6-månaders har börjat vakna igen på nätterna!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Carin1

6-månaders har börjat vakna igen på nätterna!

Inlägg av Carin1 »

Hej!

Nu har min lille kille Viktor blivit hela 6månader, och har sovit jättebra i vagnen sen 2mån, sen vid 4mån började han strula, gav mer mat, blev lite bättre. Men när jag tänkte börja lägga honom i spjälsängen då han börjar bli för stor för vagnen, så har han börjat strula igen...varför? och vad ska jag göra?
är det ngn spec ålder som tex vid 6mån som de är mer oroliga? Han är väldigt aktiv o intresserad av omgivningen på dagarna, försöker hela tiden att börja krypa, så han står o vaggar mkt o länge på alla 4;) blir lätt distraherad då jag ammar på dagarna.
Jag brukar lägga honom vid 20-20.30 på kvällarna, han sover tom 1 eller 2-snåret vilket ju är jobbigt att han börjat med.. resp så vaknar han vid 5.30-6.00...jag tycker faktiskt det är för tidigt då jag måste få sova själv och är trött pga uppvaket vid 1-2. Jag avvaktar först då jag hör han vaknar vid 2., men oftast fortsätter han att gnälla o bökar o har sig i vagnen, låter mer o mer irriterad :roll: , så håller han på hur länge som helst känns det som, så jag har alltså gått upp o vagnat honom till sömns. är helt tyst. det brukar ta ca 10min.
de ggr jag ramsat har han bara blivit förbannad, så det drar jag mig för att göra.
Jag avslutar annars alltid läggningen(som brukar gå jättebra)med att han får kvällslurk vid sängen sen rap o sen då han är helt lugn lägger jag honom bara i vaket tillstånd så somnar han snart.
Jag ammar på dagtid, han brukar även få 1port gröt, en port smakis dvs en hel" burk, resp välling a 200ml vid 17-tiden.

Hoppas på lite råd o stöd :)

Hälsningar mamma Carin
Mamma till lille Tim 061102, kurad i Gastsjö 22-26 Mars-07
och Tims goa lillasyster Elise född 091013 samt lillebror Viktor född 110412
aso

Re: 6-månaders har börjat vakna igen på nätterna!

Inlägg av aso »

Hej Carin :) !

Välkommen till forumet :D .

Jag tror jag har svaret på din fråga - MAT! Min kille är en månad äldre än din :wink: .
Mat, mat, mat en 6 månaders aktiv kille är nästan omättlig :lol: .
Carin1 skrev:Jag ammar på dagtid, han brukar även få 1port gröt, en port smakis dvs en hel" burk, resp välling a 200ml vid 17-tiden.
Vid 6 månade fick vår kille följande:
7 godmorgon välling
7.30 second breakfast yoghurt, fruktmos
8.45 sova 45
10.15 massa matmos med kött/fisk/kyckling + fruktmos
11.45 sova 1.5
14 gröt och banan
15.45 sova 20
17 massa matmos med kött/fisk/kyckling + fruktmos
18.30 välling
19 godnatt

Som du ser är det massa mat, hemlagad numera, då det mättar bättre. Jag har slutat amma men det finns inget som hindrar att du kombinerar ammning och mat, kanske kör ammning morgon och kväll? Så eftersom din kille redan äter en hel burk och har fått kläm på ätandet är det bara att mata på :wink: . Kom ihåg en rejäl klick smör i maten, det behöver de små.

Hur ser ditt schema ut?
Fundera på hur er "matdag" skulle kunna se ut och återkom gärna så kan vi bolla vidare om du vill ha inspel.
Carin1 skrev:så jag har alltså gått upp o vagnat honom till sömns. är helt tyst. det brukar ta ca 10min.
de ggr jag ramsat har han bara blivit förbannad, så det drar jag mig för att göra.
När det gäller hanteringen av uppvak nattetid rekommenderar jag dig att läsa på i Sova Hela Natten - läs om ramsan, att vagna till sömns är ingen lösning på problemet. Läs gärna om Safarin oxå, så får du en fin bild av vad du ska åstadkomma för att han ska få sova gott och tryggt utan uppvak.
Annas verktyg är fantastiska :heart: , men det kräver att man läst på ordentligt och vet hur man ska använda dem för att de ska fungera, så läs, läs och läs :) .

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, och grattis till den tredje juvelen. Det har jag helt missat att familjen din utökats med en lillebror. :heart: Du får pussa lite på storebror från mig, om han går med på det förstås den sötnosen.

