räknar inte verser längre utan "går på känn". Ibland behövs det ramsas i lång följd både för att lugna och för att hitta rätt tonfall i ramsan. Våga experimentera med olika tonläge och humör :!: Prova att "följa med" barnet fast ligg en volym över så du får ned skriket. Ibland är det bäst att låta lite äpplekäckt glad, AW har sagt att "troll spricker i solsken" och speciellt dagtid funkar detta bra tycker jag.

:arrow: uppvak före vargtimman brukar jag undvika att ingripa i om det inte är så att Leia trasslat in sig i filten eller hamnat på rygg. Den första tiden ingrep jag snabbare med ramsan men satte sedan 04 som "gräns" för ramsning. Nu vaknar ju Widar sällan i vargtimman men du kan ju sätta en egen gräns?

:arrow: prova att ha ljud även direkt efter läggning (minskar överkoncentration också). Jag sätter på tv:n eller stereon ganska högt och hoppas och tror att det vänjer henne vid att somna in även om det inte är knäpptyst.

:arrow: angående skrik vid nattningen så har jag upptäckt att det minskar om jag undviker att mata det allra sista jag gör och istället bara busar och myser. Trodde förut att det räckte med 2 min skoj efter maten eftersom jag så gärna ville få i Leia några droppar till... Man måste nog våga strunta i den där sista slatten och lita till barnet lite mer. Nu när både Leia och Widar är så "stora" fixar de natten ändå :D

:arrow: prova ljud i huset även på morgonen. Sätt på en kopp kaffe och slå på datorn :wink: Urskilj ledsna skrik från "gny och gnöl" och låt Widar fixa de sistnämna utan inblandning.

:arrow: använd marginalkvarten på morgonen och försök se till att DU väcker honom, inte tvärtom. Behöver inta alls vara så varje dag men bra för att intyga honom om att du bevakar hans intressen. Då kan han lugnt ligga kvar och prata lite andra morgnar i trygg förvissning om att mamma passar klockan :wink:

Är inte så bra på scheman men skall ta en titt ändå. Skickar iväg detta innan datorn krånglar igen... :)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Om jag räknat rätt så har Widar ungefär 14,5 tim sömn vilket är lagom för 7-8 månader.

Kanske kan du tidigarelägga de två sista sömnpassen till ex.

natt 20-08
sova 10.30-12
sova 14.30-15.15
sova 17.20-17.40

Som jag skrev innan, är inte så bra på scheman men hoppas du kan få mer infallssvinklar :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, NancyDrew :idea: :lol: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

TACK Nancy :heart: (och Anna som visar att Nancy har rätt, fast det betvivlar jag iof sig inte eftersom jag vet sedan innan vilken toppentjej hon är!)

Känns skönt att läsa vad du, Nancy, skrivit, eftersom mycket av detta gör vi redan.. så "felet" sitter nog någon annan stans. Kanske behövs det bara lite mer tid? Jag känner mig i varjefall stärkt efter era svar och det hjäler självförtroendet och attityden - ävven mammor kan behöva lite bekräftelser :D

Här kommer lite kommentarer och frågor kring det du skrivit Nancy:

Lätt att fastna i mönster om man buffar vagar... "om jag bara skriker lite så kommer mamma och buffar och först DÅ kan jag sova".

:?: Har kollat vår "dagbok" När jag har lagt honom och han vaknar efter sina 45 min somnar han oftast om direkt om det är pappan som kommer in och vagnar och vice versa... Men inte när samma person kommer in Kan det vara så att han vill kolla att vi båda är där? Hur kommer vi ifrån det?

Solfjäder; använder ytterst sparsamt

:!: Widar blir inte alls lugnare av solfjädern ännu - förmodligen för att när han låg och bet/rev/klöste mig om nätterna så höll jag honom så?. Försöker att inte använda den heller eftersom jag är rädd att fastna i att fråga honom "Blir det bra såhär"

AW har sagt att "troll spricker i solsken" och speciellt dagtid funkar detta bra tycker jag.

