8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: 8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer

Inlägg av Luvisen »

Och tro mig, har varit jättelugn och precis som vanligt vid nattning!
Jättelugn? :-s Du menar GLAD! :D Glad signalerar till barnet att allt är ok, vilket är extra viktigt när de själva är oroliga och mår inte så där jättebra.

När det gäller uppvak under sjukdom skulle jag avvakta med att gå in. Alltså de vaknar väl precis som du och jag för de har ont eller är varma eller allmänt obekväma. Sedan kan man ju drömma otäckt när man är sjuk. Då skriker de vid uppvaket eller tom innan, i sömnen. Då är det bäst att vänta för om man ramsar direkt kan man väcka dem mer än nödvändigt och det är ju inte meningen. Liten måste få en chans att känna av läget. Det var otäckt men så kanske liten kommer på att liten är i trygga sängen, hemma och känner efter att liten nog kan somna om. Det tar lite tid så hav tålamod. [-o< Skriket, gråtet ska variera i nyans. Då är det ganska säkert att barnet jobbar och man låter bli att lägga sig i.

Min lille har mått pyton när han var sjuk när han var yngre men det var sällan han behövde ngt. Vid ngt tillf alvedon men det var allt. Då väntade jag först och när det hela övergick till ledsen ton i gråten som lät likadan hela tiden då gick jag in utan att säga ngt och gav honom flytande alvedon och sedan lät honom vara ifred. Han somnade då om själv.
Hon kommer inte sova hela natten... det märker jag nu.
De där negativa förväntningarna får du stoppa i sopen! Bums! :wink:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Luvisen! Naturligtvis menar jag ju glad! :D Vi busade som tusan innan hon somnade. Hon skrattade och var så nöjd.. Ville efter det komma ner till sängen som vanligt vid läggning. Och som jag nyss skrev så lyckades hon ju somna själv utan att jag gjorde något. Jag tänker alltid gå in så lite som möjligt och jag försöker lyssna väldigt noga på hur hon skriker. Vilket har lett till mer framgång denna gången sen vi körde en liten minikur efter sommaren. Hon är mycket tryggare och sover hela tiden utan problem. Jag tänker inte ens utan vet bara att hon ska sova. Om du förstår..

Jag håller med den attityden ska jag sopa under matten. Vaddå hon kommer inte kunna sova inatt?! :oops:

TACK för ditt stöd :heart:
Lilla älsklingen Freja 20100704
Kurstart 20110312
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Härligt att hon somnade om :wink:
Nu hoppas jag inte att varken du eller Luvisen misstolkade mig.
LilloppansMamma skrev:Om nu liten har feber och börjar att gråta på natten- så hade jag främst velat titta febern - så att den vargen kan skjutas.
Vill förtydliga detta, så ni inte tror att jag rekommenderar att det skall springas in i tid och otid, Det var precis det jag inte ville. -allt ska vara normalt. Men vid 40 graders feber och det blir ledset dvs hon ber mig om hjälp ( mina otydliga begrepp- gråta=ledsen)så kan man gå in för att skjuta orosvargen för att titta att allt är ok. Ut fort igen.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej! Här flyter allt på kanon, damen ber t.o.m att få sova, dag som natt. Ibland kan hon vakna och vara lite ledsen men hon löser det oftast själv. Hon har hållit sig frisk och det är sååå skönt, men jag har lite vargar som smyger omkring i hörnen.

Jag är så orolig för det här med att hon blir sjuk. Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig när hon vaknar och är ledsen med feber. Men vi har ändå lyckats lösa det bra tycker jag.

Det jag är rädd för nu är magsjuka.. Hur går man tillväga då? Hennes kusin har haft magsjuka flera gånger om. Han kräks flera gånger per natt. Skulle tycka att det var jätteläskigt att han henne i sitt eget rum då. Så hur gör man om de är magsjuka och kräks?

eller om de får öroninflammation (jag var ett öronbarn och hade det omvartannat).

