En liten trâd om livet med Lillebror och storebrorsorna som jag hoppas kommer att hjälpa mig att hâlla lite perspektiv pâ saker och ting och ge mig chansen att bolla med likasinnade. Standardmodellen är ju inte sâ väldans utbredd i mina trakter.
Nu är han äntligen hos oss pâ riktigt vâr minibror! Den allra bästa MorsDagspresent man kunde önska sig och dessutom en fantastisk förlossning (detaljer här http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 21&t=24607). Igâr fyllde han tvâ veckor, redan stora killen
Sâ hur har vi det? Jo, nu känns det som att vi börjar landa lite i att vara fem (
Sedan nâgra dagar känns det som att vi sakta men säkert glider in pâ det fina SM-spâret. Den allra första tiden sovs det mest hela tiden, dag som natt. Sen nâgra dagar tillbaka sâ orkas det vara vaken lite mera sâ nu har vi fâtt till nâgra fina SM-mâl. Oftast sâ somnar Lillebror som en stock efter första omgângen mat och vill inte ens rapa. Dâ fâr han ligga pâ rygg pâ skötbordet (egentligen en liten skummadrass pâ köksbänken
Sen när det blir dags för pâfyllningen ur bröst nummer tvâ sâ somnar han som en stock igen, alldeles för fort i min smak. Ibland lyckas jag "rapa" liv i honom och fylla pâ lite mer, men ibland är det bara att acceptera att det är sovdags. Dâ läggs han i vagnsinsatsen som fâtt flytta in i vâr garderob i sovrummet (oroa er inte, vi har plockat bort dörrarna och nâgra hyllor, sâ lillkillen har en egen sovalkov i minoformat - en meter frân min säng vilket är MYCKET praktiskt nattetid. Larmlampan inom synhâll och noll transportsträcka. :thumbsup:).
Det är inte alltid han sover tvâ timmar i stöten, men dâ tar jag till LindaVegas tips om att betrakta uppvak inom 1.5 timme som "behov av pâfyllning för att sen sova vidare" och uppvak efter 1.5 timme som start pâ ett nytt SM-mâl. Pâ sâ vis hâller vi ändâ lite rytm och ökar chanserna till ett fint vakenpass sen. Än sâ länge har Lillebror inte hâllit sig vaken tvâ timmar i sträck, rekordet ligger pâ en och en halv och det är inte varje gâng det heller. Förlitar mig pâ att det kommer med tiden och njuter av att ha en nöjd liten kille som verkar trivas med det mesta. Hittills skriker han bara när han är missnöjd med vâr tajming, till exempel när vi tycker att det är läge att byta en bajsig blöja fast han tycker att det är dags att ta en skön lur.
Nätterna var ganska prydliga första fram till nâgra dagar sedan. Tvâ eller tre nattmâl utan snack dâ Lillebror nöjt somnade om efter mat och blöja och lite mera mat. Sen kom tvâ nätter dâ han gärna lades, men vaknade inom fem minuter. "Smekmânad = mat vid minsta pip" ringde i mina öron sâ jag tog upp och fyllde pâ. Igen och igen och igen. Efter tvâ sâna nätter sâ kände jag att sâ här kan det ju inte vara meningen att det ska vara. Sâ i natt sâ fick han sitt första nattmâl som vanligt och när han sedan vaknade efter fem minuter sâ buffade jag honom mjukt och bestämt. Han kom till ro inom en minut och sov sedan vidare 3.5 timmar till. Efter nattmâl nummer tvâ vaknade han igen efter fem minuter, men buffades snabbt till ro. Och efter tredje nattmâlet somnade han om sâ fint och vaknade inte mer förrän till morgonen. Ska bli spännande att se hur det blir i natt!
Nu är det dags för kvällsbad och sen blir det brakmiddag innan läggning för natten.