:!: Detta har jag också kommit på, blev riktigt förvånad första gången, men nu används det med gott resultat :wink:

uppvak före vargtimman brukar jag undvika att ingripa i om det inte är så att Leia trasslat in sig i filten eller hamnat på rygg. Den första tiden ingrep jag snabbare med ramsan men satte sedan 04 som "gräns" för ramsning. Nu vaknar ju Widar sällan i vargtimman men du kan ju sätta en egen gräns?

:!: JO... det borde jag göra... Men det är här jag har problem med att hans tidiga uppvak ofta går från noll till 120 på 2 sekunder, han gnäller inte, bara illvrålar... Tycker dock vi kommit långt med att urskilja ledsna skrik från gny och gnöl, det senare är mest mellan 24-06 och då behöver vi inte göra någonting. Är för övrigt sällan som vi bara ramsar numer. Antingen är han superarg (vagar) eller så somnar han själv...

prova att ha ljud även direkt efter läggning
prova ljud i huset även på morgonen.

:!: Här är aldrig tyst :lol:

använd marginalkvarten på morgonen och försök se till att DU väcker honom, inte tvärtom.

:!: Här har jag nog varit "hårdast" sedan vi införde schemat! Tar inte upp en bebis som inte är lugn. Vilket ibland resulterat i att jag vagnat till och från mellan 7- 7.45 för att låta honom vara tyst 3 min och sedan plocka upp honom.
:?: Är detta bra eller bör jag göra annorlunda? (naturligtvis vill jag minska och helst helt ta bort vagandet)
:?: I morse plockade jag upp honom - med sång och dans som "alltid" - just 7.45 för att jag hörde hur han låg och knöla och ville vara den som talade om när det var morgon, gjorde jag rätt?

:!: :arrow: Annars känner jag mig lite osäker på hur man utnyttjarmarginalkvart.. Måste nog läsa på mer :mrgreen:

:arrow: Vad gäller shemat har det funkat bra igår och idag med sista luren så det får vara kvar som det är. har också funderat på att tidigarelägga lurarna, men då hamnar sista luren mitt i babysimmet och efter det brukar det behövas både extra mellis och lite sömn :wink:

Återigen Tack för allt :heart:
Annelie
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Missade två saker:

Buffning; då Leia låter arg och frustrerad över att inte komma till ro

:D :lol: :D :-({|= TACK! Så ska jag tänka han är ju inte arg för att han inte vill sova, utan för att han inte kommer till ro.. man vet ju själv hur det kan vara - DETTA ska jag helt klart bära med mig :!: :!: :!: Att jag inte tänkt så innan :cry:

angående skrik vid nattningen så har jag upptäckt att det minskar om jag undviker att mata det allra sista jag gör och istället bara busar och myser

:!: Skönt att höra för vi har också skippat nattslurken sedan W fick tänder och bet så det blödde. Var nästan orolig att det var tvärt om, men bara NÄSTAN (Han är ju inte hungrig när han vaknar)

*Kramar*
Gäst

Inlägg av Gäst »

A lie skrev: :D :lol: :D :-({|= TACK! Så ska jag tänka han är ju inte arg för att han inte vill sova, utan för att han inte kommer till ro.. man vet ju själv hur det kan vara - DETTA ska jag helt klart bära med mig :!: :!: :!: Att jag inte tänkt så innan :cry:
:idea: Vill bara trycka lite extra på detta - för med den insikten kommer man vidare med attityden av självklarhet och därmed rätt verktygshantering! Detta är kärnan i många barns sömnbekymmer - en förälders (i all välmening!) feltolkning av vad barnet egentligen menar med skriken. Lycka till med den nya insikten vilken kommer att föra dig och barnet långt in i John Blunds land! :thumbsup: :D

:D Nancy Drew - TOPPEN :thumbsup: !
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:thumbsup:

ibland är man bara lite trög...
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:arrow: :!: :!: :!:
Tyvärr kvarstår dock problemet. Sonen är ARG och jag får honom inte att somna om. Enda sättat hen blir lugn för är om jag vagnar honom men det är bara tillfälligt...

Maken tycker jag är en barnmisshandlare när jag låter honom skrika för att se om det ger sig självt (och hunden ylar)

Han har varit vaken från 6.15
Hur borde jag göra när det är dax för morgon om han inte somnat innan dess?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Har ögnat igenom lite och som jag förstår det så är ju lilla barnet inte så litet utan ca 6 månader (när tusan är den där röda nationaldagen :roll: :oops: :lol: ). Så vagnandet ska du ha släppt för längesedan och ramsan är den som ska gälla.

