Kurstart och schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Penny11

Re: Kurstart och schema

Inlägg av Penny11 »

Fast jag har ju läst boken en massa och har ändå dessa frågor... Vi kommer ju att vara på första kurnatten såklart när vi börjar :wink: Tyvärr så har vi använt främst buffningen ett längtre tag nu så det är ju inte så mycket att göra åt... Att inte använda det känns svårt också när det är så effektivt, jag vet inte hur vi skulle göra annars, ta upp henne och vyssja känns inte som ett bra alternativ...
Penny född 2011-05-12
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Någon som har förslag på hur vi ska hantera "matuppvaket"? Eftersom hon har exakt samma mönster varje natt vill jag vara förberedd. Avvakta? Ramsa direkt? Kanske är husljud bäst att börja med??
Penny född 2011-05-12
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag kikar in i smyg i reklampaus. :wink:
Ni har väl kommit ett par dagar in i kuren, och då är det på sin plats att avvakta. Vissa barn har vissa tider i kroppen, av någon outgrundlig anledning. :roll:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Penny,

jag tror att det bästa är att köra enl manualen, dvs göra exakt som det står i SHN-boken att ni ska göra. Jag är iaf sån, att har jag en "strategi" att hålla mig till (och boken ÄR ju verkligen hur konkret som helst :) ) så brukar jag lita så "blint" på den och tack vare det funkar det (har sysslat med lite andra "manualbaserade" beteendeförändringar avseende mig själv och det har funkat likväl, tack vare att man blir bokstavstrogen :D . Så, känn dig trygg.M h a AW:s kloka råd och oss här på forumet så kommer ni att hitta rätt :D .

Så, första natten så buffar ni helt enkelt vid minsta och sen
fr om natt 2 låter ni i första hand ramsan jobba vid ev uppvak. Det spelar ingen roll att ni buffat och haft er vid uppvaken nu, ni kommer kunna gå vidare med natt 2 (dvs släppa buffningen) som inget, klart att det blir en utmaning, men så är det ju med barn :wink: . :arrow: Du minns att jag skrivit att vi körde samma style med Sigge, dvs buffade när han vaknade och lät honom äta 2 ggr/natt fram tills kuren. Sen körde vi på med ramsan f rom natt 2 som bara den.Och det var lixom inget mer med det :thumbsup:

Det är värre INNAN man börjat :wink: Man kan lätt få en massa katastroftankar och scenarion i skallen som inte alls behöver inträffa. Det kommer gå som en dans det här.

:thumbsup:
LilloppansMamma

Nu ser jag att ni inte startat kuren. :roll: Lyss och lär till frk Carlsson. :heart:

Penny11

Inlägg av Penny11 »

Toppen, tack! Då kör vi kuren som den ska göras utan avvikelser :) Jag och lilla skruttan åker hem till mina föräldrar en dryg vecka nu, pappan får stanna hemma, jobba och fixa ordning hennes rum. Jag lämnar boken hemma så att han också kan plugga på i lugn och ro, sen är det dags att köra när vi kommer hem igen, vi är superpeppade! :D
Penny född 2011-05-12
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jaja, kör hårt! Det kommer gå hur bra som helst!

:heart: :thumbsup:
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Hej igen! Fortfarande inge kurstart här, väntar fortfarande på dörrar och att pappan ska vara färdigpluggad... Skruttan har iaf sovit bättre på sistone, nu ligger vi på i snitt 2-3 uppvak per kväll/natt varav ett då hon vill ha mat. Dock har hon börjat fått riktig mat kl 18 och mer hemlagat vilket har lett till att hon sovit över nattmålet några nätter :D

Nu har jag en fundering... Vi har ju kört SM från ca 2,5 månad men lunchluren har aldrig funkat utan det vaknas stup i kvarten. De andra lurarna fungerar oftast jättebra och det känns ofta som hon inte är riktigt trött kl 12. Jag funderar på om det här upplägget kanske helt enkelt inte passar henne? Eller tror ni att det "magiskt" (inte magiskt jag vet :wink: men) kommer att lösa sig om vi kurar?

