Bellas SM tråd - KAN BARA AMMA PÅ EN SIDA!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge

Re: Bellas SM tråd - KAN BARA AMMA PÅ EN SIDA!

Inlägg av videunge »

Hej

bara en liten tanke, om du har sår som inte läker, har någon tänkt tanken att det kan vara svamp :?: (jobbar själv inom sjukvården som sjuksköterska) Jag hade det med min första tjej och det gör jätteont när bebis ammar. att odla på mjölken visar många gånger ingenting men när man behandlas med svampdödande (tabletter) så försvinner det. OM det sitter riktigt fast (som det gjorde på mig) kan man behöva äta två omgångar. Bebisen behöver heller INTE ha svamp i munnen vilket många tror. För mig var det så och ingen förstod varför det gjorde så ont och såren aldrig läkte. Sen åt jag en kur Fluconazol efter att en vääldigt bra barnmorska ställde diagnos på typ 2 min. :roll: bara en liten tanke...

kram till dig :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Livi

Inlägg av Livi »

Hej igen!

Försöker hålla mig borta lite från datorn.. fundera mindre och försöka njuta lite mer.. Men det känns faktiskt mycket bättre efter att ha suttit och läst de fina svaren jag fått, så datorn och föräldraforumet kommer jag inte hålla mig borta från mer :heart: :heart: :heart: Tack!!!!!

Vi kämpar ff på med amningen.. går sådär.. har ett sår som var väldigt djupt och som verkar behöva mkt tid.. frågan är om jag orkar ge det mer tid bara.. :cry: Vet inte om vi klarar av en ökningsperiod nu runt 2 veckors ålder med de här bröstvårtorna!! Maken försöker peppa på, jag bara önskar att någon sa "Sluta amma, här har du en färdig blandad flaska". Men han vet hur gärna jag vill amma, men inser nog inte vilket pris det tar just nu.. Ska försöka ge det en vecka till...

Ja, nu väcks det här hemma 8) !! Som en blixt från ovan insåg jag bara att om jag ska fixa att ta hand om mina andra små äsklingar vid 7 på morgonen så måste jag faktiskt komma i säng för midnatt och då får lillan faktiskt också göra det!! vilket då innebär att vi får väcka på henne de gånger hon "inte håller tiderna" riktigt.. Ibland när hon vill ha några extra slattar så blir det lite mindre sova för att "hinna med" dagen innan natten...

idag sov hon 2 h (vaknade själv) 1,45 h (vaknade själv) 2 h (blev väckt ) nu inför sista och 4.e sov passet blir det en liten kortis lur på 1,5 tim då det blev lite väl många extra slattar innan sova.. Låter detta som alldelse för lite sömn på dagen :?: :?: 16 tim är ju målet. Natten blir mellan ca 23 - 7.30 med 2 mål (när hon själv vaknar, väcker inte på henne som det är nu, när jag äntligen har kunnat sova några tim själv mellan nattmålen :sleep: :sleep: )

tack igen för fin fina svar :heart: :heart: :heart:
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

Och just de ja!!

Jag ska ringa min läkare imorgon och be henne skriva ut mot svamp!!
Bröstvårtan är faktiskt väldigt ljust rosa vilket jag har för mig kan vara en indikation på svamp också!! värt att prova ialf!!

Tack så mkt!!
kram!!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
videunge

Inlägg av videunge »

God morgon! :D
Men det känns faktiskt mycket bättre efter att ha suttit och läst de fina svaren jag fått, så datorn och föräldraforumet kommer jag inte hålla mig borta från mer :heart: :heart: :heart: Tack!!!!!
jo precis! :heart: det är ju det som är så bra med det här! Det är lättare att njuta när man får lite stöttning i det som inte går lika bra. men det kan också vara kul att få dela med sig när det går bra. Vi finns här vilket som.