Tack så mycket för era goda råd. Vi lever verkligen livet här hemma. Är så skönt att vi är så trygga och att vår dotter är så trygg när man ser vänner som går på knäna av sömnbrist. Man känner verkligen att man bara skulle vilja hjälpa dem! Men det är aldrig någon som förstår..
Som förstår hur skönt det kan vara att få sova och ha ett barn som alltid är glad och föräldrar som är likaså.
Kurstart 20110312
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Härligt att höra att allt går så bra för er. Vi har inte haft magsjuka här hemma ( än :roll: ). Men jag hade inte jagat upp mig för det. :lol: Kräks de små liven så byter du allt i sängen. Jag hade inte kört pyjamas utan långärmad tröja och strumpor- då går det fort att byta. Jag hade också haft allt förberett innan- nya lakan, nya kläder, ev saltlösining redo, febertermometer etc etc. Hör du att det kräks där inne går du in med attityden av självklarhet och gör det som behövs. Jag hade krånglat såpass att Loppan hade fått vara kvar i sängen hela tiden. Sedan hade jag pussat och klappat på kinden- MEN också gått ut med självsäker ramsa- för att visa att världen har inte förändrats, utan att allt är som vanligt fast man mår lite knasigt. Sova måste de göra för att bli friska.

Någon annan som har något super-tips att komma med?

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Japp, jag håller med. Vi vissa fall kan man behöva duscha av dem, då byter den andra föräldern i sängen och sen poff ner igen och sova vidare, ut med självklar ramsa.

Det jag har gjort vid mycket kräk och om jag kunnat förbereda mig så har jag bäddat trippelt. Typ skydd, lakan, skydd, lakan, skydd lakan. Så då finns alltid ett rent ombyte under.

Om jag minns rätt så var det så att när sonen var JÄTTEmagsjuk en gång så hade vi barnvakten på det känsligaste läget så man hörde allt. Man sover sämre och man hör , det är jag säker på.

Försök att hålla attityden uppe att magsjukor händer varenda unge, inget konstigt i det. typ. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej nu skrive jag igen. Vad konstigt det blev helt plötsligt. I lördags när vår lilla dam skulle läggas ig gjorde hon något hon inte gjort på månader. Vanligtvis går hon frivilligt till sängen och pekar att hon ska sova och hon vill verkligen lägga sig. Men i lördags började hon vråla som jag aldrig hlrt henne vråla förr. Ruskigt förbannad och arg. Hon somnade efter kanske 10 min men vaknade efter 30 min och skrek mer än nånsin. Tyvärr hade vi barnvakt så kvällen spenderade damen i soffan. Mysandes och må gottandes.

Igår så sov hon 2 timmar på dagen utan problem .Igår på kvällen så skrek hon när vigick in på rummet. Vi ramsade och ramsade men inget hjälpte hon b´lev bara mer och mer förbannad. Pappan bestämd sig för att sova på soffan med damen som skrek i flera timmar (Vi solfjädrade henne till sömns snarkande men så fort vi tryckte till och gick ut vaknade hon med ett illvrål). Hon somnade doch mellan halv elva och ett och efter det skrek hon tills han la´sig på soffan med henne.

Jag har aldrig hört henne skrika så mycket,. Idag har jag läst och läst om förtrots och kapitlet i barnaboken.. men vet inte riktigt om jag hittar det rätta stycket.

Vår lilla dam var efter natten med ca 5 timmars sömn och ingen dagsvila för hon vrålade sig igenom den (sov ca 20 min) jätetrött vid vällingen och somnade nästan ätandes. Vi gjorde som vi brukar men hon skrattade inte efersom hon var så trött. Innan jag ens lagt henne ner snarkadehon på min axel. la ner henne och la henne tillrätta. armar upp osv..Och hon flög upp gallskrikandes. Och fortsatte skrika. Jag försökte ramsa och hon blev om möjligt ännu mer förbannad och skrek sig hes. Då kom jag på vad jag läst om 1,5 åringar att inte ramsa. Hon ör ju en säker sovare ju.. Satte igång och dammsög och när jag hade dammsugit lägenheten så sov hon . Och gör det fortfarande. Gick in och tittade till henen och hon låg och höll om sitt lamm.

men vad tusan är det som händer???!! till råga på allt så kommer min bror hans fru och barn hit och sover över natten då de ska resa utomlands. Kunde ju inte vara värre timing.

