Kurar min lille 6 månaders kille

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SannaS

Kurar min lille 6 månaders kille

Inlägg av SannaS »

Hej kurare!

Då är vi inne på fjärde dagen av kuren, och det har gått bra, över förväntan. Andra natten fick vi redan då sova hela natten lång. Men inatt, vaknade lilleman 02, 04, 05, 06 och slutligen morgon 07. Trodde inte en dålig natt skulle uppträda redan, men jag var beredd på det. Här är det tänkt att jag bara ska använda mig av ramsan väl? Det blev dock lite buffning inatt ändå. Känns som jag gjort fel?

Angående dagslurarna så undrar jag om man ska ha en ramsa för dagslurarna och för natten? Jag har nämligen kört samma. På dagarna så kan det ta längre tid att få honom att komma till ro, och jag behöver oftast ramsa mycket och buffa 1-2 omgångar. Några tips för att underlätta läggningarna på dagen? Bör tillägga att vår lille pojke aldrig skriker särskilt mycket vid läggningarna överhuvudtaget. Han gnäller mest lite. Kan jag låta honom ligga och gnälla eller ska jag in och ramsa, vad tycker ni?

Igår kväll gick läggningen på några minuter och jag använde mig bara av ramsan. Framsteg!!! Innan kuren ammade jag honom 3 ggr/natt, men sen jag började med kuren har jag inte ammat en enda gång, och det funkar ju =)

Här är hans schema, kom gärna med invändningar.

07.00 - Godmorgon + 270 ml välling
08.30 - Lite fruktpuré (detta ger jag för att fylla ut lite till lunchen)
09.00-09.45 - Lur
11.30 - Lunch, 3/4 stor burkmat + vatten
12.00-14.00 - Lur
15.00 - Risgröt, stor portion (på 1,5 dl vatten)
16.00-16.30 - Lur
18.00-18.30 - Ev bad, pyjamas, skratt
18.30- 270 ml välling
19.00- Godnatt

Hur ser det ut tycker ni? Lurarna varierar fortfarande tidsmässigt och det kan vara svårt att få honom att sova hela 2 h på em. Det är riktigt svårt att söva om honom när han vaknar för tidigt från sina lurar. Tips? Ska jag låta honom ligga kvar? Ta upp honom? Hjälp! Och när han sover 2 h på fm, då ska jag väcka honom? Jag som tycker så synd om honom då... hmm

Jag gör kuren på rygg, då han trivs bäst så. Har andningslarm och väldigt mörkt rum.
Hoppas ni har lite kul tips och invändningar :) För här ska snart sovas hela nätter, det hänger liksom i luften!

Hälsningar
Sanna
Manfred10

Re: Kurar min lille 6 månaders kille

Inlägg av Manfred10 »

hej och välkommen hit! :D

För att underlätta för oss alla att svara dig ber jag dig lägga in födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen, profil signatur.

har du internationella SHN-boken? Om inte rekommenderar vi starkt att du skaffar den. Där finns MYCKET att läsa om kuren, frågor och svar, tanken bakom, JA ALLT faktiskt! :wink:

Här står en del om kuren oxå!

Lathunden

Ja det är bara ramsan som ska jobba nu. Är liten ledsen och BER om hjälp får man gå in och lugna. Är han arg får han vara det ifred. Vi uppvak upplyser du med ramsan att det är natt nu och du ska sova! Låt honom reagera färdigt på ramsan och sedan ger du bekräftelsex4 när han lugnar sig.

En särskilt ramsa på dagen! Den ska inte innehålla ordet natt. jag har "sov så gott en liten stund" på dagen.

Sover han i vagn eller säng på dagen? Du ska gå till väga på samma sätt som på natten. SKRATTA!! :mrgreen: :lol: Läggtill rätta eventuellt lite skak i handtaget om han sover i vagn och ramsa bort. Jobba mycket med husljud, diska, dammsug, ha på musik så hör han att du finns där. Är han arg hjälper det inte att ramsa. Tänk på att inte störa i onödan med din närvaro, om du ramsar, buffar, vagnar i tid och otid blir han bara förvirrad.