Du har redan fått svar på det viktigaste och det är att det krävs mer mat, alldeles förskräckligt mycket mat faktiskt.

Men jag undrar varför han går och lägger sig så förskräckligt sent? När går de andra och lägger sig, kan du inte samordna läggningen i en vettigare, tidigare, tid?

Sen är det ju så att lillebror har blivit en stor kille och det är mycket som händer i livet, det ska ålas, börja krypas, vändas hit och dit. Hela tiden händer det saker i livet, vi utvecklas på många sätt och vis oavsett ålder. Men jag brukar bortse från det, sova behöver all göra ändå och äter småttingar tillräckligt, är ute i friska luften och upplever livet hemma så kommer de sova gott hela natten lång.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej och tack för de bra råden:)

Jag har nu infört ett extra mål mat, dvs ngn typ av mos, som banan eller potatis resp en rejäl klick bregott i moset på kvällen :wink:
Dessa 2 senaste nätter har det faktiskt verkat som att det gett effekt, dvs han har sovit from 20-20.30-tiden tom 6.00 eller idag vaknade han faktiskt 6.30 :)
Så det verkar ju som att det är där problemet finns;)att det gtt åt rätt håll, men vill förstås inte ropa hej för 2 nätter ännu. Lilleman har helt enkelt varit för hungrig fa kunna somna om själv o sova heela natten.
kanske ännu mer mat ändå, iallafall om jag ska få honom sova from 19-7..
Jag har inte ngt riktigt fast spikat schema, utan mer ungefärliga tider på dagen so ser ut såhär:

6.30:amning
9-tiden sova 45min ca, lite olika
10-tiden: amning + ngn sorts mos, burk el pot.mos
13-tiden sova 1-2h
14-tiden: amning
17.30 ca:sova ca 30-60min
18-tiden: amning, gröt el mos
19.15: godnattvälling a 200ml
20-20.30 sova natt

så du/ni får gärna ha synpunkter o ge lite feedback på mitt flumschema :roll:
Då jag går o hämtar på dagis 14.45 så måste jag alltid väcka honom vid denna tid.

Jag har den gamla SHN-boken, ska kolla lite i den om det behövs sen, men börjar med maten för att se om det fixar sig enbart m hjälp av detta.

:heart: Carin
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej Susan , -vad roligt att höra från dig:D

Ja, jag ska absolut pussa Tim på nosen från dig :wink: han sover fortfarande toppen och har gjort det sen vi var i Gastsjön:) såå skönt! :-({|= :sleep:
Han är såå go, fyller snart 5 och pratar redan om kalaset han ska ha, han är en fin o omtänksam, glad o social kille, kan inte vara bättre, ja självklart är han ju busig o "trotsig" också, superjobbiga kan de ju vara ibland de små, så man blir gaalen ibland o tappar tålamodet, känner sig som en dålig mamma, men det hör ju till utvecklingen förstås :wink: :heart:

Iallafall, ja, anlednignen att jag lägger Viktor så sent är för att jag tror att om jag lägger honom 2h tidigare så kommer han ev vakna 2h tidigare. Men visst vore det skönt att lägga honom då vi lägger storasyster Elise som nu är 2år, dvs kl.19.00. Jag skulle vilja att han sov 19-7.00 helst.
Tim brukar få vara uppe lite längre, han läggs vid 19.45-20.00.
men så är han ju stora killen på snart 5 år också :wink:
Vågar jag testa lägga honom vid 19.00 ikväll, vore bra, men då kanske jag får hoppa över sista luren. schemaförslag?

Fö. så brukar Viktor ligga på mattan på morgonen då vi andra äter frukost, efter att han ätit, bytts på¨etc. brukar gå bra.
sen är han optast i samma rum som jag, men är lite olika då jag går runt o fixar m tvätt etc,, men han ligger oftast i vardagsrummet på sin lekmatta, får ibland byta lekasaker då han gnäller, och han är oftast nöjd på mage, han vänder sig från mage till rygg men inte tillbaks, är dock på väg. Han är snart i kryptagen då han står på alla 4 o vinglar :heart:
Obs: han sover ute i vagnen på dagarna och sover oftast på mage

Kram Carin :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Finaste familjen med storkillen! Jösses, vart tar tiden vägen, hur kan storebror vara 5 år redan medan jag inte åldrats en dag. Den ekvationen är nog olösbar. :wink:

Så här tänker jag; här hemma bygger allt på att livet flyter så gott det nu går, att alla går upp, äter och går och lägger sig samtidigt.

