Frågor innan kurstart av 8, 5 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jealan

Re: Frågor innan kurstart av 8, 5 månaders bebis

Inlägg av jealan »

Åter igen får jag tacka för klokt och varmt svar:)

Inatt fick vi alla tre vår välförtjänta sömn! Wow :D 7 tim sammanhängande sovtid!
(mellan 23.10-06.20) . Vi trodde inte det var sant när hon vaknade :wink:

En fråga där. Hon vaknade 06.20 och var ledsen. Då ramsade vi utanför dörren så att gråten övergick till joller/småprat. Sen väntade vi till 06.35 med att göra Glad Morgon...gör vi rätt då?

Angående hennes schema så inser jag nu att vi missuppfattat läggningstiden.. :oops:
Vi trodde att hon skulle somna kl. 18.45, men när jag läser igen så ser jag ju att hon ska läggas i sin säng då...(fel av mig...)

Hennes schema ser ut så här:

6.45 - Glad Morgon
06.50 - ammar
08.15 - Gröt
09.45 Sova 45 min
10.30- Lunch
12.45 - Mellis
13.45 - Sova 1, 5 tim
15.30- Middag
17. 30 Bad
18.00 Gröt + amma
18.20 Sång + skratt till godnatt
18.45 Sova natt

I natt är det min tur igen. Nu känner jag mig mycket mycket säkrare när vi fick en sådan fin respons i natt. Och det härligaste av allt var att vår lilla bebbe varit så glad o sprudlande hela dagen! (speciellt när pappa kom hem..haha)

stor kram

/L
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> Härligt att läsa! Du ser, polletten börjar trilla ner hos damen nu (och kanske även hos mamma? :roll: :heart: ).

Ja, visst är det så att det är LÄGGNINGEN som sker den tid man har på pappret :wink: Sen får det ta den tid det tar för att somna. Såhär i början är 20-30 min insomningstid inget konstigt och man lämnas bäst ifred faktiskt, förutsatt att det inte uppstår ledsenheter.
jealan skrev:En fråga där. Hon vaknade 06.20 och var ledsen. Då ramsade vi utanför dörren så att gråten övergick till joller/småprat. Sen väntade vi till 06.35 med att göra Glad Morgon...gör vi rätt då?
Jättefint! Precis så =D> :thumbsup: ! Nu i och med att ni går in i uppföljningsveckan så skulle jag råda att ta till den sk pangramsan vid för tidiga morgnar (och även under den sk Vargtimmen kl 4-6). Då säger ni helt enkelt ramsan, glatt och hurtigt men enbart x 4 och sen lämnar ni henne ifred.Med stöttning av husljud istället : vattenkokare, hårfön, plocka disk, gå i knarriga trappor.Många spelar klassisk musik (Mozart) på hög volym.

Jag tittar på ert schema:
jealan skrev:6.45 - Glad Morgon
06.50 - ammar
08.15 - Gröt
09.45 Sova 45 min
10.30- Lunch
12.45 - Mellis
13.45 - Sova 1, 5 tim
15.30- Middag
17. 30 Bad
18.00 Gröt + amma
18.20 Sång + skratt till godnatt
18.45 Sova natt
Okej...jag har lite synpunkter:
:arrow: Alldeles för länge innan hon får i sig gröt på morgonen! Skjut i det direkt är mitt heta tips! Vid 8.5 mån mättar bröstmjölken knappast utan man behöver få i sig rejäla doningar. Gärna katrinplommon oxå så att magen hinner arbeta under dagen. Avsluta hellre med amningen, snarare än att ni delar upp det på 2 måltider som ni har det nu.Vill ni, så lägg in ett extra mellis oxå på fm om du tror det behövs, och då kan du ju amma oxå om du känner för det.

:arrow: Fm-luren bör få komma tidigare än 9.45 ( 2-2.5 tim mellan lurarna) senast 9 el 9.15 eftersom hon faktiskt kliver upp redan innan 07 :D .

Lunch ca 11 och sen långa luren senast 12.30, och det ska inte vara ngt mellis däremellan, vi håller oss till en måltid i taget mellan lurarna när de är flera st/dag :D :!: När hon blir 9 mån ska ni ju dra ner på antalet tim sömn/dygn, och då blir det bara 20 min på fm, så hon kommer vilja ha sin långa lur så snabbt det bara går efter det. Belive me :D

Melliset kommer sen efter långa luren :D Och så middag (mat) ca 3 tim efter det. Och så kvällslurken (gröt+amma,precis som ni har nu :D ) strax innan nattningen (vi har kört så nära som 20 min innan eftersom Sigge alltid vräkt i sig sin kvällsgröt).