Här är ett schemaförslag för 6 månaders.
(sovtid 15 tim 5 min)
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Jag saknar en måltid på ditt schema. Jag kan bara räkna till 3 st+nattslurk, fyra rejäla mål ska få plats. Fruktpurén 8.30 räknas som ett mål tillsammans med vällingen, frukost. Jag skulle lägga in ett mellis vid 14 och ge lunch redan 11.00 sedan middag 17 el 17.30 och nattslurk 18.30. SKRATTET :mrgreen: ska finnas med hela vägen ner i sängen och inte bara mellan 18.00-18.30. :wink: Din eftermiddagslur på 30 minuter tycker jag att du kan ändra till 20 minuter i stället. 30 minuter är inget naturligt sömnpass, det är däremot 20 eller 45 minuter.
Sanna S skrev:Lurarna varierar fortfarande tidsmässigt och det kan vara svårt att få honom att sova hela 2 h på em. Det är riktigt svårt att söva om honom när han vaknar för tidigt från sina lurar. Tips? Ska jag låta honom ligga kvar? Ta upp honom? Hjälp! Och när han sover 2 h på fm, då ska jag väcka honom? Jag som tycker så synd om honom då... hmm
Svårt att veta hur påläst du är.... :roll: Det är viktigt att du håller på schemat dagtid! Mat och sovtid när det är planerat. Annars får han ingen chans att lära sig att du faktiskt håller koll åt honom. Alltså, han behöver inte skrika efter mat för du vet att han behöver 4 mål +nattslurk om dagen och du vet när på dagen han behöver äta! Inte heller ha svårt att komma till ro när han ska sova eller vakna för tidigt för han VET att du vaktar!

Du ska inte "söva" honom. Vitsen är ju att han ska somna själv för att också kunna somna OM själv när det behövs. Han ska ligga kvar hela luren, du måste ge honom förutsättningarna för att sova, sova måste han sedan göra själv, sovs det inte alla minutrarna må det vara så. Det kommer när han fått lära sig klockan och lärt sig lite på dig. Vaknar han för tidigt, för han vet ju fortfarande inte att du har tagit ledningen och håller koll åt honom. Måste du tala om att han ska fortsätta sova. Det gör du med ramsan! Jobba också med mycket husljud, diska och slamra, spela musik, så hör han att du är där. Är han RIKTIGT LEDSEN behövs kanske mer hjälp att komma till ro, då har du verktygslådan till hjälp. Att du får väcka honom efter 2 h är ju toppen! Det visar bara att han sover lugnt och litar på att du väcker honom när det är dags att vakna. Om du däremot tar upp honom så fort han vaknar även om det inte är dags, är det han som leder dig.
Anna Wahlgren skrev: Och tiderna ska vara desamma, dag för dag, natt för natt, vardag som helgdag. Jag kan förstå om du tycker det låter tråkigt, men det är det inte! Jämför med körkortet – du skulle knappast börja din karriär som bilist med att ifrågasätta trafikreglerna och strunta i de vägskyltar som du inte tyckte passade dig.

Så tänk efter före, noga, noga! Stå sedan rak för ditt schema. Gör klockan till din bästa vän.

