Förstagångskurar en vild 8 månaders:)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MinnaJosefin

Förstagångskurar en vild 8 månaders:)

Inlägg av MinnaJosefin »

Hej! Nu har jag påbörjat denna kur och är inne på första kvällen! Min kille på 8 månader somnade kl 19 och har vaknat 2 gånger sen sen. Behövt buffa tio min båda gångerna (förvånansvärt kort tid då jag trodde han skulle ställa sig i sängen och skrika minst en timme). Vi får hoppas detta blir bra, jag är iallafall otroligt taggad att detta ska gå!

Det jag undrat över är dagarna och tiderna. Ska jag göra exakt som på natten vid läggning på dagen? Lägga i sängen fast i ett ljust rum och buffa, ramsa och sen gå? Och hur tycker ni schemat ska se ut?? Just nu ser hans schema ut såhär:

06.00-07.00 vakna (han vaknar alltid runt den tiden)

07.30 gröt (kan bli närmare 08.00 med då han fram till inatt ätit en gång på natt)

09.00-10.00 fm lur (han somnar mellan den tiden och sover tills han vaknar själv nästan alltid exakt efter en halvtimme

10.00 mellanmål

12.00 Lunch

13.00-14.00 em lur ( somnar någon gång däremellan och sover tills han vaknar, ibland efter en halvtimme och ibland efter 1,5 timme)

14.00 mellanmål

16.00 middag

19.00 välling och godnatt! (somnar alltid kl 19.00).

Detta verkar kanske rörigt men vill så gärna ha hjälp med schemat och hur länge han ska sova på dagen och hur man delar upp det!

Tack! :)

Mvh josefin
Mamma till Leon, född 110327
Påbörjad kur 28 november 2011. Misslyckad.
Påbörjad ny kur 15 december 2011
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Förstagångskurar en vild 8 månaders:)

Inlägg av Norahsmamma »

Hej :D

Härligt att ni valt att kura :-D Och det verkar ju ha börjat bra :thumbsup:
MinnaJosefin skrev:Det jag undrat över är dagarna och tiderna. Ska jag göra exakt som på natten vid läggning på dagen? Lägga i sängen fast i ett ljust rum och buffa, ramsa och sen gå?
Japp :D , men kom ihåg att det bara är under första natten och dagen som man buffar, redan andra natten ska man backa och låta ramsan ta över mer och mer. Och sedan så ska man ju ramsa på väg ut ur rummet och sedan utanför, alltså inte ramsa x4 inne i rummet och sedan gå (om det var så du menade :oops: :) ). Sedan så skulle jag inte ha rummet ljust på dagen. Lite dunkelt/halvmörkt tycker jag att det ska vara då ljus kan störa de små sovande liven. Vissa har becksvart även på dagen.

Angående schemat så är jag ingen schema-expert direkt, men jag kan ju tipsa om det schema som vi hade till vår tjej när hon var 8 månader, hon sov då 12-45-1,5-20 :

Natt 19-07
7.00 godmorgon, välling
8.00 andra frukost (sitta med oss vid frukostbordet och pilla med en smörgås och äta lite gröt)
9-9.45 sova
11.30 lunch
12.00-13.30 sova
14.30 mellis
16.00-16.20 sova
17.30 middag
18.00 bad o bus
18.45 välling och skratt till gonatt
19.00 gonatt

Hoppas att det ger lite inspiration, annars så finns den här länken med schemaförslag:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Lycka till inatt! :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Ååh natten gick inte bra alls! Känner mig helt misslyckad.. Läggningen gick fint och han vaknade bara 2 gånger innan kl 00.00 och då somnade han om fint igen. Men klockan tolv vaknade han ( han brukar äta nattmålet någon gång mellan 00.00-02.00)! 1 1/2 timme buffade jag! Han grät och var ledsen men slappnade av några gånger och somnade till men vaknade direkt igen! Ingen ramsa hjälpte heller.. Jag fick så ont i ryggen av allt buffande så jag bad sambon ta över (fel???) och då blev han ännu mer förbannad!!! Så jag tog över direkt igen men då var han så förkrossad, och jag med, så jag gav upp:( jag tog upp han efter 2 timmar buffande och ramsande fast jag skulle ha fortsatt...