Jag säger inte detta för att vara petig el jobbig utan för att det är viktigt med scheman som följer "SHN-strukturen", dvs grundad på erfarenhet; mätt mage = orkar sova 12 tim/natt :D och det är sammanlagda intaget över hela dagen som räknas. Mätt mage innan dagslurarna är ju oxå en KLAR bonus! Allt hänger ihop :D

:arrow: :!: Jag menar INTE att du "måste" sluta amma, utan bara att när man är så stor som nästan 9 månader så är det maten (den "riktiga" som bör få stå i fokus :wink: så erbjud alltid den som nr 1 och så amningen som avslutning på måltiden/en bonusslurk bara för att toppa riktigt ordentligt.

Men följ det schema ni har börjat med nu, det är först efter uppföljningsveckan ni kan ändra.

OK?

:thumbsup:
Kör hårt i natt! (Eller kanske inte? 8) :sleep: )
Kram.
jealan

Inlägg av jealan »

Hallo igen:)

Jag gör så att jag kör på med de sovtider jag har ett tag till så ändrar jag sen. (Har kämpat som ett djur för att få till så hon ska sova 1,5 tim över huvudtaget på em...hon har en inbyggd klocka i sig och vaknar ofta efter 45 min)

Gröt fick hon direkt då hon vaknat vilket var uppskattat:)

Nu går vi ju in i uppföljningsveckan. Jag och min man tänkte ta två nätter var och sedan byter vi av varann. Men vad säger ni om att jag tex lägger henne och ramsar vid läggning...om jag sedan skulle vara borta senare på kväller och min man tar vid och ramsar om hon skulle vakna. Är det ok? eller blir hon förvirrad då tror ni :shock: ?
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

jealan skrev:Men vad säger ni om att jag tex lägger henne och ramsar vid läggning...om jag sedan skulle vara borta senare på kväller och min man tar vid och ramsar om hon skulle vakna. Är det ok? eller blir hon förvirrad då tror ni ?
nemas problemas! 8) 8) kanske får den personen stå ut med några extra frågor, men alla frågor ska ha samma svar! det hänger på inställningen. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

jealan skrev:(Har kämpat som ett djur för att få till så hon ska sova 1,5 tim över huvudtaget på em...hon har en inbyggd klocka i sig och vaknar ofta efter 45 min)
Kan tänka mig det! Det är nämligen så att efter 45 min så verkar det infalla ngn slags "skarv" där många barn går upp i lite lättare sömn, och har dom inte sovandet i sig så vaknar de oftast då. Så mitt råd är att kämpa på med de längre lurarna, tids nog ger det sig. Och i takt med att ni får till maten och korrigerar i schemat så kommer än mer att falla på plats. Det är oxå av den här anledningen som man delar in sovpassen i 20 min, 1.5 tim, 2 tim etc eftersom det är "naturliga" sömnpass då barnen är lättväckta.

Er brutta är ju nästan 9 månader nu vad jag förstår? Eller hur? Kan tänka mig att hon kanske kan behöva kortare lur på fm än den ni har nu ( 45 min). Då blir det lättare att somna sen, och "orka sova" hela långluren efter lunch :wink:
Här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

är en jättebra tråd om lite olika tänk kring hur dagslurarna kan se ut vid olika åldrar beroende på om man har en tröttis el en piggis :D
jealan skrev:Gröt fick hon direkt då hon vaknat vilket var uppskattat:)
:thumbsup:

I övrigt håller jag med Manfred 10 :D

Ha det gott!
/Sanna
jealan

Inlägg av jealan »

Men en fråga till då....

Om hennes sena sovpass på 1, 5 tim ska vara 12.30-14.00 så innebär det alltså att hon ska vara vaken 4 tim och 45 min innan sovdags! (?) Känns spontant inte så bra...då hon lätt blir övertrött och då har mycket svårt att komma till ro och somna.
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Det är inte på dagen exakt som man måste dra ner på antalet lurar/dag :wink: Och det är det som den där tråden jag bifogade i senaste inlägget förmedlar oxå, man måste hitta det som passar just ens eget barn :wink: .

Jag tänkte mer att det kanske var så att långa luren efter lunch strulade eftersom hon fick relativt mkt tid på fm. Men ni kan ju såklart fortsätta ha det som ni har det nu, med 45 min på fm och så en lång lur (1.5 tim) lite senare på em och justera schemat vart efter.Hon lär säga till när det ska ändras!

:D
jealan

Re: Frågor innan kurstart av 8, 5 månaders bebis/hjälp!!

Inlägg av jealan »

Hejsan igen,

Nu behöver jag verkligen stöd :(

Vi är nu inne på 10:e natten och fram till igår har allt gått jättebra. Bebis har sovit 12 tim med undantag för en eller ett par uppvaknanden.

I går somnade hon som vanligt vid 18.45 men vaknade igen vid 22 tiden och var helt utom sig. Hon verkligen gallskrek!! :( :( . Det var så jobbigt att min man fick ta över. Alltså hjälp!! Det är så fruktansvärt jobbigt när hon är så ledsen!! Hon skrek i två tim i ett. Somnade helt utmattad kl. 00.00. Han fick gå in och solfjädra ca 3 ggr. Sista gången till hon nästan sov.