Innan barnet har blivit sin egen lilla klocka, kommer du att få väcka henne eller honom ibland, om du ska kunna hålla tiderna. Och det bär dig naturligtvis emot – när hon eller han nu äntligen sover som en dröm! Men var inte rädd för att ta ledningen. Det är precis vad ditt lilla barn förväntar sig att du ska göra (och har väntat på länge nu). Känn styrka i att du nu äntligen vet exakt vad du gör och varför!
Läs på i boken och hör av dig med fler frågor och tankar! :mrgreen:

Lycka till Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SannaS

Inlägg av SannaS »

Jag har boken och är påläst. Dock blir jag osäker ibland och undrar om jag verkligen gör rätt. Igår kväll somnade han på endast ramsan DIREKT, vaknade till vid 20.30 och somnade om på ramsan, jag hörde honom fler gånger under kvällen men då somnade han om själv. Bra. Men vid tolv på natten vaknade han och gallskrek i en hel timme och då hjälpte inte ramsan, han lyssnade inte alls och jag fick buffa, vilket kändes som jag gjorde väldigt mycket och länge (kanske för länge?), men han var helt förtvivlad :cry:

Somnade till slut och vaknade igen 03, 05.30, 06, 06.30 och 06.45 gjorde jag morgon, glatt!! Jag är själv lite kluven efter denna natten, började kura i fredags 18 nov, natten till lördag. Men det kanske inte sitter riktigt ännu? De andra nätterna i början var bättre?!

Han sover alltid i sin säng även dagtid.

Angående en måltid till vid 17-snåret, förslag på vad jag ger då? Mat har han redan fått vid 11 och gröten vid 14. Men ger jag något vid 17 så lär han inte sluka lika mycket välling som 270 ml sen vid 18.30?! Kanske inte behövs..

Det kändes även inatt som att han var beroende av min närhet för att somna om, så fort jag sluta buffa så skrek han upp sig förtvivlat igen och lyssnade inte på ramsan. Jag blev så osäker inatt.. men vi kämpar på, gärna lite feedback :)
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det är inte meningen att han skall behöva så mycket som 270 ml välling på kvällen :wink: Tanken med nattslurken är just en sista påfyllning så att inte minsta lilla hunger finns i lilla magen. Det är de fyra andra måltiderna som dagen och nattsömnen bygger på. Nattslurken kan komma rätt så tätt inpå sista måltiden. Det som går ner går ner.

Så jag håller absolut med föregående talare :heart: om att omfördela måltiderna. Om du ger gröt till mellis så kan du mycket väl ge matmos på kvällen. Det står man sig också mycket bättre på än välling. Det är mycket lättare att få till hela nätter om man äter mycket vanlig mat på dagen. och en liten halvårsbebis kan man bli chockad över hur mycket mat som krävs. Våga testa att mata ganska fort och tills liten säger stopp, inte tills ev burk är slut. :wink: :lol: Jag tror att detta skulle hjälpa era nätter positivt. Det kanske inte ger utslag första dagen, för ibland tar det några dagar för liten att fatta att det kommer mer mat.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SannaS

Inlägg av SannaS »

Oooooj, vad vi har kommit av oss här hemma med kurandet. Kan väl säga att det avbröts efter en veckas kämpande, då kom också en rejäl förkylning med feber och snuva. Nu sover han inne hos oss igen (under förkylningen), och har sovit hela nätter även där. MEN, varför jag "gav upp" var för att allt krackelerade, jag kände att det inte funkade. Han tog inte till sig ramsan, jag kunde efter flera dagars kurande fortfarande hålla på 1,5 h på natten, med att buffa, ramsa, buffa, ramsa.. och han bara skrek.

Jag började ge välling på natten, rädd för att jag slutat för snabbt med nattamningen, (gick ju över en natt), men han är ju inte hungrig?! Så nu har jag satt mig själv i "skiten" igen känns det som...

Behöver verkligen peppning!!! Får ju börja om från början. Men jag har dock lagt in ett mål till precis som ni skrev här, och mätt är han ju.. även på natten! Det är jag som har försökt ta genvägar... vilket inte gett resultat direkt =(

Lurarna på dagarna har varit lite kors o tvärs nu när han varit sjuk, jag har låtit honom sova då jag sett på honom hur slut han har varit och jag vet ju hur man själv känner sig när man är sjuk...

