Sovkur Milian 8,5

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sara819

Sovkur Milian 8,5

Inlägg av Sara819 »

Hej!

Jag har läst runt här och sökt svar men tycker inte riktigt jag hittat rätt så jag skapar en ny tråd med min fråga :oops: :)

Vi började kura för 5 dagar sedan och det har gått jättebra! De tre senaste nätterna sover han hela natten med undantag från ett litet gnäll vid 6-tiden som direkt går över med en bestämd ramsa. :D

Det jag inte riktigt får kläm på är dagslurarna. :( Han har alltid sovit på mage i sängen (och tidigare när han hade liggdel) men nu i sittvagn har han hittills sovit på rygg eller vänt sig lite åt sidan. Men när man ska lämna med ramsa och han ska komma till ro själv (som ju funkar jättebra på kvällarna) så blir han irriterad när han ligger på rygg eftersom han inte kan vända sig och ligger han på mage med sele så grejar han runt, ställer sig på alla fyra och klättrar runt vilket gör att jag inte kan låta honom vara med risk att han ramlar ur vagnen. Jag provade idag att lägga sängen istället så la jag till rätta, ramsade ut och fick höra en del protester men de avtog snabbt och han blev tyst. Efter ett tag hör jag dock hur han "viskar" lite för sig själv och kikar in eftersom jag förstår att han är vaken. Han sitter och leker med spjälskyddet och grejar. Jag gjorde om proceduren men han förblir vaken och pysslar i sängen. :roll: Jag lät honom tillslut vara under hela tiden för luren för att se om han kommer tillrätta och somnar själv men det gjorde han inte...

Har ni några tips hur jag ska få dagslurarna att fungera? Jag undrar även om man kan ha samma ramsa dag som natt och den inte innehåller ordet "natt"? Finns det nackdelar med att ha samma? Har haft olika men är inte helt nöjd med min dagramsa. :roll:

Här är vårt schema: (Vi har just börjat kunna byta ut amningen mot en hel måltid annan mat till denna bröstmjölksälskande lille herre. Det går dock väldigt mycket bättre med ätandet nu när han inte ligger och snuttar hela nätterna som innan kuren :D)

Godmorgon 7.00
Frukost 7.30 (ammar)
Lur 9.00-10.30 (1,5h)
Lunch 11.00 (ammar och/eller gröt med puree)
Lur 12.30-13.15 (45 min)
Mellis 14.00 (gröt + puree)
Lur 16.00-16.20 (20 m)
Middag 17.00 (ammar oftast)
Nattslurk 18.45
Skratt och godnatt 19.00

Är jätteglad att jag hittat hit och helt frälst i detta tänk! Vill så gärna få till dagssömnen med på rätt sätt. Tack på förhand! /Sara
Milian 110403 Kurstart: 111216 Lea 130614 Kurstart: 140118
LilloppansMamma

Re: Sovkur Milian 8,5

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :lol:

Härligt att ni är igång! Bra att ni har smakisar- jag ser gärna rejäl mat till middag också. Det måste vara en mätt mage som läggs för natten. :wink:
Sara819 skrev:Efter ett tag hör jag dock hur han "viskar" lite för sig själv och kikar in eftersom jag förstår att han är vaken. Han sitter och leker med spjälskyddet och grejar. Jag gjorde om proceduren men han förblir vaken och pysslar i sängen. :roll: Jag lät honom tillslut vara under hela tiden för luren för att se om han kommer tillrätta och somnar själv men det gjorde han inte...
Vilken lur är detta? Den sista em.luren kan vara påväg bort för din lilla herre. Jag tror ju också att han föredrar sängen att sova i- Vagnen kanske är för trång, och han verkar ju föredra magläget?
Sara819 skrev:Har ni några tips hur jag ska få dagslurarna att fungera? Jag undrar även om man kan ha samma ramsa dag som natt och den inte innehåller ordet "natt"? Finns det nackdelar med att ha samma? Har haft olika men är inte helt nöjd med min dagramsa. :roll:
Får jag fråga varför du inte är nöjd med dagramsan? Min personliga åsikt är att ramsan i sig är strunt samma- man hade kunnat ramsa på rövarspråket om så skulle vara :wink: :lol: . Orden är bara verktyg för att förmedla attityden och därmed säkerheten för liten. Men det är sant att man undviker ordet natt i dagsramsan- för att undvika förvirringen hos de små. Av den anledningen brukar man i regel inte ha samma ramsa på dagen som natten. Men jag vet att det finns de som har de, men det är inget jag skulle rekommendera. Men jag uppfattar det som att ni inte ramsat så mycket på dagarna, utan enbart promenerat? I såfall skulle det kunna vara okej att ändra ramsan dagtid, eftersom han knappt hört den.

