Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Algotsmamma

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Usch och fy, kära ni.
Jag erkänner att jag är kass på att spänna fast lillen men jag fick mig verkligen en tankeställare av det du skriver. Tack för att du delar med dig :heart: .
Skönt att lillen klarade sig och du, olyckor händer ibland, det är tur att du var med och handlade precis som du skulle :heart: .

Kramar Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

O raring!
Jag har varit med om desamma - dyk från barnvagn ner i stengolv :shock: men kanten tog emot vid magen så det blev mest en duns. Själv utgick jag från att om dom inte kräks och är vakna så är det ok (kanske felaktigt :shock: )

Efter det så hade vi en lös sele som vi satte på overallen och sen spände fast i vagnen - tillräckligt lång för att kunna vända sig och stå upp men kort nog för att förhindra golvdyk med duns.

Glädj dig åt att liten mår fint! Och att kärleken är stor. Och vetskapen om att det går fort när det händer. Det hjälper en sen i trafik och annat.

Stor kram Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

âh aso jag vet precis hur det känns, den där sekunden dâ man hinner tänka pâ precis allt som inte fâr hända. :(

Men jag tycker att du ska vara stolt över dig själv som reagerade sâ rätt. =D> Och väntade med att bryta ihop tills du kunde. :heart:

Lille Z är en klok liten man, han har valt sina föräldrar med omsorg.

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag känner igen det där såå s ååå väl, tyvärr. Det hände oss med när storan var liten. Det handlar om en liten sekund bara som man släpper greppet... Åkte ner till vc på en gång där de sa att det inte var ngn fara. Men jag kände att något var fel. Senare på dagen så var vi på sjukhuset av en helt annan anledning och liten hade jag inte kunnat få att äta. När jag äntligen lyckats övertyga folk om att det var något fel så blev vi inlagda på barn och liten fick sondas ett par gånger innan hon kom igång och åt. Jag såg direkt att hon hade ett litet blåmärke i munnen och troligen gjorde det ont att äta. men ingen trodde mig. De sa att det måste hon haft innan. ( som om man inte känner sin bebis?!) morgonen efter fick vi inför hela personalstyrkan frågan av läkaren hur detta kunnat hända. Hela skulden lagd på en. :( Det sa ja till läkaren senare faktiskt. och då sa hon att ja vi måste ju fråga...
Så det är en sak som jag är livrädd för och jag förstår så väl hur ont det gör i mammahjärtat. Det jag försöker säga är nog att man som mamma känner om det är något fel och känner man det så skall man lyssna.

Så jag sänder en stor kram till er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Tack för att ni finns :heart: och tack för era fina inlägg!
Man känner sig så liten och olycklig när det händer men tack och lov har vi lagt det bakom oss nu och är bara så otroligt tacksamma för att det gick bra.
Det är så bra att detta forum finns, det ger en möjlighet att dela med sig av både erfarenheter, glädje, sorg, frustration, skratt, lycka... :) . För mig är det en ovärderlig ventil i livet som småbarnsmamma =D>.

Z är alldeles härligt ljuvligt nöjd med tillvaron och går från klarhet till klarhet, han är så nööööööjd över sina framsteg :lol: . Nu står han fint och håller sig med bara en hand och ser sådär mysigt mallig ut :shock: 8) . Mamma tycker det allra bästa är att han börjar bli duktig på att sätta sig på rumpan när balansen sviktar, då applåderas det glatt så det är ingen tvekan om att han förstått att det är en bra grej :wink: .

Kram på er!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Det är så bra att detta forum finns, det ger en möjlighet att dela med sig av både erfarenheter, glädje, sorg, frustration, skratt, lycka... :) . För mig är det en ovärderlig ventil i livet som småbarnsmamma =D> .
Amen.

Vad kul att läsa om lille store Z. :heart:

aso

Inlägg av aso »

Sarisparis skrev:Vad kul att läsa om lille store Z.
:heart: :D
aso

Inlägg av aso »

1 december och julen närmar sig :santa: .
Vi glädjs åt att det kommit ett härligt fluffigt lager av snö och att adventsljustaken skimrar i fönstret.