19-07 natt

07.00 Glad morgon + 270 ml välling
08.30 Frukt
09.00-09.45 Lur
11.00 Lunch 3/4 burk mat + frukt
12.00-13.30 Lur
14.00 Risgröt (på 1,5 dl vatten)
16.00-16.30 Lur
17.00 Middag 1/2 burk + frukt
18.30 Nattslurk (välling)
19.00 Godnatt

Schemat känns bra nu, och han verkar må bra på det. Men nu är det sömnen kvar, det varierar så fruktansvärt mycket. Vissa nätter 2 uppvak andra nätter 10 uppvak och vara vaken 1,5 h på natten...

Lite hjälp tack....
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!

Jag upprepar nedanstående... :wink:
För att underlätta för oss alla att svara dig ber jag dig lägga in födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur, så slipper vi leta dessa fakta i tråden.
Sanna S skrev:Han tog inte till sig ramsan, jag kunde efter flera dagars kurande fortfarande hålla på 1,5 h på natten, med att buffa, ramsa, buffa, ramsa.. och han bara skrek.
tror jag det... :wink: När han blev störd hela tiden. Safarie-repetition kanske. :D Men skämt å sido! Dags att ta ledningen igen, det orkar inte sonen med.

Schemat kan du hålla fast liten är sjuk, han behöver sova och äta desto mer då. Verkar han mycket tröttare kan du ta till marginalkvarten både före och efter luren och vips har han sovit en halvtimme extra.

Angående schemat....
Sista luren på 30 minuter bör du ändra till 20 el 45 minuter i stället. I övrigt ser det ok ut tycker jag, mata på vid varje mål så länge han vill ha, men max 30 minuter. Orkar han 270ml välling direkt på morgonen finns det kanske plats i magen från dagen och kvällen innan.

Mer lästips på sidan 180-182, Internationella SHN. :mrgreen:
och HÄR :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SannaS

Inlägg av SannaS »

Kan börja med att säga att han är en ganska stor kille, och ofta går det ner 270 ml på morgonen då han är vrålhungrig när han inte ätit på hela natten, ibland orkar han bara 220 ml. Han äter mycket bra under dagen, två stora mål + ett stort mål gröt + en del frukt, så jag tror inte att det är pga tom mage sen innan.. utan han är bara hungrig!

Hur menar du att jag störde honom när jag ramsade och buffade i nödfall? Det är ju inte meningen att han ska skrika sig till sömns heller =/ Här blir jag tveksam och osäker, vilket han kanske märker?! Jag började självklart med ramsan och höll på tills han vart tokig och då tog jag till buffning, det funkade, men när jag slutade buffa och ramsade mig ut så började skriket igen. Där känner jag mig mycket osäker på hur jag ska gå till väga...

Lurarna på dagen då...när han vaknar upp och inte vill sova mer, då låter jag honom ofta ligga kvar med snuttefilten och hoppas på att han somnar om, jag ramsar bara. Funkar ibland med ofta när han vaknar vill han UPP.

Vi kämpar på... förkylningen är inte borta än iaf...
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej SannaS,

hur går det? Klart att det är lite bängligare när det är förkylning med i bilden, men det ska inte vara ngt hinder. Möjligen att mammahjärtat kan vara lite extra fladdrigt, så då gäller det att vara extra påläst :D
SannaS skrev:Hur menar du att jag störde honom när jag ramsade och buffade i nödfall? Det är ju inte meningen att han ska skrika sig till sömns heller =/ Här blir jag tveksam och osäker, vilket han kanske märker?!
Ja, förmodligen :wink: . "Safarin" som Manfred10 tipsade om är ett jättefint kapitel som VERKLIGEN illustrerar varför man stör (faktiskt) och OROAR gnm att fara in och ut och ramsa utan att först lyssna. Många vill gärna hoppa över det kapitlet och köra på verktygen direkt...men då riskerar man att missa vad SHn faktiskt handlar om. Och: kapitlena Lugnet, Säkerheten och Njutningen beskriver jättefint och konkret den res man gör tillsammans med barnet i dne här kurprocessen som alltså är just det - en PROCESS.