Vad gäller amningen. Jag håller verkligen tummarna för att det fungerar med medicin [-o< Själv hade jag ett :evil: med att det gjorde så ont och såren vägrade läka. Efer behandlingen kom jag fram till att skillnaden mellan sårsmärta ( som finns kvar tills det läkt) och svampsmärta är att svampen gör mer eller mindre ont hela amningen medan såren mest bara gör ont när bebis tar bröstet. Min lycka sedan att det gick att amma gjorde att jag i fascination ammade ungen tills hon var 1.5år! :D :wink:

För bara ett litet tag sedan tvingades jag sluta amma lillkillen. inte pga sår eller så utan för att han är så allergisk att han blir dålig i stort sett jämt när han ammar. och jag grät rejält skall du veta. för jag VILLE ju så gärna, och jag förstår att det är svårt. Men i efterhand så inser jag att han mår väldigt bra nu (bättre faktiskt :roll: ). Det känns inte som att det är sån jätteskilnad. Skrutten blir mätt och nöjd och är precis lika gosig som innan. Så OM du så småningom hamnar där så vill jag säga att det går bra! och att vi finns här vilket som. :heart:

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Livi

Inlägg av Livi »

Hej!

Vi kämpar ff på med ammandet... En liten djup spricka kvar, kanske bara 1,5 mm!! Vi får se... Lilllan äter ialf och är glad och nöjd. Upp och förbi sin födelsevikt med 300 g på 2 veckors dagen 8) :D (flaskorna står dock redo)

Nu så känns det som den värsta humörsvängningarna har lagt sig.. Efter ett riktig djup svacka i förrgår kväll där jag tror de mesta tårarna bara spruta ut, så känns det som att jag har landat lite.. konstigt det där :shock: :?

vi jobbar ialf på med SM. Dagarna går galant!! :D Äter och sover som självaste skalman!! Och är en mkt sällskaplig och trevlig liten dam dessimellan.

:arrow: Ett litet orosmoln hos mamma har dock visat sig de senate kvällarna då lillan inte alls somnar inför det 4 och sista sovpasset vd 7.30 tiden (vilet det oftast blir) Somnar gott vid bröstet efter ett SM mål mat men sen vill inte sova vidare i sängen.. Extra slattar ges (första kvällen i över 1,5 tim!!! visste inte riktigt vad jag skulle göra eller hur mkt slattande det skulle behövas) det hjälper inte. Hon är nöjd utan att ligga vid bröstet menlägger jag henne intill så vill hon äta.. Ser ut som en liten haj :D En mkt söt haj :D Med blicken tom och rakfram snuttar hon på, klarvaken. När hon sedan somande vid 21.30, visste jag varken ut eller in hur jag skulle göra..
Låta henne sova för natten :?:
Sova en liten kortis 5,20 min :?:
2,5 tim sömn vid 21.30 gör att klockan blir alldelse för mkt för mig alf! Eller är det bara att gilla läget och vara vaken :?:
Vi lät henne sova för natten, och det gick faktiskt bra! Sov till 00.30 och åt somande om..
:arrow: Kan det vara dags att lägga in lite mera vaken tid för kvällen :?: Eller en ökningperiod kanske nu vid 2 veckor :?:

Hoppas ni förstår min fråga ang detta "kvällstrassel"
Kram och tack :heart: :heart: :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

ps. nu ikväll har hon inte heller somnat så vi testar just nu att låta henne vara vaken istället, för att sedan lägga henne tidigare :? :!:
Som sagt vet inte riktigt vad vi ska göra...
ds...
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Just kvällarna kan bli lite "ostadiga" när man är liten. Men de kommer att bli tidigare och tidigare. Oftast hamnar man i läget, för trött för att äta och för hungrig för att sova. Det är då man ger en 20 min lur för att orka ytterligare (kan bli 3 tim) för att äta mer.
Ökningsperiod är vid 3v.

Här kan du läsa lite pepping och följa en annan mamma. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=24613
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Livi

Inlägg av Livi »

Hej!

