Sådär höll vi på också ett tag! Kändes väldigt konstigt och det slog liksom aldrig fel. När kvällsgröten gjorde sitt intåg som nattslurk kunde vi äntligen få till vettiga läggningar...Tetz skrev:När klockan närmar sig sju lägger vi ner henne i sängen/vagnen och hon blir asförbannad. Då buffar/vagnar vi i någon minut och hon lugnar sig, men hon somnar definitivt inte. Därefter plockar vi upp henne och hon sveper hela flaskan och somnar sedan som en stock direkt när hon läggs ner. VARJE KVÄLL:
Lillasyster har anlänt!
-
SaraMilana
Re: Lillasyster har anlänt!
Ursäkta franskan men..... SATANS JÄVLA FLASKELÄNDE!!!!
Det går nästan inte att få i henne nån ersättning alls, men puréer och gröt tackar hon ja till. Men inte i såna mängder att det räcker till att exempelvis sova över nattmålet...
Nattmålet har varit det enda målet som hon utan knussel dricker ersättning på. De övriga målen är jag den enda som kan lirka i henne 50-100 ml. En natt i veckan sover jag i gästsängen och pappan tar natten, men 03.45 väcker han mig för att han inte lyckas få i henne nån mat trots att hon är hungrig :^o Så jag får ta över och då sveper hon flaskan och somnar om #-o Jag har närt en mammagris vid min barm
Det känns som om det är för tidigt att helt gå över till skedmat, trots att jag vet att flera kära forumisters småttingar gjort det vid den här åldern.
Pepp? Klapp? Spark i häcken? Ni får bestämma! [-o<
Det går nästan inte att få i henne nån ersättning alls, men puréer och gröt tackar hon ja till. Men inte i såna mängder att det räcker till att exempelvis sova över nattmålet...
Nattmålet har varit det enda målet som hon utan knussel dricker ersättning på. De övriga målen är jag den enda som kan lirka i henne 50-100 ml. En natt i veckan sover jag i gästsängen och pappan tar natten, men 03.45 väcker han mig för att han inte lyckas få i henne nån mat trots att hon är hungrig :^o Så jag får ta över och då sveper hon flaskan och somnar om #-o Jag har närt en mammagris vid min barm
Det känns som om det är för tidigt att helt gå över till skedmat, trots att jag vet att flera kära forumisters småttingar gjort det vid den här åldern.
Pepp? Klapp? Spark i häcken? Ni får bestämma! [-o<
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
SaraMilana
Mer mat åt småfolket!!!
Jag hade ju, precis som du, stooora flaskproblem. Jag började lite fegt, men fick en spark i baken av någon klok forumist.
Sedan erbjöd jag riktig mat till varje mål och lät liten styra över mängden. Ganska snart kom vi upp i volym och då behöll jag flaskan endast i de fall som hon kunde äta nyvaken.
Sedan lite drygt fyra månaders ålder och hon ätit uteslutande riktig mat (förutom en flaska på morgonen) och har sovit som en gris sedan dess!

Jag hade ju, precis som du, stooora flaskproblem. Jag började lite fegt, men fick en spark i baken av någon klok forumist.
Sedan lite drygt fyra månaders ålder och hon ätit uteslutande riktig mat (förutom en flaska på morgonen) och har sovit som en gris sedan dess!
Tack SaraMilana!
Minns du hur mycket hon åt per mål strax innan fem månaders ålder? Och vad åt hon?
Shit, matvargarna smyger omkring och nafsar mig i knävecken
Shit, matvargarna smyger omkring och nafsar mig i knävecken
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
SaraMilana
Svårt att säga hur mycket det blev vid varje mål, jag lagar nästan all mat själv och fryser in i lagom stora kluttar. Skulle tippa på att varje klutt då var en dryg deciliter. Med rejält med fett i såklart.