Hon är inte sjuk eller något och allt har varit precis som vanligt.

Åh hjälp hur går jag vidare?
Kurstart 20110312
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Här är ni en liten fnurra på G, men den ska vi råda bot på. :wink:
Frejeri skrev:Hon är inte sjuk eller något och allt har varit precis som vanligt.
Allt har inte varit som vanligt, hon har fått komma upp ur sängen. :shock:
Frejeri skrev:(Vi solfjädrade henne till sömns snarkande men så fort vi tryckte till och gick ut vaknade hon med ett illvrål).
Solfjädersträsk. Det får ni backa ifrån- Här finns toppenbra läsning kring det:

Konsten att backa och skjuta orosvargar

Olika träsk att inte fastna i
Frejeri skrev:Igår på kvällen så skrek hon när vigick in på rummet. Vi ramsade och ramsade men inget hjälpte hon blev bara mer och mer förbannad.
Hon behövde ingen hjälp, hon jade inte fastnat i några ledsamheter-. Hon var ju förbannad. :shock: En unge måste ju få lov att reagera på saker och ting. Här hade jag satsat hårt på REJÄLA husljud- och gärna hög musik så liten får annat att lyssna på- men också får utrymme att reagera- Utan för den skull känna sig övergiven!
Frejeri skrev:Jag försökte ramsa och hon blev om möjligt ännu mer förbannad och skrek sig hes. Då kom jag på vad jag läst om 1,5 åringar att inte ramsa. Hon ör ju en säker sovare ju.. Satte igång och dammsög och när jag hade dammsugit lägenheten så sov hon . Och gör det fortfarande. Gick in och tittade till henen och hon låg och höll om sitt lamm.
Jag håller på ramsan alla gånger. Det finns vissa tillfällen som jag anser att ramsan kan hållas tillbaka: vid läggning när man har sovit borta och nattar om hemma. Då gör jag en mjuk fin vers bara. Vid vissa nattliga uppvak om man märker att ramsan stör- efter en mjuk tillrättaläggning ( på riktigt säkra sovare ALLTSÅ INTE VID KURNING :wink: ) Annars tycker jag att ramsan skall användas. Den SKA nå fram. Ramsan står för säkerheten och meddelar på ett absolut och odiskutabelt sätt att allt faktiskt är som vanligt och att liten kan somna i sin säng.

Skrattet är viktigt här, men också att damen fått vara ute mycket och fått arbeta- och självklart fått ett långt härligt bad innan läggdags. :wink:

Din oro börjar också lysa fram genom raderna. :heart: Det är verkligen lättare sagt än gjort, men stoppa undan den. Du måste ladda om med attityden. Den attityden skall föras över till barnet som frågar ( och kräver den).

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag skulle också satsa på husljud, big time. De är guldvärt för trassel och knussel.
Du lyckades ju bra, forts med självklarhet. :mrgreen:

Skickar extra värme!/Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hmm.. tack för hjälpen. Igen.. :D

Det vi inte har lyckats klura ut är varför hon bara blir så förbannad när vi försöker ramsa.

NU fungerar läggningarna som de ska igen, men hon har vaknat upp då och då på nätterna. Då har hon inte löst det själv som hon brukar och hon man ramsar så blir hon bara tokförbannad. Vet inte vad vi gör för fel då?
De senaste nätterna när hon har vaknat så har vi gjort en massa husljud (stackars grannar :shock: men strunt samma) och då har hon somnat om på en gång. Men man kan ju inte gå upp mitt i natten och göra husljud hela tiden?! Eller? För på natten händer ju inget annat än att man sover som grisar... Eller hur ska vi tänka där?

