Tvillingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Cassi

Tvillingar!

Inlägg av Cassi »

Jag har två tvillingpojkar som blir fyra månader den 24e, så tänkte kura dom till helgen. Dom sover visserligen bra när dom somnat, men de tar ju alltid ett bra tag att få dom att somna. Skulle vara så skönt att vara lägga ner dem å veta att dom somnar på en gång. Och att veta när och hur länge dom tänker sova :D Men jag har några frågor innan jag kör igång med kuren. Har inte läst ut boken så svaren kanske står där, eller att nån frågat här innan mig, men jag frågar iaf!
* Kan jag kura tvillingarna samtidigt? Jag kommer göra detta på egen hand, så är de möjligt? Eller måste jag ta en i taget?
* Måste dom sova i varsinna rum? Eller kan ja ha dom i samma säng tom?
* När dom är kurade så ska dom ju kunna sova var som helst, men kan man flytta på dom när dom sover utan att dom blir störda? Tex om vi åker bil när de är sovtime, kan jag då flytta dom till deras sängar när vi kommer hem, om de fortfarande är sovtime?
* Hur blir de om dom somnar när de inte är somtime enligt schemat som jag gjort? Dom sover gärna i vagnen, så om vi ska ut när de inte är dax att sova, va händer om dom somnar ändå?
* Vad händer om man "bryter" schemat? Säg att jag har en barnvakt som inte tar så seriöst på de hela så hon/han tänker att pojkarna får sova när dom verkar trötta! Eller min klocka kanske stannar så ja missar tiden! Hur blir de då?
Är de nå annat jag bör tänka på just när de är tvillingar?
Tack på förhand! Mvh Cassi
LilloppansMamma

Re: Tvillingar!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen! :lol:

Nu har jag ju inga egna tvillingar, är en själv men det hjälper ju föga. :lol:
Cassi skrev: Kan jag kura tvillingarna samtidigt? Jag kommer göra detta på egen hand, så är de möjligt? Eller måste jag ta en i taget?
Det ska gå fint har jag hört. Har för mig att Anna skriver att man får springa som en skållad råtta, men det är genomförbart.
Cassi skrev: Måste dom sova i varsinna rum? Eller kan ja ha dom i samma säng tom?
Jag tycker ju att de ska ha varsitt "rum" under de första dagarna av kuren. Sedan ska de såklart få sova i samma rum, men just för att sätta lugnet så tror jag att det går smidigare att skilja på dem ett tag. Kanske att den ena kille precis börjat hitta lugnet, så sätter brorsan gång med att ställa en massa frågor. :roll: De skall också ha varsin säng, är min mening. Ens egna fristad här i världen. :wink:
Cassi skrev: När dom är kurade så ska dom ju kunna sova var som helst, men kan man flytta på dom när dom sover utan att dom blir störda? Tex om vi åker bil när de är sovtime, kan jag då flytta dom till deras sängar när vi kommer hem, om de fortfarande är sovtime?
Ja, visst funkar det. Jag är ju en utomordentligt konservativ människa, så jag tycker att detta tillhör undtantagsfall. :wink: Exempelvis om man är bortbjuden en kväll och lägger barnet borta och sedan åker man hem och lägger barnet i sin säng. Den goda sömnen skall respekteras.
Cassi skrev:Hur blir de om dom somnar när de inte är somtime enligt schemat som jag gjort? Dom sover gärna i vagnen, så om vi ska ut när de inte är dax att sova, va händer om dom somnar ändå?
Jag får ständigt frågan när vi ska åka bil med Loppan- " Men oj nu får ni allt hålla henne vaken så att hon inte somnar så nära läggningen" Nu kommer hon väl somna som en gris i bilen? " Grejen är den att hon somnar inte i bilen eftersom hennes sovklocka inte har ringt. :lol: Så det kommer inte att vara ett större problem. Men somnar de i bilen eller i vagnen- så bjuder man på fem minuter, sedan väcker man.
Cassi skrev:Vad händer om man "bryter" schemat? Säg att jag har en barnvakt som inte tar så seriöst på de hela så hon/han tänker att pojkarna får sova när dom verkar trötta! Eller min klocka kanske stannar så ja missar tiden! Hur blir de då?
En barnvakt kan ju försöka bryta schemat- ge mat på en tokig tid eller lägga barnet fel tid, det blir inte lätt. Barnen blir verkligen sin egen mat-och sovklocka. :lol: Man får en gnällig och grinig unge om man bryter schemat ( dvs struntar i att ge mat på de tider barnet är van vid, eller lägga barnet de tider som barnet är van vid.). Det blir en unge ( eller två :mrgreen: ) som plötsligt måste gnälla sig igenom tillvaron för att få mat och sömn. Det blir inte några glada familjer av det, vill jag lova.
Blir ju en mycket trevligare tillvaro för samtliga partner att hålla schemat, som inte är till stjälp, utan tvärtom-hjälp.