Nu har det gått drygt en vecka sen jag checkade in sist. Dagarna flyter på.. Är lättad av att jag inte brister ut i gråt hela tiden längre och faktiskt kan njuta lite mer av tillvaron!! Såret är just nu nästan läkt. Amningen går bra.

Bella är nu dryga 3 veckor gammal. Jag märkte tydligt att vi gick in i "den egentliga födelsen" vid slutet av andra levnads veckan. En helt annan liten vaken tjej visade sig :D. Nu siktar vi på 2 tim vaken och 2 tim sova.
Har redan nu börjat ana hennes egna rytm.
Bella verkar vara en liten morgon trötis för att sedan bli en riktig kvälls piggis!
Just nu sover hon 3 långa pass ca 2 tim vardera med en längre vaken tid på kvällen. Kvällarna har varit trassliga då hon verkar så pigg (eller över trött :!: :!: ) Har varit svårt att få henne att äta ordentligt. Igår kväll fick vi äntligen till en liten 20 min lur vid 20 tiden och då åt hon mkt bättre efter det.
Natten ifaller ungefär mellan 22- 22.30 tom 8.00 och då väcker jag henne 2 gr för att äta ca 02.00 och 05.00 (ibörjan gjorde jag inte det men för att få plats med 2 mål kändes det nödvändigt att väcka henne).

Det lilla "problemet" vi har är att hon är så förmiddagstrött, det är mkt svårt att hålla henne vaken 2 tim. Andra "vakenpasset" varade bara i 1 tim idag och hon åt bara B1 gr 2 (ett halvt SM mål). Försöker med allt för att få henne att vakna till, men tillslut känns det fel, och lägger henne istället. Det blir så lite vaken tid på fm tidiga em när hon bara vill somna, och tror att det är därför kvällarna blir så "pigga" och nästan omöjligt att få henne att somna - kvällstrassel blir ett faktum!! Vaken tiden de första 2 vaken passen blir inte mer än 2 tim lite drygt när vi kanske borde komma upp i det dubbla för att slippa kvällstrassel...

Oj.. ja det blev kanske ett långt och invecklat inlägg :oops: ..
Frågan är väl egentligen..
Hur kan vi vända på dygnet lite så vakentiden blir lite mer jämt utspridd över dagen och för mycket på sen kvällen?

Tack för alla tidigare fina svar och toppen länkar!!
:heart: :heart: :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

Ska kanske tillägga att det är svårt att få henne att somna inför 3.e sovpasset också och att det oftast inte blir längre än 1 tim...
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet du?

jag känner en mamma som har standardmodellat (vet inte om det är alla men vi gissar på det) 6 barn. Hon räknar bara antalet vakentimmar på dagen till typ 8 och får hon ihop det är hon nöjd. Är det mindre siktar hon på lite mera om dagen och är det mer siktar hon på mera mat och sömn.

Så stirra dig inte blind på antalet timmar per pass riktigt än. Det kan faktiskt som hos oss vara 1 timme vaken innan första luren och 4 tim vaken som sista passet på kvällen. Det är inget ovanligt.

Försök att guida med mjuk stadig hand lite mer för varje dag, så skall du se, ni har en härlig rytm till 2-3 mån. Räkna i första hand antalet vakentimmar/dag.

Tycker det låter som om ni är på mycket god väg faktiskt. :heart:

:heart: "små barn skall nutas av och njuta själva - AW" :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Livi

Ut på långresa, tidskillnader, sova på planet utan larm mm..

Inlägg av Livi »

Hej!

Nu har det gått en tid.. Och tiden har gått BRA ;)!! Efter sista inlägg av Torsmamma så släppte jag "prestations ångesten" och bestämde mig för att ta det lite coolt istället :lol: Och det har gått jättebra!!! Den värsta sömn stressen har släppt och jag känner mig mkt mer balanserad!

