Sarisparis skrev:Det tror jag beror pâ att jag den här gângen var helt trygg i att pusselbitarna skulle falla pâ plats, i sinom tid, precis som de gjort med storebrorsorna och att det inte gjorde nâgonting alls om allt inte blev helt klockrent hela tiden.
Ja men just SÅ

!
Men när jag aldrig upplevt en egen litenliten bebis innan hade jag liksom inga referenser alls för hur alla dessa pusselbitar skulle falla på plats

. Tror att det helt enkelt måste upplevas

, i alla fall för min del

. Nu har jag varit igenom så många funderingar att jag vet att det mesta ordnar sig, om inte idag så imorgon eller nästa vecka

.
Med det sagt så har jag lite nya funderingar

...
Tema schema, ja det drar ihop sig emot byte från 3 lurar till 2.
Är för all del fint att ha alla tre lurarna att tillgå men det sovs inte ordentligt på alla 3 och så vaknar lille herrn ännu lite tidigare på morgonen igen

...
Såhär ser schemat ut idag:
6.30 godmorgon, välling
7.30 yoghurt macka
8.15 (8.30 blir det oftare numera...) sova 45
10.30 lunch
11.30 (11.45...) sova 1.5
14 gröt
16.45 (16.55...) sova 20
17 middag
18.30 välling
19 godnatt
=sovtid 14 tim 5 min
Som ni ser blir alla lurar lite senare nu då han är för pigg...
Det blir lite småtjorvigt i perioder dagtid när han inte somnar förrän efter 20 min eller vaknar för tidigt på de 2 första lurarna

. Men han sköter läggningarna finfint själv, är han för pigg klättrar han bara runt och sjunger eller övar på att säga pappa

tills han har slut på energi och då somnar han hur han än måtte ligga i sängen med gosekaninen i högsta hugg

.

Vi har 11.5 tim natt nu, skulle jag nu prova att förlänga till 12 när jag ändrar schema och eftermiddagen blir längre, vad tror ni? Då blir det ju egentligen 10 min ökning av sömn

, men helt omfördelat 8) vet inte hur jag ska resonera kring detta? Verkar ju lite galet att ge honom mer sömn

när han sover mindre än det han ska nu, men jag upplever att han borde sova mer men inte får till det för att schemat inte riktigt passar? Någon med erfarenheter? Givetvis kommer det ena att ge det andra när vi väl byter och självklart finns inget facit men allt som kan göra bytet enklare så jag slipper vela förenklar massor

.
Utkast till nytt schema, bara mina tankar men kom gääääärna med feed-back:
6.30 godmorgon välling
8.15 frukost
9 sova 45
11 lunch
12.30 sova 1.5
14.30 gröt
17 middag
18 välling
18.30 godnatt
=sovtid: 14tim 15min