Förstagångskurar en vild 8 månaders:)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Förstagångskurar en vild 8 månaders:)

Inlägg av Manfred10 »

instämmer med föregående talare om melliss! Risken är nog annars att det bara petas i maten till middagen, särskilt om det är ett "rejält mellis".

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Idag föll sig mellanmålet naturligt 14.30 istället för 15.00 och kvällsmaten 17.30 slank ner hungrigt:)

Jag har en fråga ang första dagen av kurningen. Efter den första kurnatten så sover han ju vid nio tiden hemma i sängen. Men är det okej att vid luren mitt på dagen att hans pappa går ut och går med vagnen så han sover där? Självklart den exakt tiden enligt schemat! Eller är det viktigt att alla lurarna på den första kurdagen (även dom andra dagarna med) sker i sängen?

Jag undrar med om sovtiderna mitt på dagen: om morgonenluren är 09.15-10.00 ska man gå in i sovrummet kvart över och somna eller ska man göra det lite innan så han SOVER kvart över?

Tack så mycket för att ni svarar på mina frågor! Dom är många för en nybörjarkurare hehe.

Kram :D
Mamma till Leon, född 110327
Påbörjad kur 28 november 2011. Misslyckad.
Påbörjad ny kur 15 december 2011
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Alltså lurarna kan också ske i vagnen. Det viktigaste är att lurarna sker på samma ställe, så att vi minskar förvirringen. Först efter uppföljningsveckan kan vi fundera på att byta ställe för lurarna. Jag personligen tycker att man bjussar på en säng på den långa middagsvilan, men det är jag det. :wink:
MinnaJosefin skrev:Jag undrar med om sovtiderna mitt på dagen: om morgonenluren är 09.15-10.00 ska man gå in i sovrummet kvart över och somna eller ska man göra det lite innan så han SOVER kvart över?
Jag är av den åsikten att man kan lägga på insomningstid ( dvs lägga lite tidigare) om dagslurarna strular ordentligt. Så gjorde jag, men sedan när strulet lagt sig så lade jag Loppan den tiden luren skulle starta.

Lycka till!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Kuren påbörjad!

Godnatt 19.00 och börja med beskedet. 30 min tog det för honom att bli lugn och sm ramsa och ut. Han började direkt igen. In och ge besked. Lugnade sig direkt. Ramsade
Mig ut och sen helt tyst. I all glädje så glömde jag bekräftelsen!! Det absolut viktigaste! Är det helt kört? Jag kommer inte glömma den fler gånger det är en sak som är säker. han sover fortfarande:)

Och undrar en grej, under dessa 30 min som det tog att få han lugn så skrek han så mycket så han höll på att kräkas. Då var jag nära att ge upp redan men jag la ner han igen och sen lugnade han ju sig. Är jag världens hemskaste mamma eller är det normalt? Jag skulle ju aldrig göra något som skadar honom!

Kram :D
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hejsan! :D

En gång är ingen gång :wink: .

Inte vill vi att de små liven skall kräkas- då gjorde du helt rätt som lugnade där. Det är nu i natt ni etablerar lugnet- så i natt skall du också använda de lugnade verktygen. Hellre en buffningsomgång för mycket än en för lite, anser jag första natten. Redan andra natten backar man med dessa verktyg.

Fortsätt lugnt och försiktig, så kommer detta att gå galant.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Natten har varit toppenbra! Är så nöjd och nu har jag en toppenglad kille:)
Jag tänkte skriva hur natten har varit så jag får höra vad ni tycker om den! Något jag skulle gjort annorlunda m.m

Godnatt 19.00 . Buffa till 19.30. Ramsa ut. Tyst.
Blir arg efter ca 1 minut. Påminnelse x4. Buffa. Ramsa ut. Somnar 19.33. (det var här jag glömde bekräftelse).

20.14 buffa. Ramsa ut. Tyst. Bekräftelse. Somna 20.15

21.08 gnällde till. Fick en bekräftelse. Somnade

22.38 buffa. Ramsa ut. Tyst. Bekräftelse. Somna 22.40

02.11 lite gnäll. Besked. Ramsa ut. Tyst. Bekräftelse. Somna 02.13

02.15 frågor. Påminnelse X4. Frågar. Blir arg. Får besked 1/2 min. Ramsa ut. Avvaktar, bekräftelse. Somna 02.23

05.52 vaknar pigg. Besked. Lugn på ca 15 sekunder. Ramsa ut. Arg som ett bi (skönt att bli buffad). Avvaktar. påminnelse x4. Besked. Lugn snabbt. Ramsa ut. Arg! Påminnelse x8. Besked. Lugn. Ramsat ut. Arg!
Och så håller det till godmorgon kl 07.00! Är det okej? Kändes nästan som att ramsan inte tog alls. När jag gick in kl 07.00 så blev han glad när jag log och berömde. Så ledsen var han inte direkt. Kändes som att det var en blandning mellan att han var pigg och att han inte ville att jag skulle sluta buffa.

