Jag blir arg när jag tänker på hur vissa människor kan bilda en uppfattning om en sak som dom har hört "på omvägar" men dom har inte läst på ett enda smack själv!!!
Jag var på BVC idag. Jag har alltid gillat min BVC sköterska men när jag gick därifrån idag så var jag arg.
Hon frågade hur allting hade gått och jag svarade lyriskt "över förväntan!" Så berättade jag väldigt kort om sova hela natten.
Jag frågade: "vet du vem/vad det är?"
Sköterskan: "Jaha, jo hon vet jag vem det är.."
Jag: "Metoden är helt underbar! Ni borde tipsa om den till andra som har problem med sömnen"
Sköterskan: "Nej, det kan vi inte. Den metoden är kontroversiell och har fått kritik från psykologer. Hon har ju ingen som helst utbildning utan har helt kommit på den själv så att säga.. Men jag förstår att för vissa passar metoden utmärkt!! Och det är ju jättebra!
Jag tänkte då för mig själv det som jag borde ha sagt!! (Men hon har ju fått kritik från psykologer eftersom hon har konfronterat psykologernas arbete varför dom ger droger till små spädbarn!!) Varför i hela fridens namn sa jag inte det!?
Jag sa istället: Ja, jag är i varje fall jätteglad över att jag hittade metoden...5-minuters metoden är ju hemsk! vinklade jag in helt plötsligt (jag visste ju att den metoden kunde dom tipsa om!?)
Sköterskan: Ja men den behövs ju ibland för att visa barnet...(vadå visa?!)
Jag: Nej jag tycker den är jättehemsk [-X att barnen får skrika sig till sömns
Sköterskan: Ja den är hemskt..
Jag: Medan Annas metod är helt det motsatta att man ska lugna barnet där de ligger.
Sköterskan: Jaha jaa.
Sen kände jag att det var ingen idé längre att försöka övertala henne om att hon måste tipsa den till andra....Hon hade redan bestämt sig för att inte föra detta i sin Journal...
Över till en äldre händelse fast med ungefär samma innebörd.
Jag var höggravid och jag hade redan fått hem sova hela natten boken som låg framme en dag då min mamma var på besök.
Mamma fick syn på den och sa: Jaha har du den här boken, är den av Anna Wahlgren?
Jag: "Japp, fast jag har inte läst den än..tänkte börja med det snart.."
Mamma: "Ja jag har hört att den har fått mycket kritik men jag har inte läst den själv."
Jag: "Jaha... Nä jag vet inte..jag får väl se vad det står.."
Sen inge mer med det..Men så dum som jag var så lyssnade jag till mammas ord "den har fått mycket kritik" och bestämde mig för att lägga undan boken och inte läsa den. #-o
Dagarna gick..Min älskade Leon kom

...och skrek blev större och skrek och blev större..jag visste ingenting och ingen tipsade mig om någonting utom den jävla 5-minuters metoden!!
Av en ren slump en dag på öppna förskolan hör jag en mamma prata med en annan om sova hela natten av Anna Wahlgren och då tändes ett ljus i min hjärna direkt \:D/
Fort hem och plocka fram boken och exakt där när Leon var 9 1/2 månad så började vår underbara resa till ett bättre liv!!
Jag berättade sen för mamma att vi skulle göra den metoden och hon sa: "Jaha ni ska göra 5-minuters metoden?"
Jag: "NEEEEEJ!!!! Är du galen kvinna?!(nej så sa jag inte, utan bara bestämt Nej!) och berättade kortfattat om metoden."
Mamma: "Jahaa jag trodde att det var 5 minuters metoden.."
Jag: Nej [-X det är det inte och jag skulle aldrig i hela mitt liv låta mitt barn skrika sig till sömns, men jag förstår föräldrar som gör den eftersom det är just den metoden förvirrade föräldrar blir tipsade om när dom inte själva vet hur dom ska göra!"
Så det jag har lärt mig på vägen är att man inte ska ta så hårt på vad folk säger, utan undersök saken noggrant själv innan du bildar dig en egen uppfattning!!
Jag är bara 24 år och har blivit en erfarenhet rikare och det är jag evigt tacksam över!!
God jul och gott nytt år Allesammans!