Vad gör jag nu?? Fortsätter med kuren idag och kurar nu på dagen och inatt utan buffningar eller lägger jag ner det och testar en annan gång?

Hjälp!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen :D

Synd att du kände att du behövde ge upp. Men jag tycker absolut inte att du ska känna dig misslyckad.
MinnaJosefin skrev:Vad gör jag nu?? Fortsätter med kuren idag och kurar nu på dagen och inatt utan buffningar eller lägger jag ner det och testar en annan gång
Eftersom du/ni inte lyckades etablera lugnet inatt i och med att du tog upp honom så tycker jag att ni ska läsa några vändor till i boken och här på forumet. Sedan börja om en annan kväll när ni känner att attityden är på plats igen.

Kram :heart:
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit MinnaJosefin! :lol:

Lugn och fin :heart: du har fått mycket fina svar från Norahsmamma, läs och begrunda dem.

Det blev lite tokigt där i natt, men nu blickar vi framåt, vi tar lärdom och går vidare. Om jag får råda vill jag att du läser mera, precis som NorahsMamma skriver. Liksom laddda om och köra på nytt med lite mer attityd och kunskap. Läs gärna på om 8-månaders ångesten. Vet man VARFÖR man gör någonting, då vet man också HUR. SHN är mer än bara en verktygslåda. Man måste läsa på om safarin-lugnet, tryggheten, säkerheten och till sist NJUTNINGEN. Den njutningen är bättre än alla choklad i världen. :mrgreen: och för barnet så är det njutningen grunden till en spirande livsglädje och livslust. :heart:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Tack så mycket för era värmande ord!!

Jag har inte gett upp. Här ska pluggas pluggas pluggas och sen sovas :) några vändor till i boken så ska detta funka tror jag!

Kram :)
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

jag har lite frågor om maten!

Om man tittar på vårt schema som är längst upp så ser man hur vår kille äter om dagarna. Var fjärde timme ett stort mål och mellanmål vid tio och 2. Han äter sitt sista stora mål kl 16.00 och sen inte välling försen halv 8. Jag vill göra han ännu mättare för natten, ska jag ge han mat var 3:e timme istället för var 4:e?
Hur ser ett bra matschema ut?

Tack :D
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Norahsmamma, jag tycker ditt matschema ser jättevettigt ut även för vår lilla grabb!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

07.00 god morgon
07.30 gröt
09.00-10.00 fm lur
10.00 mellanmål
12.00 Lunch
13.00-14.00 em lur
14.00 mellanmål
16.00 middag
19.00 välling och godnatt! (somnar alltid kl 19.00)

Kikade på ditt schema ovan. Lite frågor.
1. Finns det en anledning att du väntar 30 min från att han vaknar tills frukost? Mitt råd är att ge frukost direkt när barnet vaknar. Efter 12 timmar natt är det viktigt att fylla på med mycket mat och snabbt direkt på morgonen.

2. Din son är 8 månader right? då är rekommendation 14 1/2 timmes natt. SEr att du bara har 14 timmar. Jag hade förlängt lunchluren till 1 1/2 timme i och med att det är den luren som kommer att stanna kvar länge (tills barnen är kring 3 år). Dessutom blir det på så sätt närmare mellan att han vaknar upp från lunchlur tills att han ska sova natt.

3. Ni ger middag kl 16. Jag hade kanske valt att ha den något senare så att det blir lite kortare mellan middag och nattslurk vilket vi rekommenderar inom SHN. Dessutom är det bra att fylla magen nära inpå nattsömnen.

4. Vällingen hade jag gett kl 18:30 och sedan lagt barnet att sova kl 18:50 för att ge honom 10 minuter på sig att somna in. låt oss säga att du lägger honom 18:50 och det tar 10 min att somna så blir det alltså 12 timmar från 19 till 07.

