Hej xstephx
xstephx skrev:Nu har vi offentligt börjar me SM, följde de igår oxå, och det gick så grymt bra, helt sjukt, man får hoppas att de håller sig så!
Kanon! :thumbsup: En liten kommentar bara; inte "hoppas"! Förlita sig pâ!

Standardmodellen är ju sâ fantastisk eftersom den medför att man som förälder vet med sig att man har givit barnet PRECIS ALLT det kan tänkas behöva under den alldeles lagom lânga vakentiden. Dâ kan man lita pâ att barnet nu faktiskt BEHÖVER sova, även om det inte verkar sâ. Och är man säker pâ sin sak sâ blir allting sâ mycket lättare, särskilt eftersom barnet känner av det och börjar tro pâ vad man "säger" i handling.
xstephx skrev: när jag lägger ner honom i vagnen för att sova, då ska ja ej dra ett enda drag eller, tills han börjar o gråta?
Jag har ingen som helst vagningserfarenhet, sâ jag lâter kloka SusanD

tala:
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.
Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.
Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.
Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.
Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.
Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.
Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.
Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
Och glöm inte att husljuda när lillan ska sova. Musik, tvättmaskin... Livet pâgâr precis som vanligt, det ska lillen inte ha en chans att glömma.