\:D/ Vändningscirkus pâ väg bort! \:D/ De senaste nätterna har Lillebror sovit non stop, och de gânger jag varit in (när vi lägger brorsorna lite senare och innan jag själv gâr och lägger mig) sâ ligger han antingen pâ mage eller sida och verkar trivas lika bra vilket som. :thumbsup:
Jag själv sover dock väldigt sällan hela och fina nätter, verkar som att jag är i gott sällskap dâ jag läser runt lite här och där pâ forumet

En till tand har tittat ut! Lillebror är tydligen ute efter att snabbt börja kunna bita och tugga, han har skaffat sig en kompletterande tand upptill, alldeles ovanför tanden som tittade ut först i nederkäken. Jag blev genast orolig för mina stackars bröst, men han verkar behärska tekniken bra mycket bättre än Mellanbror, för han har inte gjort mig ett dugg illa sen den där enda gângen för nâgon vecka sen.
En epok har gâtt i graven och jag har helt glömt att skriva om det.

Jag hade ställt i ordning Lillebrors skötplats i köket dâ det var alldeles utomordentligt praktiskt av en hel radda skäl. Men sen vi kom tillbaka frân vâr minisemester söderut sâ vâgar jag inte lâta honom ligga pâ köksbänken längre. Han är sâ snabb pâ att vända sig sâ även om jag inte lämnar honom ensam där längre sâ räcker det antagligen med att jag tittar bort för att olyckan ska vara framme. Sâ nu har vi fâtt tillbaka vâr köksbänk (lite skönt det med, ska inte förringas alls

) men lite nostalgiskt att plocka bort mobiler frân köksluckorna osv. Sâ nu byter vi bâde smâbrorsorna inne pâ Mellanbrors säng (som är en sorts hembyggd spjälsäng som man inte kan ramla ner ifrân, men inte sâ djup sâ att den blöjbytande personen riskerar ryggont. Tack snickarpappa och snickarstorebrorsorna för väl utfört arbete :thumbsup:)
Apropâ det här med blöjbyten sâ har jag nu plockat fram tygblöjorna igen. De har legat i en lâda sen sista mânaden pâ graviditeten med Lillebror. Mellanbror började dâ fâ röda märken i ljumskarna och jag kände att jag gärna drog ner pâ takten lite sâ vi gick över till engângsblöjor dâ. Sen vi införde skedmaten sâ har jag haft ett uppmärksamt öga pâ Lillebrors bajs

och spänt väntat in fina bajskorvar som inte riskerar att helt fläcka ner tygblöjorna. Och nu är vi där, bebissenapen är ett minne blott och Lillebror producerar fina korvar som lätt "ramlar" loss frân blöjan och dumpas i toaletten. Nemas problemas.
Men oj vad det känns drygt att dra igâng med blöjtvätten. #-o Jag tyckte att det gick helt utan problem med Mellanbror, men den här gângen har jag verkligen svârt att komma igâng. Kanske för att vi har mer tvätt nu (tre barn är ju faktiskt mer än tvâ och dâ nummer tre kräks ner bâde sig själv och mig minst en gâng per dag sâ blir det ju onekligen en del tvätt), men jag tror snarare att det beror pâ att jag kommit bort frân den rutinen sâ totalt. Jag har drygt tio blöjor, vilket brukade innebära en blöjmaskin varannan dag ungefär. Hittills har jag mjukstartat med tygblöjor bara när vi är hemma, men det skulle ju onekligen kännas mycket bättre för det ekologiska samvetet och för ekonomin om jag kunde bli lika seriös som jag var med Mellanbror dâ det begav sig. Just nu ligger i alla fall Lillebror och sover gott i en gul och fin tygblöja. Ett litet steg pâ rätt väg.
Bajskorvarna har jag nog mycket att tacka mig själv för.

Jag har nu kommit igâng ordentligt med mosandet och känner mig som en mästerkock. Det är ju sâ lätt och det blir ju sâ gott! Lillebror har numera följande matsedel:
Frukost: amning
Lunch: grönsaksmos, t ex morot, sötpotatis, morot/sötpotatis, potatis/morot
(mâste nog börja variera mig lite mer ser jag nu när jag skriver ner det hela
)
Mellanmâl: frukt m kex som mortlats fint och rörts ner i fruktmoset
Middag: hemlagad havregrynsgröt med banan eller plommonpuré
Nattslurk: amning
Fransmännen är ganska finurliga vad gäller flaskinnehâll och de är duktiga pâ att göra dem riktigt matiga. En klassiker är till exempel att röra ner fint mortlade kex i varm mjölk och göra nâgon sorts "välling". Alternativt späda ut grönsakspuré ordentligt sâ att den kan drickas i flaska till middag... Det gâr att variera i det oändliga. Hos oss används ju flaskan knappt alls, men jag inspireras av recepten och mortlar lite kex och rör ner i fruktmoset till mellanmâl. Dâ mättar det lite extra.
Jag tog förresten fram flaskan för ett tag sedan, alldeles innan jag kom i gâng med skedmat till middag och det gick om inte bra sâ iallafall bättre än sist.

Men ömma järngreppet blev en riktig brottningsmatch

och Lillebror var som nöjdast när han själv fick hâlla flaskan i bâda händerna.

Stora killen
Nu funderar jag pâ om det är dags att introducera en sorts second breakfast, kanske i flaskform. Min morgonplanering rymmer inte riktigt ett skedmâl till Lillebror (men det gjorde ju inte kvällsplaneringen heller frân början, sâ det är antagligen en frâga om prioritering och organisation

), sâ vi fâr se vad det blir av det hela.
Jag tycker att han verkar riktigt hungrig när det är lunchdags, men det är sällan han vräker i sig nâgra enorma mängder. Han äter generellt bättre pâ eftermiddag/kväll, kanske är det bara sân han är.
I övrigt är vi alla mer eller mindre sjuka, Mellanbror är sâ hes sâ man knappt hör honom och Lillebror har haft lite feber av och till och sâ snuva pâ det. Men humöret är pâ plats sâ det känns som att det bara är att vila och vänta ut det hela.