Tack återigen LilloppansMamma för värdefulla råd. Guld värt!
Jag har varit sjuk de senaste dagarna så har hållt mig inne en hel del. Kanske därför han har haft lite svårt att komma till ro, för lite ute-tid helt enkelt? Ska råda bot på det så fort jag själv mår bättre (i natt var jag vaken från 02 och till morgonen, skulle behövt lite buffning och solfjäder för egen del!

förresten, typiskt att man själv inte kan sova när ungarna sover som grisar, men hellre det iofs!)

Tycker du jag ska göra någon schema-justering efter uppf-veckan ändå? Ska jag ta bort em-vilan på 20 minuter eller korta ner fm-vilan från 45 till 20?
Inatt vaknade han 04:00, jag hostade plus spolade i kran vilket ledde till insomning inom 3 minuter! Han var ej ledsen när han vaknade men hörde att han hade vaknat.

Visst är det en bekräftelse på att han faktiskt känner sig trygg när han kan somna om bara genom lite husljud?
Tycker han är ledsen varje gång jag väcker honom, morgonen såväl som efter dagsvilorna. Känns som han liksom blir skrämd av den plötsliga väckningen.

Hur kan jag göra för att han ska vara gladare när jag väcker honom? Ska man göra det mjukt eller liksom stimmigt?

Ska man vänta med att plocka upp tills han är glad igen?
Imorse vaknade han 45 minuter innan han "ska". Låg och snackade/var tyst/sög på fingarna i 15 minuter. Jag gjorde ingenting, låg kvar i sängen, gjorde inga ljud. MEN, sen började han gråta och gala och skrika (lät lite som han hade gjort illa sig, för det kom så plötsligt). Jag försökte då husljuda och körde även en ramsa gånger 4. Ingen respons. Avvaktade lite till. Sen gjorde jag något väldigt icke SHN-mässigt och gick till sängen och plockade upp honom, trots att det var cirka 20 minuter kvar till uppvak. Visste i ärlighetens namn inte vad jag skulle göra. Insåg att det var fel både tidsmässigt och att jag plockade upp när han skrek och var ledsen.

Vad skulle jag gjort i detta fall?

Använt mig av marginalkvarten och gjort morgon precis 15 minuter innan egentligt uppvak?

Vad skulle jag gjort under tiden fram tills dess? Ramsa, husljuda?
Jättetacksam om någon som har tid och möjlighet kan svara!