Jag lägger alla våra barn 19.00, även Emil som är sex år fyllda, han går i förskoleklass och behöver sina 12 tim sömn mer än någonsin. Sen kan han ibland få vara uppe lite längre på helgen om det är något spännande naturprogram som han gärna vill se på.

Att lägga tidigare behöver inte alls betyda att liten sover mindre antal timmar. Han är också en stor kille nu som kan sova hela natten lång, men ös på med mat på dagarna och låt honom sitta med vid bordet när de andra äter och plocka med små smörgåsbitar, ärtor och liknande. Istället för Bregott kan du ta osaltat smör i moset eller ännu hellre kallpressad rapsolja för det är ännu mer energitätt.

Nu måste jag iväg, barn ska väckas och andra barn ska hämtas och mötas vid skolbussen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen,

Vet inte om jag ska börja på ny tråd?? jag testar såhär iallafall; nu är det så att lille Viktor som nu är fyllda 8 månader, har börjat vakna på nätterna igen, sen 7,5mån sen började han vakna igen efter att det gått bra vid 6mån då jag gav mer mat som ni sa;)
Han är otroligt rörlig och har precis lärt sig krypa, är på gång att ställa sig upp m stöd, jag såg även att han satte sig upp själv igår :-({|= vilket ju är roligt, är är verkligen på gång lille killen.
Han vaknar nuförtiden 2 ggr/natt, ena vid 2 el 3-tiden, andra vid 4.30-5-tiden. Ibland somnar han inte om trots att jag försöker stryka på ryggen o vagna spjälsängen, han blir lugn men somanr inte om helt.
Jag blir iallafall jättetrött o har därmed ingen ork kvar till till andra barnen heller på dagtid, vilket inte känns bra alls.

Han ställer sig på alla 4 o bökar in i kudden o gnäller o skriker o verkar irriterad. Jag avvaktar först fa se om han fixar det själv. (jag ligger i säng bredvid hans spjälsäng, undervåningen så de andra ej störs som ligger där uppe) ibland fixar han det själv efter lite småskrik o gnäll, oftast vid första uppvaket, men andra uppvaket bruakr han itne fixa det själv utan då gå rjag upp o stryker på ryggen, hyssjar, vagnar även spjälsängen, så ibland somnar han om, ibland inte.
Men detta tär på oss, det blir sönderhackade nätter och man blir jättetrött, särskilt efter flera dgr på detta sätt. jag kan knappt vända mig i sängen då han är vaken för då hör han att det täcket prassar :roll: och så lyfter han lilla huvet o börjar ropa på mig,,,gulligt men jobbigt i längden.

Jag tycker att det funkar bäst då jag inte säger så mkt, bara hyssjar lite o lägger handen på ryggen, buffar lite.
Men varför har han börjar m dessa oroliga nätter nu? han har ju faktiskt tidigare sovit from 7.30 tom 6-tiden ca!
Är det 8-månadersångesten det handlar om? på dagtid är han en liten flirtis, som det står om i BB, och oftast nöjd. Det är alltså på nätterna han är orolig.
Eller är det fa det händer så mkt m utveckligen?
Hur länge pågår detta och vad ska jag göra?
De andra syskonen har ju faktiskt båda två inte varit några problem med efter 6 månader ca. Så jag tycker ha är lite för stor för att börja m detta! [-X

Han får välling kvällstid o förmiddag(+amning morgon o kväll), mat en gång, stor port gröt en gång + banan kanske 1/dag.
Jag vill ju att vi ska kunna flytta upp någong gång, till de andra, men det går ju inte när han stör såhär på nätterna, skulle ju väcka de andra med en gång, han har nämligen stark röst.

/Hälsningar från trötta mamman
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej :D

8-månadersångesten har inträtt! Har du läst om det i barnaboken? Läs en gång till isf :D För mig har attityden varit väldigt viktig här. Att jag själv vet vad det handlar om, vet hur jag skall förhålla mig och att JAG är lugn. Annars är det lätt att man frågar barnet, vilket ger upphov till mer förvirring om du förstår :wink:

Förstår jag dig rätt att du sover bredvid hans säng? Det hade jag slutat med. När man är 8 månader behöver man en egen hörna även om man stökar och bökar :D Om du är orolig att de andra skall vakan medan han "lär sig" sova ordentligt, kanske du ligga i ett annat rum eller iaf ha ett skynke för hans säng. Han skall inte se dig.

Jag hade inte heller gått in och strykt honom över ryggen. Han behöver klara besked. Detta i form av ramsa och i nödläge (när han är ledsen och inte kommer till ro av ramsan- KRISFALL) gå in och lägga honom ner, kort buffning och ramsa dig ut.