Bra natt annars! Jag är nöjd :D
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

I och med att detta är en omkur av något slag så tycker jag inte vi kan räkna med att liten har tagit till sig lugnet (eller ramsan för den delen). Så att han inte lyssnade på ramsan så där under vargtimmen tycker jag inte är konstigt alls. Du buffar och vagnar glatt vidare under dagen men ikväll är det slutbuffat och slutvagnet och ramsan skall helt ta över.

Tycker att kurnatt 1 såg bra ut, inga felaktigheter där som jag kunde se. Bara det du själv då påpekade om att du glömde bekräfta. Glömmer man bekräfta visar man inte liten att denne gjort rätt så det är väldigt viktigt att komma ihåg detta. Hellre bekräfta trots att barnet verkar sova än inte alls.. men hellst något tidigare.

Lägg in första kurstartsdatum och omkurstartsdatum i din signatur så att vi som jobbar här snabbt kan få en överblick över vad som gäller.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Hej! Tänkte skriva hur natt 2 har varit och om dagslurarna!

19.00 godnatt. Besked 3-4 buffar. Ramsa ut. Tyst. Bekräftelse. Somna tyst utan frågor.

21.11 vakna till, somna själv direkt

21.31 frågar. Påminnelse x4x2. Arg. Påminnelse x8. Arg och frågar. Lugnar sig 21.40. Frågar igen 21.42 men lugnar sig direkt själv. Bekräftelse och somna.

23.15 vakna till, somna själv.

02.05 frågar. Ramsa x4. Tyst 02.08. Bekräftelse.

07.00 vaknar prick sju av sig själv!

Nöjd med natten! Däremot är dagslurarna inte lika roliga..jag går in och ge ett väldigt snabbt besked. Ramsa ut. Arg kille! Många påminnelser men väntar in först så han får avreagera sig. Sur och frågar. Påminnelse. Han skriker så mycket så jag tillslut får gå in. Snabba buffningar (han lugnar sig direkt!) ramsar snabbt ut men han ställer sig lika snabbt. Och jag ger påminnelse. Han bara skriker. Och så håller det på..tills sovtiden är ute, han sov tjugo min i morse istället för 45 och en timme på dagen istället för 1,5. Ingen tjugo min på eftermiddagen. Det känns som om ramsan inte biter på honom eller som om han inte lyssnat på den. Är detta vanligt? Hur länge kan jag låta honom skrika under påminnelserna innan jag går in? Hur länge kan jag låta han skrika alls? Jag vill ju att han får ordentliga lurar på dagen. Natten går ju jättebra tycker jag!

Kram!
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Helt otroligt! Jag måste bara skriva detta! Jag var lite nervös inför ikväll då jag skulle lägga han för natten utan att buffa honom då jag istället bara skulle tillrättalägga honom och ramsa ut. Sagt o gjort så går vi in med honom i sängen, bus och skratt. Godnatt lampan och godnatt pappa. Sen gör jag tillrättaläggandet och ramsat mig ut och tänker "nu ställer han sig och ropar på mig och så får jag hålla på så i en timme" men icke! Istället somnar han på studs! Gör en bekräftelseramsa som jag tror kommer störa honom men det gjorde den inte. Han bara somnar av mitt tillrättaläggande. Så glad! Och så skönt för honom! Här har vi en kille som i hela sitt liv har vaggats till sömns och sovit i min famn och i sängen hos oss. Som alltid har kämpat med att somna och komma till ro. En aktiv kille som kröp vid 5 månader och redan går. Han bara la sig och somnade...jag vet att det bara är natt 3 men jag kan inte låta bli att bli överlycklig över det! :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> =D> =D>

Vilken härlig kick va! Nu ser du att ni går framåt och att han (och du/ni) KAN! Så sug åt er av det här nu!