Och så fruktmos på det. Fram till fem månaders ålder serverades grönsaker såsom potatis, morot, palsternacka, majs, sötpotatis och butternutpumpa. Gröt har alltid varit en favorit, där har det gått ner allt mellan en halv och en och en halv portion (köpegröt). Och just ja, här har vi gröt till nattslurk, men det kanske inte var så otippat... 
Ta och sopa till de där vargarna nu, ös på med mat istället!
Jag vet precis hur jobbigt det är med detta flasktrassel och det är så skööönt att slippa det!

Ta och sopa till de där vargarna nu, ös på med mat istället!
Åhå, men det är ju nästan så mycket hon äter och ungefär samma grejer
Jag har känt mig väldigt osäker på hur mycket mat som motsvarar mättnaden från 200 ml ersättning, men nu känns det bättre
Tack!
Hon är förkyld igen och gnäller en hel del. Det i kombination med matstrul gör mig lite (mycket) velig och osäker. Att jag är dödstrött hjälper nog inte
Äsch, nu tar vi nya tag!
Kram
PANG PANG PANG på vargarna! 8)SaraMilana skrev:Ta och sopa till de där vargarna nu, ös på med mat istället!Jag vet precis hur jobbigt det är med detta flasktrassel och det är så skööönt att slippa det!
Hon är förkyld igen och gnäller en hel del. Det i kombination med matstrul gör mig lite (mycket) velig och osäker. Att jag är dödstrött hjälper nog inte
Kram
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej Tetz
Nu har jag inte hela storyn i huvudet och inte riktigt ro att läsa hela (underbara) trâden i sin helhet
, undrar om du testat pipmugg? Hos oss har flaskan aldrig funkar nâgot vidare och jag började tidigt köra med pipmugg. Nu i tandsprickningstider har den blivit Nisses bästa vän! :thumbsup:
Kanske gâr det att lura i henne lite ersättning den vägen?
Hoppas förkylningen försvinner sin kos pronto och att du snart fâr tillbaka dina powerwomankrafter. =D>

Nu har jag inte hela storyn i huvudet och inte riktigt ro att läsa hela (underbara) trâden i sin helhet
Kanske gâr det att lura i henne lite ersättning den vägen?
Hoppas förkylningen försvinner sin kos pronto och att du snart fâr tillbaka dina powerwomankrafter. =D>
Skickar massa PEPP och lite extra omtankeTetz skrev:Hon är förkyld igen och gnäller en hel del. Det i kombination med matstrul gör mig lite (mycket) velig och osäker. Att jag är dödstrött hjälper nog inte Äsch, nu tar vi nya tag!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Tack Saris och Aso!
Efter lite dikeskörning börjar vi nu komma upp på banan igen
Snoret ger inte med sig, men det går bättre eftersom jag nu struntar i ersättningen. Välling går ju ner med den vanliga flaskan, så det är förmodligen så att hon helt enkelt tycker att ersättningen smakar blä.
Aktuellt schema och matintag för min skrutta som blir fem månader imorgon:
07.00 God morgon
07.30 1 dl gröt + 1 dl fruktpuré
08.45 Sova 45 min
10.30 1,5 dl matpuré + 1 dl fruktpuré
11.30 100 ml 6-månadersvällning (skarvförebyggande)
12.00 Sova 1,5 h
14.30 1 dl gröt + 1 dl fruktpuré
16.00 Sova 45 min
17.45 1,5 dl matpuré + 1 dl fruktpuré
18.45 200 ml välling
19.00 Natti natti
Och så har vi ett nattmål med 120 ml ersättning #-o , men det är fasen bara en dålig vana. Men jag har inte haft attityd nog att ta bort det när hon varit förkyld. Dock börjar det bli hög tid att ta tag i den saken. Jag laddar...
Vi har rätt kallt i sovrummet och lillasyster vaknar ibland av att hon sparkat av sig täcket, så igår införskaffade jag en sovpåse från IKEA. Och hon älskar den!
