Vår son är 13 mån och kurades när han var åtta månader. Han sover fantastiskt på nätterna, även om läggningarna ibland fortfarande är lite stökiga med skrik, men de tar max 15 min och det går bra att lugna honom enbart med ramsan.
Vi har aldrig fått morgnarna att fungera. Han ska sova till 6:45 vilket aldrig inträffat, som bäst sover han till 6:10, som sämst vaknar han 5:00. Snitt-tiden är nog 5:30. Han vaknar alltid mer ett argt skrik, inte trevligt pladder som storebror gjorde
Schemat är som följer:
6:45 morgon (Det har som sagt aldrig funkat. Han brukar istället få välling kl 6:30).
7:45 gröt
11:30 lunch
12:30 sova 1,5 h
14:30 mellanmål
18:00 middag
18:50 välling och bus
19:15 sova
Vi ger pangramsa vid första pip, och håller oss oftast ifrån rummet, men det har ingen effekt. Det gallskriks på högsta volym och storebror vaknar vilket är stressande och blir en ond cirkel. Storebror kan absolut inte somna om om han vaknar så här dags. (Ligger i släkten verkar det som haha) I början funkade det att sätta på Mozart, men inte längre. Solfjäder får den lille panik av så här i morgontimmen. Även om vi lättar på solfjädern så han har ryggen fri men det tar emot om han vill resa sig.
Vi behöver en liten morgon-mini-kur då storebror och en förälder får sova i källaren. Vårt självförtroende är dock inte det bästa eftersom vi aldrig fått honom att sova på morgonen.
Jag undrar om vi ska göra någon schema-ändring inför kuren. Ska han sova 2 h på dagen istället t ex och lägga sig senare så han är så trött vid 05.00 att han kan sova över lättare? Jag vet att man gärna ska försöka lägga barnet tvärtom ännu tidigare, men det fungerar inte med övriga familjens vanor.
Om det är någon som har något råd eller lite pepp så lyssnar jag mer än gärna. Tack på förhand.