Så - läs, läs, läs mer och ännu mer. Och ffa -"läs mellan raderna". Där hittar du svaren på frågorna kring din osäkerhet och om hur och när du ska göra vad och varför.

Hoppas ni håller ångan uppe!

:thumbsup:
SannaS

Inlägg av SannaS »

Vi har hållit ångan uppe! Ville meddela att vår underbara lille pojke har sovit hela nätter sedan i torsdags, alltså snart en hel vecka! Jag skrev ju att han var förkyld och det har han varit ganska rejält, MEN han har sovit ändå!!! Han har hostat till lite då o då (i sömnen) och jag har hört honom några gånger vakna till och gäspa och sträcka på sig vid 05-06 tiden för att sedan somna om och sova till rätt tid 07.00 då det är mycket glad morgon här hemma numera!!

Jag har fått sova mina första hela nätter på 7 månader! Jag är såååå otroligt lycklig för detta, och utvilad.. nu orkar jag ju fixa lite på dagarna när lillen sover, förr sov jag alltid när han sov för att orka.

Jag körde ju kuren fullt ut innan han blev förkyld, då kom vi av oss lite, fast kanske satte det sig ändå?? Det verkar ju så...

Kram från glad en glad familj!!!

ps. jag är fullt beredd att agera igen när han kommer av sig, vilket han säkert kommer göra igen... eller vad tror ni..?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

:lol: =D> :heart:

Undebart! Gå du runt och vänta på eventuella bakslag- kanske de kommer, kanske inte. :wink: I vilket fall så vet du vad du skall göra om de behagar att dyka upp.

Härlig läsning, tack för att du ville dela med dig.
Gör gärna ett avtryck Livet efter kuren- en uppmuntran

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
SannaS

Inlägg av SannaS »

Tyvärr så blev det som jag befarade, han har krånglat 4 nätter i rad nu =( Nu är det min tur att vara genom förkyld och har ungefär fått 1 h sömn inatt. Han sov ju så bra precis?!

Jag har dock en fråga om mitt schema, denna lille mannen är ju numera drygt 7 månader , bör jag har 2 vilor nu istället? Tacksam för schema förslag!

Eftersom det blivit upp och ner här hemma funderar jag på att köra om kuren helt och hållet! Vad sägs om det? Går det bra att göra så? Känns som han är tillbaka på ruta ett!!!!

Tack för era svar....
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Läste dita fina inlägg från den 14 dec, om hur han sov trots sin förkylning. Kan du precisera lite hur han "krånglar", som du skriver?

MEd tanke på tillvaron ni verkade ha för endast fem dagar sen så känns det lite överilat att slå på stora trumman med en ny kur, om man säger. Läs gärna ditt eget inlägg från den 14 dec igen och försök få lite perspektiv på det hela.

:wink: 8) :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kanske läsa lite här... :D oxå!
Det gick ju så bra i början skrev:Och du kommer att se, om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn, när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå ihop boken, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: INTE ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du KAN

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla SÄKERHETEN.

Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.

Och det kan du förstå, om du minns den där första kvällen på safarin, när du fått en god middag och en sundowner till sängfösare och skulle gå och lägga dig och sova i ett eget tält, nöjd och belåten. Du var mätt och lugn och förväntansfull inför morgondagen. Men så hörde du ett lejon ryta, obehagligt nära, och måste naturligtvis förhöra dig om hur det förhöll sig med SÄKERHETEN där ute i bushen. Vågade du verkligen sova lugnt? Kunde du verkligen känna dig säker för liv och lem, när nu tältöppningen bara var en mjuk och motståndslös historia som första bästa rovdjur kunde kasta sig in igenom hur lätt som helst?