Jag med för då vaknar hon inte av att hon är kall 
Efter lite dikeskörning börjar vi nu komma upp på banan igen
Aktuellt schema och matintag för min skrutta som blir fem månader imorgon:
07.00 God morgon
07.30 1 dl gröt + 1 dl fruktpuré
08.45 Sova 45 min
10.30 1,5 dl matpuré + 1 dl fruktpuré
11.30 100 ml 6-månadersvällning (skarvförebyggande)
12.00 Sova 1,5 h
14.30 1 dl gröt + 1 dl fruktpuré
16.00 Sova 45 min
17.45 1,5 dl matpuré + 1 dl fruktpuré
18.45 200 ml välling
19.00 Natti natti
Och så har vi ett nattmål med 120 ml ersättning #-o , men det är fasen bara en dålig vana. Men jag har inte haft attityd nog att ta bort det när hon varit förkyld. Dock börjar det bli hög tid att ta tag i den saken. Jag laddar...
Vi har rätt kallt i sovrummet och lillasyster vaknar ibland av att hon sparkat av sig täcket, så igår införskaffade jag en sovpåse från IKEA. Och hon älskar den!
-
SaraMilana
Skönt att slippa ersättningen för allas parter verkar det som..Tetz skrev:Välling går ju ner med den vanliga flaskan, så det är förmodligen så att hon helt enkelt tycker att ersättningen smakar blä.
:thumbsup:Tetz skrev:Jag med för då vaknar hon inte av att hon är kall
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Vilket skönt och gott liv lilla skruttan har! Och grattis till att vinka farväl till den där sabla ersättningen!
Lycka till med laddandet! :thumbsup:

Lycka till med laddandet! :thumbsup:
\:D/ \:D/ \:D/ 11,5 h på raken \:D/ \:D/ \:D/
19-07 är ju natt, men när hon vaknade 06.30 blev jag töntigt glad
Trodde faktiskt att klockan skulle vara lite mindre, hade tippat på 05. Ett jäkla bra sätt att fira sin femmånadersdag på!
Så det räckte tydligen med att tänka på att ladda 8)
Total matmängd igår: 3 dl gröt, 250 ml välling, 4 dl matpuré, 2 dl fruktpuré. Och detta med NOLL trugande från min sida
19-07 är ju natt, men när hon vaknade 06.30 blev jag töntigt glad
Så det räckte tydligen med att tänka på att ladda 8)
Total matmängd igår: 3 dl gröt, 250 ml välling, 4 dl matpuré, 2 dl fruktpuré. Och detta med NOLL trugande från min sida
-
SaraMilana
Vad ROLIGT!! Snyggt jobbat! =D> =D> =D>
Och bra tänkt, där...
Och bra tänkt, där...
Tack!SaraMilana skrev:Vad ROLIGT!! Snyggt jobbat! =D> =D> =D>
Och bra tänkt, där...
Idag har vi varit på vårdcentralen för provtagning. Lillasyster har varit förkyld sedan två månaders ålder, och tre månader med snor & hosta är ingen hit. Dock har hon inte haft mycket till feber förut, men för några dagar sedan började hon få feber på kvällarna. Hon har varit rejält rosslig och grinig i tre dagar, och min pappa var rädd att han smittat henne med hans elaka bacillusker som han precis börjat äta antibiotika för.
Det är verkligen skönt med ett schema när man ska boka tid för läkarbesök och blodprov! [-o< Vi tajmade in detta mellan frukost och morgonsov, så den lilla människan var riktigt solig
De tre senaste nätterna har lillasyster haft flera v ä l d i g t högljudda uppvak. Jag kan inte säga om de varit ledsna, rädda eller arga för jag har inte hört henne låta just så förut... Jag var verkligen inte förberedd och gjorde allt möjligt som jag inte ens skulle kommit på tanken att göra i piggt tillstånd
Summa summarum: ](*,) ](*,) ](*,)
Att det ska vara så svårt att göra rätt ibland
Glömde ju den bästa:
Försöka ge henne välling. Två gånger. Hon ville inte ha, det är ju bara bebisar som äter på natten