Jag hade infört en andra frukost på schemat för att få maten lite närmre inpå lurarna. Finns det någon specifik anledning till varför ni har långluren först? Jag föredrar att ha långluren mitt på dagen, eftersom det är så det faller sig senare, men jag vet att det finns flera som har långluren först. :wink:

alltså
07 ammas
08- smaka er frukost ( kanske lite gröt inskedandes mellan varven?)
11.30 Käka mat+ fruktpuré- toppa med amning?
14.30 Mellis, gröt, smörgås eller fruktyoghurt ( finns någon färdig barnmatsburk, som Loppan diggade)
17.30 (17.45). Middag+ fruktpuré- alltså gärna rejäl mat :wink:
18.30 (18.45) nattslurk

Som du ser så är det bara 3 timmar mellan lunch, mellis och middag. Det har fungerat hos hos, eftersom mellisen inte varit så stort i omfång. Loppan drog ner på den själv. :roll: Till mellis åt hon en halv fruktyoghurt och smörgås och vatten när hon var 8 mån.

Lite funderingar från mig. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

jag glömmer ju jämt :wink: :roll:

lägg gärna in litens ålder och kurstart i din profil. Kontrollpanelen- profil-signatur.

Tack och bock!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sara819

Inlägg av Sara819 »

Tack för dina svar!!

Det är första luren (den långa) han höll på så. Vet inte varför men jag fick för mig att det var första luren som skulle vara längst och också att den skulle tas bort sist men det är ju helt knasigt.. :P Har skrivit ett nytt schema nu där jag har 45 min lur först och 1,5 h lur mitt på dagen och de mattider som du föreslog! Mitt gamla schema var ju mycket äta - leka - sova - äta. Alltså sova först äta direkt efter istället för tvärtom som det blir med ditt förslag. Måste ju vara mycket bättre med lur efter maten istället för mat efter luren :P
Jag tänkte börja med det nya schemat imorgon!

Ang ramsan tror jag att det är för att jag inte får till olika tonlägen på den och när det inte fungerat så har den blivit negativt laddad för mig och nattramsan som fungerar super (beror ju självklart inte på ramsan men ändå...) känns bättre. Har nu ändrat (var ändå ingen rutin på dagsramsan som du misstänkte) till en annan ramsa än nattramsan men med samma melodi och "schvung" i :lol:

Ska också införa rejälare mat! Har fegat lite och gärna ammat och innan har han varit väldigt ointresserad av smakisarna (konstigt när han fått amma i tid och otid dygnet runt...). Ja, när jag skriver det själv känns det som det är attityden av självklarhet som ska fram med både mat och dagslurar. Första luren idag har han sovit på rygg i vagnen.

Ny schemat alltså:

Natt 19-7.00
7.00 Ammar
8.00 "Riktig" frukost+ev egen gröt
9.00-9.45 Sova (45 min)
11.30 Lunch med rejäl mat, fruktpure + ev amning efteråt
12.30-14.00 Sova (1,5 h)
14.30 Mellis med gröt/smörgås/yoghurt
16.00-16.20Sova (20 min)
17.30 Middag med rejäl mat och fruktpuree till efterrätt
18.30/18.45 Nattslurk
19.00 Skratt och godnatt!
Sara819

Inlägg av Sara819 »

Kan jag köra nya schemat redan imorgon förresten eller bör jag vänta till efter uppföljningsveckan? :roll:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Ursäkta att det dröjer lite med svar för tillfället. Det kom :santa: och sånt där... :oops: :wink:

Hur har det gått dom här dagarna? Har ni ändrat schema? Snart kan en schemaändring vara på väg igen då em luren snart faller bort.
Ska också införa rejälare mat!
Rätt så. Mätt mage är glad och sover gott :wink:
Ja, när jag skriver det själv känns det som det är attityden av självklarhet som ska fram med både mat och dagslurar.
Den där attityden...den kan man nog fixa det mesta med. :wink: Heja på!

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"