Har du avlastning på dagarna under kuren? För det kommer att bli minimalt med sömn, speciellt när du har två.

Stort lycka till! Läs ett par vändor i boken, så finns vi här! :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Cassi

Nån som vill kura mina barn?

Inlägg av Cassi »

Jag har tvillingpojkar som blir fyra månader i morron. Jag vill gärna kura dem eftersom det skulle underlätta massvis för både dem och mig och vi alla skulle säkert må så mycket bättre. Problemet är att jag bor i en tvåa, och som jag förstått de hehöver pojkarna börja kuren med varisna rum. En kan så klart sova i sovrummet, men jag vet inte vart jag ska lägga den andra. Köket måste jag gå igenom för att komma till sovrummet så där blir det ju störande att sova. Vardagsrummet har ingen dörr så de går inte att stänga och få helt mörkt. Dessutom känns kuren väääääldigt krävande, speciellt för mig som har två, så jag tänker att om det är nån som redan har kurat ett eller flera barn så går de ju säkert 10 gånger lättare än för mig. Jag vet inte ens när jag ska hinna läsa ut boken. Så om det finns nån som känner att dom vill hjälpa mig att se till att mina barn har de så bra de bara går, och att jag kan bli den mamma jag vill så tar jag mer än gärna imot hjälpen. En liten kompensation kan jag självklart tänka mig!! Mvh Cassandra
LilloppansMamma

Re: Nån som vill kura mina barn?

Hej nu hoppar jag in här otroligt fort. :lol:

Men kan det inte finnas en lösning ändå att kura hemma, tänker jag. Ni alla kloka på forumet, går det att kura killarna i samma rum, om det är kris? Vad säger ni?

:heart: LilloppansMamma

LilloppansMamma

Vi håller oss till en och samma tråd, blir så mycket lättare att hjälpa! :lol:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Cassi och välkommen! :D

Jag har ju då stöttat några föräldrar där man kurat tvillingar i samma rum, det går. Allt hänger på attityden. Kan DU förmedla lugn till en när den andra inte sover, eller lugn medans den andra äntligen somnat och inte vara orolig att de väcker varandra. Då är det bara att köra tycker jag. En fördel är om man kan typ "skärma av" de kan lätt höra varandra men de skall helst inte SE varandra. En liten vikskärm kan funka typ.

Vi har kurat barn i gastsjön liggandes vid varandra med bara en vikskärm mellan och det har funkat utmärkt. Så hitta attityden. KOmmer de att sova i samma rum som dig sen eller hur kommer det se ut framöver?

Vad har du för schema i tankarna?

Mat, äter de mat?

Kolsvart sovrum är ett måste.

Läs i boken, läs, läs, läs. Även om det finns stöd att få kommer denna person att kräva att du kan och har läst boken flera gånger. Så läs är mitt hetaste råd till dig. Och läs medans du kurar också. :wink:

Gör en sökning på "tvillingar" via sök ovan så får du nog en del träffar på tvilling kurningar.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cassi

Inlägg av Cassi »

Deras sängar är plaserade med huvud sidan mot samma vägg med en byrå/skötbord mellan sig och så har dom ju spjälskydd, så jag tvivlar på att dom ser varandra. Räcker de? Eller bör jag ha en vikskärm oxå? De är ca 1,5 meter mellan sängarna.
Dom kommer sova i samma rum som oss, som sagt så bor vi bara i en tvåa. Pappan får dock hålla sig till soffan under kurningen :wink:
Jag har inte gjort nåt schema än, mer än jag tänkt att dom ska sova 20.00 till 8.00.
Jag ammar fortfarande men dom får även tillägg ca tre ggr om dan. Har precis börjat med smak portioner me.
Nu undrar jag även om jag kan kura dom själv, även på dagen. Tanken är att pappan ska ta hand om pojkarna när de inte ska kuras så jag får sova lite, men sen har jag tänkt fixa allt själv. Dels för att de kommer dröja länge innan vi kan kura om pappan oxå ska hinna läsa boken, dels för att pappan inte är lika "på" att genomföra en kurning. Kan jag klara detta, eller måste jag ha en partner att kura med? Tack på förhand /Cassi
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej 4 mån lär det nog inte se varandra, men redan runt 6 mån kan de ställa sig upp på armarna och börja "flirta" med varandra, så att hitta en vikskärm för framtiden kan vara att fundera på. :wink:

