hej och välkommen hit!
För att underlätta för oss alla att svara dig ber jag dig lägga in födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen, profil signatur.
har du internationella SHN-boken? Om inte rekommenderar vi starkt att du skaffar den. Där finns MYCKET att läsa om kuren, frågor och svar, tanken bakom, JA ALLT faktiskt!
Här står en del om kuren oxå!
Lathunden
Ja det är bara ramsan som ska jobba nu. Är liten ledsen och BER om hjälp får man gå in och lugna. Är han arg får han vara det ifred. Vi uppvak upplyser du med ramsan att det är natt nu och du ska sova! Låt honom reagera färdigt på ramsan och sedan ger du bekräftelsex4 när han lugnar sig.
En särskilt ramsa på dagen! Den ska inte innehålla ordet natt. jag har "sov så gott en liten stund" på dagen.
Sover han i vagn eller säng på dagen? Du ska gå till väga på samma sätt som på natten. SKRATTA!!

Läggtill rätta eventuellt lite skak i handtaget om han sover i vagn och ramsa bort. Jobba mycket med husljud, diska, dammsug, ha på musik så hör han att du finns där. Är han arg hjälper det inte att ramsa. Tänk på att inte störa i onödan med din närvaro, om du ramsar, buffar, vagnar i tid och otid blir han bara förvirrad.
Här är ett schemaförslag för 6 månaders.
(sovtid 15 tim 5 min)
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
Jag saknar en måltid på ditt schema. Jag kan bara räkna till 3 st+nattslurk, fyra rejäla mål ska få plats. Fruktpurén 8.30 räknas som ett mål tillsammans med vällingen, frukost. Jag skulle lägga in ett mellis vid 14 och ge lunch redan 11.00 sedan middag 17 el 17.30 och nattslurk 18.30. SKRATTET

ska finnas med hela vägen ner i sängen och inte bara mellan 18.00-18.30.

Din eftermiddagslur på 30 minuter tycker jag att du kan ändra till 20 minuter i stället. 30 minuter är inget naturligt sömnpass, det är däremot 20 eller 45 minuter.
Sanna S skrev:Lurarna varierar fortfarande tidsmässigt och det kan vara svårt att få honom att sova hela 2 h på em. Det är riktigt svårt att söva om honom när han vaknar för tidigt från sina lurar. Tips? Ska jag låta honom ligga kvar? Ta upp honom? Hjälp! Och när han sover 2 h på fm, då ska jag väcka honom? Jag som tycker så synd om honom då... hmm
Svårt att veta hur påläst du är....

Det är viktigt att du håller på schemat dagtid! Mat och sovtid när det är planerat. Annars får han ingen chans att lära sig att du faktiskt håller koll åt honom. Alltså, han behöver inte skrika efter mat för du vet att han behöver 4 mål +nattslurk om dagen och du vet när på dagen han behöver äta! Inte heller ha svårt att komma till ro när han ska sova eller vakna för tidigt för han VET att du vaktar!
Du ska inte "söva" honom. Vitsen är ju att han ska somna själv för att också kunna somna OM själv när det behövs. Han ska ligga kvar hela luren, du måste ge honom
förutsättningarna för att sova, sova måste han sedan göra själv, sovs det inte alla minutrarna må det vara så. Det kommer när han fått lära sig klockan och lärt sig lite på dig. Vaknar han för tidigt, för han vet ju fortfarande inte att du har tagit ledningen och håller koll åt honom. Måste du tala om att han ska fortsätta sova. Det gör du med ramsan! Jobba också med mycket husljud, diska och slamra, spela musik, så hör han att du är där. Är han RIKTIGT LEDSEN behövs kanske mer hjälp att komma till ro, då har du verktygslådan till hjälp. Att du får väcka honom efter 2 h är ju toppen! Det visar bara att han sover lugnt och litar på att du väcker honom när det är dags att vakna. Om du däremot tar upp honom så fort han vaknar även om det inte är dags, är det han som leder dig.
Anna Wahlgren skrev: Och tiderna ska vara desamma, dag för dag, natt för natt, vardag som helgdag. Jag kan förstå om du tycker det låter tråkigt, men det är det inte! Jämför med körkortet – du skulle knappast börja din karriär som bilist med att ifrågasätta trafikreglerna och strunta i de vägskyltar som du inte tyckte passade dig.
Så tänk efter före, noga, noga! Stå sedan rak för ditt schema. Gör klockan till din bästa vän.
Innan barnet har blivit sin egen lilla klocka, kommer du att få väcka henne eller honom ibland, om du ska kunna hålla tiderna. Och det bär dig naturligtvis emot – när hon eller han nu äntligen sover som en dröm! Men var inte rädd för att ta ledningen. Det är precis vad ditt lilla barn förväntar sig att du ska göra (och har väntat på länge nu). Känn styrka i att du nu äntligen vet exakt vad du gör och varför!
Läs på i boken och hör av dig med fler frågor och tankar!
Lycka till Jenny