Det är så svårt att tänka hur man ska göra när hon kan skrika i tre timmar utan problem Vad ska man ta till då? Har ramsat och hon lyssnar på oss och tystnar, men när man bekräftande går ner blir hon skogstokig igen. Har gått in och solfjädrat när hon har låtit ledsen och inte förbannad. Alltså när hon snyftar, och då har hon alltid somnat men som sagt blivit jättearg och vaknat då vi varit på väg ut. Vi har bara gått in och solfjädrat 1 gång per natt. Ramsan har alltid funkat förut, och som hon skrikit nu den senaste veckan har hon aldrig skrikit förr...
pappan hatar också så mycket när hon skriker och då stressar vi upp varandra..

Men som sagt, nu protesterar hon inte när hon lägger sig utan hon vill sova igen. Men hon vaknar då och då på natten och skriker upp sig. Då har det funkat med husljud. Så där är vi nu..

Lilla damen har börjat prata lite mer (alltså riktiga ord) nu i dagarna också. Hon är tvåspråkig och vi pratar engelska och svenska här hemma. Och hon har inte sagt så mycket innan. Vet inte om det har något med det att göra. Hon har också växt en massa...och klättrat som en apa överallt!!
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Frejeri skrev:Hon har också växt en massa...och klättrat som en apa överallt!!
Köp en ribbstol vetja eller ställ fram en hög stege så hon får klättra ordentligt mkt, hela dan. :mrgreen: Sen kan man sova gött!

Vi har haft vår knagliga väg mot god sömn och ett tag hade vi det som ni. Då ramsade jag tills min son tystnade och sen lät jag honom vara. Ingen bekräftelse alltså eftersom han uppfattade det som tjat och kan sova. Husljud e bra men inte miss i nassen, det blir tillsist som en underhållning och ingen orkar ju greja med det när man ska sova.

Vad tror du om det?

Kram och värme!/Luvisen
SM rookie
LilloppansMamma

Hej! :lol:

Jag tänker lite annorlunda kring husljud på natten- finns ju inget rätt eller fel, utan olika sätt att tänka. :wink:
Min åsikt är att för nattvakten gäller inte samma regler, som för liten- dvs att på natten händer ingenting. :mrgreen: Det finns inget fel i att göra husljud på natten- för en nattvakt håller ju vakten och då kan det ju låta lite, inget fel i det. Sen har jag förståelse att man kanske inte har någon större lust att göra husljud när det är mitt i natten. :mrgreen: Hittar man egna sätt att lugna barnet utan husljud ( håller med om att för ivrigt ramsande liksom irriterar, de vill ju sova, men kan liksom inte just nu på stört) så kör på det.

Jag har skött nattliga uppvak med ramsa- oftast så har harLoppan varit riktigt ledsen när hon vaknar, alltså inte arg- och då når ju också ramsan fram, om man säger. Jag har då stöttat med husljud i natten för att visa att jag är där, men utan att trafiker med ramsa eller solfjäder- då visar jag att det fortfarande är natt. Det händer ingenting, som liten har med att göra :wink: . Undantag med husljud har jag för tidiga morgnar- där har jag märkt att min Loppa bara blir arg.

Lite tankar från mig. :wink:

Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Ska ta till mig det ni säger. Tack för snabba svar! Nu sussar hon gott i sin säng och hon bad om att få sova och sträckte sig efter sängen mitt i buset. skönt när det är som det brukar igen.. :)

Ska leta reda på bra saker hon kan få klättra på för spisen är ju ingen hit! :shock:

kram
Kurstart 20110312
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Frejeri skrev:Nu sussar hon gott i sin säng och hon bad om att få sova och sträckte sig efter sängen mitt i buset. skönt när det är som det brukar igen..
Härligt! :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"