Nu ikväll har min man lagt henne och det är nu samma visa igen. Hon skriker som jag aldrig har hört henne skrika!
Min man är lugn och sansad precis som han alltid brukar...

Hjälp vad ska vi göra???

/L
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
jealan

Inlägg av jealan »

Jo en sak till...

Vi misstänker att vi ramsar för mycket ? Bebis blir verkligen lugn av ramsan, men precis när hon är på väg att somna så går hon igång och skriker igen. Så mycket som hon skriker nu har hon inte gjort sen vi började kura..

Vi har läst att det är vanligt med återfall någonstans under 10 natten. Men vi är så måna om att vi gör rätt. Vi vill fullfölja kuren och vi tror verkligen på detta.

/L
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

om ni anar att ni ramsar för mkt så är det troligen så! :) skriker gör hon nog (?) för att hon är förbannad - ni stör :!:

Efter uppföljningsveckan så brukar bästa trixet vara att helt enkelt backa så mkt som möjligt och låta dem vara i fred. Låta får man göra, man får gnöla och prata och skratta och tjorva och ropa och vara arg (inga verktyg biter dessutom på arga barn, så är det ilska inblandat - backa omdelbart!)

Istället kan man stötta m h a sk husljud, dvs man lever på och stökar utanför den stängda dörren precis som att allt var frid och fröjd, vilket det såklart oxå är :D Micro, vattenkokare, dammsugare...många spelar klassisk musik på HÖG volym, för att överrösta barnet själv (de blir livrädda av sin egan vrålande röst nämligen :? ).

Man kan ramsa inledningsvis, men då ska man bara göra det en ggn och endast x 4, den sk pangramsan.Husljuden "ersätter" innebörden som ramsan har dvs "bössan är laddad, vi finns härute".

Visst kan det mkt väl ha varit en återfall som i fick vara med om :| Det är bara att gå vidare :roll: .Tyckte det verkade som att ni löste situationen till det bästa trots allt, även fast att det säkerligen var jobbigt! Skönt att du och din man kan hjälpas åt och gå in där ni har era starka sidor :D

Varma och peppande kramar!
jealan

Inlägg av jealan »

Halloj igen,

Nu när vi har gått bakåt några steg, ska vi då gå tillbaka några steg i kurningen? Buffa lite så hon blir lugn och sen pangramsa? Eller ska vi gå på pangramsan direkt? trots att hon är så upprörd....

självförtroendet sviktar verkligen vid bakslag..:(
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

När man har bakslag är det raka puckar som gäller. Att buffa 2"lite" är inget att sträva efter, det skapar bara förvirring. Antingen kör du en microvariant och backar lite i kuren enligt detta: natt 1 buffa tills hon sover, ut med låg bekräftande ramsa. Natt 2, buffa till lugn, ut med glad och trygg ramsa. Natt 3, tar ramsan över helt och hållet och då gärna en pangramsa och sedan tyst/husljud. Punktsättande ramsa ifall frågorna fastnar. Dock ej ilska, då hjälper trygga och fina husljud bäst.

Kommentarer på detta? :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Glömde andra varianten...

eller så backar ni redan nu, dvs inleder pangramsa vid första pip första natten som efterföljs av husljud (förutbestämda och förberedda sådana, målmedvetet skall det vara). Andra natten pangramsar ni om ni anser att frågorna kräver det, efterföljande husljud gärna samma som innan. Natt 3 pangramsa vid behov, dock sparsamt. Husljuden kan gott ta över nu utan ramsan. Sen sover hon över det, alternativt behöver ni köra ljuden några nätter till innan hon sover över hela rasket.

Det är häftigt kan jag lova att vakna första morgonen vid halvsju och förstå att hela natten gått galant - då kan man bara ligga kvar och njuta tills det är dags för morgon. Detta blir så småningom en vana som i sin tur ger hela njutningen - av den goda och säkra sömnen.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
jealan

Inlägg av jealan »

Tack för svar ...:)

Vi behövde inte vänta länge på hennes första 12 timmars natt. Det blev redan nu inatt!! :mrgreen: Helt underbart!

Även ikväll har det fungerat klockrent. Bebis la sig för natten kl. 18.30 och sov 18.35 :shock: :D

Hon vaknade till nu vid 20. 00 och då körde vi pangramsa + hårtork...och det fungerade! tjohoo!
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
jealan

Inlägg av jealan »

Föresten...

Dom här husljuden...ska det va samma typ av ljud...eller är det mest för att hon ska höra oss? Så det räcker om vi sätter på TV:n ...?
/Linda

Dotter född 2011-03-13
Kurstart 2011-12-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"