Men jag vill ju inte att hon ska bli sjuk..

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fauve

Men jag vill ju inte att hon ska bli sjuk..

Inlägg av Fauve »

Hej!
Vi ska fira jul hos farmor och farfar i år. Dit kommer också lillans kusin 2 år. Han har ögoninflammation, är varig ordentligt på morgonen så han inte kan få upp ögonen. De ska till BVC imorgon för antibiotika om det inte blir bättre.
Jag vill inte att Thea, 10 mån, ska bli smittad så jag vill inte åka. Men resten av släkten verkar tycka att jag överreagerar. Olika kommentarer från dem:
"det är väl ok så länge de inte petar varann i ögonen". Mer smittsamt än så är det väl ändå.. iaf om man ska tro 1177.
"Men det ger väl inga men senare om hon blir sjuk?!" Nej men jag tycker inte det känns ok att medvetet utsätta henne för något som är så smittsamt, hon kommer ju antagligen bli sjuk.
"Vi kan väl hålla isär dem och se till att de inte tar i samma saker" Hur kul blir det för Thea?? Ska jag hålla fast henne när hon vill till kusinen och ta bort saker för henne hela tiden? Ser framför mig hur alla säger nej hela tiden.. :(

Funderar på om jag bara är en överbeskyddande förstagångsmor eller inte.. Jag vill ju inte att hon ska bli sjuk och ha ögon som varar igen för henne. Jobbigt.. :(

Vad tycker ni med mer erfarenhet?
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
videunge

Re: Men jag vill ju inte att hon ska bli sjuk..

Inlägg av videunge »

Hej

efter 2 dagar på antibiotika så smittar det inte längre och risken att smittas minskar innan dess :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Min erfarenhet fr kollo är att det var supersmittsamt. Vi var stora barn och petade inte varandra i ögonen eller lånade varandras grejer.Kan säga att ALLA blev smittade iaf och sen gick det rundgg på det hela. Ljusningen var väl att det inte gjorde ont och eftersom vi var i 11 års åldern tycker vi alla det var spännande och jämförde vem som hade mest guck i ögonen på morgonen. Men småttingar tycker nog inte det är någe skoj.

Jag skulle säga nej som du, men det är jag det. Lycka till med ditt beslut. :heart: :santa:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hur gick det för dig? Hoppas att du/ni fick en bra julafton och att ingen blev smittad för jag måste instämma med Luvisen, det är ju jätte smittsamt!!!
Jag går nästan i taket när jag hör sånt här. Har man sjuka barn så ska man stanna hemma, vare sig det är julafton, förskola eller något annat.

Jag hoppas att det blev en bra jul för hela din familj.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej!
Tack för era svar, skönt att få medhåll. :D

Den 23e vaknade kusinen utan var i ögonen, farmor ringde och berättade och var så glad att hon grät, nu är han frisk och vi kan fira jul tillsammans allihop. Jag skulle gärna väntat en dag innan vi åkte men hade svårt att säga ifrån, alla var övertygade om att nu smittade det inte längre, så sa ju 1177.. Så vi åkte dit. Och möts av liten kusin med röda ögon som var så svullna att han kisade! :shock: Hostade gjorde han också, riktigt skrälligt, och näsan rann.. suck. Lyckades hålla dem ifrån varann första dagen men sen gick det sådär.. När jag eller pappan var ifrån nån minut och de andra hade koll så hittade vi henne oftast med nån bil eller tom kusinens vattenflaska i munnen..

Igår blev hon förkyld och idag hade hon liiite lite klet i ögonvråna imorse men inget mer under dagen. :cry:
Jag borde stått på mig, det är ju mitt ansvar. Är riktigt arg på mig själv. :x Men ska man inte kunna lita på folk.. Släkten är trevliga och vettiga i vanliga fall men att få träffa lillan i jul var tydligen viktigare än allt annat..
Jag har lärt mig att inte lyssna på andra så mycket iaf. Mitt barn, jag bestämmer!
Bellan

Inlägg av Bellan »

Jag borde stått på mig, det är ju mitt ansvar. Är riktigt arg på mig själv. Men ska man inte kunna lita på folk.. Släkten är trevliga och vettiga i vanliga fall men att få träffa lillan i jul var tydligen viktigare än allt annat..
Jag har lärt mig att inte lyssna på andra så mycket iaf. Mitt barn, jag bestämmer!
Å vad jag känner igen mig. Jag tror det bästa om folk/släkten men dom tänker på ett helt annat sätt när det gäller förkylningar/sjuka barn väldigt ofta. Det ända sättet är väl at försöka lyssna på sig själv och stå på sig. Men det är lättare sagt än gjort ibland :oops:

Hoppas din tös blir bra snabbt
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack Bellan!
Nu är hon sjuk ordentligt lillan. :(
Efter tre dagar med bara lite klet så slog det till igår på em-luren. Massor med var. Vi som trodde att hon klarat sig lindrigt undan..
Lillskruttan då.. :cry: men så länge hon har nån att krama så håller hon humöret uppe iaf. Tur att pappan har semester.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Trist! :evil:
Jag har kommit fram till att jag bara kan höra efter om ngn är förkyld eller är hängig av ngn anledning och därefter säga bara JA eller NEJ ang om vi kommer. Förklarar jag ngt eller går in i en diskussion blir det bara en massa villervalla tills jag går med på saker jag inte själv vill/tycker är rätt för mitt barn eller får typ dåligt samvete för att jag inte vill utsätta mitt barn för baciller och försöker försvara min ståndpunkt utan att jag klarar det... :roll:

Bättre med raka besked och så får släkt/vänner tycka att man är överbeskyddande. :mrgreen:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack :heart:
Ja i fortsättningen blir det raka besked, de får tycka vad de vill. Så här ska det aldrig bli igen.
Fauve

Inlägg av Fauve »

Ny jul samma problem. Letade fram min gamla tråd för att få stöd. Fick så många bra kommentarer förra året. :D

Vi ska i helgen åka till farmor och farfar och fira tidig jul. Kusin som nu är tre år har haft ögoninflammation (i år igen :roll: ) men är nu bara röd i ögonen och har varit på förskola hela veckan. Så jag antar att han inte smittar längre.. Faster och farbror däremot har inflammation nu, faster inget var längre. Lilla bebisen vet jag inte om hon har det.
Om nåt av barnen varit sjuka så skulle vi absolut inte åka. Men är jag överkänslig som är orolig för smitta från de vuxna? De kan ju hålla sig ifrån oss och vara mer noga med att sprita händer.

Läser igenom tråden nu och inser att jag egentligen vet att vi inte borde åka. Man glömmer lätt hur det har varit tidigare. :roll: Blir nog svårt att hålla lillan borta från faster när hon läser eller leker med kusin..
Tror att faster o farbror förstår i år (kanske), de vet hur dålig lillan blev förra gången. Farmor/farfar vet inte att hon blev smittad, sambon ville inte göra dem ledsna.. Antar att de blir ledsna nu ist. Blir jag som "förstör" julen i år ist för förra året, men hellre det än en sjuk liten. :!:

Räcker visst med att skriva för att komma på vad jag bör göra. Så här skrev jag när hon blev sjuk förra året. Ska nog lyssna på mig själv. :)
Ja i fortsättningen blir det raka besked, de får tycka vad de vill. Så här ska det aldrig bli igen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Visst är det lätt att man glömmer hur det faktiskt var för 1 år sen, då är ens texter guld värt! Man vill ju också gärna tro att folk förändras, men det är ganska ovanligt har jag fått lära mig. För att förändras måste man vilja förändras. Lättare att skylla i från sig, fortsätta i gamla spår. :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"