Här är en annan med tidiga uppvak

Skriv svar
Ester Sol

Här är en annan med tidiga uppvak

Inlägg av Ester Sol »

Hej! Med risk för att låta tjatig, vi har också problem med tidiga uppvak. Jag har läst på, men behöver lite råd ändå.

Vår son är 13 mån och kurades när han var åtta månader. Han sover fantastiskt på nätterna, även om läggningarna ibland fortfarande är lite stökiga med skrik, men de tar max 15 min och det går bra att lugna honom enbart med ramsan.

Vi har aldrig fått morgnarna att fungera. Han ska sova till 6:45 vilket aldrig inträffat, som bäst sover han till 6:10, som sämst vaknar han 5:00. Snitt-tiden är nog 5:30. Han vaknar alltid mer ett argt skrik, inte trevligt pladder som storebror gjorde :-)

Schemat är som följer:
6:45 morgon (Det har som sagt aldrig funkat. Han brukar istället få välling kl 6:30).
7:45 gröt
11:30 lunch
12:30 sova 1,5 h
14:30 mellanmål
18:00 middag
18:50 välling och bus
19:15 sova

Vi ger pangramsa vid första pip, och håller oss oftast ifrån rummet, men det har ingen effekt. Det gallskriks på högsta volym och storebror vaknar vilket är stressande och blir en ond cirkel. Storebror kan absolut inte somna om om han vaknar så här dags. (Ligger i släkten verkar det som haha) I början funkade det att sätta på Mozart, men inte längre. Solfjäder får den lille panik av så här i morgontimmen. Även om vi lättar på solfjädern så han har ryggen fri men det tar emot om han vill resa sig.

Vi behöver en liten morgon-mini-kur då storebror och en förälder får sova i källaren. Vårt självförtroende är dock inte det bästa eftersom vi aldrig fått honom att sova på morgonen.

Jag undrar om vi ska göra någon schema-ändring inför kuren. Ska han sova 2 h på dagen istället t ex och lägga sig senare så han är så trött vid 05.00 att han kan sova över lättare? Jag vet att man gärna ska försöka lägga barnet tvärtom ännu tidigare, men det fungerar inte med övriga familjens vanor.

Om det är någon som har något råd eller lite pepp så lyssnar jag mer än gärna. Tack på förhand.
:-) Storebror född 060908
:-) Lillebror (Ebbe) född 100726
videunge

Re: Här är en annan med tidiga uppvak

Inlägg av videunge »

HEj och välkommen! :D

jag har några tips.

:idea: fixa mörkläggning. det skall vara så svart att han inte ser handen framför sig. folie på rutan som man sätter upp med vattenspruta, eller sopsäckar på samma sätt. minsta lilla ljus skall inte komma in. gå in i rummet på dagen. kan behövas en handduk vid dörrspringan med.

:idea: Skaffa väckarklocka. Ställ den tillsammans allihop och när den ringer så är det glad morgon.

:!: sömnmässigt ligger ni faktiskt i underkant om jag räknar rätt. lille herren behöver ca 13,5 så ni kan mycket väl ha 2h på dagen utan att ändra kvällstid.

:?: "Hjälper" han till hemma? får vara med i det ni gör och kämpa för flockens överlevnad? och blir tackad för det= mamma och pappa klarar sig sämre utan mig 8) Med hjälp torka bordet efter maten kanske? liten behöver knna sig behövd. var kreativ och fråga dig varje dag vad han kan hjälpa er med.

:?: vad kan ni göra ute? sömntrasslare ( och alla andra :roll: ) bör vara ute varje dag även när de är vakna. krama träd, äta gräs...titta på pinne hoppa i vattenpöl. Gå/krypa omkring och utforska världen. man skall vara som någon uttreyckte det "skidbacketrött när det är dags att sova. ni känner kanske igen känslan när man varit ute en hel dag, jobbat ordentligt ätit sig mätt och nu väntar kudden. underbart!

lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Tack för tipsen! Supersnällt!

Vi har redan folie på fönstren så mörkläggningen funkar så bra det kan. (Busungen sover i en alkov med svartfodrat draperi så det läcker in lite lite ljus genom draperiet, men med hösten i antågande börjar det bli riktigt mörkt nu när han tycker det är morgon.)

Vi inför gärna 2 h lur på em. Vi tog nyligen bort fm-luren för vi trodde att han sov för mycket eftersom det var extra tidiga uppvak. Men du tror inte det blir för sent att plocka upp honom 14:30 om han ska sova 19:15? Har för mig att jag läst på forumet att man inte ska låta dem sova senare än kl 14 vid sjuläggning.

Väckarklocka gjorde vi med storebror när det begav sig så det kan funka, det är bara det att väckarklockan kommer väcka storebror också om vi inte senarelägger lillebrors schema. Får fundera på det.

Utevistelsen och sociala delaktigheten ska jag verkligen utöka så får vi se om det kan ge resultat.