5. Jag hade gett välling istället för gröt på morgonen då det är lite lättare för de små barnen att ligga och mysa med en flaska direkt på morgonen än att behöva gå upp och sitta upprätt i en stol med sked och allt. Men detta är såklart en smaksak.

Du väljer såklart själv vilka råd du vill ta med dig, detta är bara lite tips. Och sen behöver du såklart vänta tills du är klar med kuren innan du genomför några förändringar.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen! :D
Vi hittade inspirationen till vårat schema här på forumet. Det är ett ganska klassiskt schema för jag har märkt att många kör på liknande. Det har funkat kanon för oss :D

Vi valde till exempel alternativet med den andra frukosten för att kunna lägga lunchen så nära den långa vilan som möjligt (man sover ju bättre på mätt mage :wink: ) och middagen ville vi ha ganska sent så att den låg nära inpå natten, plus att det passade bra in med vilken tid vi själva åt middag. Man får helt enkelt klura ut vad som skulle funka bäst i ens egen familj. För oss känns det väldigt viktigt att Norah kan sitta med oss när vi äter. På det sättet bildas ju en fin familjegemenskap och den lilla introduceras på ett naturligt sätt i vår matkultur (oj vad pretentiös jag lät där :roll: :lol: , men du förstår säkert hur jag menar).

Kram :heart:
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Hej igen!
Jag är mitt uppe i läsandet av boken och tycker verkligen att jag börjar få grepp om det! Jag har bars en fråga: när min lille kille ska lägga sig på kvällen så får han alltid vällingen på rygg i sin säng. Där efter vänder han sig själv och somnar ibland och ibland får jag ta upp honom..jag undrar hur det funkar med skrattet till go nattet..ska jag ge han välling någon annanstans och sen bära in i sängen och busa och somna eller ska jag bära in i sängen och busa och sen ge vällingen innan han ska somna? Vad tror ni? Har det en stor betydelse att han får välling i sängen eller ska jag sluta med
Det? Han har alltid fått det och ska jag ändra det så vill jag ändra det nu då jag har bestämt att börja kura om en vecka!

Ha det så bra! :D kram
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Jo, angående det där med vällingen. Den tar ni någon annanstans än i sängen, på kvällen. Vi tar alltid vällingen i soffan framför TV:n. Sedan busar vi och skrattar så allas magar studsar upp och ner. :lol: Sedan bus och skratt heeela vägen till sängen. Sedan gör jag läggningen ganska fort. Jag stannar vid sängen, skrattar och ler med henne och utbrister "Å, så puuuuuuuuuskaaaaaaalas" och hela ungen blir överröst med pussar- sedan ner i säng med tillrättaläggning och ut med en glad ramsa.

Härligt att du läser på- det gör susen för en framgångsrik kurning. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Åsså måste man ju jaga bort tandtrollen oxå! :wink: :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

Tack för era svar! :D

Imorgon kväll ska vi då äntligen börja kura Leon! Efter mycket läsande i boken så känner jag mig verkligen taggad, förväntansfull och glad! Denna gången kommer vi lyckas. Jag har spikat ett schema som jag tycker passar oss och undrar vad ni tycker om detta?

07.00 godmorgon
07.00 välling
08.15 gröt (andra frukost)
09.15-10.00 sova 45 min
11.30 lunch
12.30-14.00 sova 1,5 Tim
15.00 rejält mellanmål
16.00-16.20 sova 20 min
17.30 middag
18.00-19.00 bad, lek och välling
19.00 godnatt!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen! :D
Härligt att ni känner er redo att komma upp på banan igen :thumbsup: :-D
Jag tycker schemat ser bra ut. Påminner väldigt mycket om det som vi hade när våran dotter var i den åldern. Om jag får komma med ett litet förslag bara :oops: ...varför inte ha mellisen 14.30 istället så att det blir 3 timmar mellan mellis och middag? Vi har mellisen vid 14.30, men ibland så har vi varit tvugna att ge den närmare 15 och då har vi märkt att det påverkat middagsaptiten. Bara en liten tanke från mig. Men det finns säkert någon annan klok som också kan tycka till om schemat :D

Lycka till! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"