Massa frågor ang, 7 månaders och kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: Massa frågor ang, 7 månaders och kurstart

Inlägg av frk Carlsson »

Läs här om vändningscirkus:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Bästa "medicinen" mot vändningscirkus är flera regelbundna "gympapass" på dagtid. Öva på att åla, kräla, snurra runt! Locka med roliga leksaker, hjälp i början med att dra runt i armen.Smma sak om du "måste" gå in och vända - dra runt m h a den så tror hon att hon fixade det själv. Sen ut, tyst.

Vi var av med cirkusen efter ca 2 v när Sigge var 8 mån och ville börja snurra och då hade jag gjort enl ovan.

:thumbsup:
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Då ska jag testa det. Hon kan ju rulla runt själv och båda hållen annars, men tydligen inte när hon ligger i sängen.

Annars har det inte varit något toppen natt.
Fick lägga henne tillrätta väldigt väldigt ofta.
Jag uppfattade det som att ramsan inte riktigt tog heller förutom någon enstaka gång.
Sen vaknade hon 20 i sju istället för sju, arg och missnöjd.
Så jag ramsade, buffade och väntade tills hon var tyst en liten sekund :lol: så stormade jag in och "väckte" upp henne.

Så full fart framåt!
Ikväll kommer ramsan ta!!!!
Började kura M 7 månader (110511), 11/12-2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag ser att du är i gång! :mrgreen:

Vet däremot inte var i kuren du befinner dig och har svårt att svara dig angående ditt användande av verktygen. Skriv gärna in födelsedatum på barnet och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur, så återkommer jag.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Ok, jag tror jag har lyckats :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det har du! :wink: :mrgreen:

Rom byggdes inte på en dag! Kuren består av 4 nätter, 3 dagar och en uppföljningsvecka.

I natt är det slutbuffat! Används endast vid kris! Aldrig ramsa och buffa om vartannat inne i rummet...
saraparalara skrev:Så jag ramsade, buffade och väntade tills hon var tyst en liten sekund
Läs på i lathunden och verktygslådan, särskilt vad som gäller 3e natten. Redan under natten som gick var det kanske lite för mycket trafik,
Anna Wahlgren skrev:Efter första natten är det inte nödvändigt att buffa eller ramsa tills barnet är helt tyst. Det är inte farligt eller fel att vara arg – vilket förmodligen är vad Gustav blir med (o)jämna mellanrum nu.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Ja jag förstod att jag hade varit inne hos henne för ofta. :)
Men jag visste liksom inte vad jag skulle göra när hon låg på ryggen och var super arg.

Men idag har jag haft henne liggandes inne under alla lurar så jag tycker att vi fått kläm på ramsan liiite mer.

Tack för svar!
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Men OM hon vaknar tidigare än hon ska.
Är det OK att buffa henne och ramsa för att hon ska somna.
Eller som idag, hon vaknade 5 minuter innan hon skulle så
då tog jag upp henne i en paus när hon inte skrek. var det fel?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Buffa inte nåt mer nu utan använd ramsan istället, är mitt råd. Hon måste få en chans att sätta den :) PLUS inse att hon klarar av det själv UTAN att du /ni kommer in till henne. Det är bara så hon kan lära sig.

Är det så lite tid som 5 min kvar hade jag nog skarvat lite och störtat in i en "paus", samtidigt som det inte får bli en vana. Är man arg lämnas man bäst i fred btw.

:thumbsup:
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Tack, då ska vi göra så inatt.

Ja men då kanske jag gjorde rätt som gick in i pausen. :)

Tack för svaren, verkligen!!!
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Ursäkta om jag är tjatig, men jag måste få fråga.

Inatt, kan jag vända henne från rygg till mage om hon skriker väldigt mycket? Eller ska jag bara köra ramsan?

Frågvis ;)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Läs länken om vändningscirkus som jag skickade, och välj en av de två strategierna för hur du ska bemöta detta. Och så kör du på det.

:D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det där med att välja strategi OCH hålla sig till den är nödvändigt och så mycket enklare för både er och dottern! Det är skönt att ha den att luta sig mot när det eventuellt är dags, så slipper man stå som åsnan mellan 2 hötappar och vela.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Ok, jag tycker väl att strategi 2 låter mer som min stil.
Men det är svårt. :o
Hon somnade nästan direkt när jag la henne nu.
Men vaknade efter de berömda 45 minuterna och är så arg, arg, arg . Har ramsat i en kvart men det tar liksom inte.

Är det bara att fortsätta ramsa? :roll:
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

OCH (;))

Som jag förstod det i boken ska man dra ihop bekräftelse med påminnelsen nu 3:e natten. Gäller det även om man känner att ramsan inte riktigt tar?

Nu ligger hon och små ylar lite (har gjort det ett tag), ska jag ge bekräftelsen när hon tystnat?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Ramsan är inte riktigt fulländad tredje natten in på kuren- men snart så :wink: Det behöver inte bli helt tyst när du ramsar nu. Du skall höra att liten går ner sig i frågandet när du ramsar-ta så många verser som det behövs för att just få liten att gå ner sig. Kanske krävs det ett ett par verser extra- När du då hör att det går ner sig så går du ner i tonfallet och bekräftar så där mjukt om omkramande ( jag tänker mig just att jag sänder en lång, mjuk omfamning). Så jag tycker att du kan baka ihop påminnelseramsan med bekräftelseramsan. Jag finner det inte nödvändigt att separat bekräfta längre. MEN gå på din känsla också vill jag säga. :shock: Har det varit väldigt frågvist där ett tag, så kan du bekräfta mjukt när liten fått ro igen ( ja, såklart innan hon somnat) tänk DIALOG. Det här är er process :heart: . Det är ingen fara om man bekräftar separat en natt eller två till- men sedan är det dags att backa- för sen blir de små liven förbannade när man är där och tjatar. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"