Alltså, meningen är ju att du skall vara vaken på natten de första 2 nätterna, att då ta dagarna också är ganska jobbigt kan jag säga, av erfarenhet. Man behöver i alla fall några få timmars sömn. Kan inte pappan hålla tiderna på dagen så kan du dag kura till det sista efter typ 2-3 nätter in på kuren om han nu inte är så med på tåget?

har ni andningslarm? Det rekommenderas oavsett sovläge även om buffning och alla verktyg ihop med stabilare sömn sker på magläget lättast.

Fundera lite på hur ni praktiskt kan lösa det hela, du kanske sover extremt lätt och vaknar vid lilla minsta och har huvudet på skaft? (har inte jag sömndrucken) då kan man smygsova lite andra natten. Men speciellt natt 3-4 då man inte måste vara där rent fysiskt på en gång.

Hur kommer schemat att se ut?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cassi

Inlägg av Cassi »

Ok, vi gör ett nytt försök till helgen att kura pojkarna! Vart inget då jag tänkt sist då jag har svårt att hitta tid till att läsa bokan, men nu läser jag även med en unge på armen mm. Men jag skulle vilja ha förslag på schema. De ända jag har tänkt är att pojkarna ska sova 20.00-08.00 men kan tänka mig 20.00-07.00 me. Grejen är att dom ska börja på babysim den 14/1, vet dock inte än den exakta tiden men antingen är de sim 09.00-09.30 eller 09.30-10.00. det tar oss ca 30 min att åka till babysimet plus att vi ska hinna byta om och duscha innan. Blir de tight med en lur för pojkarna mellan att vi gjort morron och att vi ska bada? De känns som de blir långt mellan sovturerna om dom inte sover innan. Dom kan ju såklart sova i bilen. Men hinner vi me ett till mål mat innan, eller är de bättre att ta de direkt efter babysimmet? Dessutom brukar jag väga å mäta pojkarna på bvc på måndagar på droppin mellan 13.00-14.30, så där vill jag ju inte att dom sover (inte under hela den 11/2 timmen iaf) Alt att jag kan väga å mäta pojkarna på Kyrkans förskola mellan 09.00-11.30 om de är så att de skulle passa perfekt i ett schema att pojkarna sov just när bvc har sina öppettider för droppin. Så, ett schemaförslag på sov och mattider till mina pojkar på 4,5 månader tack ;)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit!

Vi har alltid bokat tider som passar med våra vakentider, det har gått alldeles utmärkt, både BVC och andra har haft full förståelse för detta. Din BVC borde väl kunna boka tid med dig annars, om inte drop-in-tiderna funkar?

Babysim, ja... den ligger ju inte idealiskt precis. Men om du har natt fram till 08 så borde de både vara mätta och kunna simma sig trötta inför en förmiddagslur.

Det som är A och O i detta är att läsa boken, inte en utan många gånger - särskilt vissa avsnitt där man har sina största svagheter.

Att sätta schema kan du göra efter boken, där finns många förslag att få tips ifrån. Men generellt gäller att natten är lång, mellan 11-12 timmar, en förmiddagslur, en långlur mitt på dagen samt en eftermiddagslur. Lurar kortas efter stigande ålder. Man gillar att läggas med mätt mage, särskilt till längre lurar.

Skriv gärna i din signatur när dina juveler är födda, samt när du planerar att kura. Då blir det lättare för oss att hjälpa.

:D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Cassi

Inlägg av Cassi »