Z är fantastisk, svårt att bli annat än alldeles lyrisk vid tanken på den lille goa killen. Dagarna är livliga, han håller ett högt tempo :lol: . Nu reser han sig mot allt han kommer åt så det gäller att hänga med i svängarna 8) :o .
Han har på riktigt hittat sin röst och kommit på att det är buskul att testa den, han babblar och babblar (kan detta vara ärftligt måntro :wink: ...) och gör härligt gälla skrik samt skrattar åt sina egna små "bus" som att spruta ut vatten när han druckit klart. Lite frustration dyker upp med jämna mellanrum, inte mycket att säga om det, det hör väl till :o :wink: . Han är inte särskilt förtjust i att ligga på rygg och byta blöja utan det ska provas om man kan slippa undan vareviga gång, detta görs bäst med ett illvrål :shock: :wink: innan han inser att han får ge sig till tåls den här gången också, man kan ana att han är en smula envis och möjligtvis något bestämd.
Och så är han morgonpigg! Detta är som en enda lång följetong! Ständigt återkommande är att han slår upp ögonen innan det är dags för godmorgon 06.30, numera oftast en halvtimme innan och då leker han med sin kanin och kryper runt i sängen för allt vad han är värd. Oavsett hur mycket mat han äter dagen innan, och då är han veeeeeerkligen en storätare av hemlagad mat med smör, havregrynsgröt och älskar avokado och frukt och banan och faktum är att ungen äter allt :lol: (yipppeee säger mamma som är kock) men han kan inte få sin frukostvälling fort nog...
Vi njuter av att leka ute i snön och har hittat "nya" mamma-bebiskompisar efter flytten vilket är jättekul för oss båda. Lite ledsamt är det emmellanåt när pappa ska gå till jobbet :( men för övrigt är det inte mycket funderingar kring tillvaron för lille Z. Jag har hittat lugnet på ett annat sätt och trivs så gott med att han är så stor att vi kan vara utomhus i alla väder och uppskatta det tillsammans.
Det har helt enkelt tagit 8 månader för mig att finna min mammaroll, inse mina begränsningar och uppskatta min tillvaro som mamma på riktigt. Inte så att jag inte gillat detta att vara mamma tidigare men nu har pusselbitarna fallit på plats och med det kommer den...ja ni vet...NJUTNINGEN :heart: .

Varma adventskramar aso
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Åh, aso, jag blir alldeles tårögd! :D :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Det har helt enkelt tagit 8 månader för mig att finna min mammaroll, inse mina begränsningar och uppskatta min tillvaro som mamma på riktigt. Inte så att jag inte gillat detta att vara mamma tidigare men nu har pusselbitarna fallit på plats och med det kommer den...ja ni vet...NJUTNINGEN :heart: .
Det är sâ roligt att läsa om hur ni har det. :heart:

Jag fick en liten tanke om min egen erfarenhet med lille Nils när jag läste det du skrev ovan. Den här gângen kom ju njutningen pâ stört hemma hos oss (ok, inte varenda minut dygnet runt alla dagar, men den fanns där i bakgrunden :wink: ). Det tror jag beror pâ att jag den här gângen var helt trygg i att pusselbitarna skulle falla pâ plats, i sinom tid, precis som de gjort med storebrorsorna och att det inte gjorde nâgonting alls om allt inte blev helt klockrent hela tiden. Men om man fastnar i nuet och bara ser till det som inte är sâ njutbart (bebisskrik, upphackad sömn, mat och sovfunderingar och den tillhörande överkoncentrationen :wink: ) sâ blir det ju inte sâ mycket tid och energi över till själva njutningen. Att vâga ta det lugnt, att inte lägga nâgon prestige i standardmodellerandet och att faktiskt ta sig tid att bara sitta och snusa den där fjuniga bebisnacken, det är oslagbart för att ladda batterierna sâ att man har lite kraft sen när det inte är sâ där jätteunderbart.

Njut av snön och adventsstämningen, jag är AVUNDSJUK! :roll: :lol:

aso

Inlägg av aso »

Sarisparis skrev:Det tror jag beror pâ att jag den här gângen var helt trygg i att pusselbitarna skulle falla pâ plats, i sinom tid, precis som de gjort med storebrorsorna och att det inte gjorde nâgonting alls om allt inte blev helt klockrent hela tiden.
Ja men just SÅ :wink: !
Men när jag aldrig upplevt en egen litenliten bebis innan hade jag liksom inga referenser alls för hur alla dessa pusselbitar skulle falla på plats :? . Tror att det helt enkelt måste upplevas :) , i alla fall för min del :heart: . Nu har jag varit igenom så många funderingar att jag vet att det mesta ordnar sig, om inte idag så imorgon eller nästa vecka :D .

Med det sagt så har jag lite nya funderingar :lol: ...