Bella sover nu 6 tim samanhängande sömn på natten (vanligtvis mellan 22 tiden och 04.00) och sedan vidare till 07.30 (väcker henne båda gångerna). Det var inga konstigheter alls när vi tog bort första nattmålet, även om vi har haft ett par "återfall"..
Dagarna har vi flytande även om de nu oftast ser på ett ungefär likadana ut och det verkar som att 2,5 tim sömn är vad hon behöver för att kunna vara en glad vaken bebis i ca 2 tim, ibland mer ibland mindre..

Nu ska vi ut och resa.. Hem till sverige för lite semster.. Och jag känner mig väldigt orolig för hur det ska gå med hennes dygns rytm.. Eftersom vi reser från USA och flyger på em härifrån så skulle vi kunna "ganska" rätt i tiden om hon sov det mesta av resan. Har ju flygit med de andra 2 flera gånger men inte innan "schema åldern"..

Har bokat en korg på planet så hon kan ligga ner, men är orolig för att hon kommer sova utan larmet på mage och faktiskt orolig för att hon inte ska få sova på mage! Vet inte hur flygvärdinnorna kommmer ställa sig till det eller om det går mer "bältet" som de har i korgen (ingen av de andra barnen har legat i korg så jag vet inte hur det funkar riktigt)..

:arrow: Finns det någon som har erfarenhet av långlåg med liten med magsovning, bälten i korgen osv :?: :?: känner mig så osäker :oops:
Och hur vi snabbt ska komma rätt med nattsovningen när vi är hemma :?:

Tack för all toppen hjälp!
Kram!!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt det går så bra.

Jag vill minnas mig att Mrs Tall reste mycket mellan USA och Finland. Sök efter inlägg på hennes namn så borde du kunna få en del bra träffar hur hon gjorde.

Man jag tro hon bara tog en typ resedag lite häpp så bara och sen direkt på nya tiden när hon kom fram. Speciellt när de var så här små.

Härligt lycka till med resan!
Tor 2006

Livi

Liten har blivit större... Dags att ändra schemat!

Inlägg av Livi »

Hej! Sitter med penna och papper och tänker och knåpar på det nya schemat till lillskruttan som nu är 7 månader.
För om sanningen ska fram så har vi aldrig gjort någon förändring på hennes schema sedan hon var liten spädis.. Då vi utgick ifrån 2 Tim vaken 2 Tim sömn... Flytt till nytt land och stad och dödsfall i familjen har tagit fokus ifrån mkt. Men nu går det inte vänta längre lillskruttan säger klart och tydligt att hon nu är redo för en nödvändig förändring!!!!

Idag ser det ut så här:
8.00 vakna, äta ca 220 ml ersättning
10.00 -12 sova
12 äta en liten burk barmat plus flaska ca 120 ml
14.00 - 16.00 sova
16.00 äta ca 240 ml
Mellan 19.00 19.30 äta ca 220 ml (somnar väldigt gärna efter maten i famnen)
Bus med stora systervstorebror , Slurk innan sova
21.00

Lillskrutan är lite efter med att äta fastföda än vad jag önskar.. Men vi jobbar verligen på det nu! Och hoppas vi ska komma ifatt snart. Hon följer sin växt kurva och mår bra!

Vill väldigt gärna börja komma ut med de störrebarnen mera, träffa nya kompisar, stora syster vill börja dans osv.och gärna få in lite egentränings tid :D finns gym med jättebra barnpassning :D Storebror sover kl 13 egentligen men har nu sovit middag vid 14 så vi ska hinna ut en sväng allihop när solen är uppe! Lillskruttan är en sängsovare, sova i vagnen 2 Tim har än inte funkat...
Så önsklemålen är att hon antigen lägger sig INNAN storasyster och storebror eller EFTER. Det blir bara super stressigt och inget mys alls om alla ska lägga sig samtidigt då jag lägger dem 9/10 gr själv.
12 Tim sömn
Ett långt sovpass inne mitt på dagen.