Ja de är klart de går att boka tid, men tänkte att om de funka att ha ett schema så vi kan gå på droppin så kan vi ju ha de så, men inget måste :)
Så om babysimmet är mellan 09.30-10.00 så behöver dom inte sova nåt innan. går de bra att dom sover i bilen på väg hem?
Jag har fattat att man måste läsa om och om igen. Just nu ser de ut som ett bombnedslag här hemma för jag prioriterar boken varje sekund jag har till övers när inte pojkarna behöver mig. Jag tvivlar inte på att jag har attidyden och kan förmedla till pojkarna vad som gäller framöver, men jag är osäker på om jag kommer göra alla moment rätt. Inte i vilken ordning eller så, men kommer jag tex göra solfjädern på rätt sätt!? Kommer jag ha rätta "knycken" till vagningen!? funderar även mycket kring dehär med att jag har tvillingar. Hur gör jag första natten när de ska buffas så länge? Måste ju såklart ta en i taget, men om den första vaknar när jag buffar den andra å hinner skrika upp sig, ska jag avbryta med tvåan som jag buffar på för att "fixa" till ettan å sen börja om med tvåan?
Måste dag schemat sättas i rullning på en gång, när jag kurar dom för natten? Eftersom jag kommer kura dom på egen hand så är de lättare om jag kan sova så mycket som möjligt på dagen, isf att bara sova mellan pojkarnas lurar på dagen. tänkte om man kan börja med schema på dagen några dagar senare när jag kan sova (eller slumra) på natten oxå. Nåt annat jag bör tänka på när de är just tvillingar? Tack på förhand! :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:D hej!
Då förmodar jag att du oxå har läst detta.... :wink:
Anna Wahlgren, SHN sid 193 skrev:Man får springa som en flådd råtta mellan spjälsängarna, och det är besvärligt – första natten särskilt, innan ramsan tar över – men jag har gjort det ett antal gånger, och det går. Ni är ju trots allt två (jag var ensam!) och kan ta varsin liten unge. Ta absolut bägge rakt av, samtidigt. Bort med eventuell napp, som bara komplicerar livet, och lägg upp ett schema med tolv timmar (eller elva, om det passar er bättre) enligt Verktygslådan. Förbered som det står där. De kan ligga i samma rum men ska inte se varandra (det vill säga ingenting alls) om och när de vaknar till.
Det är nog inte så mycket annat att gör än att "springa som en skållad råtta". Det är ju praktiskt omöjligt för dig att buffa bägge två samtidigt! :D Men lägg upp en strategi innan du börjar så du inte blir som Åsnan mellan 2 hötappar.

Och JA, även dagschema! Schemat hänger liksom ihop hela dygnet! Både dag och natt, dagschemat måste hålla om nätterna ska göra det. Jag skulle råda dig att absolut ta hjälp i alla fall dagtid med lite avlastning, ex utevistelse och promenader med kidsen så du kan sova då.

I övrigt är mitt bästa tips om du vill veta mer om just tvillingkurningar att använda sökfunktionen här på forumet och kanske testa att skicka ett PM till trådförfattaren. Du kan oxå "annonsera" i kackelforum efter någon som kurat tvillingar för mer tips. Vad som rör själva kuren kan vi givetvis hjälpa dig med här, men just tvillinganpassningen kan det kanske vara värre med. :roll:
cassi skrev:Så om babysimmet är mellan 09.30-10.00 så behöver dom inte sova nåt innan. går de bra att dom sover i bilen på väg hem?
Att de sover i bilen på väg hem är nog oundvikligt....babysim är jobbigt :sleep: :sleep: :sleep:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cassi

Inlägg av Cassi »

Jo jag har läst biten om tvillingar, kan Anna så kan jag :D Sambon kommer ha barnen när de inte ska kuras så jag har tänkt sova lite då, men de blir ju typ bara en timme hit å dit. men de är ju bara för typ två dar så jag borde palla! Tänkte kolla om någon har erfarenhet av andningslarmet Babysens II. De är två plattor med i en förpackning. Kan jag ha en platta var till pojkarna eller är de meningen att man ska ha båda till ett barn?
Cassi

Inlägg av Cassi »

Tänkte på dehär med att avskärma i vårat sovrum så pojkarna får ett eget "rum", måste jag göra nu på en gång? Eftersom vi inte sover där inne på några nätter, kan jag vänta tills vi ska sova där inna innan jag sätter upp mörkläggande tyg som "väggar" å bara mörklägger för fönstrena första nätterna?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag har babysense II funkar kanonfint! Men du kan inte dela på larmet, de behöver ett varsitt. 2 plattor kopplas samman och stoppas under madrassen när barnet rör sig så mycket så att det kommer utom räckhåll för 1 sensorplatta, för att undvika att larmet går igång av den anledningen kan man ha 2 plattor. Men det finns bara en "dosa" per larm, där plattan ska kopplas in.

Jag ser ingen anledning att vänta med att göra i ordning i sovrummet om tanken är att ni ska ha det så i fortsättningen. Men får du till det KOLMÖRKT i rummet ska det inte spela någon roll. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"