Hej och välkommen hit!
Härligt att ni är igång! Bra att ni har smakisar- jag ser gärna rejäl mat till middag också. Det måste vara en mätt mage som läggs för natten.
Sara819 skrev:Efter ett tag hör jag dock hur han "viskar" lite för sig själv och kikar in eftersom jag förstår att han är vaken. Han sitter och leker med spjälskyddet och grejar. Jag gjorde om proceduren men han förblir vaken och pysslar i sängen.

Jag lät honom tillslut vara under hela tiden för luren för att se om han kommer tillrätta och somnar själv men det gjorde han inte...
Vilken lur är detta? Den sista em.luren kan vara påväg bort för din lilla herre. Jag tror ju också att han föredrar sängen att sova i- Vagnen kanske är för trång, och han verkar ju föredra magläget?
Sara819 skrev:Har ni några tips hur jag ska få dagslurarna att fungera? Jag undrar även om man kan ha samma ramsa dag som natt och den inte innehåller ordet "natt"? Finns det nackdelar med att ha samma? Har haft olika men är inte helt nöjd med min dagramsa.
Får jag fråga varför du inte är nöjd med dagramsan? Min personliga åsikt är att ramsan i sig är strunt samma- man hade kunnat ramsa på rövarspråket om så skulle vara

. Orden är bara verktyg för att förmedla attityden och därmed säkerheten för liten. Men det är sant att man undviker ordet natt i dagsramsan- för att undvika förvirringen hos de små. Av den anledningen brukar man i regel inte ha samma ramsa på dagen som natten. Men jag vet att det finns de som har de, men det är inget jag skulle rekommendera. Men jag uppfattar det som att ni inte ramsat så mycket på dagarna, utan enbart promenerat? I såfall skulle det kunna vara okej att ändra ramsan dagtid, eftersom han knappt hört den.
Jag hade infört en andra frukost på schemat för att få maten lite närmre inpå lurarna. Finns det någon specifik anledning till varför ni har långluren först? Jag föredrar att ha långluren mitt på dagen, eftersom det är så det faller sig senare, men jag vet att det finns flera som har långluren först.
alltså
07 ammas
08- smaka er frukost ( kanske lite gröt inskedandes mellan varven?)
11.30 Käka mat+ fruktpuré- toppa med amning?
14.30 Mellis, gröt, smörgås eller fruktyoghurt ( finns någon färdig barnmatsburk, som Loppan diggade)
17.30 (17.45). Middag+ fruktpuré- alltså gärna rejäl mat
18.30 (18.45) nattslurk
Som du ser så är det bara 3 timmar mellan lunch, mellis och middag. Det har fungerat hos hos, eftersom mellisen inte varit så stort i omfång. Loppan drog ner på den själv.

Till mellis åt hon en halv fruktyoghurt och smörgås och vatten när hon var 8 mån.
Lite funderingar från mig.

LilloppansMamma