Tack för hjälpen så länge!
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej igen!
Nu har vi kört med intensifierad utevistelse, social delaktighet och konsekvent beteende (från oss vuxna) på morgnarna. Det här konsekventa beteendet jag avser är:
-pangramsa vid minsta pip. Vi har några dagar gått upp före hans första pip för att inte missa när han börjar vakna så vi kan ge ramsan kvickt som bara den.

-klassisk musik när gnöl/skrik fortsätter

-väckarklocka.

Vi började 5/9 och nu 21/9 har absolut ingenting förändrats. Han vaknar allt från 5:10-5:45. Får ligga kvar i sängen till 6:15 då vi tar upp honom inom marginalkvarten. Ibland ligger han någorlunda tyst, men för det mesta är det mycket protester/frågor och han väcker storebror. Så nu har vi två barn som sover för lite.

Nu till mina frågor.
1) Kan det vara så att vissa barn helt enkelt inte k-a-n sova mer än 10h-nätter? Han har ju aldrig sovit sammanhängande längre än så.

2) Han sover 2h mitt på dagen, ska jag lägga till 20 min på fm eftersom han vid lunchdags är så trött att han somnar i maten? Och liksom finna mig i att han vaknar vid den här tiden på morgonen? Inkl 20 min på fm skulle han i så fall få mellan 12h-13h sömn per dygn beroende på hur tidigt han vaknar. Och han skulle inte väcka storebror om vi tar upp honom direkt när han vaknar.

3) Är det någon som provat att senarelägga läggningen? Jag vet att det tvärtom rekommenderas att man ska lägga barnet ännu tidigare, men det verkar inte ha effekt på vår lille pys.

Hoppas det är någon klok som kan ge mig lite vägledning :-) Tack på förhand.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Ester Sol och ursäkta att du fått vänta på svar :oops:

Jag ska försöka ge lite feedback och råd. Jag har inte tidigare hört om någon ettåring som inte kan sova mer än 10 timmars nätter - men någon ska väl vara den första? :lol: Nej, skämt åsido, jag tror absolut att han kan sova längre nätter än så. Det är någon annanstans skon klämmer. Jag skulle i första hand råda er att lägga honom tidigare på kvällen, för som du skriver brukar det ha en gynnsam effekt på morgonpiggisar. Men on det inte passar med övriga familjen är det ju inte ett alternativ? Eller så måste ni fundera om resten av familjen i detta fall kan anpassa sig till lillebror? Jag skulle köra 18-6 i ert fall, rakt av. Och då kan dagsluren infalla betydligt tidigare eftersom han nattas redan klockan 18.

Om detta inte fungerar, så går det naturligtvis att se vad en senare läggning får för effekt. Men senare än 20 ska han inte nattas! Viktigt här att ni inte utvärderar förrän efter en vecka. Jag tror inte riktigt själv på detta, men skam den som låser sig vid invanda uppfattningar :wink: Om inte annat så slipper ni framledes fundera över vad det skulle få för effekt med senare läggning, och då kan ni skjuta den vargen.

Inga barn ska somna i maten, det är helt klart. Om killen inte börjar sova längre på morgonen med ändrat schema (antingen senare eller tidigare läggning) så tycker jag ni ska införa en 20-minuters på förmiddagen. En 5-minutare kan ni ju alltid ge, oberoende.

Hoppas detta hjälper er att komma vidare!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej Sagalinda! Nu är det jag som måste be om ursäkt för sen respons. Tack för att du tog dig tid att svara. Det är guld värt.

Jag håller med att det hade varit intressant att lägga honom kl 18. Problemet är att då kommer han bara träffa pappa på morgnarna under vardagarna, och jag måste ordna middag vid två olika tillfällen på kvällen för att det ska funka med övriga familjen. Ska fundera.

Sedan jag skrev senast har vi senarelagt läggningen så att han somnar 19:30 istället. Det verkar fungera något bättre konstigt nog. Han somnar fortare och det sker oftare att han sover till 6:15. Förra veckan när vi var bortresta sov han till halv sju varje dag till och med. Och direkt när vi kom hem vaknade han 5:15 igen. Det får ju en att fundera, är det något ljud här hemma som sätter in 5:15 eller vad är det frågan om :-) Får sätta klockan och sitta och vakta några morgnar kanske. Det verkar annars som att han har en period med tidiga uppvak, kanske en vecka-10 dagar, och sedan följs det av en lika lång period av hyfsade morgnar.

Nåväl, tack för att du lyssnade och jag ska tänka på dina råd. Det får definitivt bli en 20-minutare om han fortsätter att vakna för tidigt.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ingen fara Ester Sol, du ska inte be om ursäkt för sen respons! Det är ju din tråd och ni som har fnurra - vi som ger råd brukar räkna med att "no news is good news" :wink:

Det är ju toppen att ni hittat en lösning som fungerar! :D

Kanske ni har en tupp som kuckelikuar i närheten klockan 5.15..? :lol:
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej! Sedan jag skrev sist har morgonsovandet gått upp och ner. Mest ner, även om vi hade en två-veckorsperiod av uppvak kl 6. Sedan dess har vi uppvak kl 5:00, t o m 4:30 en gång.