:idea: Öva upp ramsning till fulländning och låt den ta över. Den ska ta över redan andra natten i kuren...

:idea: Vagna vid verklig kris - och då menar jag verklig kris. Inte innan. Mer än som besked vid läggning så som NancyDrew beskriver.

:idea: Jag skulle vilja hälsa maken att det är mer "misshandel" att låta ett barn vara övertrött och att ständigt störa det med sin egna närvaro. För faktum är att man stör! Se bara på hunden - även den ylar som en varg :shock: :wink: :lol: !

:idea: Om man bara använder ramsan så kommer barnet visserligen att först skrika argt (man kan inte förbjuda folk attt reagera och ska det inte heller) men när det inte får bränsle på sin ilska (vagnande och trafik i rummet) så kommer barnet att "toppa" för att strax dala och somna skönt. Då blir det inga maraton uppvakningar/insomningar utan barnet kan lättat somna in. Finns där inget att skrika om så skriks det inte heller - då somnar man.

:idea: Ramsan är att betrakta som en fjärrstyrd vagning/buffning = har samma "värde". Många har svårt att "tro" på det... Men så är det! Den är dessutom mer värd för man undviker att störa med sin fysiska närvaro. Ramsan betryggar på avstånd och utan att störa med fysisk närvaro. Den fysiska närvaron vid vagning/buffning har inget med själva verktygen att göra, utan verktygen - vilket det än är - ska LUGNA barnet. Hade det gått att vagna/buffa utan fysik närvaro så hade det varit sak samma. Som ni ser så lugnar inte vagningen nu. Den lugnar på kort sikt men stör på lång sikt. Ramsan är den som ger långsiktiga vinsten - en lugn sömn!

:idea: Han ska somna om innan god morgon om så klockan är 12! :wink: :lol: Låt honom sova 5 minuter (eller mer om det ryms innan god morgon) och gå sedan på schemat precis som vanligt.
Senast redigerad av Gäst den ons 04 jan 2006, 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Lilla barnet är ju nästan 7 månader så bort med vagnandet och på med ramsan - det kommer bli kanon! Lägg gärna barnet i spjälsängen för att riktig bryta mönstret (för alla inblandade :wink: ).
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:!: OK kanske ide att lägga tillbaka i sängen även om inte natten fungerar helt ännu?

Vad gäller hunden så är det ngt i stil med "Widar gråter - gör något då!!!" Men kanske lär sig även han att det är Ok med lite gnäll - får jobba vidare på det.

Vad gäller maken skulle nog även han behöva SHN kuras - hur funkar kuren för 30åriga män? :mrgreen: Han har inga problem att fungera bra på nätterna innan han somnat men på efternatten när han blir väkt så är han om någon sur och arg för att han inte kan somna om...

TACK för alla råd - guld värda - även om man läst dem innan så behöver de upprepas och omformuleras för att gå in ordenligt :wink:

Mvh Annelie

PS. Skönt att höra att jag gjort rtt även med morgonrutinen, även om jag fuskat och låtit honom nästansova i 3 min ibland innan jag plockar bort.. ska bättra mig - lovar :wink: I morse somnade han 7.46 och var inte det minsta sugen på att vakna då jag väkte vid 8.15... :sleep:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Inga "kanske" - lägg honom i sängen! :wink: Natten kommer du att få fungera med ramsningen. Vad ska du med vagnen till om du nu inte ska vagna :wink: :P ? Buffa eller solfjädra vid maximegamulitkris! Och han KAN detta du så dit kommer han inte om du bara förlitar dig på ramsan, dig själv och barnet!

:idea: Hunden ylar för att ljudet triggar hans ylningsinstinkt - inget annat... :wink:

:D Då är ju maken och sonen av samma skrot och korn :wink: :lol: ! Ramsa honom också - absolut! :lol:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

:mrgreen: visste att jag skulle få det svaret då jag skrev kanske.. OK får bli så from i natt och OJ vad han kommer att sova bra :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"