får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av Sarisparis »

Hej xstephx :D
xstephx skrev:Nu har vi offentligt börjar me SM, följde de igår oxå, och det gick så grymt bra, helt sjukt, man får hoppas att de håller sig så!
Kanon! :thumbsup: En liten kommentar bara; inte "hoppas"! Förlita sig pâ! :wink: Standardmodellen är ju sâ fantastisk eftersom den medför att man som förälder vet med sig att man har givit barnet PRECIS ALLT det kan tänkas behöva under den alldeles lagom lânga vakentiden. Dâ kan man lita pâ att barnet nu faktiskt BEHÖVER sova, även om det inte verkar sâ. Och är man säker pâ sin sak sâ blir allting sâ mycket lättare, särskilt eftersom barnet känner av det och börjar tro pâ vad man "säger" i handling.
xstephx skrev: när jag lägger ner honom i vagnen för att sova, då ska ja ej dra ett enda drag eller, tills han börjar o gråta?
Jag har ingen som helst vagningserfarenhet, sâ jag lâter kloka SusanD :heart: tala:
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
Och glöm inte att husljuda när lillan ska sova. Musik, tvättmaskin... Livet pâgâr precis som vanligt, det ska lillen inte ha en chans att glömma. :wink:

:heart:
xstephx

Inlägg av xstephx »

Helt underbart svar!! Tusen TACK!!! <3

Detta forum är BÄST!!
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

xstephx skrev:Detta forum är BÄST!!
Jag kan inte annat än att hålla med! :D :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

xstephx

Inlägg av xstephx »

En fråga igen!

Dagarna går oftast jätte bra ,följer 2mån schema på minuten typ. Men efter sista luren på eftermiddagen så spårar de
Lite ur. Han badar mellan 6-7 på kvällen(har prövat mig fram hur trött han är, han måste va pigg nog att kunna käka efter, han har hela veckan somnat me flaskan i munnen(ger ersättning på kvällen, märkte att inte min mjölk räckte då innan) försöker o verkligen väcka honom men han är verkligen helt borta! Så jag lägger ner honom i vagnen för att sova, Men han vaknar efter 1tim oftast jämt. Sen när han vaknar då ger vi honom resten av maten o de tar grymt lång tid(ovan fortfarande me flaskan) så han somnar runt halv 10-10. De är alldeles för sent!!
Nån som känner igen det eller har kanske nått råd o lösning???

Taaaack<3
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Just ja, måste fråga om detta är bra, kanske dumt av mig att fråga men innan vi började me SM sov han bredvid mig hela natten, han vaknade typ varannan timme o snuttade(utom första 3 sovtimmarna)
Nu ser våra nätter ut: om han somnar runt 22(se ovan, de andra meddelandet) vaknaar han första gången runt 1-2, vagnas i ca 20min(lite gråt i omgångar, om ja ej vagnar) somnar om, vaknar oftast 3, den tiden blir ist för 4, passar honom bättre tror jag! Sen väcker jag honom vid 7.
Vissa gånger på hela dygnet behöver ja bara lägga mer honom o han somnar, min lilla plutt!!! :)
Nu har vi kört de sens måndags, jag tycker de går framåt,
Vad tycker ni, kommer den där gången innan mat på natten försvinna snart?
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Heej! :D
xstephx skrev:Dagarna går oftast jätte bra ,följer 2mån schema på minuten typ.
Toppen, fint jobbat!! =D>
xstephx skrev:Men efter sista luren på eftermiddagen så spårar de
Lite ur. Han badar mellan 6-7 på kvällen(har prövat mig fram hur trött han är, han måste va pigg nog att kunna käka efter, han har hela veckan somnat me flaskan i munnen(ger ersättning på kvällen, märkte att inte min mjölk räckte då innan) försöker o verkligen väcka honom men han är verkligen helt borta!
Ja, det är jäääättejobbigt att äta när man är riktigt riktigt trött! Kanske han behöver läggas lite tidigare. Hur ser schemat ut som du följer?
xstephx skrev:Så jag lägger ner honom i vagnen för att sova, Men han vaknar efter 1tim oftast jämt. Sen när han vaknar då ger vi honom resten av maten o de tar grymt lång tid(ovan fortfarande me flaskan) så han somnar runt halv 10-10. De är alldeles för sent!!
Anledningen till att han vaknar är för att han inte var tillräckligt mätt när du la honom. Om du vet att han inte ätit tillräckligt kan du väcka honom redan efter 5 minuter och fylla på, så får han en mer sammanhängande sömn sedan. Det kan såklart vara lite knepigt med flaskan när man är väldigt trött och inte så van, på vilket sätt går det långsamt? Rinner det för sakta kan ni prova med en större flasknapp. Kanske ska ni "flaskträna" någon annan tid på dagen när han är mer på hugget?
xstephx skrev: Vissa gånger på hela dygnet behöver ja bara lägga mer honom o han somnar, min lilla plutt!!! :)
:thumbsup:
xstephx skrev:Vad tycker ni, kommer den där gången innan mat på natten försvinna snart?
Mata på så mycket du kan dagtid, det är hela dagens matintag som räknas. Och fortsätt jobba så fint som du gör!

xstephx

Inlägg av xstephx »

heey saramilana!!