Förslagschema 1.
Vakna 8.00
Äta 8.00
(9 köra storasyskon till dagis , risk att hon somnar i bilen)
10-10.45 sova 45 min
Äta 11.30
Sova 13-14.30
Hämta storasyskon senast 15.00
Äta ca 14.30
17.00 Sova 20 min
17.30 äta middag kvälls slurk,bad,bus
Sova 20.00

Vill helst lägga de stora barnen senast 20.00.
Lite tips och synpunkter ?

:heart: :heart:
Tack!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Livi :D

Vad skönt att ni nu börjar få en vardag där ni kan sätta era rutiner. Jag förstår att ni haft en ganska så intensiv period på många sätt.

Jag tycker att ditt schemaförslag ser bra ut. Bra med natt senast kl 20, allt annat känns väldigt sent tycker jag. Jag tycker inte att du ska oroa dig för att lägga alla tre samtidgt på kvällen. Jag är ofta själv med mina tre och det är sällan det blir några problem. De sover alla i samma rum, men minibror läggs en stund innan de stora då han är en riktig tröttmössa. Men det händer att de läggs alla tre samtidigt och det går fint det med. Hos oss ser det ut så här:

1/ Lillebror läggs först (vanligast)
Lillebror sover eller håller på att somna när de stora ska läggas. Då busar vi ordentligt i vardagsrummet och sen utrustas varje liten storebror med en liten ficklampa och sen smyger vi in som tysta indianer till deras rum. Själva nattningen tar lika lång tid som det tar för de stora att hamna i säng och få på täcket, någon minut högst. Sen ramsar jag (och maken om han är hemma) mig ut. Skulle minibror ha vaknat till så får han ramsan ganska så direkt.

2/ Alla läggs samtidigt
Samma sov ovan i princip, vi busar utanför rummet och sen läggs alla tre utan dramatik och dutt och jag går med ramsan.

En liten fundering om schemat bara, visst får han kvällsslurken efter badet och innan buset?

Livi

Nytt schema för 7 mån

Inlägg av Livi »

Va skönt att det funkar så bra för er med läggning samtidigt med "alla" barnen! :D (har märkt att många man möter säger "alla"när man har fler än 2 barn, lite små komiskt tycker jag :D ) nog ska jag också fixa det då!!
Helst så skulle jag egentligen önska att lillskruttan la sig lite tidigare så jag får lite "egen tid" med de stora barnen läsa en bok å så..
Kanske ska börja dagen 7.30 för att sedan bli natt 19.30?
Lillskruttan har alltid varit lite av en kvällspiggis... Nu är det natt 21.00 vilket jag tycker är alldeles på tok för sent!

Ja hon får kvällsslurk innan läggning..

Ibland känns det inte alls som att jag faktiskt har erfarenhet av 2 barn innan.. Den här gången blev det lite annat när jag böt till flaskmatning och jag känner mig helt vilsen fortfarande med matning. Eller rättare sagt osäker.

Det jag funderar över schemt är när jag sticker in den vanliga maten. Ja har blivit så fruktansvärt bekväm med flaskan, lat rent ut sagt!

Funderar så här:
Efter morgonflaskan vid 8.00
Smaka på lite morgon gröt, det som går ner är en bonus eftersom hon då inte är så intresserad av mat.

Lunchen kl 12 börjas med en burk mat som hon nu äter utan mindre protester. sedan flaskan så mkt hon vill ha men oftast går nästan hela ner.

När ska jag få in mer mat? Behöver hon mer vanlig mat just nu?
Vid 3.e och 4.e matningen för dagen borden jag fylla på med vanlig då med?
Stora syskonen har i stortsätt varit på en "vanlig mat diet" vid 9 månaders ålder, med välling morgon och till kvällsslurk.

:heart: :heart: :heart:
Tack!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"