Hej och välkommen!
Nu har jag ju inga egna tvillingar, är en själv men det hjälper ju föga.
Cassi skrev:
Kan jag kura tvillingarna samtidigt? Jag kommer göra detta på egen hand, så är de möjligt? Eller måste jag ta en i taget?
Det ska gå fint har jag hört. Har för mig att Anna skriver att man får springa som en skållad råtta, men det är genomförbart.
Cassi skrev:
Måste dom sova i varsinna rum? Eller kan ja ha dom i samma säng tom?
Jag tycker ju att de ska ha varsitt "rum" under de första dagarna av kuren. Sedan ska de såklart få sova i samma rum, men just för att sätta lugnet så tror jag att det går smidigare att skilja på dem ett tag. Kanske att den ena kille precis börjat hitta lugnet, så sätter brorsan gång med att ställa en massa frågor.

De skall också ha varsin säng, är min mening. Ens egna fristad här i världen.
Cassi skrev:
När dom är kurade så ska dom ju kunna sova var som helst, men kan man flytta på dom när dom sover utan att dom blir störda? Tex om vi åker bil när de är sovtime, kan jag då flytta dom till deras sängar när vi kommer hem, om de fortfarande är sovtime?
Ja, visst funkar det. Jag är ju en utomordentligt konservativ människa, så jag tycker att detta tillhör undtantagsfall.

Exempelvis om man är bortbjuden en kväll och lägger barnet borta och sedan åker man hem och lägger barnet i sin säng. Den goda sömnen skall respekteras.
Cassi skrev:Hur blir de om dom somnar när de inte är somtime enligt schemat som jag gjort? Dom sover gärna i vagnen, så om vi ska ut när de inte är dax att sova, va händer om dom somnar ändå?
Jag får ständigt frågan när vi ska åka bil med Loppan- " Men oj nu får ni allt hålla henne vaken så att hon inte somnar så nära läggningen" Nu kommer hon väl somna som en gris i bilen? " Grejen är den att hon somnar inte i bilen eftersom hennes sovklocka inte har ringt.

Så det kommer inte att vara ett större problem. Men somnar de i bilen eller i vagnen- så bjuder man på fem minuter, sedan väcker man.
Cassi skrev:Vad händer om man "bryter" schemat? Säg att jag har en barnvakt som inte tar så seriöst på de hela så hon/han tänker att pojkarna får sova när dom verkar trötta! Eller min klocka kanske stannar så ja missar tiden! Hur blir de då?
En barnvakt kan ju försöka bryta schemat- ge mat på en tokig tid eller lägga barnet fel tid, det blir inte lätt. Barnen blir verkligen sin egen mat-och sovklocka.

Man får en gnällig och grinig unge om man bryter schemat ( dvs struntar i att ge mat på de tider barnet är van vid, eller lägga barnet de tider som barnet är van vid.). Det blir en unge ( eller två

) som plötsligt måste gnälla sig igenom tillvaron för att få mat och sömn. Det blir inte några glada familjer av det, vill jag lova.
Blir ju en mycket trevligare tillvaro för samtliga partner att hålla schemat, som inte är till stjälp, utan tvärtom-hjälp.
Har du avlastning på dagarna under kuren? För det kommer att bli minimalt med sömn, speciellt när du har två.
Stort lycka till! Läs ett par vändor i boken, så finns vi här!

LilloppansMamma