Vi följer torsmamas 2månaders schema, men både ja o wolfgang är morgontrötta så 7 e väldigt tidigt för oss att gå upp, runt 8 vore toppen men jag vet ej hur ja ska lägga resten av dagen då, schemat som torsmamma gjorde är väldigt bra för honom, han följer verkligen det på pricken, om han vaknar inne i en lur så somnar han lätt igen me lite vagnande..
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vill ni gå upp senare på morgonen är det bara att du förskjuter hela schemat en timme framåt och även gör natt en timme senare. Men med tanke på att han är så trött på kvällen undrar jag om han inte skulle vilja börja sin natt lite tidigare, kanske en halvtimme eller så.

xstephx

Inlägg av xstephx »

Igår matade jag honom först me flaska i en timme ca sen badade vi, sen tutten igen innan somning så han somnade 19.30(insomnings-slurken) sov till 21.30, matade honom(tyckte de va konstigt att han ens va hungrig då, han fick 230ml ersättning innan bad sen tuttarna innan natten. O denna natten va värst av alla denna vecka:( vaknade flera ggr o verkligen grät, annars är de lite skrik men slutar så fort ja vagnar. Inatt fick jag vagna i timme sen nästa gång 50min o sen 30min, fattar inte :(
Va de så för dig oxå i början, att de gick upp o ner?
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Ps. Räknade ut på ett ungefär o han sover bara ca 12tim per dygt, o de e nätterna som han ej får tillräckligt me sömn :(
Hur lång tid tog de för dig innan hon kunde sova till 4natt målet utan att vakna?
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!
xstephx skrev:Inatt fick jag vagna i timme sen nästa gång 50min o sen 30min, fattar inte :(
Ju mer du vagnar, desto mer kommer din lille kille kräva att du vagnar nästa gång. Och nästa. Och nästa. Ja, du fattar. ;) Korta svar ska det vara! Ge honom fyra vagntag och gå därifrån. Låt lite, ta hand om disken eller slamra lite i badrummet, låt honom höra att du finns i närheten. Lyssna av. Behövs det fyra vagntag till? Osv.
xstephx skrev:Ps. Räknade ut på ett ungefär o han sover bara ca 12tim per dygt, o de e nätterna som han ej får tillräckligt me sömn :(
Hur lång tid tog de för dig innan hon kunde sova till 4natt målet utan att vakna?
Ja, innan de små får till sömnen kommer de vara trötta. Bjud på en 5-minuterslur mitt i kvällspasset så att han orkar med. Försök att inte jämföra er resa med andras, det är lika stressande som det var i lågstadiet när kompisen bredvid blev klar före med mattetalen. :) Alla har olika förutsättningar, min lilla har tex alltid fått ersättning som är mer mättande än bröstmjölk. Om några veckor kan ni tjyvstarta med smakportioner och med riktig mat i magen sover man riktigt gott!

xstephx

Inlägg av xstephx »

Ja precis, jag vill ej komma i vagnträsket! Men på natten brukar han oftast vara arg o gruffa, men han slutar oftast inte o då kommer gråtet.
Så om ja ska bara göra nått drag så blir de drag, sluta i 3sekunder sen börjar han igen, är de så jag ska göra ändå? För om ja gör 5drag till(hör att han fortfarande e vaken) så somnar han, men ja ska ändå göra några drag bara?

Jaa jag vet, men tyvärr kan man ej låta bli :(

Uppskattar verkligen att du svarar på mina desperata frågor <3
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Så om han börjar halvgråta ska ja vagna så fort han gör de eller ska jag vänta tills de blir "värre" , högre?
wolfgang född 2011-09-03
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Vagna om han låter LEDSEN eller RÄDD. Argt gruffande och gnällande låter du honom hantera själv :D Tanken är ju att han ska somna om själv, inte att du söver honom med vagnande.

Så prova att avvakta innan du ens börjar vagna. För har du väl börjat vagna så brukar liten be om ännu mera vagnande :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"