Jag kikade på det här schemaförslaget, det kanske skulle passa henne bättre?:

Exempel på schema vid 5-6 mån: (sovtid, 14 tim 45 min)
07.00 Godmorgon
10.00 Sova 2 tim
12.00 Vaken
15.30 Sova 45 min lur
19.00 Sova natt 12 tim
Penny född 2011-05-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tycker ni skall införa detta schemat när ni väl startar med kuren, ta alla förändringar på en och samma gång. Smygstarta inte med scheman, verktyg och ramsa. [-X

Lycka till när ni startar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Oj oj :wink: Jag trodde att mening med SM var att hitta ett schema som passar barnet och därför slippa kura, vi har ju kört på i stort sett samma schema och det kanske helt enkelt inte passar vår lilla dam...
Penny född 2011-05-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Men du är ju på kurforum så det låter som om du tänkte kura till det sista? så då tycker jag man kan spara på krutet till julafton typ. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Håller med TorsMamma här. Men du kan ju absolut klura på ett schema INFÖR kurningen. Det är ju toppen att du märker preferenser hos damen, och därifrån är det ju klokt att justera schemat. När du sedan kör igång, så startar du med den nya schemat.
Penny11 skrev: Nu har jag en fundering... Vi har ju kört SM från ca 2,5 månad men lunchluren har aldrig funkat utan det vaknas stup i kvarten. De andra lurarna fungerar oftast jättebra och det känns ofta som hon inte är riktigt trött kl 12. Jag funderar på om det här upplägget kanske helt enkelt inte passar henne? Eller tror ni att det "magiskt" (inte magiskt jag vet :wink: men) kommer att lösa sig om vi kurar?
Min Loppa hade en superskarv på långvilan. Boten var ännu mer utevistelse på fm. Jag tar alltid en promenad på förmiddagen och hon får också komma upp och ut och krypa omkring ( och gå- fast det är jobbigt med skor och overall :mrgreen: ) samt mer mat till lunch. Jag började toppa, inom halvtimman, med välling efter lunch. Sedan kan ju kuren medföra att de får bättre kläm på det där med att somna om , om de nu skulle vakna.

Jag antar att detta är ert nuvarande schema:
Penny11 skrev:7.00 Godmorgon!
7.10 Frukost- Gröt med mycket päronpuré för att inte bli hård i magen, välling efter så mycket man vill ha
9.00 Sova 45 min
11.00 Lunch- Kött-och grönsakspuré och vatten att dricka, eventuellt fruktpuré som dessert
12.00 Sova 1,5 h
15.00 ”Middag” Kött-och grönsakspuré och vatten att dricka, eventuellt fruktpuré som dessert
16.00 Sova 45 min
18.00 Gröt med mycket päronpuré för att inte bli hård i magen
18.45 Godnattslurk- välling
19.00 Godnatt!
Det ser inte tokigt ut det heller. Du får helt enkelt utgå från de preferenser du ser hos din lilla. Ett alternativ hade varit att skjuta fram lunchvilan något, om du känner att hon klarar av det?

Penny11

Inlägg av Penny11 »

Ja, det är mycket att fundera på :-k Nu vaknade hon upp tre gånger under lunchluren (en gång fixade hon att somna om själv) och då hade vi ändå varit på öppna förskolan på förmiddagen som gör henne jättetrött, och hon hade ätit mycket. Kanske ska göra ett försök med välling jag med. I övrigt sov faktiskt lilla skruttan heeela natten 19-07 utan uppvak inatt :D :D
Penny född 2011-05-12
Nat

Inlägg av Nat »

börjar genast fundera på om hennes uppvak kan bero på att hon inte sover så skönt, ligger hon i vagn under den långa vilan?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Penny11

Inlägg av Penny11 »

Nej, hon ligger i sängen som vanligt. Om vi däremot är ute på promenad så sover hon i princip så länge vagnen rullar. Jag tror att jag även ska prova att klä henne lättare på vilan, hon blir lätt varm.
Penny född 2011-05-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"