:arrow: Tema schema, ja det drar ihop sig emot byte från 3 lurar till 2.
Är för all del fint att ha alla tre lurarna att tillgå men det sovs inte ordentligt på alla 3 och så vaknar lille herrn ännu lite tidigare på morgonen igen :o ...

Såhär ser schemat ut idag:
6.30 godmorgon, välling
7.30 yoghurt macka
8.15 (8.30 blir det oftare numera...) sova 45
10.30 lunch
11.30 (11.45...) sova 1.5
14 gröt
16.45 (16.55...) sova 20
17 middag
18.30 välling
19 godnatt
=sovtid 14 tim 5 min
Som ni ser blir alla lurar lite senare nu då han är för pigg...
Det blir lite småtjorvigt i perioder dagtid när han inte somnar förrän efter 20 min eller vaknar för tidigt på de 2 första lurarna :roll: . Men han sköter läggningarna finfint själv, är han för pigg klättrar han bara runt och sjunger eller övar på att säga pappa :lol: tills han har slut på energi och då somnar han hur han än måtte ligga i sängen med gosekaninen i högsta hugg :wink: .

:?: :?: :?: Vi har 11.5 tim natt nu, skulle jag nu prova att förlänga till 12 när jag ändrar schema och eftermiddagen blir längre, vad tror ni? Då blir det ju egentligen 10 min ökning av sömn :shock: , men helt omfördelat 8) vet inte hur jag ska resonera kring detta? Verkar ju lite galet att ge honom mer sömn :? när han sover mindre än det han ska nu, men jag upplever att han borde sova mer men inte får till det för att schemat inte riktigt passar? Någon med erfarenheter? Givetvis kommer det ena att ge det andra när vi väl byter och självklart finns inget facit men allt som kan göra bytet enklare så jag slipper vela förenklar massor :) .

Utkast till nytt schema, bara mina tankar men kom gääääärna med feed-back:
6.30 godmorgon välling
8.15 frukost
9 sova 45
11 lunch
12.30 sova 1.5
14.30 gröt
17 middag
18 välling
18.30 godnatt
=sovtid: 14tim 15min

Kramisar aso :heart:
aso

Inlägg av aso »

Z höll full cirkus med skratt, sång och bus från 5.40 imorse, höll igång ända till godmorgon 6.30 :shock: :lol: .
Så nu har jag bytt schema från och med idag, ungen är alltför pigg på morgonkvisten så nu är han redo för 2 lurar dagtid :wink: .
Vi får justera längs vägen men jag utgår ifrån 45/1.5/11.5 blir han sliten så förlänger jag mer än gärna natten 30 min men han har alltid varit en riktig piggis.
Blir spännande detta :) 8) ...

Kram aso
aso

Inlägg av aso »

Dag 1 med nytt schema avklarad, pigg och glad kille (trots den tidiga morgonen) och att vi hade nya tider verkade inte bekomma honom det minsta - så himla skönt.
Ska bli jättespännande att se hur de tidiga mornarna utvecklar sig med nytt schema :wink: för sånt glatt hålligång som det var imorse kan bara tyda på att man är utvilad innan det är dags att stiga upp :lol: .
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hur gick det? Nyfiken! :D

aso

Inlägg av aso »

SaraMilana skrev:Hur gick det? Nyfiken!
Ja vad ska man säga Z gillar att vara uppe med tuppen :lol: så 5.22 var det en som slog upp de ljusblå :shock: men det var bara för en kortkort morgonprat och sen somnade han om igen :). Men 6.15 (godmorgon 6.30) var det full hålligång med hans nya specialitet gälla glada skrik, stackars gosekaninen skulle nog behöva öronproppar :wink: .

Förmiddagen har gått fint, det gäspades en del vid 8 men när frukostenergin kom loss så var det full rulle igen fram till 9 när han tacksamt somnade på stört efter en morgontur ute i snön med hundarna. Så nu har vi hunnit med lunch, lek och Z har på eget initiativ dragit ner tvätten från tvättställningen (den var inte riktigt torr men han var så oemotståndligt engagerad att det låtsades jag inte om :P ) och så har vi varit ute en vända till, gäller att passa på så länge solen är framme för på eftermiddagen blir det mörkt tidigt. Han verkade superpigg när vi kom in och härjade runt på golvet, kändes lite extra intressant att det då var sovdags :o men vi busade och jag la honom (tillsynes hur pigg som helst) men döm om min förvåning för han somnade nöjd och glad inom ett par minuter.

Så än så länge funkar nya schemat fint, vi får väl se om de tidiga mornarna ordnar upp sig...
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"