Du behöver backa och överlåta mer av sömnen åt honom. :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej igen!

Inatt var värre än vanligt, han vakna först vid 2 och sen vid 4-tiden och då ramsade jag först, han lyssnade o blev ännu mer förbannad, ramsa igen o gjorde det ett par ggr, blev bara värre. gick o buffa o vagnade vilket lugnade honom, men så fort jag gick el slutade m ramsa så hajade han till o blev arg, o så var karusellen igång igen. alltså funkade det inte alls m ramsa, jag har ju bara ramsat då han ska sova o i nte ngn typ av kur" el dyl. tycker det borde gått in iallafall vid det här laget.

Han höll iallafall på i 2h inatt, och under denna superjobbiga tid hann jag tappa tålamodet 2ggr, då jag skrek att han skulle sova, och så vagnade jag lite för hastigt...blev dock ej mer än om han legat i vagn, men ändå..jag blev så arg o så trött på det, så mentalt o fysiskt trött!! :shock:
Så känns det ju så jobbigt sen då man känner att man inte fixade det.. :cry: han blev iallafall ännu mer upprörd då förstås, så efter ett tag så tog jag upp honom, han blev då genast tyst, och efter ett tag lugn, min lille goa kille.. :heart:

Jag la honom då han var lugn, han börja protestera då men jag strök på ryggen o vagnade sängen lite, så blev han snart lugn o somnade sen. Men då hade det ju gått 2h så det var antagligen pga trötthet o att han hade skrikit så mkt :shock:

Ja, så var den natten...suck. han är liksom irriterad, vänder o vrider på sig, flämtar o har sig. går upp på knäna etc. Hur länge pågår denna oroliga tid?? Han är ju helt ok¨på dagtid, men det är väl 8-mån-ångest iallafall. Kan man räkna med att han kommer sova hela nätter(dvs from 7.30-6-tiden då denna oroliga period gått över eller?? Han HAR ju faktiskt gjort det innan!

Hälsningar en trött mamma
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Oavsett om det är åttamånadersångest eller en vanlig fnurra, så behöver han klara besked om att det är skönt att sova, inte farligt. Tyvärr tror jag att du sänder ut dubbla budskap till honom när du först jobbar med verktygen (ramsar, buffar etc.) men till slut ger upp och tar upp honom.

Naturligtvis är det bra att du fick honom lugn och att sova igen, men det blir förvirrande för honom om du byter strategi mitt i cirkusen. Att bli tröstad till sömns gör förmodligen att han tvivlar ännu mer på att det är ofarligt att sova. Och det kan leda till att "ställer frågor" ännu högre nästa natt :?

:idea: Jag rekommenderar dig att verkligen läsa på extra mycket om Attityden av självklarhet för att kunna guida din pojke igenom denna prövning. Här är en länk till en massa bra trådar, och framför allt tror jag att du skulle ha nytta av "Jag känner mig osäker, kommer detta att fungera?" http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

Läs där och återkomma gärna, så kan vi bolla vidare :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Stopp och belägg Carin, du kan det här! Eller hur?

Om man är en lillebror på åtta månader så ska man äta ordentligt med mat. Välling/amning morgon och kväll, en extrafrukost när ni andra äter frukost, rejäl lunch med efterrätt i form av frukt, mellanmål gröt tex, och sen kvällsmat med riktig mat och frukt och så nattslurken.

Allting hänger ihop; mat motion och sömn. :) Mer frisk luft, ut i naturen och kravla lite. Skitig blir man, stor som liten men kul har man. Mer mat, mycket mer mat.

Vad det gäller sömnen så kan man ju diskutera i all oändlighet om uppvaken beror på åttamånadersångest, nya tänder på gång, en fis på tvären eller nåt annat spännande. Oavsett så är det gott för alla småttingar att sova natten lång, det vet ju du med. Så det är ramsan som ska jobba och ingenting annat. Vid KRIS, vilket det sällan är, kan man gå in men då ska man ha en klar strategi och hålla sig till den, typ buff eller solfjäder och så gör man det ordentligt tills ungen är helt avslappnad och nästan sover då ramsar man ut. Och om den lille behagar att börja hojta igen så avvaktar man en stund och behövs det får man ramsa.

Så jobba nu på med mer mat, frisk luft och så RAMSAR du på nätterna om han vaknar. Du ska se att om ni är på banan igen om ett par dagar om du ger dig sjutton på det.

Nog skällt. Ha en god helg.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"