Unge herren är nu 16, 5 måndader och inför dagisstart i januari måste vi få styr på hans morgonsovande.

Schemat:
6:30 morgon + välling
7:45 gröt
11:00 lunch
12:00 sova 2 h
14:30 mellanmål
18:00 middag
18:50 välling och bus
19:00 sova

Rutinen vi tillåtit oss falla in i har varit pangramsa varpå det dröjer max 10 minuter tills sötingen skriker ledset. Då för att undvika att syskonet väcks, har en förälder gått in till honom och lagt EN hand bestämt på ryggen medelst sittande på en pall bredvid spjälsängen (vi är oförmögna att göra solfjäder som man ska pga vi båda har ryggproblem).

Och så har blivit kvar där liksom upp till en timme (helt fel jag vet) tills vi trott att bebisen nästan har somnat, och så fort vi går därifrån med ramsa vaknar han till och gallskriker. Och vips har vi plockat upp honom och han har trott att det är morgon då givetvis.

Så när vi nu börjar om är strategin:
Pangramsa vid minsta pip (vi ska ställa klockan och vänta in).
Stegras hans protester, musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. När han somnat stängs musiken av.
Väckas med klocka.

Det låter ju bra, men han kommer gissningsvis ligga vaken i 1,5 h till klockan blir 6:30 nu de första dagarna eftersom det här är en så långdragen ovana. Och jag förväntar mig mycket skrik här i början - även om jag vet att man ska ha positiva förväntningar. Ska vi i så fall stå emot och inte göra mer än använda oss av musiken och ev lägga på husljud ovanpå det? Ingen mer ramsa? Inte gå in alls? Gå och lägga oss med öronproppar gulp?

I normala fall hade man väl gått in och solfjädrat om barnet fastnat i skrik och sedan gått ut snabbare än vi gjort med ramsan. Fast det gör man väl bara en gång. Med tanke på att vi fastnat i det där bör vi kanske undvika vår halvsolfjäder tänker jag.

Tacksam för era kloka råd!
Tack!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Ester Sol och ledsen att du fått vänta på svar :( Hur har det gått? Har ni börjat er nya och enligt mig mycket välplanerade taktik?

Du har helt rätt i dina funderingar - eftersom solfjädern missbrukats så skulle jag helt och hållet undvika att använda den. En pangramsa vid första pip och sedan musik vid behov låter bra. Ni ska inte behöva göra husljud utöver musiken - en av dem räcker. Det är ju meningen att ni också ska sova!

Så nej - ni ska inte gå in alls! Självklart kan ni påminnelseramsa om verklig KRIS bryter ut, men då ska det vara sådan kris att ni i vanliga fall för länge sedan skulle gått in. Avvakta alltid lite längre än ni egentligen har tålamod till :wink:
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej! Tack för ditt svar! Vi har kört sex morgnar nu med vår nya taktik, och det har inte varit fullt så stolligt som jag förväntade.

Morgon nr 3 och 4 var bäst hittills med första uppvak 6:21. Succé! Mirakel!

I lördags kväll somnade han inte förrän en timme efter han lagt sig (vi hade gäster så det var mycket ovana ljud i huset) och vips blev det annorlunda på söndag morgon (nr 5 i raden). Han vaknade då 5:47 och det blev ledset skrik, nästan utan paus, fram till 6:15 då jag gjorde morgon med väckarklocka. Jobbigt för alla parter. Jag gav en pangramsa och sedan på med musik efter fem-sex minuter, men inget mer. Han var mycket förolämpad och sur när jag hämtade upp honom.

Idag morgon 6 vaknade han 5:43 med gnäll, pangramsa gjorde så att han tystnade fram till 6. Därefter skrik med olika nyanser i alla fall samtidigt som jag hade igång musiken fram till kl 6:15 då jag gick in med klockan.

Vi fortsätter väl så här så får vi se hur det går. Alltid tråkigt med bakslag, men det är ju rätt fantastiskt att han har förlängt sin sovtid på bara fem dagar. Även om han vaknar 5:43 så är det 43 minuter längre än för en vecka sedan. Men vi nöjer oss inte förrän han är tillbaka till 6:21 :-)

Tack så länge. Jag lär återkomma....
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gàr det för er?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej! Tackar som frågar! Jag har positiva nyheter! Sedan jag skrev i måndags har det gått väldigt bra. Två morgnar har vi fått väcka honom med klockan halv sju, och resterande två har han vaknat själv ca 6:20. Det händer än att han gnäller till runt fem-tiden med det fina är att han somnar om med ramsa! Helt otroligt. Länge leve Anna Wahlgren-tänket och alla eldsjälar som svarar i hennes anda här på forumet.

Jag var osäker på om det skulle funka faktiskt, i och med att problemen varat så länge och vi gjort liknande försök tidigare i höst.

Tack!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

=D> =D> =D>