Från ditt inlägg tidigare idag:
MinnaJosefin skrev:Det känns som om ramsan inte biter på honom eller som om han inte lyssnat på den. Är detta vanligt?
Ni är ju så pass tidigt i kuren (som är en process) att ni inte kan förvänta er att ramsan ska sitta än :wink: .Det bästa är att nöta på med den och på så vis ge honom chansen att ta den till sig. OK? Använd olika tonlägen och melodier, tänk på vad det är du vill förmedla. Öva när han inte hör! Rösten får aldrig darra!
MinnaJosefin skrev:Hur länge kan jag låta honom skrika under påminnelserna innan jag går in? Hur länge kan jag låta han skrika alls?
Lyssna på skriket först innan du går in! Eller, jag skriver såhär - "VÅGA" lyssna först, dvs avvakta. Den här natten kan ni behöva vara ganska så "på" men prova ändå att vänta litegrann och se hur han löser det...

Det är bara vid KRIS du gör ett besök, och då Solfjädrar du
f rom nu (eftersom buffningen är yesterday's news). Låt ramsan jobba, skapa kontakt och hör hur den tar över som en kommunikation. Han frågar, du svarar m h a ramsan :thumbsup: . Den får anv hur många omgångar som helst just nu, du ska alltid ha sista ordet.OK? Mjuk bekräftelse efteråt när han gjort rätt. Stör du lär du få reda på det :lol: men han kommer fixa själv att lugna ner sig efter det skulle jag tippa, så lämna bara isf. Vill du att han ska veta att du finns där - ge stöd m h a husljud, dvs låt och lev om :D

I o m att ni sen går in i uppföljningsveckan sen så drar ni ihop påminnelsen och bekräftelseramsan, men låt den jobba nu som den ska eftersom den är SÅ viktigt då den talar om för barnet att det gjort rätt.

Önskar er en god natt! Se det här som en spännande och häftig resa tillsammans, för det är precis vad det är!

:heart: :thumbsup:
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Tack för ditt svar frk Carlsson! Natten gick super! Vaknade 2 gånger och frågade och båda gångerna räckte ramsa och bekräftelse utanför dörren. Han la sig ner och somnade båda gångern. Den andra gången utöver det när han vaknade så gnällde han till men somnade om själv utan att jag behövde gå dit :D

Jag undrar dock en sak: det är jag som har tagit alla nätter och dagar och kurat. Första dygnet har pappa jobbat och sen har jag fått sova mellan varven på nätterna. Nu undrar vi om pappa kan ta över en natt o kura eller ska jag fortsätta? Ska han kanske börja under uppföljningsveckan? Tänk om han tar inatt och sonen märker att det inte är jag och det blir helt fel och det förstörs? Nu går ju nätterna så bra. Vad tycker ni?

Kram! :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra att det gick så bra inatt :D Ta till dig det och känn dig nöjd, ett säkert tecken på att ni är på G :D .

Vi körde såhär med bägge kurbarnen: en förälder tog första 2 nätterna och sen byttes vi av så att den andra tog de 2 följande.Sen under uppföljningsveckan så turades vi om, vi gjorde ett "bryt" mitt i natten, typ t ex efter kl 3 bytte vi (jag sov med öronproppar då). Inga problem så länge man gör exakt likadant bara! Ju tidigare man börjar praktisera detta desto mindre oumbärlig gör man ju sig själv oxå, PLUS att jag tänker att det är viktigt för barnet att märka att både mamma och pappa är med i matchen.

Tror det är svårt att "förstöra" ngt oxå :wink: knas kan det bli för oss alla, men det är ju så man lär sig å andra sidan :D

Kram.
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Okej, det låter bra!
Men kan man göra så att jag tar kurandet tills allting sitter och när då allt går smidigt (även dagarna) så tar pappa och lägget? För det står ju i boken att när poletten väl har trillat ner och sovandet väl har satt sig så ska ju vem som helst kunna lägga..min sambo jobbat nämnligen dygn och den kvällen han är hemma så är han så trött. På onsdag hade han kunnat ta både dagen och natten, funkar det eller ska man lika gärna vänta me att han lägger tills allting som sagt sitter hos Leon? Många frågor!!! :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Gör det som passar er bäst och som känns bäst!

:D
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Det är såhär att vi har 3 katter som gärna springer in i sovrummet titt som tätt och stör lillkillen!! Hur viktigt är det att dörren står på glänt när jag väl har bekräftat och han har somnat? Jag har den alltid på glänt innan han somnat men kan jag stänga den sen? Vill inte att dom ska springa där inne och störa honom varken innan han somnat eller under tiden!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"