"Kommer vargen och tar mig nu?" frågar sig på samma sätt det lilla barnet.

Så även om lilla magen är mätt – och det måste den vara; ja, mer än mätt! – så måste barnet invaggas i en absolut känsla av SÄKERHET till liv och lem.

Det räcker inte med lugn för stunden.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SannaS

Inlägg av SannaS »

Då har helvetet verkligen brutit lös här hemma. Vi har tappat det, vi är så otroooooligt trötta!! Inatt har vi fått ca 2h sömn, då lilleman har varit mer vaken än vad han har sovit. 19.00 somnade han som vanligt igår utan problem, läggningarna är SÅ enkla! Vid 23-tiden började vi släcka ner och stängde av tv:n m.m. Då vaknar han direkt. Jag fattar det som att alla ljuden försvinner och han blir orolig när han inte hör oss. Är det ok att ha radion på lite tyst i bakgrunden??

Hur har ni andra gjort som stött på problem trots att ni följt allt till punkt och pricka? Igår tog jag även bort kudden helt, då han sovit mkt på rygg/sida och jisses vad han rullade omkring i sängen igår kväll/inatt, Har aldrig sett honom så, dock vill han inte sova på mage. Har gett honom nya lurar på dagen nu, såhär ser det ut:

07.00 morgon + välling
08.30 frukt
09.00-10.30 sova
11.00 lunch
13.45 gröt
14.00-15.30 sova
17.00 middag
18.30 välling
19.00 godnatt

invändningar? kan ju ännu inte tycka att det gett bra resultat, dessutom verkar han hungrig på natten, har provat ge välling för att se om det verkligen varit hunger och 200 ml slinker ner på nolltid. Då kan man ju inte sova bra?! Han äter mkt bra på dagen så jag vet inte hur jag ska lösa det där, senare middag och sen nattslurk på det??

nu sitter här en liten och gnuggar ögonen för fullt, konstigt när han varit vaken en hel natt? jag tycker så synd om honom, HJÄLP!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:

Andas och ta det lilla lugna! killen vill säkert inget hellre än att sova heller.

Lägg gärna in datum för kurstart och födelsedatum för killen i kontrollpanelen-profil-signatur så blir det lättare att svara på inläggen.

Vad jag kan räkna ut är killen 7 månader nu eller? Då är sömnbehovet 14,5 h och jag kan räkna till 15 h på schemat.
Han äter så mycket han orkar och vill vid varje mål? inte bara tills tallriken är tom? Mat ska serveras så länge han vill ha under 30 (+15 vid behov) minuter. Äter han snabbt kan man erbjuda lite mer i slutet av passet.

Visst kan du ha radion på i bakgrunden när ni lägger er, men även här bör ni backa efter ett tag. Prassel med täcket eller en toalett som spolar bör oxå räcka för att tala om att ni finns där och RAMSAN förstås. När han vaknar till så där när ni lägger er skulle jag leverera en pangramsa och börja inte hyssja och pyssja. Gör det ni ska, borsta tänder, gå i trappan, stäng dörrar, vad ni nu gör när ni lägger er, som vanligt.

Jag skulle vilja veta hur ni agerar där på natten när han vaknar och vad gör han, hur låter han? Har du gett välling på natten? (i så fall har du inte följt kuren till punkt och pricka :wink: ) Det ger dubbla budskap, ibland säger ni att vargen inte kommer och tar honom när han frågar och ibland ger ni honom mat när han frågar. En nattmacka kan ju vara gott och han är nog inte den som skulle säga nej tack, jag ska sova nu, äter gör man på dagen. Det är ni som måste leda det ska inte sonen behöva göra.

Jag tror att ni måste överlämna mer åt honom! Han ska ha ALLA förutsättningar för att sova hela natten. Förutsättningarna känner du till; mätt, torr, mörkt och svalt rum, skratt i magen, frisk luft, umgänge och arbete på dagen. Hur ser dagarna ut?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"